۵۲۵۵۹۷
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

نکات خواندنی دیدار استقلال - سپاهان

جدال تیم‌های فوتبال استقلال و سپاهان درحالی به پایان رسید که آبی‌ها در بسیاری موارد از زردهای اصفهان پیش هستند اما در لیگ برتر دو تیم مساوی شدند!

خبرگزاری مهر: جدال تیم‌های فوتبال استقلال و سپاهان درحالی به پایان رسید که آبی‌ها در بسیاری موارد از زردهای اصفهان پیش هستند اما در لیگ برتر دو تیم مساوی شدند!

دیدار حساس تیم های استقلال و سپاهان عصر پنجشنبه در ورزشگاه آزادی با برتری دو بر یک آبی های تهران به پایان رسید تا این تیم عنوان نایب قهرمانی لیگ شانزدهم را به خود اختصاص دهد.

سابقه بازی‌های این دو تیم به سال ۱۳۵۰ باز می‌گردد و این دو تیم تاکنون دیدارهای زیادی جام های مختلف از جمله تخت جمشید، آزادگان، خلیج فارس و البته حذفی کشور انجام داده‌اند. دیدارهایی که مجموع آنها به عدد ۶۹ می‌رسد.

* اولین دیدار، اولین پیروزی و اولین گلزن

اولین دیدار دو تیم در تاریخ به سال ۱۳۵۰ باز می گردد. دیداری که ۸ بهمن و در چارچوب جام منطقه‌ای برگزار شد و طی آن تیم استقلال با نتیجه ۴ بر صفر حریف خود را شکست داد تا اولین پیروزی در تاریخ برگزاری بازی‌های دو تیم به نام استقلال ثبت شده باشد. در این بازی عباس مژدهی اولین گل تیم استقلال را زد تا نام وی بعنوان اولین گل زن استقلال به سپاهان ثبت شود.

* رایکوف و یاوری

در اولین دیدار دو تیم، رایکوف مربی فقید تیم استقلال بعنوان سرمربی روی نیمکت این تیم نشست و در مقابل محمود یاوری هدایت تیم فوتبال سپاهان را بر عهده داشت تا این دو نفر نخستین مربیانی باشند که در بازی های مقابل عهده دار هدایت این دو تیم باشند.

* اولین پیروزی سپاهان

نخستین باری که تیم سپاهان موفق به شکست دادن استقلال شد، به چهارمین دیدار دو تیم باز می‌گردد. در حالی که تیم استقلال سه بازی نخست خود مقابل سپاهان را در در حد فاصل سال های ۵۰ تا ۵۳ با پیروزی پشت سر گذاشته بود، تیم سپاهان در ۲۴ آبان سال ۵۳ و در چارچوب جام تخت جمشید بود که تیم سپاهان در این بازی با تک گل مصطفی حیدری به پیروزی رسید تا نخستین پیروزی تیم سپاهان به این ترتیب رقم خورده باشد.

* اولین ها در لیگ برتر

بعد از تبدیل مسابقات لیگ کشور به لیگ حرفه‌ای، نخستین تقابل حرفه‌ای دو تیم در سال ۸۰ انجام شد که در آن بازی تیم استقلال موفق شد در اصفهان با تک گل فراز فاطمی سپاهان را شکست دهد تا اولین پیروزی در لیگ برتر به نام استقلال نوشته شود و اولین گلزن استقلال در این لیگ برتر به تیم سپاهان نیز فراز فاطمی باشد. دو تیم در مرحله برگشت همین دوره از مسابقات هم به میدان رفتند که آبی پوشان در آن دیدار هم با دو گل محمد نوازی و سیروس دینمحمدی و گل به خودی جواد محققیان به برتری سه بر سفر رسیدند.

* بهترین پیروزی استقلال

بهترین و پرگل‌ترین پیروزی استقلال در تاریخ دیدارهای دو تیم به همان اولین بازی دو تیم در سال ۵۰ باز می گردد. جایی که این تیم موفق شد با نتیجه ۴ بر صفر حریف خود را مغلوب کند تا اولین پیروزی این تیم، بهترین پیروزی آنها هم باشد.

* بهترین پیروزی سپاهان

بهترین پیروزی تیم سپاهان بر استقلال در سال ۸۰ و در چارچوب رقابت‌های جذفی کشور حاصل شد که در آن دیدار سپاهان با هت تریک «لئون استپانیان» و تک گل محمود کریمی در مقابل دو گلی که یدالله اکبری و سیدعلی موسوی زدند موفق شد استقلال را با حساب ۴-۲ مغلوب نماید. این بازی پر گل ترین بازی دو تیم در تاریخ رقابت های آنها هم محسوب می شود.

* گلزنان خارجی

بازی‌های این دو تیم گلزنان زیادی داشته که در بین این گلزنان، بازیکنان خارجی هم قرار داشتند. بازیکنانی مثل لئون استپانیان، عبدالوهاب ابوالهیل، فابریسیو، فابیو جانواریو، برونو سزار، و کارلوس آلبرتو پریرا قرار داشتند. در این میان تیم استقلال تنها یک گلزن خارجی به سپاهان داشته که آن هم فابریسوی برزیلی بود و سایر خارجی ها برای سپاهان گلزنی کرده‌اند.

* بهترین گلزن

لئون استپانیان بازیکن نام آشنای ارمنستانی سالهای نه چندان دور سپاهان با ۶ گل زده به استقلال نه تنها بهترین گلزن خارجی تاریخ دیدارهای دو تیم است، بلکه به همراه رسول خطیبی و سید مهدی سید صالحی عنوان بهترین گلزن در تاریخ تقابل‌های دو تیم را هم در اختیار دارد.

* استقلال در آمارها پیش است

گرچه تعداد پیروزی‌های دو تیم در لیگ برتر مساوی شد اما تعداد پیروزی‌های که آبی پوشان در مجموع دیدارها به دست آورده‌اند بیشتر از تیم اصفهانی است.

اگر آمار دو تیم تنها در لیگ برتر سنجیده شود، تیم سپاهان با ۱۱ پیروزی در مقابل ۱۱ پیروزی استقلال قرار دارد اما در مجموع دیدارهایی که دو تیم انجام داده اند استقلال ۲۳ و سپاهان ۱۹ بار پیروز شده است.

* تنها دیدار آسیایی

این دو تیم یکبار نیز در لیگ قهرمانان آسیا به مصاف هم رفته‌اند که این بازی در تاریخ دوم خرداد سال ۹۱ و به میزبانی تیم سپاهان برگزار شد و در آن بازی تیم سپاهان با دو گلی که توسط سزار و محسن بنگر به ثمر رساند در این تنها دیدار آسیایی دو تیم به پیروزی رسید. در آن بازی مظلومی سرمربی استقلال بود و کرانچار سرمربی پرسپولیس.

* مربیان خارجی

برای استقلال در تاریخ دیدارهای دو تیم ۵ مربی خارجی روی نیمکت نشسته‌اند. رایکوف، جگیج، بیلوفسکی، سوکوموروخوف و رولند کخ پنج سرمربی خارجی استقلال در تاریخ برگزاری این رقابت‌ها هستند و در مقابل نیز برای سپاهان استانکو، تاواس، بوناچیچ، ویرا، فیرات، استمیاچ و کرانچار هفت مربی خارجی بودند که روی نیمکت این تیم در مقابل استقلال نشسته‌اند.

* مربیان مشترک

فیروز کریمی، امیر قلعه نویی و ناصر حجازی سه چهره‌ای هستند که به عنوان مربی روی نیمکت هر دو تیم نشسته اند. ناصر حجازی دو بار سرمربی تیم سپاهان مقابل استقلال بوده است و امیر قلعه نویی نیز ۱۹ بار سرمربی استقلال مقابل سپاهان و ۴ بار هم سرمربی سپاهان مقابل استقلال بوده است. فیروز کریمی بعنوان مربی هر یک از دو تیم مقابل هم یکبار نشسته است.

* پرکارترین مربی خارجی

زلاتوکو کرانچار و رایکوف بعنوان مربیان دو تیم استقلال و سپاهان هفت بار رو در روی تیم هم قرار گرفته‌اند که از این نظر رکورد بیشترین مربیگری خارجی در دست این دو نفر است. زلاتکو این فرصت را دارد که در هفته سی‌ام مسابقات هشتمین حضورش روی نیمکت سپاهان مقابل استقلال را تجربه کرده و از این حیث در رده اول قرار گیرد.

* یاوری و کاظمی پر کارترین مربیان سپاهان

محمود یاوری با ۱۲ و فرهاد کاظمی با ۱۰ بار در دست داشتن هدایت سپاهان مقابل استقلال پرکارترین مربیان این تیم محسوب می شوند. در مقابل نیز امیر قلعه نویی با ۱۹ و زنده یاد منصور پورحیدری با ۱۱ بار در رده دوم قرار دارن.

* قلعه نویی پرکار ترین مربی

امیر قلعه نویی نه تنها با ۱۹ بار حضور روی نیمکت استقلال بعنوان مربی پرکار ترین مربی در تاریخ رقابتهای دو تیم محسوب می شود، بلکه او ۴ بار هم بعنوان سرمربی روی نیمکت سپاهان در مقابل استقلال حضور یافته تا با جمع ۲۳ بار حضور روی نیمکت مربیگری دو تیم در تاریخ رقابت‌های متقابل آنها به یک حد نصاب جالب برسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • موسی

      آقای نویسنده فابیو جانواریو اول استقلالی بود بعد سپاهان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج