۶۱۴۷۷۱
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

مشكلات استقلال و شفر تنها

هواداران استقلال اين روزها بي‌تاب نتيجه‌گيري هستند.

روزنامه قانون: هواداران استقلال اين روزها بي‌تاب نتيجه‌گيري هستند. پس از جدايي عليرضا منصوريان، مديران آبي‌ها سراغ مربيان بزرگي رفتند. آن‌ها نام فاتح تريم را مطرح كردند، مذاكرات شروع شد و در نهايت به دليل عدم توافق مالي به نتيجه نرسيد. والتر زنگا، گزينه ديگري بود كه مديران استقلال مذاكرات با او را آغاز كردند اما اين گزينه نيز به نتيجه نرسيد تا «وينفرد شفر» با قراردادي ۲۷۰ هزار يورويي به ايران بيايد و سرمربي استقلال شود. شفر مربي با تجربه‌اي است و سابقه كار در تيم‌هاي مختلف آسيايي، اروپايي و حتي آفريقايي را در كارنامه دارد.
او كه به عنوان ناجي استقلال به اين تيم آمده بود، هنوز نتوانسته دستيارانش را انتخاب كند و گمانه‌زني‌ها در اين باره ادامه دارد. در ميان اين همه حاشيه، استقلال بايد در چارچوب هفته نهم به مصاف فولاد خوزستان مي‌رفت. ديداري كه از آن به عنوان رونمايي از استقلال شفر نام برده مي‌شد. اما آبي‌ها با حضور اين مربي آلماني نيز نتيجه نگرفتند و بازي با تساوي صفر - صفر به پايان رسيد. نكته جالب آماري بود كه پس از بازي ارائه شد، نه استقلال و نه فولاد هيچ توپي را به سمت دروازه يكديگر شليك نكرده بودند. استقلال شفر در نخستين بازي‌اش كسل‌كننده ظاهر شد تا هواداران در پايان بازي عليه مديرعامل اين تيم شعارهاي «حيا كن، رها كن» سر دهند. اتفاقات رخ داده در بازي، حاشيه‌هايي كه دامن آبي‌ها را گرفته و شعارهاي هواداران دليلي شد تا با كارشناسان تماس بگيريم و از آن‌ها درباره مشكلات احتمالي وينفرد شفر بپرسيم.

انتظار معجزه از «شفر» نداشته باشیم

كاظم اولیایی/ مدیرعامل سابق استقلال

اینكه انتظار داشته باشیم «شفر»، سرمربی جدید استقلال در این زمان كم كه از حضورش گذشته است معجزه كند، توقع درستی نیست.این مربی تازه به تیم استقلال آمده و زمان نیاز است تا با تیم كار كند. اما اینكه هواداران استقلال تقاضای این را دارند كه اعضای هیات مدیره از تیم‌شان كنار برود، به افكار عمومی و فضای ایجاد شده بر می‌گردد. استقلال خوب نتیجه نگرفته و برخی حرف و حدیث‌ها نیز رخ داده كه غرور هواداران را جریحه‌دار كرده است. من به دوستان توصیه كردم و این نكته را یادآور شدم كه یك‌بار ماندن در یك جایگاهی خدمت كردن است و گاهی رفتن. آقایان نباید اجازه بدهند كه هوادار تا این حد عصبانی شود و شعار «حیاكن، رها كن» سر بدهد. این‌بار به افتخاری هجمه می‌كنند و در ادامه به افراد بالادست‌تر این هجمه صورت می‌گیرد. بهتر است این افراد خیلی محترمانه از سمت خود استعفا بدهند و كار را به اهلش بسپارند.
درباره زمزمه‌های به خدمت گرفتن فرهاد مجیدی و استفاده از محبوبیت این اسطوره استقلال، باید بگویم كه باشگاه از چند بخش تشكیل شده است. یك بخش كادر فنی، یك بخش افراد ستادی و یك بخش را نیز بازیكنان تشكیل می‌دهند.بحث كادر فنی یك بحث تخصصی به شمار می‌رود كه در نوع خود قابل بحث و بررسی است. اما آنچه بیشترین اعتراضات به آن صورت گرفته است، درباره نحوه مدیریت این تیم است. با آمدن فرهاد مجیدی و هر فرد دیگری فرقی به حال دیدگاه مردم نسبت به مدیریت این تیم اتفاق نمي‌افتد و آن موضوع در بعد فنی مورد بررسی قرار می‌گیرد. هیات مدیره و كادر مدیریتی با دسته‌گل‌هایی كه به آب داده، اعتماد هوادار را از بین برده است و وقتی اعتماد هوادار از بین برود، بهتر است آقایان اصراری به ادامه حیات خود نداشته باشند. به نظر من نیاز است كه از سمت یك مجمع واقعی، هیات مدیره خبره انتخاب شود.
بحث مجمع بسیار مهم است و اگر قرار باشد مجمعی تصمیم گیر داشته باشیم، خود این مجمع باید افراد كاردان، علاقه‌مند به باشگاه و كاربلدی را در دل خود داشته باشد. به نظر من اینكه یك نفر مجمع باشد و مجمع دو باشگاه نیز باشد، وجهه قانونی ندارد بلكه باید از تعدادی نفرات متخصص تشكيل شود. وقتی این مجمع درست تشكیل نمی‌شود، نتیجه می‌شود انتخاب یك مدیرعامل و بعد هیات مدیره و در نهایت رخ دادن اتفاقاتی كه شاهد آن هستیم. اینكه استقلال در داخل مستطیل سبز نیز تیم هماهنگی نیست و نمی‌تواند آن‌طور كه پتانسیل دارد نتیجه بگیرد، بی‌ارتباط به مسائل مدیریتی در این تیم نیست. در نهایت باید بگویم هواداران دارایی ارزشمند تیم هستند. باید قدر آن‌ها را بدانیم و با گرفتن تصمیم درست بیش از این، آن‌ها را عصبانی و ناراحت نكنیم.

شناخت خوبي از بازيكنان نداشت

هادي طباطبايي/ دروازه‌بان پيشين استقلال

ديدار استقلال و فولاد خوزستان، نخستين بازي آبي‌ها با سرمربي جديدش، يعني وينفرد شفر بود. از نظر فني بازی خوبی را شاهد نبودیم و اين ديدار از کیفیت لازم برخوردار نبود. استقلال کیفیت مناسبی ارائه نداد. به هرحال این تیم دچار تغییراتی شده بود ولی تغییری را در زمین شاهد نبودیم و یک بخشی از این موضوع نيز بابت رفتار غیرحرفه‌ای‌ بود که در هفته گذشته رخ داد و با یکسری اسم بازی شد. از طرفی مشخص بود که شفر شناخت کافی را از استقلال ندارد و از سویی دیگر نباید فراموش کنیم که استقلال به افراد فرصت چندانی نمی‌دهد. نحوه چیدمان بازیکنان استقلال و نحوه بازی آن‌ها نشان می‌داد که شفر شناخت کافی را از بازیکنان ندارد. البته ديدارهاي جام حذفی که در هفته پیش رو برگزار می‌شود، می‌تواند به این تیم کمک کند. مدام می‌بینم که گفته می‌شود استقلال نیاز به یک تمام کننده دارد. فرض بگیریم که استقلال نیاز به یک مهاجم خوب هم داشته باشد ولی وقتی توپ به مهاجم نمی‌رسد، چه فرقی دارد؟ به نظرم مسیر را اشتباه می‌بینیم. ما باید روی بحث خلق موقعیت بیشتر توجه داشته باشیم و این مساله ارتباطی به بحث مهاجم ندارد. یعنی باید توپ به مهاجم برسد تا به گل برسیم.

می‌گویند مالکیت توپ با استقلال بوده ولی باید توجه کنیم که وقتی حریف شما به عقب می‌رود، مالکیت توپ در اختیار شما قرار می‌گیرد و مالکیتی در اینجا اهمیت دارد که به شما فرصت گلزنی بدهد و ما چنین چیزی را در بازی با فولاد ندیدیم. به عبارت دیگر مالکیت توپ در زمین خودی بی‌فایده است و وقتی این مالکیت سودمند می‌شود که ما در زمین حریف این مالکیت را توسعه بدهیم و بتوانیم خلق موقعیت داشته باشیم. تیم فولاد هم آمده بود که شکست نخورد و به دنبال یک امتیاز بود. از طرفی به ضد حملات هم چشم دوخته بود تا به گل برسد. کار کردن در استقلال آسان نیست و مربيان همواره زير فشار هستند. از طرفی استقلال نيز تیم فوق‌العاده‌ محبوبي است و بازيكنان تكنيكي بسياري را نيز در اختيار دارد. این تیم نفرات زیادی دارد که همین امرنيز می‌تواند مشکل‌ساز شود چون همگی خود را در حد فیکس بازی کردن می‌دانند. با این حال من امیدوارم شفر با استقلال نتیجه بگیرد. در پايان درباره دستياران احتمالي وينفرد شفر، سرمربي آلماني استقلال نيز گمانه‌زني بسيار است و هواداران اين موضوع را از من سوال مي‌كند. در اين‌باره بايد بگويم كه یکی از مسئولان استقلال از من سوال کرد و به او گفتم که هرکسی را به عنوان سرمربی انتخاب کنید، باید یک مربی خوب داخلی کنار او بگذارید که فضای فوتبال ایران و بازیکنان را بشناسد و به‌طور حتم باید در این زمینه اقدام شود. بعدها در این‌باره نظرم را دقیق‌تر بیان می‌کنم.

شفر برای شناخت تیمش، نیاز به زمان دارد

محسن بیاتی‌نیا/ پیشكسوت استقلال

شفر تنها یك هفته است كه هدایت تیم استقلال را بر عهده گرفته و در این مدت كوتاه، نمي‌تواند كار فوق‌العاده‌ای انجام دهد. هیچ مربی‌ای نمی‌تواند در این مدت زمان كم تغییر محسوسي در روند تیمش ایجاد كند. یك مربی برای اینكه بتواند افكار خودش را در تیم و تفكر بازیكنانش پیاده كند، به حداقل دو ماه زمان نیاز دارد. كسانی كه فوتبال نگاه می‌كنند باید منطقی‌تر فكر كنند. حضور یك مربی جدید، آمپول نیست كه تزریق كنیم و نتیجه آنی ببینیم. حتی آمپول نيز باید زمانی از تزریقش بگذرد تا اثر مفیدش را نشان دهد. به اعتقاد من علی منصوریان كارش خوب بود. من هم خود این مربی را دوست داشتم و هم فوتبالی كه ارائه می‌‌كرد. كاری به حاشیه‌ها ندارم اما باید اذعان كنم كه همان‌طور كه علیرضامنصوریان برای تیم استقلال زحمت كشید و به این تیم شكل و شمایل داد؛ شفر هم می‌تواند این كار را بكند.

اما این مربی به زمان نیاز دارد كه بازیكنان تیمش را بشناسد و از آن مهم‌تر با فوتبال ایران آشنایی پیدا كند. فوتبال ایران خصوصیت‌های خاص خودش را دارد. مربیانی هستند كه از كشورهای دیگر به ایران می‌آیند و تازه بعد از گذشت چند سال می‌توانند به موفقیت برسند.نمونه این موضوع نیز برانكو است. برانكو چند سال زمان برد تا توانست در فوتبال ایران به نتیجه برسد؟ این مربی سال‌ها در تیم ملی بود و بعد به پرسپولیس رفت و رفته رفته توانست به شناخت كافی از فوتبال ایران و سبك بازی بازیكنان ایران برسد. درباره شفر هم همین گونه است و اگر می‌خواهیم نتیجه خوبی از حضور این مربی شاهد باشیم ، باید بیش از هرچیز به او زمان بدهیم. مشكل استقلال این است كه این روزها هر كس درباره وضعیت آن اظهار نظر می‌كند. بازیكنان یك نظر دارند، هواداران یك صحبتی می‌كنند و مدیریت تصور دیگری دارد.این به هيچ وجه درست نیست.

مسئولان بزرگ‌تر استقلال، باید افكار را به این سمت و سو هدایت كنند كه شفر برای كسب نتیجه با استقلال نیاز به زمان دارد. اطمینان داشته باشید تیم استقلال از این وضعیت خارج می‌شود و نتیجه خوب می‌گیرد. نظر من این است كه اگر به منصوریان نیز این فرصت داده می‌شد، باز هم استقلال می‌توانست نتیجه خوب بگیرد. به اعتقاد من تیم استقلال در دیدار با فولاد خوزستان نظم و انضباط داشت و در تمام۹۰دقیقه بازی، تنها ایرادی كه می‌توان به استقلال گرفت، این بود كه موقعیت گل نداشت. در واقع موقعیت گل ایجاد نكردند. اما در دفاع و خط هافبك خوب بودند. امیدوارم این تیم روز به روز بهتر شود. تماشاگران نباید احساسی برخورد كنند و باید به تیم‌شان فرصت بدهند و اگر بعد از زمان دادن به مربی جدیدشان نتیجه نگرفتند، آن زمان اعتراض كنند.

سن شفر بالاست

شاهين بياني/ پيشكسوت استقلال

نمي‌توانيم نام تيمي را كه در مقابل فولاد قرار گرفت، «استقلال شفر» بناميم زيرا اين سرمربي حدود يك هفته است كه در كنار تيم قرار گرفته و هنوز آشنايي كاملي با تفكرات و سطح بازيكنان ندارد. نمي‌توان نتيجه‌گيري كرد كه او چه تاثيري روي استقلال گذاشته اما نبايد فراموش كرد كه اين بازي در ليگ امسال، بدترين بازي استقلال بود. هرچند كه فولاد نيز بازي تماشايي نشان نداد و بازي كسل‌كننده‌اي را تماشا كرديم. من فكر مي‌كنم استقلال بايد از بحران خارج شود و تا زماني‌كه اين اتفاق رخ ندهد، مشكل نتيجه‌گيري حل نخواهد شد. اين بحران هميشه با شوك حاصل از تغيير سرمربي حاصل نمي‌شود؛ يعني بايد سرمربي روي كار بيايد كه بتواند روي بازيكنان تاثيرگذار باشد و نمي‌توان گفت كه صرف تغيير سرمربي به يك تيم شوك مي‌دهد. شفر كارنامه خوبي داشته و اميدوارم بتواند روي بازيكنان تاثيرگذار باشد.
استقلال و وينفرد شفر كار دشواري در پيش دارد و بايد به آن‌ها فرصت بيشتري داد. برخي معتقدند كه مربيان آلماني در ايران موفق نمي‌شوند در صورتي‌كه من اين موضوع را قبول ندارم. پيش از انقلاب تيم تاج (استقلال) يك سرمربي آلماني به نام ولاديمير جكيچ را به خدمت گرفت كه آن تيم را دگرگون كرد. استقلالي كه برپايه تفكرات رايكوف بود را به تيمي تبديل كرد كه روان و هجومي بازي مي‌كرد. من، شاهرخ (بياني)، مراغه‌چيان و بسياري از بازيكنان ديگر حاصل تلاش جكيچ براي استعداديابي بوديم. همين موضوع نشان مي‌دهد كه نمي‌توان گفت كه آلماني‌ها در ايران موفق نمي‌شوند. ما مربيان موفق و غيرموفق آلماني در ايران داشته‌ايم و نتيجه گرفتن يا نگرفتن يك مربي بستگي به اتفاقاتي دارد كه در زمين و بيرون از آن براي تيم رقم مي‌خورد. تنها مشكلي كه به نظر من در روزهاي آينده مشكل‌ساز خواهد شد، سن بالاي وينفرد شفر است. او اختلاف سني زيادي با بازيكنان جوان استقلال دارد و ممكن است در برقراري ارتباط با بازيكنان به مشكل بربخورد. شفر بايد از انگيزه و امكانات لازم برخوردار باشد تا بتواند در استقلال موفق شود. پيشكسوتان استقلال نيز وظيفه دارند به او كمك كنند تا نتايج خوبي را بگيرد و بتواند اين تيم را از بحران جدا كند.
من نمي‌گويم كه استقلال بايد جام بگيرد يا به رتبه‌هاي بالايي جدول برسد بلكه مي‌گويم در حال حاضر اين تيم نياز دارد كه از بحران فعلي كه در آن گرفتار شده خارج شود و سپس برنامه‌هاي بلندمدت براي او تعريف كرد. در مجموع، معتقدم استقلال در شرايط فعلي بازيكنان خوب و مستعدي را در اختيار دارد كه مي‌تواند به واسطه آن‌ها نتايج خوبي بگيرد اما اين بازيكنان بايد به باور برسند كه مي‌توانند از شرايط فعلي خارج شوند. در اين صورت آن‌ها شرايط لازم براي كسب رتبه‌هاي برتر جدول و حتي قهرماني را كسب خواهند كرد. اميدوارم اين باور به وجود بيايد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج