adexo3
۴۷۵۶۰۴
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

راه‌های مهار ژاوی برای استقلال

قدیم‌ترها وقتی تیمی یک ستاره فوق‌العاده در ترکیبش داشت، تیم مقابل دو نفر را مأمور مهار مستقیم او می‌کرد اما امروز دیگر این تاکتیک در فوتبال دنیا منسوخ شده است.

شهروند: قدیم‌ترها وقتی تیمی یک ستاره فوق‌العاده در ترکیبش داشت، تیم مقابل دو نفر را مأمور مهار مستقیم او می‌کرد اما امروز دیگر این تاکتیک در فوتبال دنیا منسوخ شده است. استقلال ایران امروز از ساعت ١٩ در برابر السدی به میدان می‌رود که یکی از برترین‌هافبک‌های دنیا را در سن بازنشستگی در اختیار دارد. اگرچه ژاوی با روزهای اوجش فاصله دارد اما قطعاً استقلالی‌ها باید تدابیر ویژه‌ای برای مهار او داشته باشند.

توانایی‌های ژاوی مثل قبل نیست

مرتضی محصص، مدرس بین‌المللی فوتبال تأکید می‌کند که استقلالی‌ها نباید هراسی از ژاوی داشته باشند. محصص درباره تفاوت ژاوی بارسا و ژاوی السد به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «مهم‌ترین مسأله درباره ژاوی این است که او را نباید مثل ژاوی بارسا ببینیم. سن ژاوی بالا رفته و قطعاً توانایی‌هایش به اندازه قبل نیست چون نمی‌تواند دوندگی روزهای جوانی را داشته باشد. البته او می‌تواند در آسیا تاثیرگذار باشد اما در اروپا دیگر این توانایی را ندارد. با این وجود نمی‌توان این بازیکن را دست کم گرفت چون او هنوز توانایی‌هایش را دارد و می‌تواند برای تیمش موثر باشد.»

ژاوی مأمور مستقیم نمی‌خواهد

مدرس بین‌المللی فیفا درباره این‌که آیا درست است استقلال برای ژاوی مأمور مستقیم مهار اختصاص دهد می‌گوید: «فاصله گرفته‌ایم از روزهایی که در فوتبال یک بازیکن را مأمور مهار بازیکن دیگری می‌کردیم. این سیستم قدیمی و منسوخ شده است. امروزه فوتبال با دفاع منطقه‌ای و گرایش به توپ موفق می‌شود. درواقع جایی که توپ در آن رواج داشته باشد، مهم است نه جایی که فلان بازیکن حضور داشته باشد. ژاوی و السد را باید با دفاع تیمی و یارگیری من تو من شکست داد. اگر شما یک نفر را برای مهار یک بازیکنان اختصاص دهید یعنی ١٠ نفره بازی می‌کنید و آن بازیکن از جریان بازی خارج شده است.»

آگاهی محیطی فوق‌العاده

محصص به نکته جالبی درباره ژاوی اشاره می‌کند: «در یکی از تدریس‌هایم فیلمی کوتاه از ژاوی پخش کردم که در آن فیلم ژاوی قبل از این‌که توپ را از همبازیانش دریافت کند ٧ بار به اطراف نگاه می‌کند تا بهترین تصمیم را بگیرد. این فیلم را بارها برای شاگردانم پخش کردم تا متوجه شوند چقدر بازی بدون توپ خطرناک و مهم است. درواقع اگر استقلالی‌ها به خوبی یارگیری منطقه‌ای را انجام دهند و فضاها را ببندد ژاوی نمی‌تواند به خوبی بازیسازی کند و این یعنی مهار ژاوی. او فوتبالیست زیرکی است که قبل از این‌که صاحب توپ شود، بهترین تصمیم را می‌گیرد و این مهم‌ترین نکته درباره کاپیتان سابق بارسلونا است,٣‌سال قبل ژاوی در یکی از بازی‌های بارسلونا ٨٤٥ بار به اطراف خود نگاه کرد که در نوع خود یک توانایی منحصربه‌فرد و بی نظیر است. ژاوی آگاهی محیطی بالایی دارد و این خطرناک‌ترین خصوصیت اوست».

او ترسناک نیست

محصص حرف‌هایش را اینطور به پایان برد: «به استقلالی‌ها توصیه می‌کنم از ژاوی هراس نداشته باشند. او دیگر مثل گذشته ترسناک نیست و اگر هم در بارسا عملکردی استثنایی داشت، به خاطر همبازیانش بود. ژاوی از روزهای خوبش فاصله گرفته و استقلال می‌تواند با نیروی جوانی و انگیزه بازیکنانش بر السد غلبه کند. استقلال امروز در حضور هزاران استقلالی مقابل السد قرار می‌گیرد اما بازیکنان جوان این تیم نباید فراموش کنند که همه تمرکزشان روی حمله نباشد و به فکر دفاعی منطقی باشند. استقلال در بازی‌های اخیر امیدوار‌کننده نشان داده و من به بازی امروز خوشبین هستم. جوانان استقلال نقطه قوت این تیم هستند و بازیکن کم سن و سالی مثل امید نورافکن می‌تواند با کمک به کنترل بازیسازی ژاوی روز موفقی را پشت‌سر بگذارند. اطمینان دارم استقلالی‌ها امروز با اعتماد به نفس و بدون استرس به میدان می‌روند و از پس السد و ژاوی برمی آیند. منصوریان امروز باید بهترین نفرات را انتخاب کند تا برنده میدان باشد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج