۳۹۱۳۸۳
۴ نظر
۵۰۸۸
۴ نظر
۵۰۸۸
پ

ال کلاسیکوی ایران مهم تر از دربی است؟

دیدار دو تیم پرسپولیس و سپاهان در چندین سال اخیر بی تردید یکی از حساس‌ترین بازی‌های فوتبال ایران بوده است و در مواقعی حتی حساس‌تر از دربی تهران دنبال شده است.

ورزش سه:‌ دیدار دو تیم پرسپولیس و سپاهان در چندین سال اخیر بی تردید یکی از حساس‌ترین بازی‌های فوتبال ایران بوده است و در مواقعی حتی حساس‌تر از دربی تهران دنبال شده است.
دو تیم پرسپولیس و سپاهان پس از منحل شدن تیم شاهین و پس از مدتی با بازیکنان جدا شده از این تیم شکل یافتند. این مسابقه در ابتدا با این حساسیت دنبال نمی‌شد و با آغاز مسابقات لیگ برتر بود که این دیدار رنگ تازه‌ای به خود گرفت؛ به عنوان مثال پرسپولیس پیش از آغاز مسابقات لیگ برتر و از سال 52 به بعد سال‌ها رکورد شکست ناپذیری برابر سپاهان راحفظ کرد و یک شکست سنگین 6 بر صفر هم در تاریخ دیدارهای این دو تیم به سود پرسپولیس دیده می‌شود. اما سال‌هاست که فوتبال ایران از حالت دو قطبی بودن خارج شده و دیگر مثل گذشته استقلال و پرسپولیس قدرت‌های اصلی فوتبال ایران را تشکیل نمی‌دهند. نگاهی به تاریخ 15 دوره گذشته لیگ برتر نشان می‌دهد که پای سپاهان در رقابت برای قهرمانی لیگ برتر و یا جام حذفی همیشه در میان بوده است و توانسته عنوان پرافتخارترین تیم ایران را از آن خود کند.

طلایی‌پوشان اصفهان با شروع لیگ برتر اولین قهرمانی خود را در بالاترین سطح مسابقات کشوری برای اولین بار بدست آوردند و تا کنون هم با کسب 5 عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم مسابقات لیگ برتر محسوب می‌شود.

اما در چندین سال اخیر اتفاقاتی در بازی این دو تیم رخ داده که گاهی حتی فراتر و حساس‌تر از دربی دو تیم تهرانی به آن نگریسته شده است. به گونه‌ای که در برخی از فصول گذشته این قرمز و زودپوشان بوده‌اند که تکلیف قهرمانی را روشن کرده‌اند.

در ادامه به برخی از دیدارهای حساس دو تیم اشاره می کنیم تا بیشتر در جریان چند و چون این حساسیت و اینکه چرابه این مسابقه لقب "ال‌کلاسیکوی ایران" را داده‌اند برسیم.

1- نیمه نهایی جام حذفی 86؛ بهترین پیروزی تاریخ سپاهان مقابل سرخ‌ها

این دیدار که در مرحله نیمه نهایی جام حذفی میان دو تیم و در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شد به شکلی دراماتیک به سود سپاهان خاتمه یافت. بازی تا دقیقه ۸۵ با گل فرزاد آشوبی به سود پرسپولیس دنبال می‌شد ، اما اعلام یک پنالتی توسط محسن قهرمانی که حرف و حدیث‌های زیادی هم به همراه داشت همه چیز را به سود سپاهان عوض کرد و در وقت اضافه این طلایی‌پوشان اصفهان بودند که با هتریک محمود کریمی حریف خود را به زانو درآوردند. دیداری که می‌توان آن را شروع آغاز آتش میان دو تیم هم خانواده دانست.

۲- سرباز احمدی و چشمی که دیگر نمی‌بیند؛

در لیگ هفتم پرسپولیس میزبان تیم سپاهان شد اما این دیدار با اتفاق تلخی همراه شد که بازی را تحت تاثیر قرار داد. پرتاب نارنجک به سمت یکی از سربازان حاضر در استادیوم همه چیز آن بازی را تلخ و تاریک کرد. در آن دیدار هم دو تیم برای قهرمانی رقابتی نزدیک با هم داشتند که سپاهان برنده آن بود.

3- پرسپولیس و خاطره‌ای که پس از 9 سال هنوز تکرار نشده است؛

نبرد برای قهرمانی لیگ هفتم به هفته آخر در ورزشگاه آزادی کشیده شده بود. فیفا ۶ امتیاز از پرسپولیس کم کرده بود و این تیم برای قهرمانی چاره ای جز پیروزی نداشت اما سپاهان با یک مساوی هم قهرمان می شد. اما اتفاقات آخر بازی همه چیز را این بار به سود پرسپولیس رقم زد. سعید مظفری ۷ دقیقه وقت اضافه گرفت و در دقایق پایانی ضربه سر سپهر حیدری قهرمانی را در ثانیه‌های آخر از چنگ سپاهان ربود.

۴- داستان بطری‌هایی که هنوز مبهم است؛

این بازی با برتری تیم سپاهان در ورزشگاه فولادشهر به پایان رسید، اما نکته عجیب این دیدار آب معدنی هایی بودند که بازیکنان پرسپولیس اعتقاد داشتند باعث بی تعادلی و بی حالی آن‌ها در طول بازی شده است. در طول این دیدار بارها بازیکنان پرسپولیس در طول بازی با حالت سرگیجه به زمین می خوردند و برخی از آن‌ها با سرم به حالت طبیعی بازگشتند. اما در نهایت کسی نفهمید که ماجرا از چه قرار بود.

5- فینال جام حذفی سال 92 و خداحافظی تلخ مهدوی‌کیا؛

این دیدار با نتیجه تساوی ۲ بر ۲ در وقت قانونی به پایان رسید و کار به ضربات پنالتی کشیده شد. پرسپولیس در لیگ نتایج خوبی را کسب نکرده بود و برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا نیاز به قهرمانی در این جام داشت، اما ضربات پنالتی آنطور که پرسپولیس می خواست پیش نرفت و این هوادارن اندک سپاهانی‌ بودند که در ورزشگاه آزادی و در روز خداحافظی مهدی مهدوی‌کیا از فوتبال، او را در غیاب هواداران ناراحت پرسپولیس بدرقه کردند تا یکی دیگر از روزهای تلخ و شیرین این دیدار در تاریخ ثبت شود.

۶- دومین خاطره بد پرسپولیس از قهرمانی؛ داوری که غش کرد!

این دیدار در هفته‌های ابتدایی لیگ سیزدهم برگزار می‌شد و با باخت پرسپولیس مقابل سپاهان همراه شد. این بازی تحت تاثیر تصمیم محسن قهرمانی و مواضع علی دایی پس از پایان بازی قرار گرفت و تا مدت‌ها جامعه فوتبال ایران را درگیر معضلی به نام "فساد در فوتبال" کرد. محسن قهرمانی پس از این بازی برای مدتی از قضاوت محروم شد و پس از پایان مدت محرومیت هم خیلی زود از فوتبال کنار رفت ولی این بازی و اتفاقات آن هیچ‌گاه از تاریخ فوتبال ایران و به خصوص دو تیم سپاهان و پرسپولیس پاک نخواهد شد.

تمام این اتفاقات عجیب و غریب در چند ساله اخیر در این دیدار روی داده و آن را به یکی از حساس‌ترین دیدارهای لیگ برتر ایران، که چشم‌ها را به سوی خود جلب می‌کند تبدیل کرده است و نام "ال کلاسیکوی ایران" چندان بیراه بر این بازی نهاده نشده است. حوادث شیرین و تلخ همیشه جزیی از فوتبال بوده و همین موضوع هم یکی از دلایل تبدیل شدن فوتبال به ورزش اول دنیا بوده است ؛ دیدار پرسپولیس سپاهان می‌تواند بزرگترین شاهد آن در فوتبال ایران باشد.

سپاهان و پرسپولیس روز چهارشنبه باید در ورزشگاه فولادشهر در حالی به مصاف هم بروند که پرسپولیس با تفاضل کمتر نسبت به تراکتور در رده دوم قرار دارد و سپاهان هم با دو امتیاز کمتر نسبت به این دو تیم در رده سوم جای گرفته است. برانکو در این دیدار به دنبال ماندن در صدر است و ویسی هم دوست ندارد تا از روند صعودی خود فاصله بگیرد، پس می‌توانیم امیدوار به دیدن یک بازی مهیج و جذاب از این دو تیم باشیم؛ همانطور که از این دو تیم هم‌خانواده انتظار داریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • میثم قنبری

      سوراخه

    • رضا

      شوخی نکن دادا....

    • بدون نام

      دربی یخورده مهم تره ولی ال کلاسیکو ایران جذاب تره و جنجالی تر

    • بدون نام

      بنظرم ال کلاسیکو ایران خیلی از دربی بهتره و حساسیتش هم بالاس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج