adexo3
۴۱۵۷۵۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

هدف حیاتی باشگاه های بزرگ در لیگ قهرمانان

آمار و ارقام چند فصل اخیر لیگ قهرمانان اروپا نشان می دهند که صعود از مرحله گروهی به عنوان صدرنشین، برای مدعیان جدی قهرمانی بسیار حائز اهمیت است.

وبسایت نود: از ۸ گروه رقابت های لیگ قهرمانان اروپا ۱۷-۲۰۱۶، شرایط پیچیده ای حداقل بر پنج گروه حاکم است. تاریخ نشان داده که نه تنها صعود از مرحله گروهی اهمیت دارد بلکه صعود به عنوان تیم صدرنشین از هر گروه نیز برای تیم های مدعی قهرمانی، بسیار حیاتی خواهد بود.

طی ۶ فصل اخیر یعنی از فصل ۱۱-۲۰۱۰ به بعد، ۸۱% تیم های دوم گروه ها (۳۹ تیم از ۴۸ تیم صعود کننده) حذف شده اند. از بین ۹ تیمی هم که حذف نشدند، تنها یوونتوس در فصل ۱۵-۲۰۱۴ به فینال لیگ قهرمانان و رئال مادرید در فصل ۱۳-۲۰۱۲ به مرحله نیمه نهایی رسید.

آخرین بار که از بین تیم های دوم گروه های هشت گانه لیگ قهرمانان اروپا، یک تیم به قهرمانی این جام دست یافت، اینتر در فصل ۱۰-۲۰۰۹ بود. طی سال های اخیر، تفاوت قدرت بین باشگاه های ابر قدرت اروپایی با سایر باشگاه های مطرح این قاره، افزایش یافته است.

هدف حیاتی باشگاه های بزرگ در لیگ قهرمانان

تعداد حضور سه قدرت اول لیگ قهرمانان یعنی بایرن مونیخ، بارسلونا و رئال مادرید در مرحله نیمه نهایی طی سال های اخیر نشان می دهد که فاصله بین آنها با سایر باشگاه ها خیلی زیاد شده و فقط کافی است که مقایسه ای با شش فصل لیگ قهرمانان پیش از فصل ۱۰-۲۰۰۹ انجام دهیم. در این دوره، قدرت های فوتبال در لیگ قهرمانان اروپا تا این اندازه محدود و بسته نشده بود. به عنوان مثال، پورتو در فصل ۰۴-۲۰۰۳ و لیورپول در فصل ۰۵-۲۰۰۴ دو فاتح این جام، در مرحله گروهی به عنوان تیم دوم صعود کردند و یا تیم هایی همچون دپورتیوو لاکرونیا (۰۴-۲۰۰۳)، پی.اس.وی آیندهوون (۰۵-۲۰۰۴) و ویارئال (۰۶-۲۰۰۵) توانستند در مرحله نیمه نهایی حضور یابند.

فاصله بین قدرت مالی اَبَر باشگاه های اروپایی با سایر باشگاه طی ۶ سال اخیر افزایش یافته و در نتیجه، بازیکن های بزرگ به این تیم ها ملحق شده و چنین فاصله فنی بین آنها به وجود می آید. این چرخه طی چند سال اخیر کاملاً تثبیت شده و باشگاه های درجه یک با حضور در صدر جدول گروه های هشت گانه لیگ قهرمانان اروپا، جای خود را در مراحل بالاتر این تورنمنت تضمین می کنند.

هدف حیاتی باشگاه های بزرگ در لیگ قهرمانان

آرسنال یکی از باشگاه های بزرگ محسوب می شود که معمولاً در رده دوم جدول گروه خود قرار گرفته و در به علت برخورد به تیم های بزرگ تر، در مرحله بعد حذف می شود. توپچی ها بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ و طی ۴ فصل از ۶ دوره اخیر لیگ قهرمانان، در گروه خود دوم شده و طبق قرعه به بایرن مونیخ یا بارسلونا برخورد کرده و در مرحله یک هشتم نهایی، چاره ای جز خداحافظی با جام نداشتند.

یوفا از سال ۲۰۱۴ به بعد، سیستم سیدبندی مسابقات را تغییر داده و صرفاً عملکرد و نتایج باشگاه ها را ملاک قرار نمی دهد. بدین ترتیب، تیم های قدرتمند و قهرمان سال های اخیر، حضور تضمین شده ای در سید یک دارند.

هدف حیاتی باشگاه های بزرگ در لیگ قهرمانان

به همین دلیل است که برای تیم هایی همچون بارسلونا، اتلتیکو مادرید، بایرن مونیخ و منچستر سیتی، حضور در رده اول جدول گروه تا این اندازه حائز اهمیت است. اما به علت هم گروه بودن بارسلونا با سیتی و همچنین بایرن با اتلتیکو، باید گفت که دو تیم از بین تیم های حاضر در نیمه نهایی طی ۲ سال گذشته، مجبورند در رده دوم جدول حضور یافته و کار دشواری در مرحله حذفی خواهند داشت. البته ممکن است که این بار آرسنال در رده اول جدول گروه خود قرار بگیرد و مطابق قرعه، با تیم اول یکی دیگر از گروه ها مثلاً بایرن مونیخ رو به رو شود.

بر اساس سیستم سیدبندی جدید که در فصل گذشته لیگ قهرمانان اجرا شد، شش تیم حاضر در رده دوم جدول، در مرحله حذفی کنار رفتند و هر ۴ تیم مرحله نیمه نهایی، در رده نخست جدول گروه خود قرار داشتند. به همین دلیل، صدرنشینی در گروه های هشت گانه، یک امر حیاتی برای باشگاه های بزرگ اروپایی محسوب می شود.

برگرفته از ESPN
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج