adexo3
۳۸۳۰۶۸
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

فوتبال؛ هدف اصلی دولت چین

خبر، کلی سروصدا به پا کرده بود؛ «یونگ»، مردی که در چین رئیس سالن‌های آرایشی متعددی بود، توانسته بود باشگاه بیرمنگام سیتی در انگلیس را بخرد.

روزنامه شرق: خبر، کلی سروصدا به پا کرده بود؛ «یونگ»، مردی که در چین رئیس سالن‌های آرایشی متعددی بود، توانسته بود باشگاه بیرمنگام سیتی در انگلیس را بخرد. او تبدیل به اولین چینی‌ای شد که در انگلیس تیم‌داری مي‌كند. ماجرا مربوط به سال ٢٠٠٩ است؛ ولی «یونگ» نگون‌بخت پنج سال بعد، یعنی سال ٢٠١٤، در هنگ‌کنگ به جرم پول‌شویی دستگیر شد و سناریوی بیرمنگام که هرگز تیمی شناخته‌شده در چین نبود، بسته شد. پس از ناکامی یونگ در تیم‌داری در جزیره، این بار مردم چین رؤیاهای بزرگتری را در سر می‌پرورانند. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور که خودش فوتبالیست آماتوری بوده، حالا عزمش را جزم کرده تا هر‌طور شده، چین را در دنیای فوتبال به قله برساند.
او، هم می‌خواهد شرکت‌های تجاری کشورش در لیگ‌های معتبر دنیا، به‌ویژه لیگ برتر انگلیس، تیم‌داری کنند و هم می‌خواهد فوتبال چین در یک بازه زمانی ١٥‌ساله قهرمان جام جهانی شود! رئیس‌جمهور چین خیال‌پردازی نمی‌کند و استارت کار را هم زده است. در‌واقع دولت چین از ابتدای سال پیش، با دو‌میلیارد یورو سرمایه از این کشور به کشور دیگری می‌رود و سهام تیم‌های مهم را می‌خرد؛ ٢٠ درصد از سهام اتلتیکو مادرید در اسپانیا و خریدن ١٣ درصد سهام باشگاه منچسترسیتی در لیگ برتر انگلیس تازه‌ترین برنامه‌های دولت این کشور است. این موضوع را باید درست در کنار خریدن عمده سهام دو باشگاه میلانی، یعنی اینتر و آث میلان، گذاشت. اولی بیش از ٧٠ درصد سهام خود را به چینی‌ها فروخته و دومی هم بیش از ٩٠ درصد سهام باشگاهش را به رقم درخور‌تأمل ٧٥٠‌میلیون یورو، به شرکت‌های چینی داده است. باید به خرید باشگاه استون ویلا در لیگ برتر انگلیس از سوي چینی‌ها هم اشاره شود و خیز این کشور برای خریدن سهام باشگاه لیورپول را هم نباید از یاد برد.

میزبانی جام جهانی

رئیس‌جمهور چین اعتقاد ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری در فوتبال دارد؛ او برخلاف عده‌ای که فقط حرف می‌زنند، عمل‌کردن را در دستور کار قرارداده و چین را وارد فوتبال سطح اول دنیا کرده است. «فایننشال‌تایمز»، در گزارشی می‌نویسد: چینی‌ها در ١٥ سال آینده به راحتی به هدف اصلی‌شان می‌رسند. نزدیکان رئیس‌جمهور چین هم خبر داده‌اند این کشور از همین حالا، در پی گرفتن میزبانی جام جهانی ٢٠٢٦ یا قطعی‌تر، ٢٠٣٠ است.

ورود ستاره‌های گران‌قیمت

البته دولت چین توجهش به فوتبال را فقط در برنامه‌های بین‌المللی نگنجانده و چندسالی است آرام‌آرام، راه را برای ورود ستاره‌های بزرگ دنیای فوتبال به لیگ این کشور، با پرداخت دستمزدهای نجومی، باز کرده است. همین امسال لیگ چین نزدیک به ٣١٥‌ میلیون یورو، هزینه خرید بازیکن جدید کرده و ستاره‌های سرشناسی از جمله هالک، رامیرس و جکسون مارتینس را به لیگ کشورش اضافه کرده است. به این موضوع باید به‌خدمت‌گرفتن مربیان سرشناس دنیای فوتبال را هم اضافه کرد. در‌واقع فدراسیون فوتبال چین و در رأس آن دولت این کشور، از همین حالا به دنبال ترتیب جوانانی برای فتح جام جهانی در سال ٢٠٣٠ هستند؛ آنها با هزینه‌های هنگفت، مربیان سرشناسی را به لیگ چین می‌آورند و به کمک آنها، در پی ترمیم زیرساخت‌ها هستند. همین هفته پیش بود که مانوئل پلگرینی، مربی موفقی که سابقه درخشانی در تیم‌های رئال‌مادرید و منچسترسیتی دارد، راهی چین شد تا هدایت یکی از تیم‌های این کشور را به عهده بگیرد.

رشد آرام تیم ملی چین

با مقدمه‌ای که در بالا گفته شد، نیازی به توضیح این موضوع که چینی‌ها چقدر حاضرند به تیم ملی فوتبال کشورشان برسند نیست. تیم ملی این کشور که امروز قرار است مقابل ایران دومین بازی خود را در مرحله انتخابی جام جهانی ٢٠١٨ برگزار کند، در رتبه هفتادونهم رنکینگ فیفا جا دارد؛ ولی با برنامه بلندمدتی که برای آنها در نظر گرفته شده، باید به رشد پله‌ای فوتبال ملی این کشور در چند سال آینده چشم دوخت. رشدی که شروعش می‌تواند از همین بازی‌ها باشد. چین در اولین دیدار و در شرایطی که به نظر می‌رسید کار سخت‌تری مقابل کره‌جنوبی داشته باشد، بازی ٣ بر صفر باخته را، ٣ بر ٢ کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فروشگاه

      چین بافوتبال خود هیچ برتری ندارد حتی اگر به دنبال شکست باشد ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج