اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۷۸۸۸۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

پول قطری و بازگشت فوتبال به شهر عشق

در پنج سال گذشته، رفتن به پارک‌دپرنس یکی از تفریحات شب‌های پاریس بود. شما قدم زنان از کنار ساختمان‌های شیک منطقه پاسی عبور می‌کنید تا به صندلی خود در یکی از داغ‌ترین ورزشگاه‌های اروپا برسید. پس از پیدا کردن صندلی‌تان می‌توانید از دیدن بازی یکی از بهترین تیم‌های فوتبال فرانسه پس از سن‌اتین در دهه هفتاد میلادی لذت ببرید.

وبسایت نود: در پنج سال گذشته، رفتن به پارک‌دپرنس یکی از تفریحات شب‌های پاریس بود. شما قدم زنان از کنار ساختمان‌های شیک منطقه پاسی عبور می‌کنید تا به صندلی خود در یکی از داغ‌ترین ورزشگاه‌های اروپا برسید. پس از پیدا کردن صندلی‌تان می‌توانید از دیدن بازی یکی از بهترین تیم‌های فوتبال فرانسه پس از سن‌اتین در دهه هفتاد میلادی لذت ببرید. معمولا پاری‌سن‌ژرمن بازی‌هایش را می‌برد. آنها در ۵ دوره اخیر لیگ در ۴ دوره قهرمان فرانسه بوده‌اند اما در هر فصل بهار در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا معمولا توسط بارسلونا از لیگ قهرمانان اروپا حذف شده‌اند.

این ناکامی به ندرت کسی را عصبانی می‌کرد چراکه پاریس ذاتا یک شهر متعصب فوتبالی نیست. در این شهر به راحتی نوع تفریحات می‌تواند عوض شود و تماشاگران فوتبال به یکی دیگر از جنبه‌های سرگرمی در این شهر متوسل شوند. با همین نگرش قطری‌ها پیش از آغاز فصل فوتبال در سال ۲۰۱۲، مالکیت این تیم را بر عهده گرفتند تا در کوتاه مدت پاری‌سن‌ژرمن به یکی از بزرگترین تیم‌های دنیا تبدیل شود. این همان چیزی است که نشان می‌دهد آنها چرا به نیمار نیاز داشتند. همانطور که ناصرالخلیفی مالک باشگاه در روز رونمایی از نیمار عنوان کرد، او بهترین بازیکن جهان نیست، اما همان فوق ستاره‌ای است که پاریسی‌ها انتظارش را داشتند.

حالا برای اینکه شهر هیجان و تعصب خودش را به فوتبال حفظ کند، باید قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا به‌دست آید. انتقال قرن که نیمار را به پارک‌دپرنس رساند، PSG را برای پایان دادن به ناکامی‌اش در این مسابقات خوش اقبال‌تر از گذشته کرده است. شاید از نگاه خیلی‌ها پرداخت ۲۲۲ میلیون یورو برای نیمار چیزی شبیه دیوانگی باشد. این کاملا غلط است. هیچ وقت فکر نکنید که این تصمیمی یک روزه بوده. تیم اجرایی PSG چندین سال به این انتقال فکر کرده و آنها حتما این را می‌دانستند که این مبلغ هزینه شانسی است که آنها هیچ وقت نداشته‌‌اند و حالا می‌خواهند را تصاحب کنند.

پاریسی‌ها در حالی به دنبال ستاره تیم ملی برزیل رفتند که پیش از او از دستیابی به لیونل مسی و کریستیانو رونالدو ناامید شده بودند. تابستان سال قبل الخلیفی با نیمار و پدرش در ایبیزا ملاقات کرده بود. وگنر ریبریو ایجنت نیمار درباره آن ملاقات گفته بود که مسئولان PSG به او پیشنهاد تبدیل شدن به پردرآمدترین بازیکن جهان و پرواز با هواپیمای شخصی خودش به برزیل برای بازی‌های تیم ملی کشورش را داده‌اند. با این حال چند وقت بعد نیمار قرارداد تازه‌ای را با بارسا به امضا رساند که در آن شرایطش بهتر از قبل شده بود تا اینگونه احساسات پاریسی‌ها جریحه‌دار شود.

نیمار و پدرش همیشه درباره پول محتاط بودند. یادم می‌آید در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۴ با او داشتم، وقتی درباره دوران کودکی‌اش پرسیدم گفت

سخت بود. ما پول زیادی نداشتیم اما هیچ وقت گرسنه نمی‌ماندیم و پدرم همیشه همه چیز فراهم می‌کرد. این داستانی بود که همیشه به مادرم می‌گفتم که اگر روزی ثروتمند شوم، یک کارخانه کلوچه سازی می‌خرم تا بتوانم هر وقت که دلم می‌خواهد کلوچه بخورم.

مانند بیشتر برزیلی‌ها او پولی که در می‌آورد را تنها برای خودش و خانواده‌اش هزینه نمی‌کند. او دوستانی قدیمی دارد که هوای آنها را هم دارد. همچنین به موسسه خیریه نیمار جونیور هم کمک می‌کند و تقریبا تمام هزینه‌هایش را خودش تقبل می‌کند. این موسسه که در نزدیکی محل تولدش در سانتوس قرار دارد، به نوجوانانی که ضعیف هستند کمک می‌کند. نیمار قطعا از این هزینه‌ها پشیمان نیست. او حالا بیشترین دستمزد را میان بازیکنان دنیا با ۳۰ میلیون پوند در سال دارد و قرار نیست همه آن صرف خرید فراری‌ بشود.

فراتر از پول، PSG به او پیشنهاد چیزی را داد که بارسا هرگز نمی‌توانست پیشنهاد دهد و آن تبدیل شدن به شماره یک تیم بود. قطعا اگر مارکو وراتی در پاریس بماند، هر وقت در زمین صاحب توپ شود اول به نیمار در سمت چپ خودش نگاه می‌کند. بی‌شک اگر پاری‌سن‌ژرمن قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود، نیمار نه تنها اعتبارش بیش از گذشته می‌شود، بلکه بیشتر از هر زمانی در نزدیکی توپ طلا قرار می‌گیرد. وقتی الخلیفی گفت که نیمار برای به سرانجام رساندن پروژه تحول در PSG به پاریس می‌آید، خیلی‌ها خندیدند اما او معنای حرف خود را به آنهایی که ریشخند زدند، نشان داد.

بد نیست از نگاه این مرد ثروتمند هم به انتقال نیمار نگاه کنیم، مردی که برای این خرید بیشتر از آن چیزی که درآمد داشت، هزینه کرد. او و دیگر سرمایه‌گذاران قطری این باشگاه به خوبی می‌دانستند که احتمالا او نمی‌تواند چنین پول و دستمزدی را از تیم دیگری کسب کند اما انگیزه آنها فراتر از این چیزها بود.

قطر یکی از کشورهای کوچک جهان است که بزرگترین صادر کننده گاز محسوب می‌شود، بنابراین پرداخت ۲۲۲ میلیون یورو برایشان کار سختی نیست. در سال ۲۰۱۵ نیک هریس سرمایه‌گذاری این کشور روی جام جهانی ۲۰۲۲ را بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار عنوان کرد که این ۷۶۳۴ برابر پول خرید نیمار است. جنبه دوم این خرید، دهن کجی به کودتایی بود که علیه این کشور به راه افتاده است. قطر از سوی عربستان صعودی و دیگر همسایگانش به بهانه حمایت از تروریسم تحریم شده و در این مقطع بیش از هر زمان دیگری به دوستانش نیاز دارد. فرانسه برای قطر یک دوست قدیمی بوده و از آنجایی که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه خودش هوادار مارسی و طرفدار فوتبال است، پیگیر خرید نیمار بود. او پس از این انتقال به مالک قطری پاری‌سن‌ژرمن تبریک گفت.

در واقع نیمار بخشی از هدیه قطر به فرانسه بود. ونسانت دولوک ستون نویس روزنامه اکیپ می‌گوید

از سال ۱۹۸۲ که میشل پلاتینی سن اتین را به مقصد یوونتوس ترک کرد، این اولین بار است که لیگ فرانسه یکی از سه بازیکن برتر دنیا را در خود می‌بیند.

حالا قطری‌ها امیدوارند تا هدیه بزرگتری به فرانسه بدهند؛ قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا. پاریسی‌ها از یک جهت نگرانی‌شان کم شده چراکه دیگر نیماری در بارسا وجود ندارد تا آنها را از اروپا حذف کند. او در شش بازی مقابل PSG هفت بار گلزنی کرد و در واقع مغز متفکر آن شکست ۶-۱ تحقیرآمیز در نیوکمپ بود. او حالا در بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا به مراتب نقش مهمتری نسبت به ۳۸ بازی لیگ فرانسه دارد. نیمار می‌تواند پاریسی‌ها را به یک شام متشخصانه در حوالی شانزلیزه با یک حال خوب دعوت کند.

سایمون کوپر - ساکرنت
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج