۷۸۸۸۲۵
۴۰ نظر
۵۰۱۶
۴۰ نظر
۵۰۱۶
پ

سوال مشترک از شفر و قلعه‌نویی:

چرا استقلال فینال آسیا را ندید؟

تقابل شفر و قلعه نویی در لیگ بهانه ای است برای طرح یک پرسش مشترک. پرسشی با این مضمون: چرا استقلال‌های آنها به فینال لیگ قهرمانان آسیا نرسیدند؟

ایران ورزشی: وینفرد شفر و امیر قلعه نویی در حالی جمعه رخ در رخ هم قرار می‌گیرند که یک سوال مشترک هر دوی آن ها را به چالش خواهد کشید. از این دو مربی باید دوباره پرسید که چه کارهایی نکردند که استقلال از رسیدن به فینال آسیا جا ماند؟

چه شد که استقلال با عالی ترین بازیکنان زمانه خود در دوران مربیگری قلعه نویی به فینال لیگ قهرمانان آسیا نرسید و چه شد که وینفرد شفر نیز درحالی که وضعیت فنی بهتری در قیاس با پرسپولیس تجربه می‌کرد نتوانست از مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا عبور کند و به بازی پایانی برسد؟ استقلال امروز می‌توانست در همین جایگاهی باشد که پرسپولیس قرار دارد.

واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد. صعود پرسپولیس با وجود فوایدی که برای وجهه بین المللی فوتبال ایران داشت و پس از سال ها به عجز نماینده های فوتبال ایران در رسیدن به فینال پایان داد،

اما برای طیف عظیمی از استقلالی ها این پیروزی غم انگیز بود. تردیدی نیست همه آبی ها دوست داشتند چنین فضایی را با محبوب شان استقلال تجربه کنند وبار دیگر به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسند؛

چرا استقلال فینال آسیا را ندید؟

برای پنجمین بار! اما این پرسپولیس بود که برای اولین بار در تاریخ حیات خود راهی فینال آسیا شد و عزت رسیدن به این جایگاه را به نام خود ثبت کرد. این پرسش بار دیگر پاسخ روشنی را در برابر خود نمی‌بیند؛ سوال این است: چرا استقلال نتوانست از سد السد عبور کند؟ چرا استقلال در ورزشگاه آزادی آن شکست تحقیر آمیز را تحمل کرد؟

استقلال در شرایطی از رسیدن به این فینال لیگ قهرمانان آسیا باز ماند و آن نتیجه عجیب را در تهران رقم زد که برخلاف پرسپولیس از نقل وانتقالات پیش فصل محروم نبود. گرچه استقلال نیز ستاره هایی را به مانند پرسپولیس از کف داده بود اما فرصت جذب بازیکنان جدید را داشت و می‌توانست با مهره گیری دقیق خودش را آماده تر به مصاف رقبای آسیایی بفرستند.

پرسپولیس بی آنکه چنین امتیازی داشته باشد، محروم از همه نقل و انتاقالات بین المللی با ارائه فوتبالی منطقی ابتدا الدحیل یکی از بهترین تیم های غرب آسیا و بعد السد که از ستاره های بزرگی سود می‌برد، شکست داد و راهی بازی پایانی شد.

وینفرد شفر، پس از حذف هیچ گاه دلایل محکمه پسندی در حذف تیمش ارائه نکرد. او تنها روی همان مدار قدیمی قدم برمی‌داشت و پیرامون جدایی ستاره ها می‌گفت. شفر به حدی در رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا از پیش بازنده بود که قبل از رویارویی با السد در مصاحبه خود بازهم به جدایی برخی ستاره ها اشاره کرد تا آشکار شود که او نتوانسته ماجرای رفته ها را هضم کند و برایش راهکاری بیندیشد.

استقلال چنان غرق در این اتفاقات بود که از یاد برد با نیروهای جدید نیز می‌تواند خود را به فینال لیگ قهرمانان آسیا. استقلال اما خیلی زود از صحنه دور شد. حتی شانس بازی در مرحله نیمه نهایی را هم از دست داد. دیداری که با همین پرسپولیس انجام می‌شد واستقلال می‌توانست با شکست دادن رقیب سنتی اش به بازی آخر برسد.

به فصل دوازدهم برگریم. استقلال با مربیگری امیرقلعه نویی و بازیکنانی که در آن روزگار بهترین های فوتبال ایران محسوب می‌شدند در نیمه نهایی شکست خورد و به فینال لیگ قهرمانان آسیا نرسید. آن تیم نیز به لحاظ بازیکن تهی از ظرفیت های صعود به فینال نبود.

شاکله اصلی آن تیم، تیم ملی را به جام جهانی برد و کی‌روش با بخش اعظمی از ستاره های آن روزهای استقلال قدرت های بزرگ فوتبال قاره را در هم کوبید و به جام جهانی رفت. امیرقلعه نویی اما نتوانست استقلال را با خود به فینال ببرد. استراتژی نا مناسب و سبب شد استقلال شرقی ها را در فینال لیگ قهرمانان آسیا تنها بگذارد.

قانونی که تغییر کرد

شاید اگر استقلال قلعه نویی نیز به مانند پرسپولیس امروز از شانس بازی تا قبل از فینال با تیم های غرب آسیا بهره می‌برد به فینال می‌رسید. پرسپولیس امروز به واسطه تغییر قانون رقابت های آسیایی با دردسر کمتری به فینال رسیده است. البته در شایستگی های این تیم تردیدی نیست.

تیم برانکو با برتری مقابل السدی به فینال رسیده که همین استقلال شفر نتوانسته از پس آن تیم برآید. اما شاید اگر استقلال زمان مربیگری قلعه نویی نیز از این تغییر قانون بهره می‌برد، اتفاقات دیگری رخ می‌داد. به هرحال اما اشاره به این تحولات نافی نقد آنچه در استقلال زمان مربیگری قلعه نویی و شفر رخ داده نیست. آن ها در مراحلی از صحنه کنار رفته اند که اگر قدری تامل بیشتری در انتخاب استراتژی خود می‌کردند استقلال پس از سال ها دوباره به فینال لیگ قهرمانان آسیا می‌رسید.

دیگر مربیان را هم از یاد نبرده ایم

از قلعه نویی و شفر سوال شد که چرا با استقلال به چنین جایگاهی که امروز پرسپولیس رسیده نرسیدند اما این پرسش نباید ما را از دیگر مربیان استقلال غافل کند. مرفاوی، مظلومی و منصوریان نیز در این ناکامی های سهم عمده تری ایفا می‌کنند. حال قلعه نویی و شفر لااقل کارنامه بهتری را در قیاس با این مربیان برجا گذاشته اند.

به هرحال ماجرای استقلال و لیگ قهرمانان آسیا همچنان ادامه دارد و با رسیدن پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود دوباره استقلال به چنین جایگاهی بیش از همیشه در استقلال ضرورت می‌یابد. استقلال نباید از غافله صعود کننده ها به فینال دور جدید لیگ قهرمانان آسیا غافل باشد.

فصل بعد و فصول بعد تر پیش روی آبی ها است. باید برای جبران این ناکامی برنامه داشت. حالا سایه فینال پرسپولیس روی سر همه سنگینی می‌کند. از همه مربیان تا همه بازیکنان و همه مدیران.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احسان

      آقای نویسنده....تو از کجا میسوزی؟
      بسه دیگه این همه دغل بازی

    • بدون نام

      اتفاقا باید بپرسیم چرا پرسپولیس فینال لیگ قهرمانان آسا را دید ؟ جواب : مدیران وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال اکثرا پرسپولیسی هستند و تمام تلاش خود را بکار بردند تا پرسپولیس به این مرحله از لیگ قهرمانان آسیا برسد از سوی دیگر کمک های میلیاردی و بی حساب و کتاب آقای هدایتی به پرسپولیس علیرغم یدک کشیدن لقب ابر بدهکار بانکی و یک دلیل دیگر اینکه نگوییم برانکو بلکه بهتر است بگوییم لوک خوش شانس .

      پاسخ ها

      • آرش

        ...مرد حسابی الان این حرفاچیه میزنی حمایت کیو داشت چیوداشت...؟!!الکی تیمی که هیچی نداره باپنجره بسته و ساقای خسته و نیمکت خالی وحساب خالی تر اینجور میجنگه رو وارد مسائل حاشیه ای میکنی...برانکو چندین ماهه پول نگرفته اون پولی هم که قبلا بهش دادن نمیتونه بخاطر تحریمای کشورمون از مملکت خارج کنه...اول خودش قرارداد رو بست تابقیه که عاشق این تیم و پیراهن هستن حساب دلشون رو با تیم بی پول یه سره کنن.پس الکی نظر نده جو نده لااقل به احترام صدوبیست هزار هوادار اون روز توآزادی کمی ملاحظه کن و انصاف داشته باش

    • ◇پاسارگاد◇

      اخ قوربون اون نازونفست ای نویسنده حق طلب و واقع گو...
      به عرص قاطع گل گفتی♡♤♡

    • حمید از خرم آباد

      نمیخوام کسی رو نفی کنم
      نمیخوام ارزش کار پرسپولیس رو ندیده بگیرم
      کلی انصافا کی اینقدر دولت و رسانه ها به استقلال بها دادند در مورد بازی های فصول گذشته لیگ قهرمانان بازی با بوریرام تایلند یا العین امارات کی اینقدر به ما بها دادند

    • بدون نام

      چرند نگو اسقلالی قشنگ معلومه که داری میسوزی ازفینالیست شدن پرسپولیس

    • فرشاد

      ما چهارتا فینال داریم به کوری چشم حسودان فقط اس اس

    • بدون نام

      لنگیا بخونن. برای اولین بار درحیات باشگاتون اومدین فینال

    • پورسنایی

      ببین لنگی اگه استقلال امسال فینال را ندیده خو تون جوابشو میدونید منتهی خودتون و به کوچه علی چپ میزنید درسته پنجره باز بود اما تیم را مسئولین تیکه تیکه کردند آیا میدونید اگه اون 4 تا بازیکن را نپرانده بودند حتی اول اسیا میشد در ضمن استقلال احتیاج به فینال ندارد اینقدر فینال تو اسیا دیده که فقط ستاره اونو ارضا میکنه برای پرسپولیس فینال معنی فتح جام جهانی میده برای استقلال این قهرمانی ها در اسیا زیاد بووه حال ببینیم آیا لنگ عرضه چسبوندن ستاره در فینال را داره یا تیم ژاپنی قرمه قرمه اش میکند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیز من استقلال اندازه پرسپولیس طرف دار نداره! ولی مطمن باش اگه تیم شما میرفت فینال ما خوشحال بودیم! کری خونی توی فوتبال داخل لیگ و جام حذفی هستش زمانی که تیم باشگاهی بیرون از ایران بازی میکنه همه باید طرفدارش باشن حتی اگه یه تیم دسته اولی باشه

    • بهرام

      آره من میدونم چرا نرفت چون نزاشتن چون زورشون اومد استقلال قوی باشه حالم بهم میخوره ازاین فوتبال کثیف

      پاسخ ها

      • پریسا

        بپوووووک

    • بدون نام

      اگه نرفته بودن این همه حرف داشتین لنگی نوشت صبرکن چوب خدا صدا نداره صبر ص

      بر صبرفعلااااا

      پاسخ ها

      • ابوذر مهدور

        این همه حمایت از استقلال دوستی خاله خرسه بود که جواب نداد .مربی دلال آلزایمری.مهدی رحمتی لابی گر.روزبه چشمی بدرد نخور که یک تنه میتونه رئال و بارسا رو هم حذف کنه خرید بازیکنان درجه دو با قیمت بالا
        از حول اینکه مبادا برن پرسپولیس و خیلی دغل بازیها ی دیگه باعث شده شما نباشید پرسپولیس باشد یکم انصاف داشته باشید

    • بدون نام

      پرسپولیس هم با اون بازیکنا خوبش که شما از جداییش حرف میزنی نتونست دوره قبل به فینال برسه چه حرفیه که انالیز اب دوخیاری میکنید.جدا شده های استقلال کجا و پرسپولیس کجا!!!
      وقتی یه تیم خیلی تغییرات داره و بازیکن جدید میگیره زمان میبره تا اماده بشه پرسپولیس هم به لطف همون پنجره بسته رفته تا فینال این بازیکنا سه سال دارن بازی میکنن .بحث داوری دیگه حرفشو نمیزنم که استقلال خیلی ضرر کرد و پرسپولیس خیلی سود برده پرسپولیس همون بازی با الوصل باید حذف میشد ولی در کل خوشحالیم که یه تیم ایرانی رفته فینال و باعث پیشرفت فوتبال کشور میشه انشالله موفق به کسب جام

    • بی نام

      چون وزارت نخواست که استقلال به فینال برسد

    • بدون نام

      خخخخخ پنجمین فینال . ک... شعر میگی .
      فقط سه تیم از ایران فینال لیگ قهرمانان آسیا رفتن . سپاهان ، ذوب آهن و پرسپولیس . لطفا بفهم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عمویی چن سالته کوچولو فک کنم دهه نودی هسی.سرورت تا حالا چهار بار فینال آسیا رو دیده تو اون موقعه یه نتفه هم نبودی برو از بابا جونت بپرس ببو گلابی نازی کوچولو

    • ali hoseyni

      خاک بر سرت لنگی بیشعور با این تحلیلت

      پاسخ ها

      • محمد حسین محمودی

        به گفته afcسه تیم تا حالا توانسته اند از ایران به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسند سپاهان اصفهان ذوب آهن اصفهان و پرسپولیس تهران و نامی از استقلال برده نشده است اگر اعتراضی دارید بروید درب afc تظاهرات کنید شاید نام تیم شما را هم اضافه کنند

    • بدون نام

      چون وزیر لنگی مخصوصا نگذاشت پولی به تیام و جبارف برسه تا از تیم برن و استقلال ضعیف بشه که اسنادش هم موجوده.
      آقای وزیر لنگی اینو بدون که اگه اجازه داده بودی افتخاری به تیام و جباروف پول برسونه الآن استقلال جای لنگ توی فینال بود

    • بدون نام

      بازی را دید و خوب هم دید

    • بدون نام

      دوست عزیز وقتی وزارت ورزش مدیریت پرسپولیس را قوی کرد وبرای استقلال مدیران ضعیف قرار داد که حتی این قدر بی برنامه بودنکه روی رفتار خودشون هم کنترل نداشتن چه رسد به مدیریت بدشگاهی بزرگ وپر از حاشیه استقلال ؟نمونه اش خور پوف کردن مدیر استقلال روی صندلی فرو گاه جلو چشم خبرنگاران وقتی مدیریت پرسپولیس همین یازده بازیکن رو زمان برگزاری جام جهانی با برنامه ریزی صحیح وادار به تمرین کرد دوست من مدیریت استقلال نتونست پنج بازیکن رو جمع کنه جدای از بازیکنان رفته نود درصد بازیکنان حال حاضر استقلال حتی بعد اردوی ترکیه قرار داد یا وضعیت مشخصی نداشتن مثل پژمان وچشمی ووریا وکریمی وصیاد منش وگرو وتبریزی وهمام ونیومایر پس چرا مقایسه میکنید ؟غیر از تیم سپید رود کدوم تیم لیگ برتر اینجور به حال خودش ول شده بود ؟هنوز هم اصرار دارین مقصر وزارت ورزش نیست تو ناکامی استقلال ؟وهنوز هم نقش وزارت تو کمک به پرسپولیس رو نا دیده میگیرید ؟دوست من همه دلایل موفقیت پرسپولیس وشکست های استقلال روکامل میدونن تو هم خوب میدونی ولی چون به رنگ سرخ علاقمندی دلایل رو هر طور دوست داری بیان میکنی دوست من

    • بدون نام

      آقای نویسنده معلومه که زورت اومده از اینکه تیم بزرگ پرسپولیس به فینال رسیده ولی کیسه کش به علت بی لیاقتی در جا زده

    • مریم

      چرا نداره چون در حد و اندازه آسیا نیست
      هههه متخصص آسیا !!!!!!!!!!!!
      شما متخصص چهارجانبه امجدیه هستید

    • بدون نام

      برای پنجمین بار:))))

    • علی

      مثل اینکه نویسنده بیشتر از استقلالیا سوخته
      پماد سوختگی فراموش نشه

    • بدون نام

      چرا فینال مسابقات چهار جانبه تیم های ضعیف کشور های عجیب غریب رو با لیگ قهرمانان آسیا یکی میکنید

    • کیسه سوز

      بعد جوری نگارنده متن داره میسوزه از فینالیست شدن سرورش

    • شش ♥

      جوابش ساده است: چون خبری از هامنتون و مدان و سلانگور و... نیست. السد و الدوحیل و العین و سامسونگ و جوبیلو ایواتا و کاشیما در کار است. و ربطی به شفر و غیر شفر نیست. کیسه متخصص تورنمت چهارجانبه آزمایشی در امجدیه است نه چمپیونزلیگ آسیایی با حضور 32 تیم قدرتمند و نیاز به موفقیت در 14 جدال سخت برای قهرمان شدن. ✋

    • نیما

      پرسپولیس پشتوانه ایی به نام هدایتی را دارد ولی استقلال تنها و بی یاور است. کسی به فکر این تیم نیست.تمام بازیکنانش کمر به نابودی این تیم زدند. چرا رحمتی چهار گل از همین اسد می خورد؟ چرا در بازی رفت با اسد اینجوری بازی کردند؟ چرا در لیگ دور رفت را افتضاح بازی می کنند؟ و خیلی چراهای دیگر.

    • مهدی سرخ دل

      تا کور شود هر آنکهه نتواند موفقیت تیم بزرگ پرسپولیس رو ببیند

    • بدون نام

      چرا داره وقتی وزیر پرسپولیسی ک مدیر بی لیاقت گذاشت برا استقلال ک نتونست چهارتا بازیکن نگه داره

    • بدون نام

      چون رحمتی دروازبان بود.اگرحسینی بود.بایداس اس وپرسپولیس بازی می کردنند‌.مابه رحمتی باختیم

    • بدون نام

      ۵ بار فینالو afc باید بگه نه شما فقط سپهاهن ذوب اهن و پرسپولیس فینال رفتن خخخخ

    • حمید

      شما برید ببینید کیسه‌کشای حقیر با چه تیمهایی بازی کردن تا یک چهرم رفتن بالا،فینال کجا بود بابا؟؟؟الانم همچنان در حال سوزش هستند،،پس بسوزید و بسوزید جوری که بوی گندتون تو کل آسیا بپیچه بدبختهای جام ندیده،دلتونو به ستاره‌های قلابی رو لباستون خوش کنید

    • بدون نام

      پنجمین بار برید؟ کیسه کشای حقیر درحد پرسپولیس کبیر نیستید درحدواندازه خودتون حرف بزنید واقعا درحد پرسپولیس نیستید حتما نتیجه ۶بر۱ تقصیر پرسپولیس بود عابروفوتبال ایران و تو آسیا بردید باید ازدکل پرسپولیس برید بالا

    • بدون نام

      اگه قراره هر تیمی مورد حمایت وزارت و وزیر قرار بگیره و قهرمان اسیا بشه خوب همه تیمهای عربی باید قهرمان بشن چون هم پول دارن و هم همه جانبه حمایت میشن السد و الدحیل در حال حاضر اگر در اسیا هم نباشن غولهای غرب آسیا محسوب میشوند و هر دو تیم از پرسپولیس خیلی قویتر هستن و تنها چیزی که باعث شد پرسپولیس اینارو شکست بده فعل خواستن و غیرت پرسپولیسیها بوده و بردن این تیما پتانسیل خیلی بالای میخواست مخصوصا الدحیل که تیم بسیار خوبی بود و من هنوز هم معتقدم پرسپولیس با معجزه شکستش داد و الان شاید ده بار هم باهاش بازی کنه نمیتونن ببرتش .ما شاید قدزت اونارو نداشتیم ولی عوضش برانکو تونست با یه تاکتیک بسیار منطقی و بدون اشتباه از پس این تیمها بر بیاد و این بزرگترین برگ برنده پرسپولیس بود اس اس ها فکر میکنن اگه بازیکناشون بودن اونا هم میرفتم بالا ولی واقعا اینطور نیست چون اگه اینطور بود السد یا الدحیل میرفتن فینال و من تعجب میکنم چرا استقلالیا مخصوصا یه سری پیشکسوتهاشون این حرفارو میزنن و اینا باید بیان بگن پرسپولیس که دو پنجره محروم بوده و اول فصل هم چهارتا بازیکن خوب و ثابتش رو از دست داده و با ده دوازده تا بازیکن داره ادامه میده و به اینجا رسیده ایا کمک وزارت چی بوده و این حمایتها چی بوده که باعث شده به اینجا رسیده و اگه واقعا چن ساله که وزارت داره از پرسپولیس حمایت میکنه پس چرا پارسال کمک نکرد بره فینال و تازه قبل بازی با الهلال کلی حاشیه براش درست کردن و حتی یه بازیش رو هم عقب ننداختن و این باعث شد خیلی بهش فشار بیاد و ختم کلام اینکه هیچ تیم ایرانی نمیتونه با این تیمهای غرب و شرق اسیا مقابله کنه و اینطور فینال رفتنها یک جرقه هستش و همیشه اینطور نیست چون ما نه امکاناتشو داریم نه پول خرج میکنیم و نباید توقعی هم داشت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کیسه کشهای کم شعور پرسپولیس چه کمکی از وزارت ورزش گرفته؟
        ازنقل وانتقال بازیکن که محروم بوده.پنج ماه هم که به کادر مربی گری پول نداده

    • بدون نام

      گوهرزندکی نگین است قلم. روزگارم بیشترنمیتواندبنویسد آنهم اینست که خجالت میکشم بگم کجاییم خجالت میکشم بگم جامانده شهداییم آریایی هستم بله خیلی بده خیلی جوانان بی ادعای ماحماسه آفریدند طوری که شکست خورده هاتبریک گفتند ولی پیشکسوتان وهواداران رقیب ما بجای تبریک تخریب کردند ازرسانه شون تاهوادار بله پیشکسوت سرخپوشان هنگام بازی رقیب ازهواداران ارتشش ميخواست به ورزشگاه برن ونگاه ملی داشته باشنددریغ ازیک نفرپیشکسوت سری به تیترروزنامه هاشون بزنید به فضای مجازی وووووووخحالت داره آری اونایی که حماسه آفریدند بچه های همین مرزوبومند کاپیتانشان سیده سیدی که غیرت رامعناکرد نه سیدی که گفته ثابت کنید که من به پرسپولیسی ها تبریک گفتم بله همه چی دیدیم یاعلی خدانگهدارتان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج