۶۸۷۴۴۵
۱۴ نظر
۵۰۰۳
۱۴ نظر
۵۰۰۳
پ

کارشناسان داوری عملکرد داور مالزیایی را تحلیل کردند

امير آل بن يعقوب، داور اهل كشور مالزي ديدار العين–استقلال با اشتباهات متعدد خود،‌ هواداران اين تيم را عصباني كرده و آن‌ها تلاش مي‌كنند با كامنت‌گذاشتن در صفحه اينستاگرام فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا، اين موضوع را به مسئولان گوشزد كنند.

روزنامه قانون: امير آل بن يعقوب، داور اهل كشور مالزي ديدار العين-استقلال با اشتباهات متعدد خود،‌ هواداران اين تيم را عصباني كرده و آن‌ها تلاش مي‌كنند با كامنت‌گذاشتن در صفحه اينستاگرام فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا، اين موضوع را به مسئولان گوشزد كنند. برخي كارشناسان معتقدند فدراسيون فوتبال ايران نتوانسته رايزني مناسبي كند و همين موضوع باعث شده AFC هر تصميمي را عليه ايران بگيرد.

برخي كارشناسان نيز اعتقاد دارند كرسي متعدد كشورهاي عربي در كنفدراسيون فوتبال آسيا منجر به گرفتن تصميمات عليه فوتبال ايران شده است. روز گذشته برخي رسانه‌هاي اماراتي در تحلیل‌های خود از اشتباهات تاثیرگذار داوری و دو پنالتی‌ که به اشتباه برای العین گرفته شد، سخنی به میان نیاوردند.

روزنامه‌های اماراتی از البیان گرفته تا الإتحاد، دات امارات و الامارات الیوم تساوی العین برابر استقلال را تلخ دانستند و بیشتر آن‌ها به انتقاد از سرمربی العین پرداختند اما از اشتباهات بد داوری در این دیدار سخنی نگفتند. اين رسانه‌ها به حرکت تکنیکی الشحات بازیکن مصری العین در نیمه نخست که چند بازیکن استقلال را پشت سر گذاشت بیشتر اهمیت دادند و این بازیکن را به لیونل مسی تشبیه کردند. اما رسانه‌هاي ايراني در گفت‌وگو با كارشناسان، عملكرد داوري را مورد انتقاد قرار دادند و به او تاختند. به هر ترتيب براي تحليل اشتباهات داور مالزيايي ديدار العين و استقلال با كارشناسان داوري تماس گرفتيم و نظر آن‌ها را جويا شديم.

يك قضاوت داعشي؛ باشگاه استقلال به خدا شكايت كند

علي خسروي/ كارشناس داوري

اين قضاوت خيلي مشكوك بود. چنين قضاوتي را در 10 سال اخير نديده‌ام كه اين‌گونه يك تيم را سلاخي كنند. اين قضاوت يك قضاوت داعشي بود اما مي‌گويم شكايت كردن فايده اي ندارد. به نظرمن باشگاه استقلال بايد بيانيه بدهد و بگويد ما فقط به خدا شكايت مي‌كنيم!

پيشتر در مورد اين مسائل و دپارتمان و كميته داوران آسيا هشدار داده بودم اما كسي توجهي نكرد و حالا ضرر آن را تيم استقلال مي‌بيند. بيانيه باشگاه استقلال را هم فدراسيون فوتبال ايران به AFC‌ بدهد و بگويد باشگاه ما اين بيانيه را منتشر كرده است و ما خواهان رسيدگي هستيم! با شكايت كردن به جايي نمي‌رسيم. ما بايد تلاش كنيم در آسيا كرسي داشته باشيم. ما بهترين داور آسيا را داريم و به همين دليل بايد در كميته داوران آسيا يا دپارتمان داوري آسيا نفر داشته باشيم. ما بايد در چينش داوران مسابقات آسيايي تاثيرگذار باشيم. اين حساسيت هميشه روي كشور ما هست. زماني از داوران عرب و حاشيه خليج فارس مي ترسيديم اكنون بايد از داوران شرق آسيا هم بترسيم! سال گذشته نيز چنين اتفاقي براي پرسپوليس مقابل الهلال افتاد و من در مورد آن نيزتذكر داده بودم. مشكل ما اين است كه دچار روزمرگي هستيم.

فقط دنبال چيدن داوران در مسابقات داخلي يا نظارت هستيم. به جز فغاني، تمام داوران خوب ما مانند موعود بنيادي فر، پيام حيدري و بيژن صالحي در مسابقات درجه دو آسيا سوت مي‌زنند! آيا بنيادي فر از بن يعقوب كمتر است؟ ما نبايد اين را پيگيري كنيم كه چرا اين داوران ما در AFCكاپ سوت مي زنند و داور مالزيايي در چمپيونزليگ؟ كسي پيگيري نمي‌كند! حتي در كميته داوران‌مان كسي را داريم كه با رييس كميته داوران آسيا تماس بگيرد و در اين مورد صحبت كند؟ رييس كميته داوران حتي تلفن هاي خودش را هم جواب نمي‌دهد! فقط عده اي را گذاشته كه برايش دعوا كنند! رسالت كميته داوران اين است؟! براي شما مثالي مي زنم. در منطقه 17 شهر تهران، فوتباليستي بود كه هميشه مي‌گفت من وينگر چپ بازي مي كنم، بقيه هركجا خواستند بازي كنند و او را هميشه در پست وينگر چپ قرار مي دادند! درحال حاضر داوري ما نيز همين شده است. آقايان مي گويند ما باشيم، هر كسي هركاري دوست داشت انجام بدهد! بايد به حرف‌هاي فني گوش بدهند. ما چيزي را براي خودمان نمي خواهيم. فقط قصدمان كمك است. اكنون نيزمي‌گويم بايد تقاضاي يك جلسه اضطراري با دبير كل كنفدراسيون فوتبال آسيا بدهند و در آنجا داوري هايي كه در دو سال اخير براي استقلال، پرسپوليس و حتي تراكتورسازي شده است را بررسي كنند. براي بقيه تيم هاي ما اين اتفاقات نيفتاده اما در مورد اين سه تيم اتفاقات زيادي افتاده و بايد اين مسائل را به كنفدراسيون فوتبال آسيا ببرند و در آنجا بررسي كنند. البته من با وجود اين مسئولان به هيچ عنوان خوش‌بين نيستم كه چيزي عوض بشود. به نظر من اكنون يك موجي راه افتاده اما اين جوها دو روز ديگر مي‌خوابد و اين روند سال بعد و سال هاي بعد ادامه خواهد داشت! هرچند اميدوارم كه ما اشتباه كنيم و اتفاقي بيفتد كه ما خوش‌بين شويم!

داور مالزيايي را ديديد؟ قدر داوران ايراني را بدانيد!

محسن قهرماني/ كارشناس داوري

در خصوص داور بازي استقلال-العين بايد بگويم داور مالزيايي سر استقلال را تشنه بريد! او درهيچ كدام از دو صحنه اي كه اتفاق افتاد و منجر به پنالتي شد، تصميم درستي نگرفت. در صحنه اول بايد به بازيكن العين به خاطر تمارض كارت زرد مي داد. در صحنه دوم نيز يك برخورد بدني براي تصاحب بين دو بازيكن به وجود آمد كه طبيعي بود. مدافع استقلال براي متوقف كردن مهاجم حريف نه از بدنش، نه از دستانش و نه از پاهايش استفاده كرد و حركت او حتي بي احتياطي نيز نبود. برخوردي صورت گرفت اما هيچ خطايي چه از جانب مهاجم و چه از جانب مدافع اتفاق نيفتاد. اين برخوردها در فوتبال طبيعي است و جذابيت هاي فوتبال با اين برخوردهاي فيزيكي بيشتر مي‌شود. من تاسف خوردم كه از اينكه در همچين سطحي از فوتبال قاره اين اتفاق مي افتد. از اينكه در يك بازي كه از سال گذشته دچار تنش شده اين اتفاق مي افتد، متاسفم. هميشه بين تيم هاي ايراني و تيم هاي عربي تنش وجود داشته و تاسف بار است كه بن يعقوب براي اين بازي انتخاب مي‌شود. البته اين برد از دست رفته، چيزي از ارزش‌هاي فوتبال ما كم نمي كند. بچه‌هاي ايراني فوتبال را به بازيكنان كشورهاي عربي ديكته كردند و من از اين بابت خوشحالم.

گزارشگر بازي گفت يار دوازدهم العين تماشاگران نبودند، داور مسابقه بود. من با وجود اينكه هيچ وقت دوست ندارم در مورد يك داور اين‌گونه صحبت شود اما به عنوان فردي كه از بدنه داوري هستم، پاي تلويزيون حرص خوردم و ناراحت شدم كه چرا اين اتفاقات بايد بيفتد. خواهشم از مسئولان فدراسيون فوتبال ايران اين است كه ديپلماسي خود را آن‌قدر قوي كنند كه بتوانند حق تيم هاي ايراني و فوتبال ايران را در اين شرايط بگيرند. اين داور به نظر من بايد محروم شود و تا پايان فصل نيز در ليگ قهرمانان به او قضاوت ندهند. فدراسيون ما بايد از موجوديت فوتبال ايران دفاع كند. بايد اعتراض كتبي خودش را به كنفدراسيون فوتبال آسيا و دپارتمان داوري آسيا ارائه بدهد. اين شكايت در نتيجه بازي تاثيري نخواهد داشت اما اينكه فدراسيون ما در اين مساله ورود كرده و از حق فوتبال ايران دفاع كرده است اتفاق خوبي خواهد بود. شكايت ما داور مالزيايي را از بازي‌هاي آينده محروم مي‌كند و اوديگر نمي تواند اين بلا رابر سر تيم ديگري بياورد. سكوت در اين مورد نشانه ضعف ما خواهد بود؛ در صورتي‌كه ما ضعف نداريم. برترين تيم آسيا هستيم و بايد اين برتري را به رخ بقيه بكشيم. اين فيلم بايد بازبيني شود. حق طبيعي فوتبال ايران است. ما بايد در آسيا ديپلماسي قوي داشته باشيم تا مشكلات قاره اي را در قاره حل كنيم.

اگر كار را به فيفا بكشانيم، فيفا دوباره همه چيز را به كنفدراسيون فوتبال آسيا واگذار مي‌كند، بنابراين بهتر است كه خودمان را از AFC‌ دور نكنيم. اگر اين اتفاق را يك داور ايراني در كشورمان رقم زده بود، او را آويزان مي كردند يا اعدام شده بود! من راضي نيستم كه اين‌گونه در حق فوتبال ايران اجحاف شود اما اين اتفاقات گاهي اوقات بد نيست! چرا كه وقتي داور ايراني يك اشتباه مي كند، يا او را كتك مي‌زنند يا به باد فحش و ناسزا مي‌گيرند و در نهايت كميته انضباطي فقط مي‌نويسد توبيخ كتبي، درج در پرونده! كدام توبيخ و كدام پرونده؟! اين‌گونه اتفاقاتي كه در خارج از ايران مي افتد، باعث مي شود كه فوتبال ايران قدر داوران خودمان را بداند.

مسائل سياسي در داوري تاثير گذار شده‌اند

محمد فنايي/ كارشناس داوري

امير آل بن يعقوب، داور ديدار العين - استقلال اشتباهات متعددي را انجام داد و موفق شد بازي را با نتيجه مساوي به پايان برساند. اتفاقي كه اعتراض باشگاه استقلال و كارشناسان داوري را در پي داشته است. ابتدا بايد بگويم كه در آسيا گرفتار يك سري مسائل خاص هستيم و معتقدم داوري دست كشورهاي عربي افتاده است. يعني آن‌ها مي‌توانند راهبردهاي داوري در آسيا را تعيين كنند و اين موضوع نگران كننده است. معتقدم سياست و لج‌بازي كه كشورهاي عربي عليه ايران دارند منجر به اين اشتباهات داوري شده است. بنابراين بايد منتظر باشيم در سطح ملي نيز اين اتفاقات رخ بدهد. به نظر من حتي اگر زمان آن فرا برسد، ممكن است اتفاقاتي را رقم بزنند كه فراتر از آسياست. نمي‌خواهم به بن يعقوب توهين كنم و بگويم او پول گرفته است اما اين داور سوگند خورده كه قوانين را به عدالت برقرار كند. در حقيقت من در تاريخ زندگي حرفه‌اي ام نمي‌توانم بپذيرم اشتباهات عمدي نبوده، باورم نمي‌شد كه او چگونه به صورت عمدي اشتباهات را انجام مي‌دهد و پاي حرف خود مي‌ايستد.

هرگاه به چهره اين داور نگاه مي‌كردم متوجه مي‌شدم به صورت عمدي اين كار را انجام مي‌دهد اما اينكه چه عواملي باعث رخ دادن چنين اشتباهاتي شده را نمي‌توانم دقيق بگويم. معتقدم اگر يك آدم معمولي را از بيرون مي‌آوردند و لباس داوري مي‌دادند و مي‌گفتند قضاوت كن بدون شك داوري بهتري انجام مي‌داد. به نظر من اين داوري باعث شرم كنفدراسيون فوتبال آسياست و حرف ديگري نمي‌توانم بزنم. اين داور پيش از اين نيز براي العين قضاوت كرده بود و اشتباهاتي مرتكب شد. همين موضوع در فضاي مجازي نيز واكنش‌هاي متعددي را به همراه داشته است و هواداران استقلال به حق معتقدند ناداوري عليه تيم‌شان رخ داده و AFC بايد به موضوع ورود كند. معتقدم اين اشتباهات طبيعي‌ است چرا كه امارات كشور پولداري است و بيزنس‌هاي مختلفي دارد. چرا نبايد از پول خود براي تغيير نتايج فوتبال استفاده كند؟ چرا نبايد از پول خود براي پيشرفت و نتيجه گرفتن باشگاه‌هاي فوتبالش استفاده نكند؟ البته اين موضوع منحصر به ايران نيست بلكه ساير كشورها به جز ژاپن نيز درگير اين اشتباهات هستند. در واقع كنفدراسيون فوتبال جرات ندارد اشتباهات تاثيرگذاري عليه ژاپن انجام دهد اما به راحتي درباره ديگر كشورها اين كار را انجام مي‌دهد زيرا معتقدم افراد سياسي پشت پرده ماجراست و تعيين كننده برخي جريانات هستند.

اجازه مي‌خواهم مثالي بزنم، استقلال در بازي قبلي موفق شد الهلال عربستان را شكست بدهد و بعد از اين باخت بلافاصله مربي خود را بركنار كردند. چرا اين اتفاق افتاد؟ زيرا به ايران باخته و اين شكست براي آن‌ها سنگين بود. مطمئن باشيد اگر به ژاپن، كره‌جنوبي يا حتي بنگلادش مي‌باختند مربي خود را تغيير نمي‌دادند اما شكست در مقابل ايران، سنگين است. ابعاد سياسي وارد حيطه ورزش شده است و به همين دليل من نگران آينده فوتبال هستم. شنيده‌ام باشگاه استقلال به داوري اعتراض كرده و هواداران اين تيم اميدوارند نتيجه بازي تغيير كند، من چنين اعتقادي ندارم اما اينكه AFC بداند ما پيگير اشتباهات داورها خواهيم شد براي كشورمان خوب است و مي‌تواند در آينده مفيد باشد. ممكن است ناظر بازي، نمره ضعيفي را براي اين داور در نظر بگيرد و او براي هميشه محروم شود اما اگر با پول راضي شده باشد چه فرقي برايش دارد؟ بدون شك با خيال راحت به زندگي خود ادامه خواهد داد. فيفا نيز خود را درگير اشتباهات AFC نخواهد كرد و مطمئن باشيد اتفاق خاصي براي اين داور رخ نخواهد داد اما اينكه ما اعتراض كرديم، مي‌تواند در آينده مانع از اشتباهات پررنگ داوران براي تيم‌هاي ايراني شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمدی

      سال گذشته داوران و کارشناسان و گزارشگران خواب بودن در چند بازی آسیایی داوران ناجوانمردانه قضاوت میکردن فقط زمانی که نوبت استقلال میشه اونم فقط یک پنالتی همه فریاد وا مصیبتا سردادن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آدم بی عقل بازی استقلال داور اشتباه نکرد.عمدی پنالتی گرفت

      • حسن

        وا مصیبتا به شماوامثال شما که عرق ملی ندارین وبجای اینکه بیای دفاع کنی ازتیم های ایرانی دارین رنگ قرمز و آبی رو وسط میارین..مطمئن باش ساکت بمونن بازی بعدامثال این داور یقه تیم های بعدی ایران رو میگیرن.

      • بدون نام

        هفته پیش داور عراقی دو اشتباه کرد که برا لنگیها سه امتیاز داشت

      • قرمز

        بله سال قبل تو بازی ماقبل فینال پرسپولیس با الهلال خطایی انصاری رو مهاجم تیم حریف رو از پای تلوزیون هم میشد تشخیص داد که بیرون محوطه هس اما داور پنالتی اعلام کرد اون موقع این کارشناسا و مسئولین کجا بودن

    • نوری دیراوی

      میگن چوب خدا بی صداست وقتی فغانی بی دین برا همین استقلال سر صنعت نفت رو با پنبه برید چرا همه لالمونی گرفتن کسی حرفی نزد این کارشناسا سرشون رو کردن زیر برف
      حالا ببینید حق خوری چه مزه ای داره

    • Hisss

      دمش گرم داور

    • خاسر

      مسئولان کشورمان در دفاع از حقوق هموطنان خود در مقابل کشورهای عربی چه در بعد سیاسی چه در بعد اقتصادی وحتی در عرصه ورزشی ضعیف وضعف دارند،وبیشترین تلاش خود را برای بقای خودشان دارندتا دفاع از مردم ،نمونه ورزشی ان را که دیدید ونمونه مهمتر از ان کشتن حجاج بی گناه وتعرض به فرزندان مان توسط عربستان،حالا هم دلمان را خوش کردیم که از عربستان قول گرفتیم به بچه هایمان تجاوز نکندوباعث مرگ حجاج هم نشود.در ورزش هم که اقدامی صورت نمی گیرد و هر ظلمی را به کشور ما روا میدارند.

    • پیام

      داوری بقدری شرم آور و تابلو بود که حالم دیگه از فوتبال آسیا بهم میخوره .. اینها اشتباه داوری نبود . بلکه عمدی بود . شاید یک داور یک صحنه را درست تشخیص ندهد و اشتباه کند که طبیعی است اما این دو پنالتی خنده دار واقعا عمدا گرفته شد و مطمئن هستم که از جایی آب میخورد . مثلا بنگاه های شرط بندی یا رشوه باشگاه اماراتی

    • بدون نام

      آقای خسروی، آقای قهرمانی، آقای فنایی سال گذشته که داوران در چندین بازی از جمله بازی با الهلال سر پرسپولیس را بریدند و آشکار بر علیه پرسپولیس سوت کجا بودید. خواب تشریف داشتید؟ حالا که تیم نور چشمی تان به قول خودتون از داوری ضرر کرده فریاد وامصبیتا تون به هوا رفته و گوش فلک را کر کرده است. چرا بر روی دو اشتباه مسلم فغانی در دربی بر علیه پرسپولیس چشم بستید و کلامی حرف نزدید. خواهشا وجدان خود را قاضی قرار دهید اینقدر از یک تیم خاص حمایت نکنید تیم های دیگر نیز نماینده ایران هستند با محبوبیتی به مراتب بیشتر از استقلال.

    • ناصر

      البته که در مورد بهترین تیم ایران حساسیت بیشتره ن درمورد تیمهای درجه ۲ و۳

    • بدون نام

      داوری خیلی بد بود..
      ولی آقای قهرمانی شما ساکت باش..!!! اونم یکی مثل تو بود!

    • اس

      این داور فکر کنم همکار قهرمانی هستش ماجرای غش کردن یادتون هست که قهرمانی یه جام از پرسپولیس گرفت و قضاوتهای خودش همه از داور مالزیایی هم بدتر بود .این همه داور رفتین از یه داور غشی نظر گرفتین

    • بدون نام

      من پرسپولیسیم توسایت فیفامیشه واقعااعتراض کردواقتصادکل کاروهم وطنانمون انجام بدن تالین عربهاسرایرانیارونبرن اینافغانیاچی ای آف سی هستن وکفاشیان به فکرکرسی نایب ریئسی ونه فکرایران وایرانی وفدراسیون تاج هم کاری نمیکنن واین شرم آور برای ایرانی بزرگ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج