adexo3
۵۹۰۳۰۴
۵۰۳۳
۵۰۳۳
پ

تغییر پست بده از فوتبال محو شو

نمی‌دانیم کارلوس کی‌روش به آینده فوتبالی روزبه چشمی اندیشیده است که می‌خواهد این بازیکن را در پست دفاع میانی بازی دهد؟

ایران ورزشی: نمی‌دانیم کارلوس کی‌روش به آینده فوتبالی روزبه چشمی اندیشیده است که می‌خواهد این بازیکن را در پست دفاع میانی بازی دهد؟ روزبه چشمی به هیچ طریقی بازیکن مناسبی برای بازی در پست دفاع میانی نیست. او در تیم امید هم وقتی در این پست قرار گرفت نمایش خوبی نداشت و اگر کی‌روش نگاهی به نمایش چشمی در پست دفاع میانی تیم امید در زمان مربیگری محمد خاکپور داشته باشد به این درک خواهد رسید که تغییر پست این بازیکن نه به صلاح تیم ملی است و نه به صلاح بازیکن. شاید کی‌روش به قول برخی پیشکسوت‌ها با قراردادن نام چشمی در میان مدافعان به شکلی قصد داشته باشد سهمی هم در تیم ملی به بازیکنان استقلال بدهد تا شاید از چشم هواداران استقلال نیفتد اما به واقع قرارگرفتن نام چشمی در میان مدافعان تیم ملی نگران کننده است.

کارلوس کی‌روش برای روزبه چشمی دو پست را متصور است. یکی در پست دفاع میانی که در تیم امید ایران هم تجربه بازی‌اش را داشته و دیگری در پست هافبک دفاعی که تخصص بیشتری در این موقعیت دارد. آنچه جایگاه روزبه چشمی را در تیم ملی تثبیت می‌کند اما بهره برداری از فرصت‌هایی است که سرمربی تیم ملی در اختیار این بازیکن قرار می‌دهد. چشمی در تمریناتی که تیم ملی در کره جنوبی پشت سر گذاشته با توجه ویژه‌ای از سوی کی‌روش مواجه بوده است و بعید نیست در بازی با کره جنوبی که برای فوتبال ایران از نظر امتیازی بی‌اهمیت است و تاثیری در سرنوشت صعود نخواهد داشت به میدان برود. چشمی به احتمال زیاد در این بازی فرصت بازی خواهد یافت حال ممکن است او از ابتدا در ترکیب اصلی قرار گیرد و یا اینکه دقایقی مجال حضور در ترکیب را داشته باشد که در هر دو حالت هافبک دفاعی استقلال باید از فرصت‌های پدید آمده نهایت بهره را ببرد. با توجه به اینکه کی‌روش همچنان مردانی همچون تیموریان و حتی امید ابراهیمی را مد نظردارد این بازیکن برای تثبیت جایگاه خود باید کوششی دوچندان داشته باشد و قدر لحظه لحظه‌هایی که در اختیارش قرار می‌گیرد را بداند. البته دور از ذهن نیست که چشمی فقط در پست دفاع میانی مد نظرسرمربی تیم ملی باشد که در این شرایط اقبال بیشتری برای حضور در جام جهانی خواهد داشت. سفر چشمی به روسیه اما مستلزم نمایش خوب در قلب دفاع یا خط میانی است که احتمالا در دو بازی آتی تیم ملی تکلیف این بازیکن با تیم ملی ایران مشخص خواهد شد.

ناآماده در استقلال

نگاهی به وضعیت فنی چشمی در استقلال نشان می‌دهد که او فرسنگ‌ها با روزهای اوج فاصله داشته است. شاید کی‌روش در این فکراست که با دعوت از چشمی و حضور مستمر این بازیکن در تمرین‌های تیم ملی می‌تواند این بازیکن را به شرایط فنی مطلوب گذشته برساند که نتیجه تمرین‌های ملی با چشمی به زودی مشخص خواهد شد. پرسشی که اما پس از دعوت چشمی به تیم ملی ذهن را درگیر کرده این است که کارلوس کی‌روش بازیکن بلند قامت استقلال را برای چه پستی می‌خواهد؟ در فهرستی که کی‌روش به رسانه‌ها داد نام روزبه چشمی در بین مدافعان بود. معمولا کی‌روش از این طریق پست بازیکنان خود را مشخص می‌کند و به یاد می‌آوریم که در بازه‌ای مازیار زارع نیز با وجود اینکه در تیم باشگاهی‌اش در پست هافبک دفاعی به میدان می‌رفت اما به‌ عنوان مدافع میانی به تیم ملی دعوت می‌شد. چنانچه کی‌روش قصد داشته باشد از چشمی در پست دفاع میانی بهره بگیرد این نگرانی به وجود می‌آید که بازیکن تازه بازگشته استقلال از بند مصدومیت در بازی سنگین مقابل کره جنوبی در سئول و حتی سوریه که بی شک برای اعاده حیثیت گام به ورزشگاه آزادی می‌گذارد، با خطرمصدومیت‌های جبران ناپذیر مواجه شود. عملکرد چشمی در بازی‌های هفته‌های آغازین لیگ هفدهم کاملا گویای ناآمادگی اوست و اگر این بازیکن ناگهان با بار سنگین بازی در پست دفاع میانی مواجه شود و رخ در رخ مهاجمان سریع کره‌ای قرار بگیرد ممکن است با صدمات جسمی مواجه گردد. از سویی چشمی هرگز بازیکن سریعی نیست و سبک فوتبالش کاملا تاخیری است و بیشتر یک بازیکن فیزیکی محسوب می‌شود تا مدافعی سریع که قابلیت جابه جایی‌های پی درپی را داشته باشد. بنابراین اگر کی‌روش قصد دارد از چشمی به ‌عنوان دفاع میانی بهره بگیرد بهتر است استفاده از این بازیکن را به بازی‌های آتی موکول کند و یا اگر اصرار دارد وضعیت فنی چشمی را در یک بازی مهم بین‌المللی مشاهده کند، بهتر است این بازیکن را در همان پستی بازی بدهد که در باشگاهش بازی می‌کند تا نه احتمال مصدومیت او را افزایش دهد نه اینکه چشمی را با دوگانگی‌های ذهنی درباره پست خود مواجه سازد.

سرنوشت شوم بازیکنان چند پسته

در فوتبال ایران معمولا بازیکنانی که در چند پست به کار گرفته می‌شوند، استمرار ندارند و بعد از مدتی از فرم بدنی مطلوب فاصله می‌گیرند و حتی از صحنه اول فوتبال ایران محو می‌شوند. ستار همدانی نمونه بارز این دست بازیکنان بود که در زمان بازیگری خود پست‌های گوناگونی را در باشگاهش استقلال و تیم ملی تجربه می‌کرد که در نهایت هیچ کس هم نفهمید به واقع پست تخصصی این بازیکن چیست. شاید اگر از ستار به درستی استفاده می‌شد می‌توانست به باشگاه ۱۰۰تایی‌های فوتبال ایران ملحق شود اما چنین نشد و تغییرات مکرر از همدانی بازیکنی بی‌روحیه ساخت. بسیاری از فوتبالیست‌های بزرگ دنیا از تغییر دادن پست خود توسط سرمربی فرار می‌کنند و دست به هرکاری می‌زنند تا در پست‌هایی غیر از پست تخصصی خود بازی نکنند. این نگاه به دلیل همین سرنوشت شومی است که از گذشته برای بازیکنانی که دائم پست بازی خود را تغییرداده‌اند وجود داشته است و چشمی هم اگر به واقع به آینده فوتبالی‌اش اهمیت می‌دهد نباید تن به بازی در پست دفاع میانی دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج