adexo3
۵۶۰۴۴۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

مارادونای مصدوم هم مفت نمی‌ارزد

دور زمين دويدن‌هاي نرم در اولين روزهاي آماده‌سازي تيم، غيبت در تمرينات بدنسازي، اقدام به عمل جراحي بعد از عقد يا تمديد قرارداد، فيزيوتراپي به جاي تمرين و... قصه‌هايي است كه هر سال در فصل نقل و انتقالات فوتبال ايران و در روزهاي نخست آماده‌سازي تيم‌هاي ايراني تكرار مي‌شود.

خبر ورزشی: دور زمين دويدن‌هاي نرم در اولين روزهاي آماده‌سازي تيم، غيبت در تمرينات بدنسازي، اقدام به عمل جراحي بعد از عقد يا تمديد قرارداد، فيزيوتراپي به جاي تمرين و... قصه‌هايي است كه هر سال در فصل نقل و انتقالات فوتبال ايران و در روزهاي نخست آماده‌سازي تيم‌هاي ايراني تكرار مي‌شود.

در باشگاه‌داري حرفه‌اي، وقتي سرمربي بازيكني را براي خريد به باشگاه معرفي مي‌كند، حتي اگر آن بازيكن كريس رونالدو يا لئو مسي باشد، باشگاه به موازات مذاكره براي خريد او، عقد قرارداد رسمي را منوط به نتيجه تست پزشكي مي‌كند و تا نتيجه آزمايشات و معاينات نيايد، آن چيزي كه به اسم توافق و قرارداد روي كاغذ آمده امضا نمي‌شود اما اينجا... اينجا ايران است...
بازيكن با وجود آسيب‌ديدگي شديد بدون تست پزشكي قرارداد مي‌بندد و بعد از گرفتن پيش‌قسط به جاي شركت در تمرين، به بيمارستان مي‌رود تا تحت عمل جراحي قرار بگيرد. انگار باشگاه براي جراحي شدن به بازيكن دستمزد داده است.

بازيكن ديگري نه تنها تست پزشكي نمي‌دهد كه شرط هم مي‌گذارد در تمرينات بدنسازي شركت نمي‌كند و فقط براي آن كه زبان باشگاه مقابل هوادارانش كوتاه نباشد، دور زمين نرم مي‌دود و گاهي اوقات از بس موقع نرم‌دويي، پايش از شدت درد مي‌لنگد كه سرمربي مجبور مي‌شود تمرين را پشت درهاي بسته برگزار كند تا رسانه‌ها و مردم نبينند باشگاه يك و نيم ميليارد براي خريد بازيكن مصدوم هزينه كرده است.

بازيكن هم داشتيم هر سال موقع تمرينات آماده‌سازي به فيزيوتراپي مي‌رود و كسي هم نيست به او بگويد چرا تايم استراحت را براي فيزيوتراپي نگذاشتي تا از همان اول در تمرينات حاضر باشي؟

اين ايرادها، ناشي از جدي نگرفتن تست‌هاي پزشكي است. در فوتبال ايران با وجود الزامات و قوانين جديد، باز هم باشگاه‌ها به تست‌هاي پزشكي بي‌توجه هستند. اين وسط حتي باشگاهي مثل استقلال كه كلينيك پزشكي مجهزي دارد و از بهداد سليمي تا مولايي و قهرمانان رشته‌هاي مختلف ورزشي و بازيكنان تيم‌هاي ليگ برتري براي درمان سراغ كلينيك اين باشگاه مي‌روند، به خودش زحمت نمي‌دهد بازيكنان را براي تست سلامتي به اين كلينيك ببرد.
پيش از اين بارها چوب اين بي‌توجهي به تست‌هاي پزشكي را خورده‌ايم. هنوز يادمان نرفته هلمكه مصدوم چگونه به استقلال آمد و آبي‌ها با خريد او كه به زور راه مي‌رفت، پول‌شان را دور ريختند و ليست‌شان را پر كردند. داستان آن بازيكن خارجي پرسپوليس كه بيماري صعب‌العلاج داشت را هم حتماً به خاطر داريد، درست مثل داستان بازيكن خارجي يك تيم صنعتي كه در اولين تمرين تيم معلوم شد يك پايش از پاي ديگر كوتاه‌تر است و اين ضعف را با استوك متفاوت مي‌پوشاند!

شكم تادئو هم موضوعي نيست كه قابل پنهان كردن يا كتمان كردن باشد. زمان سرمربيگري حميد درخشان در پرسپوليس، بازيكني به اين تيم آمد به اسم تادئو كه وقتي در حين تمرين پيراهنش بالا رفت، معلوم شد حدود 10 كيلو اضافه وزن و شكم دارد. البته پرسپوليس به جاي فسخ كردن قرارداد تادئو، عكاس باشگاه كه اين عكس را گرفته بود را اخراج كرد. درباره اندام غير ورزشي بازيكنان اوكرايني پرسپوليس هم حرفي نزنيم خيلي سنگين‌تر هستيم اما آيا با حرف نزدن مشكل حل مي‌شود.

واقعيت اين است كه تا فوتبال ما خصوصي نشود و مديران ما مديران هزينه باشند، روال همين است كه هست. آنها پول بازيكن را از جيب خودشان نمي‌دهند كه دل‌شان بسوزد و مراقب خرجكرد ريال به ريال آن باشند.

اگر چه طي سال‌هاي اخير فدراسيون فوتبال تلاش كرد با ساز و كار قانوني جلوي ثبت قرارداد با بازيكنان مصدوم و تست پزشكي نداده را بگيرد اما باز هم برخي باشگاه‌هاي ايراني براي خريد بازيكن به هر چيزي توجه دارند غير از اصل ماجرا؛ پول به بازيكن مصدوم نده، مارادونا هم اگر مصدوم باشد، به درد نمي‌خورد!

روي‌مان به ديوار، روي‌مان به ديوار؛ نكند چون بازيكن مصدوم راحت‌تر پورسانت مي‌دهد، مي‌شود تست پزشكي را دور زد و دور ريخت!

پول را خرج چه مي‌كنيد؟

ليگ برتر چند هفته ديگر شروع مي‌شود و آنجاست كه مي‌بينيم پول‌هاي ميلياردي خرج نشستن روي نيمكت و سكو شده يا بازي كردن در تركيب تيم؟ شايد تست پزشكي هم مثل مرگ فقط براي همسايه خوب است.
كارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ مي‌دهند

چرا باشگاه‌ها تست پزشكي را جدي نمي‌گيرند؟

* در تاريخ ليگ برتر ما هستند بازيكناني كه هنوز نيم‌فصل اول تمام نشده به دليل مصدوميت يا از فهرست تيم‌ها خارج شده‌اند و يا اينكه هفته‌ها و حتي ماه‌ها طول كشيده سلامت خود را پيدا كنند و دوباره به تيم برگردند. اينكه چرا باشگاه‌هاي ما قبل از شروع بازي‌ها با دقت و درستي كامل از بازيكنان خود تست پزشكي نمي‌گيرند و يا جديتي در آن ندارند جاي تعجب دارد و خيلي از بازيكنان كه مصدوميت‌هاي آنچناني داشته‌اند به راحتي قرارداد جديد بسته‌اند و تيم پيدا كرده‌اند و البته خيلي زود هم مشخص شده به دليل همان مصدوميت قبلي نمي‌توانند براي تيم‌هاي خود بازي كنند و اين كلاه بزرگي است كه بر سر تيم‌ها مي‌رود. به همين بهانه با تني چند از كارشناسان و صاحب‌نظران هم‌صحبت شديم و از آنها پرسيديم چرا باشگاه‌ها تست پزشكي بازيكنان خود را جدي نمي‌گيرند. پاسخ اين عزيزان در پي مي‌آيد.

دكتر سيف‌برقي: ارزيابي و معاينات ما دقيق است

دكتر توحيد سيف‌برقي، رئيس كميته پزشكي فدراسيون فوتبال، گفت: با توجه به اهميت معاينات قبل از شروع فصل تمام ارزيابي‌هاي پزشكي براي ليگ هفدهم با دقت زير نظر و توسط كميته پزشكي فدراسيون فوتبال انجام مي‌شود و قطعاً در صورتي كه بازيكني مشكل خاص داشته باشد به فدراسيون و باشگاه‌ مربوط اطلاع داده مي‌شود. بازيكنان تمام باشگاه‌ها موظف به دادن تست‌هاي پزشكي هستند و اين اجباري است.

دكتر هراتيان: حتي مربيان هم بايد تست پزشكي بدهند

دكتر زهره هراتيان، رئيس ايفمارك فدراسيون فوتبال، مي‌گويد معاينات و تست‌هاي پزشكي حتي براي مربيان و اعضاي كادر فني تيم‌ها هم اجباري است چه برسد به بازيكنان كه با دقت تحت معاينات پزشكي قرار مي‌گيرند. در حال حاضر هم تست‌هاي پزشكي باشگاه‌ها طبق روال انجام مي‌شود و بازيكنان تيم‌ها با مراجعه به ايفمارك مورد تست پزشكي كامل قرار مي‌گيرند. معاينه قلب و عروق براي مربيان هم الزامي شده است.

دكتر نوروزي: همه بازيكنان بايد تست پزشكي بدهند

دكتر امين نوروزي، رئيس كميته پزشكي باشگاه استقلال، در اين خصوص گفت: به نظر من همه بازيكنان بايد قبل از عقد قرارداد مورد معاينات دقيق پزشكي قرار بگيرند تا اگر مشكلي دارند باشگاه متوجه شود. متأسفانه هيچ يك از بازيكناني كه با باشگاه استقلال قرارداد بستند تست پزشكي ندادند. بحث من بازيكن خاصي نيست بلكه معتقدم اين مربوط به همه مي‌شود و در همه جاي دنيا هم مرسوم است و نمي‌دانم چرا اينجا جدي گرفته نمي‌شود.

دكتر زادمهر: تست‌هاي پزشكي جزو بايدهاست

دكتر محمدرضا زادمهر، بازيكن و عضو پيشين هيأت مديره باشگاه پرسپوليس، در اين خصوص گفت: هر آدم عادي بايد حداقل سالي يكي، دو بار تست پزشكي بدهد چه برسد به افرادي مثل بازيكنان فوتبال كه بايد مورد تست و معاينات دقيق قرار بگيرند. باشگاه‌ها هم بايد قبل از عقد قرارداد، بازيكن خود را تست كنند كه خداي ناكرده مشكل زانو، پا، قلب و... نداشته باشد. اگرچه نمي‌شود اجبار كرد و قانون براي باشگاه‌ها نداشت اما بايد جزو مهم‌ترين مسائل و در اولويت باشد و بايد جدي گرفته شود.

رضاييان: تمام بازيكنان ما تست پزشكي دادند

بهرام رضاييان، مديرعامل باشگاه تازه ليگ برتري شده پارس جنوبي جم، گفت: ما تمام بازيكنان خود را به ايفمارك فرستاده و مورد آزمايشات دقيق پزشكي قرار داديم. من فكر مي‌كنم همه تيم‌هاي حاضر در ليگ برتر بايد اين كار را انجام دهند، ضمن اينكه براي جذب بازيكنان جديد هم مسائل پزشكي را مورد اولويت قرار داديم و هرگز با بازيكن مصدومي قرارداد نبستيم چون منافع باشگاه ما در اولويت است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج