۷۵۰۱۶۸
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

پشت پرده تاکتیکی خریدهای کلوپ چه بوده است؟

می گویند باید از شکست ها درس گرفت و این جمله را کلوپ به خوبی درک کرده است چون سبد خریدش را بر اساس عبرت از شکست بزرگ پر کرده است.

ورزش سه: شکست در فینال لیگ قهرمانان برابر رئال مادرید و یا به عبارت بهتر بازی ضعیف تیم پس از مصدومیت صلاح و بیرون رفتن وی.آلیسون، فابینیو، نبی کیتا و شقیری به این تیم پیوستند. یک دروازه بان، یک هافبک با توانایی بازی در پست شش و هشت، یک هافبک باکس تو باکس و یک مهاجم گوش.

از آلیسون شروع کنیم. یک برزیلی و لغت برزیلی یعنی من با توپ دوست هستم، حتی اگر یک دروازه بان باشم. پس این با توپ دوست بودن و توانایی در بازی با توپ از دو جهت می تواند کمک کننده لیورپول باشد. اول اینکه به بازیسازی از عقب تیم کمک می کند که در مواقع پرس شدن توسط حریفان، با کمک گرفتن از دروازه بان به عنوان یک یار بیشتر بتوان حریف را دور زد.

البته خود آلیسون نیز در این وضعیت یک ویژگی ارزنده هم دارد که کمتر از انگشتان یک دست، دروازه بان مسلط به این ویژگی پیدا می شود و آن "دقت بالای وی در ارسال پاس های چیپ" می باشد. پاس هایی که پشت گروه پرس کننده حریف برای بک های کناری و پست ده تیم صادر می شود و تیم را در یک وضعیت حمله ای عالی قرار می دهد.

پشت پرده تاکتیکی خریدهای کلوپ چه بوده است؟

دومین نکته از توانایی بازی با توپ آلیسون به ایفا کردن نقش لیبرو برای خط دفاعی برمی گردد که بارها در رم و تیم ملی برزیل با پوشش هایش موفق به قطع حمله حریفان شده است و این بار مخصوصا برای لیورپولی که با استایل پرسینگ شدید از جلو بازی می کند بسیار کمک کننده خواهد بود.

بدون شک کلوپ با دقت به این توانایی بازی با توپ آلیسون، وی را به عنوان گرانقیمت ترین دروازه بان استخدام نموده است، اما مطمئنا جرقه های این خرید نه از درخشش بهترین دروازه بان فصل گذشته اروپا، بلکه به خاطر اشتباهات کاریوس زده شد و یا بهتر است بگوییم سوتی های کاریوس. حتی با وجود بازی ضعیف کاریوس برابر رئال مادرید، کلوپ در مصاحبه ای اعلام کرد که فصل را با وی شروع خواهد کرد. اما اولین بازی پیش فصل و باز یک سوتی عجیب و غریب دیگر از کاریوس. دیگر جای هیچگونه ریسکی نبود. شماره ایجنت آلیسون رو بگیرید.

خرید دیگر فابینیو بود، یک هافبک دفاعی. نه گل زده از وی در فصل گذشته نشان می دهد ما با چیزی بیشتر از یک بازیکن تخریب کننده مواجه هستیم و همین دقیقا تعریف کننده نگرش تاکتیکی کلوپ می باشد. پست شش باید میل تهاجمی بالا داشته باشد تا مدام و مدام ایجاد فشار نماید و حتی با توجه به تاکتیک حمله سریع تیم، درصورت نیاز نه فقط در عرض توپ که حتی از توپ هم جلوتر بزند و به حمله تیم عمق بدهد.

این میل تهاجمی باعث می شود وقتی هم که تیم در حمله توپ را از دست می دهد به علت حضور بازیکنان بیشتری در جلوی زمین سریعا گیگن پرسینگ اعمال شود و تیم با کمبود نفر برای بستن زاویه های بازیکن صاحب توپ حریف مواجه نشود. بله، همه چیز برای کلوپ در پست شش حول محور میل تهاجمی بازیکن می چرخد و فابینیو را نیز به همین دلیل خریده است.

در مورد خرید نبی کیتا دو نکته وجود دارد. نکته اول اینکه کیتا دو خصوصیت فوق العاده دارد که دقیقا هردو راست کار سبک بازی کلوپ در لیورپول هستند. یک خصوصیت اینکه وی در تعقیب طولی و از پشت سر بازیکن صاحب توپ و توپگیری از وی عالی است و خصوصیت بعدی قدرت دریبلینگ روبه جلو سرعتی وی و شکستن ساختارهای دفاعی است. کیتا با 68 دریبل موفق نفر سوم جدول دریبل های موفق فصل گذشته بوندسلیگا می باشد. دو خصوصیت کیتا به عنوان یک باکس تو باکس یعنی هم به پرسینگ ضد حمله لیورپول و هم به انجام حملات سریع آنها می خورد. یعنی در و تخته.

پشت پرده تاکتیکی خریدهای کلوپ چه بوده است؟

اما از خصوصیات وی که بگذریم نکته دومی وجود دارد که کمی برای کلوپ باید ترسناک باشد. کیتا علاقه ویژه ای به بازی با توپ و دریبل های پشت هم و حتی گاهی ور رفتن با توپ دارد و خوب لیورپول در پنج ایستگاه جلوی زمینش یک بازیکن دیگر با این خصوصیات دارد.

محمد صلاح. خرید فابینیو ثابت می کند که با وجود اینکه کیتا در لایپزیگ بیشتر در پست هافبک دفاعی بازی کرده ولی در لیورپول قرار است به احتمال قوی در پست هشت به کار گرفته شود و بله نکته ترسناک ماجرا همین جاست! آیا تعادل تیم به هم نمی خورد؟ آیا حضور کیتا و صلاح در یک گروه و اینکه هردو علاقه دارند با ضرب های زیاد با توپ بازی کنند ریتم تهاجم را کند نمی کند؟ تهاجم را به بیراهه نمی کشاند؟ یک چالش جدی روبروی کلوپ قرار دارد.

شاید در زمینه خرید شقیری ایراداتی به کلوپ گرفته شود اما اگر به فینال لیگ قهرمانان برگردیم و تفاوت بازی لیورپول قبل و بعد از مصدومیت صلاح را مشاهده کنیم متوجه این خرید می شویم. تیم در یک سوم هجومی به شدت با ضعف فانتزی مواجه شد. کلوپ بازیکنی را نداشت که به زمین بفرستد تا دریبل بزند، حمل توپ کند و توپ را در یک سوم جلو حفظ کند و به مادریدی ها اجازه حمله همه جانبه ندهد. حالا با خرید شقیری که توانایی بازی فانتزی و البته تجربه لازم را دارد می تواند امیدوار به داشتن یک جایگزین مطمئن برای صلاح در روزهای مطمئن باشد.

نمی توان گفت کلوپ که از مبدعان نظریه تاکتیک علیه پول بوده با خرج هایی که کرده است راه قهرمانی را از مسیر دیگری دیده است، اما مطمئنا خودش بیشتر از هرکسی فشاری که رویش است را متوجه شده و به همین دلیل اقدام به خرید بهترین کاراکترهایی که به استایل تاکتیکی تیم می خورد کرده است و این نوع خریدن به هیچ وجه پول خرج کردن نیست، بلکه پول پس انداز کردن می باشد.

مجتبی مرشدنژاد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج