۷۸۰۹۶۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

مقایسه بین گران‌ترین مدافعان لیگ برتر انگلیس

فردا در لیگ برتر انگلیس شاهد جدالی بزرگ بین لیورپول و منچسترسیتی و رویارویی دو مدافع گران‌قیمت تاریخ فوتبال خواهیم بود.

خبرورزشی: زمستان گذشته باشگاه منچسترسیتی، آیمریک لاپورته را با پرداخت ۵۷ میلیون پوند از اتلتیک‌بیلبائو جذب کرد و همان زمان لیورپول برای ترمیم خط دفاعی ویرجیل فان‌دایک هلندی را با پرداخت ۷۵ میلیون پوند از ساوتهمپتون خرید تا رکورد گران‌ترین مدافع به این بازیکن تعلق بگیرد، اما آیا واقعاً این دو مدافع هلندی و فرانسوی که باشگاه‌های لیورپول و منچسترسیتی روی هم رفته ۱۳۲ میلیون پوند برای خریدشان هزینه کرده‌اند، ارزش این هزینه هنگفت را داشته‌اند؟

مقایسه بین گران‌ترین مدافعان لیگ برتر انگلیس

تفاوت آن‌ها در چیست؟

سیتی با هزینه‌های نجومی موفق شد شرایط دفاعی خودش را بهتر کند. آن‌ها پیش از لاپورته برای به خدمت گرفتن مدافعان کناری مثل بنجامن مندی و کایل واکر حدود ۵۰ میلیون پوند هزینه کردند و گواردیولا هم فصل قبل در واکنش به مبلغی که برای لاپورته پرداخت کردند، گفت: «او برای ۶، ۷ یا ۸ سال در سطح بالایی بازی خواهد کرد و این باعث می‌شود مبلغ او ارزان شود.»، اما همه فراموش کردند سیتیزن‌ها ژانویه باز هم مدافع گران‌قیمت خریداری کردند چراکه باشگاه لیورپول ۱۸ میلیون پوند بیشتر برای خرید فان‌دایک پرداخت کرد.

ارزش این خرید در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا و برابر همین تیم منچسترسیتی مشخص شد.

مدافع باصلابت هلندی کمک بزرگی به تیمش برای حضور در مرحله بعدی کرد در حالی که لاپورته اشتباهات زیادی در خط دفاعی سیتی به خصوص در بازی رفت داشت. البته مسئله دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که گواردیولا مدافع فرانسوی‌اش را از لالیگا آورد و باید او را با شرایط جدید آشنا می‌کرد، در حالی که فان‌دایک با شرایط لیگ برتر در ترکیب ساوتهمپتون آشنا شده بود و در همان بازی نخست خودش برای لیورپول در شهرآورد مرسی‌ساید دروازه اورتون را گشود.

رکورد دفاعی سیتی در لیگ برتر با لاپورته کمی بهتر از لیورپول با فان‌دایک بوده است؛ دریافت تنها ۸ گل در ۱۶ بازی برای سیتی و دریافت ۱۳ گل در ۲۱ بازی برای لیورپول. با این حال حضور فان‌دایک ترکیب دفاعی لیورپول را دگرگون کرده است. تصور کنید فصل قبل لیورپول تا هفته نهم در لیگ برتر ۱۶ گل دریافت کرده بود. شاید در این قیاس لاپورته کم بیاورد چراکه او کمتر از فان‌دایک مورد توجه بوده و شرایط دفاعی تیمش هم به بدی لیورپول نبوده است.

حضور مؤثر ویرجیل و آیمریک

در مقایسه با لاپورته، فان‌دایک این فصل بیشترین امتیاز، دفع توپ و رفع خطر را در دفاع لیورپول داشته. بیشتر ضربه سر می‌زند و در درگیری‌ها بیشتر شرکت می‌کند، اما لاپورته در ارسال پاس شرایط بهتری دارد و همان‌طور که گواردیولا می‌خواهد تعداد پاس او هم مثل دیگر بازیکنان سیتی زیاد است.

با این حال تأثیر فان‌دایک در بازی لیورپول بیشتر است. اگر لیورپول شرایط دفاعی بهتری پیدا کرده به این دلیل است که مدافع هلندی با اندی رابرتسون در سمت چپ خط دفاع همکاری بسیار خوبی دارد و حتی پشت این مدافع چپ اسکاتلندی را به خوبی پوشش می‌دهد تا بتواند نفوذ بیشتری به سمت دروازه رقبا داشته باشد. از طرفی جو گومز هم با فان‌دایک بیشتر هماهنگ است و همین دلیل مهمی برای برنگشتن دژان لوورن به ترکیب دفاعی سرخ‌های مرسی‌ساید بوده.

اگرچه لوورن روز‌های خوبی در جام جهانی ۲۰۱۸ همراه کرواسی داشت، اما تشکیل یک زوج خوب در دفاع برای یک تیم لیگ برتری از اهمیت بالایی برخوردار است. گومز را به دلیل سبک بازی‌اش با بابی مور مدافع بزرگ سال‌های دور فوتبال انگلیس مقایسه می‌کنند. در مجموع می‌توانیم بگوییم که فان‌دایک باعث بهبودی شرایط شده، کاری که زمانی نمانیا ویدیچ در منچستریونایتد انجام داد و مدافعی مثل کریس اسمالینگ کنار او رشد کرد.

کاتالیزور و مکمل

در نهایت می‌توان ویرجیل فان‌دایک را به یک کاتالیزور در ترکیب لیورپول تشبیه کرد در حالی که آیمریک لاپورته یک مکمل است که نیاز به حضور مدافعی باصلابت مثل فان‌دایک کنار خودش دارد. قطعاً نتیجه‌گیری از آنالیز عملکرد ویرجیل فان‌دایک این است که او ارزش هزینه ۷۵ میلیون پوندی را داشته و تحول بزرگی در ترکیب تیمِ کلوپ ایجاد کرده است.

با این حال برای آیمریک لاپورته ۵۷ میلیون پوند هزینه شده و او می‌تواند حتی در سمت راست و چپ خط دفاعی سیتی هم بازی کند. مبلغی که برای یک بازیکن، منچسترسیتی پرداخت کرده و یک مدافع با قابلیت بازی در تمامی نقاط خط دفاعی در اختیار گرفته. رکورد‌ها و عملکرد فان‌دایک و لاپورته متفاوت است و هر دو هم به نوعی ارزش هزینه‌ای که برای‌شان شده را نشان داده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج