۶۴۸۷۶۸
۵۰۳۶
۵۰۳۶
پ

عملکرد لژیونرهای ایران در پایان ‌سال ۲۰۱۷

اغلب لژیونرهای ایرانی در ‌سال ٢٠١٧ روزهای خوبی را سپری کردند.

شهروند: اغلب لژیونرهای ایرانی در ‌سال ٢٠١٧ روزهای خوبی را سپری کردند. بررسی عملکرد آنها در پایان نیم‌فصل اول فوتبال اروپا نشان می‌دهد اغلب آنها در‌ سال منتهی به جام‌جهانی پیشرفتی قابل ‌توجه داشته‌اند.

نیاز اساسی کی‌روش به آمادگی لژیونرها

کارلوس کی‌روش بعد از نزدیک به ٧‌سال حضور در فوتبال ایران به این نتیجه رسیده که برای موفقیت در جام‌جهانی باید سطح آمادگی ملی‌پوشان داخلی را به لژیونرها برساند. او رسما اعلام کرد، نزدیک به ٨٠‌درصد از ترکیب تیم‌ملی را لژیونرها تشکیل خواهند داد و همین اعتراف بهترین انگیزه برای یوزهای خارج از ایران است تا عملکرد بهتری از خود ارایه دهند. او ثابت کرده به بازیکنانی که حضور در فوتبال اروپا در ازای مبالغ ناچیز را انتخاب می‌کنند، فرصت بیشتری می‌دهد و به آنها اعتماد می‌کند. در ادامه به بررسی عملکرد لژیونرهای ایرانی در لیگ‌های مختلف می‌پردازیم.

سردار آزمون؛ در خطر نیمکت‌نشینی

ستاره ایرانی روبین‌کازان روزهای خوبی را در تیم سرمربی محبوبش سپری نکرد. او علاوه بر این‌که با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو شد، نتوانست در ٢٠ بازی برای این تیم گل بزند. سردار به دلیل عدم موفقیت در گلزنی با انتقادهای زیادی از طرف رسانه‌های روسی و هواداران روبین‌کازان روبه‌رو شد و فشار زیادی را تحمل کرد اما همواره تحت حمایت به ‌ردیف قرار داشت. او بالاخره در بازی با خاباروفسک پایش به گلزنی باز شد و هواداران این تیم او را به‌عنوان بهترین بازیکن این دیدار انتخاب کردند. آزمون به خوبی می‌داند در نیم‌فصل دوم لیگ روسیه هم عملکردی مثل نیم‌فصل اول داشته باشد، حتی ممکن است جایگاه فیکس خود را در تیم‌ملی از دست بدهد.

میلاد محمدی؛ بدشانس

مدافع مورد علاقه کارلوس کی‌روش درحالی‌ که می‌توانست نیم‌فصل خوبی را در لیگ روسیه سپری کند، با مصدومیت از ناحیه کتف روبه‌رو شد. او داشت به جایگاهی ثابت در ترکیب تیم احمت گروژنی دست پیدا می‌کرد که ناچار به جراحی کتف خود شد و همین موضوع باعث شد نتواند در بازی‌های زیادی برای تیمش به میدان برود. با این وجود، او بیشترین دقایق حضور در نیم‌فصل اول لیگ برتر روسیه را در میان لژیونرهای ایرانی به خود اختصاص داد تا در ترکیب تیم‌ملی هم به‌عنوان مهره‌ای قابل اتکا قرار بگیرد.

سعید عزت‌اللهی ؛ احتمال بازگشت به روستوف

هافبک ٢١ساله ایرانی که به‌ صورت قرضی از روستوف به آمکار پیوست، از هفته دوازدهم در ترکیب آمکار به میدان رفت. آمکار وضع بدی در جدول لیگ روسیه دارد و حتی با خطر انحلال روبه‌روست. عزت‌اللهی در این تیم عملکرد خوبی داشت اما نتوانست به تنهایی به خروج آمکار از بحران کمک کند. باشگاه آمکار علاوه بر این‌که از نظر فوتبالی وضع خوبی ندارد، از نظر اقتصادی هم شرایط خوبی ندارد و ممکن است منحل شود. البته در صورت انحلال آمکار عزت‌اللهی بدون تیم نمی‌ماند و به روستوف برمی‌گردد.

علیرضا جهانبخش؛ درخشش فوق‌العاده

علیرضا جهانبخش در نقل‌وانتقالات تابستانی از تیم‌های زیادی که مطرح‌تر از آلکمار بودند، پیشنهاد داشت اما ترجیح داد یک فصل دیگر را هم در این تیم سپری کند تا بعد از حضور احتمالی موفقیت‌آمیز در جام‌جهانی به لیگی بهتر از هلند ترانسفر شود. جهانبخش در نیم‌فصل اول لیگ هلند با گل‌ها و پاس گل‌های خود، نقش محوری در موفقیت آلکمار داشت. علمکرد این ستاره ایرانی تأثیر زیادی در حضور آلکمار در رده دوم جدول لیگ هلند داشته و محبوبیت خود را بین هواداران این تیم افزایش داده است.

رضا قوچان‌نژاد؛ افت غیرمنتظره

مهاجم تیم‌ملی ایران در‌ سال گذشته به‌عنوان بهترین بازیکن هیرنفین انتخاب شد. عملکرد خوب رضا قوچان‌نژاد باعث شد مدیران هیرنفین قرارداد او را تمدید کنند اما گوچی با افتی غیرمنتظره رو‌به‌رو شد. او‌ سال گذشته به‌عنوان بهترین گلزن تاریخ باشگاه هیرنفین انتخاب شد اما در نیم‌فصل اول لیگ امسال فقط ٢ گل به ثمر رساند. بعید نیست گوچی با ادامه نیمکت‌نشینی در هیرنفین قراردادش را با این تیم فسخ کند و به تیمی برود که بتواند بازی‌های بیشتری در آن انجام دهد.

کریم انصاری‌فرد؛ سورپرایز سرزمین فلاسفه

مهاجم ایرانی که در برهه‌ای از زمان در لیست فروش تیم المپیاکوس قرار گرفته بود، حالا تبدیل به ستاره این تیم شده است. کریم انصاری‌فرد با حضور در ترکیب المپیاکوس نشان داد نیمکت‌نشینی او در ابتدای فصل اشتباهی بزرگ بوده است. کریم با زدن ٧ گل در ١١ بازی موفق به کسب آقای گلی و بازگرداندن المپیاکوس به صدرجدول و کسب عنوان قهرمانی نیم‌فصل شد. ستاره ٢٧ساله ایرانی به قدری در ترکیب تیم یونانی درخشید که در هفته‌های گذشته هم بر میزان محبوبیت او نزد طرفداران این باشگاه افزوده شد، هم این‌که سران باشگاه را وادار به بررسی تمدید قرارداد این مهاجم ایرانی کرد تا مانع جدایی او شوند.

احسان حاج‌صفی؛ اتهامی عجیب

احسان حاج‌صفی برای پیشرفت خود حضور در تیم پانیونیوس یونان را به ماندن در سپاهان و امضای قراردادی نجومی ترجیح داد. او به تدریج جایگاه خوبی در این تیم به‌ دست آورد اما در انتهای فصل با اتهام خیانت به باشگاه یونانی از طرف هواداران پانیونیوس مواجه شد. حمایت او از مسعود شجاعی و تأیید حضور او در AEK آتن جایگاه حاج‌صفی را در این تیم متزلزل کرده اما احسان پیشنهادات خوبی از تیم‌های صدرنشین لیگ یونان مثل المیپاکوس و AEK آتن دارد.

مسعود شجاعی؛ ناامیدی

مسعود شجاعی درحالی‌ که داشت به روزهای خوبش برمی‌گشت، به‌ صورت غیرمنتظره دیگر به تیم‌ملی دعوت نشد. این اتفاق تأثیر بدی روی روحیه مسعود داشت و باعث افت او در پانیونیوس شد. شجاعی طی یک‌ماه اخیر در تمرینات تیمش شرکت نکرد و درنهایت هم به فسخ قراردادش با پانیونیوس تن داد. او در روزهای اخیر، مذاکراتی جدی باAEK آتن صدرنشین لیگ یونان داشته و به احتمال زیاد به این تیم می‌پیوندد.

سامان قدوس؛ ستاره جدید ایرانی

سامان قدوس بعد از درخشش در لیگ سوئد به پیشنهاد کارلوس کی‌روش برای حضور در تیم‌ملی ایران پاسخ مثبت داد. او که شانس حضور در تیم‌ملی سوئد داشت، ترجیح داد برای ایران به میدان برود. او در نیم‌فصل اول لیگ سوئد درخششی فوق‌العاده در تیم اوسترساند داشت، با زدن ٨ گل و دادن ٤ پاس گل، یکی از بهترین‌های تیمش بود. قدوس قطعا یکی از گزینه‌های کی‌روش برای حضور در لیست نهایی تیم‌ملی خواهد بود.

پورعلی‌گنجی؛ روزهای خوب کنار ژاوی

مرتضی پورعلی‌گنجی تنها بازیکن ایرانی شاغل در لیگ ستارگان قطر است که به تیم‌ملی دعوت می‌شود. او این شانس را داشته تا حضور در تیم السد از کیفیت فنی او کم نکند. پورعلی‌گنجی در نیم‌فصل اول لیگ قطر روزهای خوبی را کنار ستاره اسپانیایی سپری کرد. همین باعث شد السدی‌ها قرارداد خود را با او به مدت نیم‌فصل دیگر تمدید کنند، چون مرتضی علاوه بر موفقیت در کارهای دفاعی در گلزنی هم آمار قابل قبولی برای یک مدافع داشته است.

کاوه رضایی؛ رویای توپ طلای لیگ بلژیک

کاوه رضایی اگرچه ‌سال گذشته روزهای خوبی را در استقلال سپری کرد اما دعوت‌نشدنش به تیم‌ملی باعث شد مثل احسان حاج‌صفی قید قراردادهای میلیاردی را بزند و با مبلغی نه‌چندان قابل توجه به تیم شارلروای بلژیک پیوست. او در بازه زمانی کوتاهی تبدیل به ستاره لیگ بلژیک شد و در پایان نیم‌فصل اول لیگ این کشور با به ثمررساندن ٩ گل همراه با هنری اونیه‌کورو نیجریه‌ای از اندرلخت در صدر جدول گلزنان قرار بگیرد. او این شانس را دارد که در پایان لیگ بلژیک به توپ طلای این لیگ دست پیدا کند.

سرنوشت لژیونرهای دور از تیم ملی

فوتبال ایران هرگز دروازه‌بان‌های لژیونر خوبی نداشته است. علیرضا حقیقی که در سال‌های اخیر از نظر باشگاهی وضع خوبی نداشته، بعد از پایان مصدومیت خود توانست در ترکیب تیم اسکیلستونای سوئد به میدان برود. او به اردوی ماقبل آخر تیم‌ملی دعوت شد و برای ادامه حضورش در تیم‌ملی ترجیح داده با توجه به سقوط اسکیلستونا به دسته پایین‌تر به فکر حضور در تیم دیگری در قاره اروپا باشد. سوشا مکانی هم که هنوز به حضور در تیم‌ملی امید دارد، بعد از جدایی از میوندالن به ایران برگشته تا تیم پیدا کند. خالد شفیعی که ‌سال خوبی را با تراکتورسازی سپری کرد، به‌عنوان نخستین لژیونر ایرانی به کره‌جنوبی رفت اما روزهای خوبی را در اف‌سی سئول سپری نکرد. او که نتوانسته خودش را به ترکیب اصلی این تیم برساند و به دنبال جدایی از تیم کره‌ای است. سروش رفیعی که با حضور در لیگ قطر شانس خود را برای دعوت به تیم‌ملی کاهش داد، نیم‌فصل اول لیگ ستارگان را با عنوان خشن‌ترین بازیکن این لیگ به پایان رساند و عملکردی دور از انتظار در تیم الخور داشته است. محمد طیبی دیگر بازیکن ایرانی لیگ ستارگان قطر هم برای تیم اس‌سی قطر به میدان رفت و عملکردی کاملا معمولی در این تیم داشته است. امیر عابدزاده هم که با فیکس‌شدن در تیم ماریتیموی پرتغال به تیم‌ملی دعوت شد، فرازونشیب زیادی داشته و هنوز نتوانسته جایگاه ثابتی در این تیم به دست بیاورد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج