adexo3
۴۱۳۲۹۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

آیا تغییرات ونگر، به قهرمانی منجر می شود؟

نمایش آرسنال نسبت به فصول اخیر به طرز قابل توجهی بهبود یافته است. اما آیا این حجم از تغییرات برای کامیابی توپچی ها کافی است؟

ورزش سه: تیم هایی که رتبه اول تا پنجم لیگ برتر را به خود اختصاص داده اند، تنها با ۱ امتیاز اختلاف یا تفاضل گل نسبت به یکدیگر برتری دارند. بدون شک آرسنال فصلی فوق العاده را سپری کرده و فوتبالی تماشاگرپسند را ارائه می دهد که پیروزی های مقتدرانه ۰-۳ برابر چلسی و ۰-۶ در مقابل لوگودرتس در لیگ قهرمانان را می توان گل سرسبد بازی های تیم ونگر در ماه های اخیر دانست. اما هفته گذشته و زمانیکه آنها برای رسیدن به صدر جدول به یک پیروزی احتیاج داشتند، تساوی برابر میدلزبور مانع این اتفاق شد.

توپچی ها در هفته های اخیر نمایش های پرفراز و نشیب نیز داشته اند. بعد از بازی بسیار زیبا و کامل در لیگ قهرمانان و به ثمر رساندن ۶ گل، در دیدار هفته گذشته برابر میدلزبورو به وضوح نتوانستند در مقابل حملات سریع و تند و تیز حریف مقاومت کنند.

البته ونگر بعد از آن دیدار اعتراف کرد که پیروز شدن در همه بازی ها، به آن آسانی نیست که بسیاری فکر می کنند و از این بابت که آرسنال به حدی از بلوغ رسیده است که می تواند در دیدارهای که امکان پیروزی وجود ندارد، حداقل با ۱ امتیاز از زمین خارج شود، ابراز رضات کرد و این موضوع را نشانه ای بسیار روشن و اتفاقی مثبت در فصل جاری قلمداد کرد.

شاید نمود تفکر ونگر در فصل فعلی را می توان در دیدار برابر لوگودورتس در مرحله گروهی لیگ قهرمانان دانست که حریف بلغاری شانس های زیادی را در طول بازی از دست داد اما در نهایت توپچی ها با ۶ گل پیروز شدند. باید پذیرفت که تغییر واضحی در روند بازی شاگردان ونگر نسبت به یک یا دو سال قبل بوجود آمده است و آنها اصرار ندارند تحت هر شرایطی مالکیت توپ بیشتری نسبت به حریف داشته باشند.

در گذشته، زمانی که مالکیت توپ به کمک آرسنال می آمد و آنها موفق به اجرای برنامه های خود در زمین می شدند، معمولا بازی را با نتیجه ای خوب به پایان می رساندند. اما مشکل در مواقعی بروز می کرد که امکان تملک بالای توپ نبود و آرسنال هیچ برنامه جایگزینی برای رقم زدن شرایط بازی به سود خود نداشت.

این افکار در ذهن ونگر از سال ۲۰۰۶ و زمانیکه سرمربی فرانسوی تیمی آرمانی را در ذهن خود ترسیم کرد، جرقه زد. در سالهای ابتدایی، ونگر تعادل مثبتی در بین خط دفاعی و هجومی خود به وجود آورده بود که منجر به کسب جامهای متعددی نیز شد. ستارگانی همانند پاتریک ویرا و امانوئل پتی بخش دفاعی تیم را مدیریت می کردند و مهاجمانی مثل آنلکا و تیری هانری نیز تکلیف حریف را یکسره می کردند. اما به تدریج روش بازی آرسنال عوض شد و ونگر اصرار داشت تا در خط میانی، از بازیکنان فانتزی به جای هافبک های تنومند و قدرتی استفاده کند.

اولین نشانه های تغییر شرایط را می توان ماه ژانویه فصل گذشته و دیدار برابر منچسترسیتی قلمداد کرد. ونگر تصمیم گرفت فرانسیس کوکولین را به عنوان هافبک دفاعی و برای نظم بخشیدن به خط دفاعی خود در ترکیب قرار داده که در نتیجه این تیم بازی بسیار فشرده تر و حساب شده تری را ارائه داد که در نهایت منتج به برتری ۰-۲ این تیم نیز شد. بعد از آن بازی، این رویکرد تبدیل به جزء تفکیک ناپذیری از ترکیب آرسنال در بازی های بزرگ شد و بعد از آن ونگر تصمیم گرفت تغییراتی بنیادی را در روش بازی تیمش اعمال کند. در فصل جاری، آنها حتی در جریان پیروزی ۲-۳ برابر سوانسی، از مالکیت توپ کمتری نسبت به حریف برخوردار بودند.

اولین تغییر آرسنال در فصل جاری را می توان در لیست بازیکنان این تیم مشاهده کرد. این تیم سالها از موهبت داشتن یک هافبک دفاعی با شرح وظایف سنتی محروم بود و حالا علاوه بر استفاده از کوکولین و سانتی کازرورلا در این پست، ونگر می تواند از محمد الننی و گرانیت ژاکا نیز بهره ببرد.

شکوردان مصطفی که در آخرین روزهای تابستان به لندن مهاجرت کرد، نظم ویژه ای به خط دفاعی آرسنال بخشیده است و دیگر نیازی به تحمل عدم توانایی گلزنی اولیور ژیرو در خط حمله نیست. ونگر با تغییر پست الکسیس سانچز و گماردن او به عنوان مهاجم نوک، علاوه بر استفاده از توانایی گلزنی این مهاجم شیلیایی، باعث شده است تا والکات، اوزیل و ایوبی نیز فضای بازتری پیش رو داشته و در امور هجومی نقش موثرتری ایفا کنند.

خبر خوب برای هواداران آرسنال، ظهور یک نظم مورد نیاز در فلسفه بازی تیم ونگر، بعد از گذراندن سالهای بی ثبات است. اما خبر نگران کننده این است که توپچی ها نهمین تیم لیگ برتر از نظر نواختن ضربه به سمت دروازه حریف و ششمین تیم از نظر مواجهه با حملات خطرناک از سوی حریفان هستند.

نکته شک برانگیز دیگر، بازی های دشوار آرسنال در ادامه راه است. آنها از ۶ دیدار دشوار، تنها بازی با چلسی و لیورول را در خانه از سر گذرانده اند. همچنین در هفته های اخیر، این تیم برای پیروز شدن زحمات بسیار زیادی را متحمل شده است که برای نمونه می توان از پیروزی با گل خطای هند کوشیلنی برابر برنلی در دقیقه ۹۳ و برد دشوار برابر سوانسی یاد کرد.

بدون شک در هر ساختاری، روند طی شده می تواند اهمیت بیشتری از نتایج ابتدایی داشته باشد. پیروزی با گل دقیقه ۹۳ کوشیلنی در برابر برنلی نشان داد که روحیه جنگندگی و سختکوشی در آرسنال افزایش یافته است و این تیم می تواند تا آخرین ثانیه بازی برای پیروز شدن مبارزه کند.

اتفاق هراس برانگیز در دیدار برابر سوانسی این بود مه به نظر می رسید آرسنال به سنت سالهای گذشته، در دیدارهایی که بر شرایط بازی تسلط دارد، قادر به پیروزی نیست و جریان بازی به شکلی رقم می خورد که به حریف اجازه بازگشت را می دهد.

برای تیم هایی مثل لیورپول، منچسترسیتی و حتی تاتنهام، لیگ برتر فصل جاری را می توان محل خوبی برای تجربه اندوزی و گشت و گذار در فضای هیجان انگیز فوتبال جزیره قلمداد کرد. اما ونگر و آرسنال به خوبی به شرایط پرتلاطم این لیگ آشنا هستند و سوال اصلی اینجاست که آیا به حدی پیشرفت کرده اند که بر اتفاقات پیش روغلبه کنند؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج