adexo3
۵۲۶۰۴۸
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

پایان تلخ آخرین بازمانده طرح غیرفوتبالی دولت نهم

شانزدهمین دوره لیگ برتر ایران پنجشنبه با نایب‌قهرمانی استقلال، چهارمی ذوب‌آهن و سقوط صبای قم به دسته اول به پایان رسید.

روزنامه شرق: شانزدهمین دوره لیگ برتر ایران پنجشنبه با نایب‌قهرمانی استقلال، چهارمی ذوب‌آهن و سقوط صبای قم به دسته اول به پایان رسید. لیگ ایران در شرایطی به ایستگاه پایانی رسید که از چند هفته قبل قهرمانی پرسپولیس و قعرنشینی ماشین‌سازی تبریز مسجل شده بود. در بالای جدول دو تیم استقلال و تراکتورسازی برای نایب‌قهرمانی رقابت داشتند. کمی پایین‌تر دو تیم اصفهانی سپاهان و ذوب‌آهن در تلاش برای کسب رده چهارم بازی می‌کردند. در انتهای جدول هم رقابت مرگ و زندگی حاکم بود. سایپا، صبای قم و سیاه‌جامگان مشهد تلاش می‌کردند دومین تیم سقوط‌کننده نباشند.

نایب‌قهرمانی آبی‌ها

حساس‌ترین بازی هفته در ورزشگاه آزادی برگزار شد. جایی که استقلال برای نایب‌قهرمانی نیاز به برد داشت و سپاهان برای حفظ پله چهارم محکوم بود استقلال را شکست دهد. سپاهان با اینکه از استقلال پیش افتاد اما در نهایت ٢- یک مغلوب میزبان خود شد. با این نتیجه استقلال با ٥٧ امتیاز و ٩ امتیاز کمتر از پرسپولیس نایب‌قهرمان لیگ شد. با توجه به نتایج خوب استقلال در آسیا و پیروزی این تیم در داربی عملکرد علیرضا منصوریان در اولین فصل حضورش در استقلال پذيرفتني بود. تراکتورسازی هم با وجود اینکه با یک گل نفت را شکست داد، با ٥٦ امتیاز سوم شد. این تیم اگر می‌خواهد جواز حضور مستقيم در لیگ قهرمانان آسیا در فصل بعد را به دست آورد، باید در فینال جام حذفی نفت تهران را ببرد.

باخت به استقلال برای سپاهان هم گران تمام شد. در بازی هم‌زمان ذوب‌آهن با دو گل پدیده مشهد را برد و به این ترتیب ذوب‌آهن چهارم شد و سپاهان پنجم. تراکتورسازی اگر در جام حذفی قهرمان شود، ذوب‌آهن هم شانس آسیایی‌شدن پیدا می‌کند. باخت به استقلال اولین شکست زلاتکو کرانچار در این فصل به همراه سپاهان بود. پیکان را باید دیگر تیم موفق این فصل دانست. شاگردان مجید جلالی در آخرین بازی فصل میهمان فولاد خوزستان بودند که ٢ بر یک پیروز شدند. پیکان با این برد با قرارگرفتن در رده ششم به کار خود پایان داد. این تیم با تیم چهارم تنها دو امتیاز فاصله داشت که برای تیمی که از لیگ یک آمده، نتیجه درخشانی محسوب می‌شود. مجید جلالی را هم باید یکی از مربیان موفق لیگ شانزدهم دانست. دیگر دیداری که برای آسیایی‌شدن و سقوط اهمیت نداشت، بازی گسترش فولاد و نفت آبادان بود که با یک گل به سود میزبان به پایان رسید. گسترش به این ترتیب هشتم شد که جایگاهي پذيرفتني برای این تیم است.

جشن در مشهد، اشک در قم

در انتهای جدول سه دیدار سیاه‌جامگان- پرسپولیس، صبای قم- استقلال خوزستان و سایپا- ماشین‌سازی سرنوشت دیگر تیم سقوط‌کرده را تعیین می‌کرد. سیاه‌جامگان و سایپا بازی‌های خود را بردند و صبا با باخت مقابل استقلال خوزستان راهی دسته یک شد. سیاه‌جامگان در شرایطی مانند فصل گذشته در روز آخر جشن بقا گرفت که یک پرسپولیس کم‌انگیزه را مقابل خود می‌دید. برانکو ایوانکوویچ برای این بازی به نفرات اصلی خود استراحت داد. مشهدی‌ها از این فرصت استفاده کردند و با یک گل قهرمان لیگ را شکست دادند و به شکل معجزه‌آسایی در لیگ ماندند. اکبر میثاقیان و شاگردانش البته این بقا را مدیون بازی جوانمردانه استقلال خوزستان‌اند. استقلال خوزستان در شرایطی که چندان برد و باخت برایش فرق نمی‌‌کرد، بازی یک- صفر باخته به صبا را ٢ بر یک برد و این تیم قمی را راهی دسته پایین‌تر کرد. صمد مرفاوی پس از این بازی از هوش رفت. قمی‌ها شدیدا به عملکرد داور اعتراض داشتند. يگان ویژه مانع از هجوم هواداران صبا به داخل زمین شد. البته یک تماشاگر این تیم پس از سوت پایان بازی وارد زمین و به سوی داور حمله‌ور شد که با عملکرد به‌موقع نیروی انتظامی این تماشاگر از زمین بازی به بیرون رانده شد. سایپا هم که خطر سقوط را احساس می‌کرد، با سرسختی تیم سقوط‌کرده ماشین‌سازی روبه‌رو شد، اما در نهایت ثانیه‌های پایانی به برد رسید. اگر سایپا این بازی را هم می‌باخت، سقوط نمی‌‌کرد. به این ترتیب در انتهای جدول ماشین‌سازی تبریزی و صبای قم سقوط کردند و جای خود را به پارس جنوبی جم و سپیدرود رشت دادند.

پایان سایه انتقال تیم‌ها

سقوط صبای قم از نکات قابل بررسی فوتبال ایران است. با سقوط این تیم پرونده تمامی تیم‌هایی که در دولت نهم به شهرستان‌ها هدیه داده شدند، بسته شد. در اوایل کار محمود احمدی‌نژاد، دولت و سازمان تربیت بدنی وقت، هدیه‌دادن تیم‌های تهرانی به شهرستان‌های دیگر را در دستور کار قرار دادند. موضوعی که با مخالفت شدید کارشناسان روبه‌رو شد، اما به نظر می‌رسید اهداف سیاسی و عوام‌پسندانه پشت آن تصمیمات بود و تیم‌های تهرانی یکی پس از دیگری از تهران رانده شدند. تیم پرافتخار پاس تهران روانه همدان شد و حالا قهرمان سابق آسیا در لیگ دسته دوم دست‌وپا می‌زند. پیکان که به قزوین هدیده داده شد، در همان شهر سقوط کرد و در نهایت به تهران بازگشت و احیا شد. راه‌آهن که روی کاغذ به شهرری فرستاده شده بود، هم‌اکنون در دسته یک است. سایپا هم پس از رفت‌وآمد بین کرج و تهران سرانجام دوباره به تهران آمد. صبای قم آخرین بازمانده تیم‌های هدیه‌داده‌شده بود که این تیم هم به همان سرنوشت پاس همدان و پیکان قزوین مبتلا شد تا پس از یک دهه، غیرکارشناسی‌بودن تصمیم فرستادن تیم‌ها به شهرستان‌ها ثابت شود. جالب اینکه دولت قبلی در نظر داشت نفت تهران هم به اراک بفرستد که با مخالفت شدید جامعه فوتبال، جلوی آن انتقال گرفته شد.

وداع وفادارترین بازیکن لیگ

یکی از نکات درخورتوجه هفته پایانی لیگ، خداحافظی ابراهیم صادقی باثبات‌ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر است. کاپیتان بااخلاق سایپا پس از ١٨ فصل بازی در این تیم که با قهرمانی در لیگ ششم همراه بود، از فوتبال خداحافظی کرد. کاپیتان ٣٨ساله سایپا سابقه ۱۶ فصل حضور در لیگ برتر را دارد و در کارنامه‌اش ۴۳٨ بازی در تاریخ لیگ برتر دیده می‌شود. پنجشنبه البته لیگ برتر شاهد دو وداع دیگر هم بود. رضا عنایتی بهترین گل‌زن تاریخ لیگ برتر در آخرین حضورش در میادین فوتبال وداعی تلخ با فوتبال داشت و به همراه صبا سقوط کرد. ادینیو مهاجم برزیلی تراکتورسازی تبریز که بهترین مهاجم خارجی لیگ برتر به شمار می‌رود هم با تبریزی‌ها خداحافظی کرد تا به کشورش برگردد.

ترین‌ها

کاوه رضایی با ٩ پاس گل گلسازترین بازیکن شد.
پرسپولیس با ١٤ گل خورده با رکورد کمترین گل خورده تاریخ لیگ برتر مساوی کرد.
بهترین خط حمله: پرسپولیس با ٤٦ گل
بدترین خط دفاع و حمله: ماشین‌سازی با ١٨ گل زده و ٤٥ گل خورده
بیشترین برد: پرسپولیس با ٢٠ برد (رکورد لیگ برتر)
کمترین باخت: پرسپولیس و تراکتورسازی با چهار باخت
مهدی طارمی با ١٨ گل آقای گل شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اقای محترم چه ربطی به دولت نهم داره؟راه آهن هم از تهران سقوط کرد و امسال هم سایپا در آخرین بازی موفق شد در لیگ برتر بمونه چرا دنبال کوبیدن دولت قبلید خجالت داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج