۵۸۶۲۷۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

برگردان یادداشتی از Managing Madrid

پارادوکسی به نام متئو کواچیچ؛ پروفسور یا هیولا؟

نسل جدیدی از هافبک ها، «کوا» مثل هیچکس نیست.

طرفداری: پنج سال پیش، دینامو زاگرب، ترکیب خود را حول دو ستاره جوانش ساخته بود: آلن هلیلوویچ و متئو کواچیچ. البته حضور این دو، در ترکیب دینامو، زیاد طول نکشید؛ زیرا این باشگاه، به فروش بازیکنان جوانش، مشهور است. کوا، زودتر از آنچه دیگران انتظار داشتند، عازم اینتر شد تا به عنوان یک هافبک باکس تو باکس، فعالیت کند. از آن زمان، راه آلن و متئو، جدا شده است. کواچیچ، حالا دارد تلاش می کند تا به ترکیب اصلی بهترین تیم حال حاضر دنیا راه یابد و به نظر می رسد که تلاش هایش، نتیجه نیز داده است.

پارادوکسی به نام متئو کواچیچ؛ پروفسور یا هیولا؟

هلیلوویچ، توانست رکورد کواچیچ را بشکند و به عنوان جوان ترین گلزن تاریخ لیگ کرواسی شناخته شود اما همچنان که سال ها می گذرند، اختلاف استعداد، هوش و کارآیی این دو بازیکن در زمین فوتبال، مشخص می شود. امروز، می توانیم کواچیچ را هیجان انگیزترین استعداد فوتبال کرواسی بشناسیم.

کواچیچ، می توانست خرید فوق العاده ای برای بارسلونا باشد. بارسایی ها هنوز هم نتوانسته جای خالی ژاوی را در ترکیب شان پر کنند و مجبورند بازیکنانی مثل آندره گومز و دنیس سوارز را بازی دهند. هلیلوویچ در سال ۲۰۱۵ درباره کواچیچ گفت:

نمی دانم چرا بارسلونا، کواچیچ را نخرید. او بازیکنی واقعا توانا است. متئو، آینده ای درخشان دارد.

پارادوکسی به نام متئو کواچیچ؛ پروفسور یا هیولا؟

رئال مادرید، سابقه خرید بازیکنان کروات را دارد و کواچیچ، اولین کرواتی نیست که پیراهن سفید را بر تن می کند. لوس بلانکوس، روبرت پروسینچکی (خریدی گران قیمت که جزو نسل چاچیچ در اوایل دهه ۹۰ میلادی محسوب می شد اما مصدومیت های فراوان، به او اجازه درخشش در رئال مادرید را ندادند)، داور شوکر (آقای گل جام جهانی ۱۹۹۸)، روبرت یارنی و لوکا مودریچ را در ترکیب خود دیده اند.

پروسینچکی، بازیکنی واقعا توانا بود؛ حتی باوجود اینکه نتوانست در رئال مادرید بدرخشد. وقتی کواچیچ در سال 2011 وارد صحنه شد و توجه ها را به سوی خود، جلب کرد، سرمربی تیم ملی زیر 17 سال کرواسی، مارتین نووسلاچ، اذعان کرد که کواچیچ، بااستعدادترین فوتبالیست کرواتی است که او بعد از پروسینچکی می بیند.

سبک بازی کواچیچ، منحصر به فرد است. همین موضوع، باعث می شود که مقایسه اش با دیگران، کار آسانی نباشد. اما پروسینچکی، سبکی نزدیک به نحوه بازی کواچیچ داشت. پروسینچکی نیز استاد حمل توپ در زمین بود و می توانست تمام زمین را بدود و مدافعان را کنار بزند. هر دوی شان، بازیکنانی با آدرنالین بالا هستند. اما معلم کواچیچ، فردی خونسرد است: لوکا مودریچ؛ هنرمندی خونسرد که ریتم بازی را آرام می کند تا برنامه هایش را به اجرا در بیاورد. کواچیچ، تلاش دارد تا میراث مودریچ را حفظ کند اما سبک بازی آن ها، خیلی کم به هم شباهت دارد. البته نمی توان رابطه دوستانه بیرون از زمین آن ها را رد کرد. رئال مادرید، می تواند از ترکیب این دو بازیکن، استفاده زیادی ببرد. مودریچ، حالا بازیکنی است که می توان او را در جزو برترین های تاریخ رئال مادرید دانست. او هنوز می تواند در سطح یک فوتبال دنیا بازی کند و تلفیق شخصیت وی با استعداد فروتنانه کواچیچ، سلاح قدرتمندی برای مادریدیستاها خواهد بود. مودریچ، همیشه تلاش داشته است که از کواچیچ، محافظت کند. ستاره کهنه کار کروات، حتی ادعا کرده که متئو، وارث حقیقی وی است. این دو یار کروات رئال مادرید، احترام زیادی برای یکدیگر، قائل هستند.

پارادوکسی به نام متئو کواچیچ؛ پروفسور یا هیولا؟

فصل قبل، وقتی مودریچ مصدوم شد، کواچیچ دوران موفقی را گذراند و به عنوان یک باکس تو باکس، در کنار تونی کروس، بازی کرد. او بعد از مصدومیت کروس نیز توانست در کنار مودریچ بدرخشد. کواچیچ، پاس های حریف را برای خود می کرد و در زمین حریف، توپ را از رقبا می دزدید؛ او همچنین پاس های زیبایی در فضاهای کوچک، ارسال می کرد تا خط دفاع حریف را از هم بپاشاند.

نمی توان نقش مارسلو و ایسکو را در حملات رئال مادرید، نادیده گرفت. دو بازیکن که در زمان مناسب، به حملات مادریدی ها اضافه می شوند و برنامه خط دفاع حریف را از بین می برند. اما کمتر کسی درباره توانایی های کواچیچ، به عنوان یک حمل کننده توپ در تخریب ساختار تیم حریف، صحبت می کند.

کواچیچ، همیشه بااعتماد به نفس در زمین حاضر می شود و بخش زیادی از این اعتماد به نفس را مدیون لوکا مودریچ است.

بعد از مصدومیت مودریچ، به عیادت او رفتم و لوکا به من گفت که آماده قبول این وظیفه هستم. سخت ترین بخش کار، پر کردن جای خالی مودریچ در ترکیب است؛ زیرا او کارهایی می کند که انجام دادن شان، بسیار سخت است.
کواچیچ، سال قبل اعتراف کرد که مودریچ، در راه انتقال او به رئال مادرید، تلاش های بسیاری کرده است.

لوکا باور دارد که متئو می تواند برنده توپ طلا شود. البته، فقط مودریچ نیست که چنین فکری می کند؛ تمام افرادی که با کواچیچ، ارتباط نزدیک دارند، تکنیک ناب، نیروی تهاجمی، فروتنی و اعتماد به نفس ستاره کروات لمس کرده اند.

وقتی اینتر، کواچیچ را خرید، زوانمیر بوبان، از استعداد ناب این بازیکن، خبر می داد.

کواچیچ، استعدادی دارد که می تواند او را تبدیل به بازیکنی حتی بهتر از من بکند. او بازیکنی کاملا جدی و حرفه ای در سن خودش است. کواچیچ، بازیکن کاملی است. پست تخصصی او، رجیستا نبود اما در حال حاضر، در این پست، بازی می کند. متئو، استعداد کاملی است که هنوز، می تواند رشد کند. وی، پتانسیل شگفت انگیزی دارد.

از آن زمان تاکنون، مردم دارند به نحوه و سبک بازی کواچیچ، پی می برند. سبک بازی کواچیچ، کم شباهت به پروسینچکی نیست اما او، راه خودش را می رود. متئو کواچیچ، یک هافبک وسط است اما مثل مودریچ، کروس، اینیستا یا ژاوی بازی نمی کند. وی یک هافبک هیبریدی است؛ خیلی شبیه دنی سبایوس. البته کواچیچ باید در ترکیب مناسبی قرار بگیرد تا بتواند توانایی هایش را به نمایش بگذارد.

کواچیچ به عنوان یک آنکور (لنگر)، قادر به درخشش نیست. اما اگر در اطراف او، چند یار دفاعی قرار دهیم، او هم در دفاع و هم در حمله، خواهد درخشید. اگر به برخی از بازیکنان جوان، توجه کنیم، رگه هایی از سبک بازی «پروفسور» را در نسل جدید می بینیم؛ مثلا الیکس فباس. قرار نیست او تبدیل به مودریچ بعدی شود، در عوض، فباس تبدیل به بازیکنی همچون کواچیچ شود. نوعی جدید از بازیکن، کسی که می تواند در پست های زیادی بازی کند.

سرمربی سابق اینتر، جیووانی تراپاتونی اعتراف می کند کواچیچ، بیشتر از اینکه شبیه بازیکنی دیگر باشد، شبیه یک هیولا است.

کواچیچ، مثل پیرلو، یک کارگردان نیست. او بیشتر تلفیقی از سیدورف و کاکا است. این هافبک کروات، دوست دارد بازیکنان حریف را دریبل بزند و تکنیک بالا و سرعت زیادی نیز دارد. او بازیکن خاصی است و به نظرم باید از توانایی هایش، بهترین استفاده برده شود.

پارادوکسی به نام متئو کواچیچ؛ پروفسور یا هیولا؟

رسانه های کروات، حتی او را با مسی هم مقایسه کرده اند. هافبک رئال مادرید در این باره می گوید:

وقتی مردم مرا با مسی مقایسه کردند، خجالت زده شدم. من حتی ده درصد از استعداد او را نیز ندارم.

کواچیچ ۲۳ ساله، راه سختی را برای تبدیل شدن به یکی از بازیکنان رئال مادرید، طی کرده است. او در سن ۱۳ سالگی و هنگامی که از تیم هایی مانند بایرن مونیخ، یوونتوس، اینتر و آژاکس، پیشنهاد داشت، به دینامو زاگرب پیوست. دو سال بعد، پای متئو شکست و مسیر سختی را برای بهبودی، پشت سر گذاشت. راهی که او برای رسیدن به سانتیاگو برنابئو طی کرده است، استقامت روانی بسیار بالایی می طلبد. بازی در برنابئو، هنوز برای کواچیچ، مانند یک رویا است.

آچار فرانسه کروات زیدان، تازه 23 سال دارد و وارد اوج بازی خود، نشده. اطراف او، پر است از الگوها و افرادی که می توانند در راه پیشرفت، وی را همراهی کنند اما رئال مادرید، بازیکنان جوان زیادی نیز دارد که در حال رقابت با کواچیچ هستند. پیشنهاد می کنیم روند رشد کواچیچ را بنگرید. ما هنوز در اوایل سفر هیجان انگیز او هستیم و انتظار داریم که این سفر، یکی از جذاب ترین مسافرت های دنیای فوتبال باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج