۵۳۸۸۶۰
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

ایران - پرتغال؛ روز تاریخ‌سازی یوزهای جوان

تیم جوانان ایران پس از کسب یک برد و یک باخت در جام‌جهانی جوانان کره‌جنوبی امروز در شهر اینچئون به مصاف پرتغال می‌رود.

روزنامه شرق: تیم جوانان ایران پس از کسب یک برد و یک باخت در جام‌جهانی جوانان کره‌جنوبی امروز در شهر اینچئون به مصاف پرتغال می‌رود. کسب یک تساوی یوزهای جوان ایرانی را راهی مرحله بعد این مسابقات می‌کند. تیم جوانان ایران در دو حضور قبلی‌اش در جام‌جهانی موفق نشده خود را به مرحله حذفی برساند و امروز شاگردان امیرحسين پیروانی می‌خواهند یک صعود تاریخی را جشن بگیرند. جالب اینکه سایت فیفا در آستانه این بازی مهم به سراغ معرفی امیرحسین پیروانی و خانواده ورزشی پیروانی‌ها در ایران رفته است. غلامحسین پیروانی و افشین پیروانی دو مربی فوتبال ایران که هر دو بازیکنان مطرحی بودند، چهره‌های شناخته‌شده‌تری نسبت به امیرحسین‌اند. در گزارش فیفا آمده است: «بعضی خانواده‌ها، فوتبال در خون آنهاست. خانواده پیروانی یکی از همین خانواده‌هاست؛ خانواده‌ای که فوتبال در خونشان جاری است. امیرحسین پیروانی اکنون سکاندار هدایت تیم جوانان ایران در جام‌جهانی جوانان در کره‌جنوبی است و بهترین تیم جوانان ایران در تاریخ این رقابت‌ها را روانه این مسابقات کرده است؛ امیرحسین یکی از هشت برادر خانواده پیروانی است که سه نفر از آنها حضور درخشانی در فوتبال ایران داشته‌اند. از این سه برادر، غلام پیروانی بزرگ‌تر از افشین و امیرحسین است؛ او که ۱۶ سال بزرگ‌تر از امیرحسین است، در دوران فوتبالش در پست دفاع بازی می‌کرد و پس از کنار‌گذاشتن فوتبال به مربیگری روی آورد. برادر دوم یعنی افشین پیروانی همراه با تیم ملی ایران در رقابت‌های جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه حضور داشت و برای ایران بازی کرد؛ افشین هم پس از پایان دوران فوتبال، مدت کوتاهی هدایت تیم بزرگ و پرطرفدار پرسپولیس را برعهده داشت».

این سه برادر در مقطعی کوتاه در برق شیراز همبازی بودند. سایت فیفا به این نکته هم اشاره کرده است.«اگرچه خانواده فوتبالی این سه برادر در ادامه مسیرهای متفاوتی را در پیش گرفتند، اما همه اعضای خانواده از دوران کوتاهی که هر سه برادرشان همبازی بودند بسیار لذت می‌بردند؛ دورانی که غلام روزهای پایانی فوتبال خود را پشت سر می‌گذاشت و افشین و امیرحسین تازه در ابتدای راه بودند. امیرحسین درباره آن دوران به سایت فیفا گفت:ما سه برادر در رقابت‌های لیگ ایران در تیم برق شیراز بازی می‌کردیم. غلام مدافع میانی بود، افشین مدافع راست و من هم در پست‌ هافبک دفاعی بازی می‌کردم. برای تماشاچیان بسیار جالب بود که سه نفر از ترکیب ١١نفره تیم، با هم برادر هستند. اما زمانی که هر کدام از ما انتخاب‌های دیگری داشتیم و در تیم‌های مختلفی بازی می‌کردیم، ابتدا بازی‌کردن در مقابل برادرمان بسیار سخت و دشوار بود، اما در فوتبال باید برادری و احساسات را کنار بگذارید.» امیرحسین به دلیل آسیب‌دیدگی خیلی زود بازی‌کردن را کنار گذاشت و وارد عرصه مربیگری شد. غلامحسن سال‌ها سرمربی فجرسپاسی شیراز بود، افشین هم سابقه سرمربیگری در تیم‌های استیل‌آذین و پرسپولیس را دارد. در لیگ هشتم یک اتفاق جالب رخ داد و این سه برادر همزمان در لیگ برتر ایران سرمربی بودند. غلام هدایت فجر را برعهده داشت، افشین سرمربی پرسپولیس بود و امیرحسین ابومسلم را هدایت می‌کرد. حضور این مثلث البته خیلی دوام پیدا نکرد و با جدایی افشین از پرسپولیس و امیرحسین از ابومسلم به‌هم ‌ریخت.

سایت فیفا به این موضوع هم اشاره کرده است «بالاخره دوران فوتبال هم روزی به پایان می‌رسد و شما باید میدان را ترک کرده و کنار خط آمده و به مربیگری بپردازید؛ درست مثل خانواده پیروانی که زمانی یک‌ششم از پست‌های مربیگری در بالاترین سطح رقابت‌های لیگ ایران، در اختیار این سه برادر بود. امیرحسین پیروانی در ادامه با توضیح اینکه غلام مدت‌زمان بسیار طولانی مربیگری تیم فجرسپاسی شیراز را برعهده داشت، گفت: همه به شاغلام و خانواده ما احترام می‌گذارند و غلام به عنوان نماد و چهره شاخص خانواده و همچنین الگوی اخلاقی در فوتبال شناخته می‌شود».

سرمربی حال حاضر تیم جوانان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگژو به عنوان دستیار غلام در تیم امید ایران کار می‌کرد؛ تیم امید ایران در این رقابت‌ها به مقام چهارم رسید. امیرحسین پیروانی از بازیکنانش می‌خواهد تا با جدیت و سازماندهی مثال‌زدنی و بسیار زیاد در جام‌جهانی کره‌جنوبی بازی کنند، درست همان‌طور که تیم‌های ملی در جام‌جهانی حضور می‌یابند. وی در این باره گفت: همیشه به نظم و اصول انضباطی اهمیت داد‌ه‌ام و از این طریق پیام خود را به درون زمین منتقل می‌کنم. در مربیگری دو نکته اساسی و کلیدی برایم وجود دارد؛ یک ایمان و باور و دیگری کار و تلاش. در دنیای امروز که به عصر ارتباطات مشهور است، تکنیک و تاکتیک دیگر مسئله عادی‌ای تلقی می‌شود، اما باور و تلاش دو نکته بسیار حائز اهمیت و ضروری به حساب می‌آیند. این دو عامل کلید پیشرفت ما هستند. اما در خانواده پیروانی، خون ورزش فقط در وجود این سه برادر جاری نیست؛ دختر امیرحسین پیروانی در رشته قایقرانی فعالیت می‌کند و در سطح آسیا مدال‌آور است و همچنین برادرزاده او هم در المپیک جوانان در رشته شنا شرکت داشت».

غلام پیروانی ٦٢ ساله هم‌اکنون سرمربی فجر شیراز در دسته اول لیگ آزادگان است. افشین هم تا چند هفته پیش مدیر تیم ملی بود.

فرمول صعود

به هر حال صعود ایران به مرحله دوم جام‌جهانی یک موفقیت بزرگ برای امیرحسین پیروانی محسوب خواهد شد. در گروه C جام‌جهانی جوانان، ایران با تیم‌های پرتغال، زامبیا و کاستاریکا هم‌گروه است. ایران هم‌اکنون با سه امتیاز در مکان دوم قرار دارد و امروز به مصاف پرتغال یک امتیازی می‌رود. زامبیا هم که با شش امتیاز صدرنشین است با کاستاریکای یک امتیازی بازی دارد. از هر گروه دو تیم برتر راهی دور دوم می‌شوند، چهار تیم برتر سوم گروه‌های شش‌گانه هم صعود خواهند کرد. برد مقابل پرتغال که صعود ایران را تضمین می‌کند، تساوی هم باعث خواهد شد که جوانان ایران به عنوان تیم دوم یا یکی از چهار تیم برتر سوم صعود کند. ایران اگر خیلی خوش‌شانس باشد شاید با باخت هم صعود کند. به این صورت که پس از باخت سوم شود و در گروه‌های دیگر حداقل دو تیم به سه امتیاز نرسند یا اگر هم رسیدند، تفاضل گل‌شان پایین‌تر از ایران شود. بازی‌های قبل ایران و پرتغال در این جام نشان داده برنده‌شدن مقابل پرتغال دور از دسترس نیست. سرمربی ایران در این‌باره می‌گويد: «پرتغال هم تیم خوبی است. ما سعی می‌کنیم در بازی با این تیم، ارائه‌گر نمایش خوبی باشیم و به دور دوم صعود کنیم. امیدوارم مصاحبه بعدی‌ام تبریک به مردم ایران بابت صعود باشد». پرتغال حدود سی سال پیش دو مرتبه با کارلوس کی‌روش قهرمان جام‌جهانی جوانان شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج