۷۱۳۳۰۸
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

داستان‌های تاریخ فوتبال

پزشکی که باعث تشکیل اسکودتو شد

اسکودتو با تلاش یک پزشک انگلیسی تشکیل و نخستین دوره تنها در یک روز برگزار شد.

ایسنا: جیمز اسپنسلی، پزشک انگلیسی نقش مهمی در پیشرفت فوتبال ایتالیا داشت. فوتبال پیش از او وارد این کشور شده بود اما به عنوان یک سرگرمی انگلیسی محسوب می‌شد بدون این که بازی‌ها اهمیتی داشته باشد. زمانی که اسپنسلی به جنوا رفت همه چیز عوض شد. فوتبال واقعی در ایتالیا دیده شد و تنها پنج تیم در ابتدا به رقابت پرداختند. نخستین دیدار بین جنوا و تورینزه در ۶ ژانویه ۱۸۹۸ برگزار شد. برای این دیدار ۱۵۴ بلیت یک لیری، ۲۳ بلیت نیم لیری و ۸۴ بلیت برای جایگاه‌های شماره‌دار به فروش رسید. ریچارد داگلاس، داور بازی ۲.۵۰ لیر دریافت کرد. نگهبان ورزشگاه یک لیر گرفت. برنده بازی تورینزه بود که این پیروزی یک موفقیت از تمام جنبه‌ها محسوب می‌شد.

پزشکی که باعث تشکیل اسکودتو شد

این بازی‌ها باعث شد رقابت‌های جدی‌تری برگزار شود. لیگ ایتالیا تنها سه ماه پس از تشکیل فدراسیون فوتبال این کشور به وجود آمد. همه تیم‌های کشور به این رقابت‌ها دعوت شدند. نام نویسی با موفقیت رو به رو نشد و تنها سه تیم تورینی (تورینزه، اینترناتزیوناله‌ تورین و جیناستیکای‌ تورین) و جنوا در این بازی‌ها شرکت کردند. دیدارها در تورین برگزار شد و مسئولان تصمیم گرفتند این بازی‌ها تنها در یک روز به انجام برسد. ساعت ۹ صبح اینترناتزیوناله و تورینو به مصاف هم رفتند و بازی با پیروزی یک بر صفر تیم اینتر پایان یافت. در ادامه جنوا ۲ بر یک توانست جیناستیکا را شکست دهد. ساعت سه بعد از ظهر پس از یک استراحت کوتاه دیدار فینال برگزار شد. جنوا باز هم با نتیجه مشابه به پیروزی دست یافت و توانست گل دوم خود را در لحظات پایانی به ثمر برساند. ۵۰ نفر برای تماشای نیمه نهایی و ۱۰۰ نفر برای فینال به ورزشگاه رفتند و در مجموع ۱۹۷ لیر به دست آمد.

دست آورد بزرگی نبود اما نخستین سنگ محکم در جای خود قرار گرفت. شرکت نکردن تیم‌های خوب به وضعیت بد آن دوران در ایتالیا برمی‌گشت. میلان بحران زده توسط ارتش هدایت می‌شد. در آن روزها نزدیک به ۴۰۰ نفر در میلان جان خود را از دست دادند که توجه همه را در کشور جلب کرد. این شروع باعث شد جنوا تا چند سال قدرت اول ایتالیا محسوب شود. این تیم با حضور اسپنسلی در درون دروازه توانست فاتح جام‌های ۱۸۹۹، ۱۹۰۰، ۱۹۰۲، ۱۹۰۳ و ۱۹۰۴ شود. جنوا تا سال ۱۹۲۵ در میان قدرت‌های ایتالیا قرار داشت. این تیم در سال‌های ۱۹۱۵، ۱۹۲۳ و ۱۹۲۴ نیز توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج