adexo3
۸۱۰۱۲۴
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

نگاهی به کارنامه سرمربی موقت منچستریونایتد

اوله گونار سولسشائر سرمربی موقت منچستریونایتد تا پایان فصل است.

ورزش سه: ۲۴ ساعت گذشته شهر منچستر شاهد اتفاقات مهمی بود، از رفتن مورینیو تا انتخاب اوله گونار سولسشائر به عنوان سرمربی منچستریونایتد. البته به صورت موقت. سولسشائر ۴۶ ساله، تا پایان فصل در کنار مایک فیلان، کریک و مک کنا هدایت یونایتد را برعهده خواهد داشت.

حالا به فاصله چند روز، قاتل صورت بچه را روی نیمکت یونایتد خواهیم دید، آن هم در مقابل کاردیف، تنها تجربه اوله در خارج از نروژ که البته هم موفق نبود. به همین بهانه نگاهی داریم به کارنامه سولسشائر.

دوران بازیگری

اوله گونار سال ۱۹۹۶ به منچستریونایتد ملحق شد و تا سال ۲۰۰۷ عضوی از تیم اصلی بود. مصدومیت های مزمن در نهایت باعث شد او فوتبال را کنار بگذارد. در طی این ۱۱ سال، او ۱۲۶ گل برای یونایتد زد که مهمترین آن گل در فینال لیگ قهرمانان مقابل بایرن مونیخ بود.

نگاهی به کارنامه سرمربی موقت منچستریونایتد

سولسشائر شش بار با یونایتد قهرمان لیگ برتر شد و در مجموع با شیاطین سرخ 12 جام مختلف کسب کرد. شاید اگر مصدومیت های پیاپی گریبان او را نمی گرفت، می توانست گل های بیشتری هم برای یونایتد بزند و حتی جام های بیشتری نیز کسب کند. اما او بین سال های 2003 تا 2006 تنها 24 بازی برای منچستریونایتد انجام داد و بخش عمده ای از فصول را مصدوم بود.

این در حالی بود که گفته می شد بعد از جدایی بکام در سال 2003، فرگوسن در نظر داشت تا از سولسشائر به عنوان جایگزین او در سمت راست هافبک استفاده کند. ولی در نهایت او مصدوم شد و رونالدو راهی یونایتد شد و در نبود اوله، رونالدو در ترکیب اصلی قرار گرفت و پیشرفت کرد.

ذخیره طلایی منچستریونایتد، حالا بخش جدیدی از دوران حرفه ایش را ورق می زند، بخشی چالش برانگیز تر از تمام ماموریت های دیگر. ماموریتی که فن خال و مورینیو فرجام خوبی در آن نداشتند. حالا آیا این مربی نروژی می تواند رویاهای یونایتد را تحقق بخشد؟

دوران ابتدایی مربیگری

سولسشائر بعد از فینال جام حذفی 2007 و شکست یونایتد مقابل چلسی مورینیو، دیگر در یک مسابقه رسمی برای یونایتد به میدان نرفت. فصل بعد در فصلی که یونایتد قهرمان اروپا شد، اوله با نظر فرگوسن، به عنوان مربی مهاجمان تیم اصلی کار کرد. فصلی که با موفقیت فوق العاده مثلث هجومی یونایتد (توز، رونی و رونالدو) همراه بود. در فصل بعد از آن، اوله گونار سرمربی تیم رزروهای منچستریونایتد شد. در طی دو سال و نیم حضورش در این پست، سولسشائر، سه جام ارزشمند را با تیم رزروها فتح کرد. این موفقیت ها موجب شد مولده نروژ به سراغ او آید.

نگاهی به کارنامه سرمربی موقت منچستریونایتد

بازگشت به وطن

سولسشائر بعد از موفقیت در تیم رزروها، سرمربی مولده نروژ شد. او در همان دو فصل اول حضورش در مولده، با این تیم به دو قهرمانی در لیگ نروژ رسید.

این موفقیتی بزرگ محسوب می شد زیرا این باشگاه تا آن زمان نتوانسته بود به قهرمانی در لیگ نروژ برسد ولی او دو بار پیاپی مولده را قهرمان نروژ کرد.

عملکرد خوب اوله در مولده باعث شد استون ویلا در سال ۲۰۱۲ به دنبال استخدام وی باشد ولی او پیشنهاد ویلا را رد کرد. سال سوم حضور او در مولده، با رده ششمی در لیگ پایان یافت ولی جام حذفی را در آن سال فنح کرد. عملکرد خوب او در مولده باعث شد تا کاردیف به سراغ وی آید. اوله در حالی مولده را ترک کرد که در ۱۲۵ بازی ۶۹ برد کسب کرد و با درصد برد ۵۵ تیمش را ترک کرد.

ناکامی در ولز

دوم ژانویه ۲۰۱۴، او راهی کاردیف شد تا سرمربی تیم ولزی لیگ برتر شود. زمانی که وینسنت تان مالک کاردیف تصمیم گرفت ماکای را کنار بگذارد و اوله را روی نیمکت تیمش قرار دهد، آن ها بالاتر از منطقه سقوط قرار داشتند، ولی سولسشائر نتوانست کاردیف را در لیگ برتر نگاه دارد.

نگاهی به کارنامه سرمربی موقت منچستریونایتد

اوله گونار در طی چند ماه حضورش در لیگ برتر، تنها سه برد کسب کرد و باخت های سنگین مقابل رقبای قعرنشین، هال سیتی و ساندرلند، برای او و تیمش گران تمام شد. در عین حال تصمیم این مربی نروژِی برای انتقال سه بازیکن از لیگ نروژ به کاردیف، که همگی عملکرد ضعیفی در این تیم داشتند، با انتقادات زیادی همراه شد.

با این وجود، باشگاه تصمیم گرفت این فرصت را به وی دهد تا در فصل بعد هم در چمپیونشیپ سرمربی تیم باشد. اما دوران حضور او در چمپیونشیپ هم خیلی دوام نیاورد و بعد از چند شکست، اوله اخراج شد تا تنها 30 بازی و هشت ماه در کاردیف دوام آورده باشد. 9 برد، 16 شکست و 5 تساوی در کاردیف.

اوله گونار در توصیف وضعیتش در کاردیف، سال 2016 چنین گفت: «تصور می کردم کاملاً آماده آن شغل بودم. فکر می کردم آماده رقابت در لیگ برتر هستم ولی انگلیس خیلی متفاوت با نروژ بود. در نروژ تنها با 3-4 مدیربرنامه و 15 تیم سروکله می زدیم ولی انگلیس دنیایی کاملاً متفاوت بود. دنبال بهانه نیستم، ولی به شرایط و خودم نگاه می کنم و فکر می کنم می توانستم بهتر از این ها کار کنم.»

بعد از آن چه شد؟

ناکامی در کاردیف، موجب شد او بار دیگر به مولده بازگردد. اکتبر 2015 در بازگشت به نروژف تیم او توانست سلتیک را در لیگ اروپا پشت سر بگذارد. هر چند موفقیت های سابق تکرار نشد ولی طی این مدت، دوباره مولده پیشرفت کرده و نتایج بهتری کسب کرده است. او دو بار توانسته تیمش را در دو سال اخیر به مقام دومی لیگ برساند. در عین حال آمار نیز شبیه به دوران اولیه حضورش در مولده است: 55 درصد بردهای تیم و 33 باخت در 118 مسابقه.

در عین حال در این مدت سولسشائر به خوبی وضعیت منچستریونایتد را زیر نظر قرار داده است. او در مصاحبه ای در سال 2016 در مورد شرایط یونایتد گفته بود: «می دانستیم اوضاع بعد از فرگوسن سخت خواهد شد ولی نتوانسته ایم آن شوق و رضایت را برای هواداران حفظ کنیم.

نگاهی به کارنامه سرمربی موقت منچستریونایتد

خیلی سخت است که ببینیم سیتی گواردیولا را جذب کرده و در خرید بزرگترین ستاره ها موفق است. من طرفدار گواردیولا و سبک کاری او هستم. ما در یونایتد عادت به بردن، قهرمانی و ارائه فوتبالی جذاب برای جلب نظر هواداران داشتیم. صحبت از چهارمی برای یونایتد کافی نیست.»

گفتنی است او در مصاحبه ای دیگر نیز عنوان کرده بود، به بازی پل پوگبا علاقه مند است و اگر روزی سرمربی یونایتد شود، تیمش را بر محوریت او می چیند.

حالا این فرصت در اختیار او است، باید دید سولسشائر با این موقعیت چه می کند!؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینه کیروش احمق دلال

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج