جاباما
۷۴۰۷۴۲
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

از روشن تا پولادی؛ سکوی پرتابی که از دست رفت

در ادوار گذشته‌ی جام جهانی که فوتبال ایران در آن حضور داشته است، این فستیوال بزرگ جهانی بهترین سکوی پرتاب ملی پوشان فوتبال کشورمان به اروپا بوده است.

وبسایت نود: در ادوار گذشته‌ی جام جهانی که فوتبال ایران در آن حضور داشته است، این فستیوال بزرگ جهانی بهترین سکوی پرتاب ملی پوشان فوتبال کشورمان به اروپا بوده است. با وجود اینکه خیلی از بازیکنان ایرانی بعد از جام‌های جهانی توانستند راهی لیگ‌ها معتبر جهان شوند ولی برخی بازیکنان هم بوده‌اند که با وجود بازی در جام جهانی نتوانستند از این موقعیت استفاده کنند. در این گزارش برخی بازیکنان ایرانی‌ای که جام جهانی سکوی پرتاب آن‌ها نشده است را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

ستاره‌هایی که لژیونر نشدند

تیم ملی فوتبال ایران اولین بار در سال ۱۹۷۸ راهی جام جهانی شد. ایران آن بازی‌ها را در آرژانتین با ۲ شکست مقابل هلند و پرو و یک تساوی مقابل اسکاتلند به پایان رساند. در آن دوره از رقابت‌ها، تیم ملی توسط ایرج دانایی‌فرد و حسن روشن ۲ گل در جام جهانی زد. دانایی‌فرد با درخششی که در جام داشت و گلی که به اسکاتلند زد تلاش خود را ادامه داد و در سال ۱۹۸۰ لژیونر شد و به لیگ آمریکا رفت. روشن هم بعد از جام جهانی راهی لیگ امارات شد. البته در آن سال‌ها حضور بازیکنان ایرانی در لیگ‌های معتبر جهان باب نبود و بازیکنان جوان تیم ما در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین با وجود بازی‌های قابل قبول در جام جهانی، نتوانستند بعد از این رقابت‌ها به فوتبال اروپا بروند.

بعدها حشمت مهاجرانی سرمربی تیم ملی در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین در مورد آن نسل تیم ملی که به فوتبال اروپا نرفتند، گفت: «از آن تیم ملی که در جام جهانی بازی کرد، بازیکنان جوان تیم ما مانند حسن روشن، ابراهیم قاسمپور و حسن نظری که در آن رقابت‌ها حضور داشتند، می‌توانستند در فوتبال اروپا بازی کنند اما به دلیل اینکه ارتباطات ما با اروپایی‌ها ضعیف بود، نتوانستند راهی لیگ‌های معتبر اروپایی شوند".

بهترین دوره

وقتی تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه شرکت کرد، فوتبال ایران فقط ۳ لژیونر داشت که در بوندس‌لیگا توپ می‌زدند. جام جهانی سکوی پرتاب آن نسل بازیکنان تیم ملی شد و کمتر از ۲ سال بعد از جام، لژیونرهای ما ۲ رقمی شدند. اکثر بازیکنان آن نسل فوتبال ایران که جوان بودند و شرایط لژیونر شدن را داشتند، بهترین استفاده را از ویترین جام جهانی کردند.

سیروس دین محمدی که کمتر از ۳۰ دقیقه در جام جهانی بازی کرده بود، یکسال بعد از این رقابت‌ها راهی تیم ماینس آلمان شد. حتی نیما نکیسا دروازه‌بان تیم ملی که یک بازی در جام جهانی مقابل یوگسلاوی کرد هم موفق شد با کاوالای یونان به توافق برسد و راهی این باشگاه یونانی شد. تنها بازیکن مسن تیم مانند احمدرضا عابدزاده، حمید استیلی، نادر محمدخانی و جواد زرینچه نتوانستند لژیونر شوند.

کمترین بهره برداری

تیم ملی فوتبال ایرانی که در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان بازی کرد، بین‌المللی تیم تاریخ فوتبال ایران است. بازیکنان آن تیم نظیر مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی، وحید هاشمیان، فریدون زندی و رحمان رضایی در سطح اول فوتبال جهان بازی می‌کردند. بعد از جام جهانی هم ۲ بازیکن ترکیب اصلی تیم ملی؛ جواد نکونام و آندرانیک تیموریان موفق شدند به لالیگا و لیگ برتر انگلستان بروند. در آن دوره‌ی جام جهانی هم، بودند بازیکنانی که نتوانستند از ویترین جام جهانی استفاده کنند. مهرزاد معدنچی هافبک چپ آن روزهای باشگاه پرسپولیس که در جام جهانی مقابل پرتغال و آنگولا در ترکیب اصلی تیم ملی حضور داشت و در بازی مقابل مکزیک هم به عنوان بازیکن تعویضی به میدان آمد، کمترین بهره برداری را از حضور خود در جام جهانی کرد.

معدنچی که می‌توانست بعد از جام به فوتبال اروپا برود یک فصل را در پرسپولیس گذراند و بعد از آن هم به لیگ امارات رفت تا هیچ وقت نتواند بازی در اروپا را تجربه کند. علاوه بر معدنچی، آرش برهانی هم دیگر بازیکنی بود که در ۲ بازی تیم ملی مقابل مکزیک و آنگولا به عنوان بازیکن تعویضی به میدان آمد ولی او هم با توجه به سن و سال خوبی که برای حضور در لیگ‌های اروپایی داشت، نتوانست بازی در اروپا را تجربه کند و به لیگ امارات و باشگاه النصر این کشور پیوست.

ستاره‌ای که سوخت

اولین حضور تیم ملی در جام جهانی با هدایت کی‌روش در حالی رقم خورد که فوتبال ایران شرایطی خوبی از نظر حضور بازیکنان تیم ملی در لیگ‌های معتبر جهان نداشت. در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، مهرداد پولادی مدافع چپ تیم ملی درخشان ظاهر شد. او در پایان مرحله‌ی گروهی رقابت‌ها طبق آماری که فیفا منتشر کرد؛ دومین مدافع برتر جام، بهترین بازیکن ایران، دومین بازیکن برتر قاره آسیا بعد از تیم کیهیل استرالیایی و بیست و هشتمین بازیکن برتر کل رقابت‌ها شد.

با درخشش پولادی انتظار می‌رفت او مانند بازیکنان ایرانی‌ای که در جام‌های جهانی گذشته توانسته بودند به اروپا بروند راهی یکی از لیگ‌های معتبر جهان شود ولی پولادی هم انتخاب درستی نداشت و به لیگ ستارگان قطر و باشگاه الشحانیه رفت تا نتواند از ویترین جام جهانی استفاده کند و با اتفاقاتی که در سال‌های بعد برای او افتاد، تبدیل به ستاره‌ای شد که در فوتبال ایران سوخت و به حق خودش نرسید.

با وجود اینکه جام جهانی ویترین خوبی برای رسیدن به لیگ‌های معتبر اروپایی است اما در سال‌های گذشته اکثر لژیونرهای فوتبال ایران نظیر سردار آزمون، میلاد محمدی، سامان قدوس و سعید عزت‌اللهی بدون حضور در جام جهانی موفق شده‌اند در لیگ‌های اروپایی بازی کنند و به نظر می‌رسد جام جهانی مثل گذشته تنها سکوی پرتاب بازیکنان ایران به لیگ‌های اروپایی و یا به تیم‌های بهتر در این قاره نباشد.

باید دید بازیکنان جوان تیم ملی مانند مرتضی پورعلی گنجی، مجید حسینی و علیرضا بیرانوند می‌توانند بعد از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه راهی لیگ‌های معتبر اروپایی شوند و بازیکنان لژیونر تیم ملی نظیرعلیرضا جهانبخش، سردار آزمون، سامان قدوس، رامین رضاییان، سعید عزت‌اللهی، میلاد محمدی، مسعود شجاعی، احسان حاج صفی و کریم انصاری‌فرد که در جام جهانی بازی کرده‌اند هم می‌توانند به تیم‌های بهتری در لیگ‌های اروپایی بروند یا جام جهانی سکوی پرتابی برای آن‌ها نمی‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • داود عبدلی

      عالی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج