اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۸۱۵۴۰۰
۳ نظر
۵۰۰۱
۳ نظر
۵۰۰۱
پ

۱۷ بازیکن تاثیرگذار ایران در تاریخ جام ملت‌ها (۳)

در آستانه هفدهمین دوره جام ملتهای آسیا، ۱۷ بازیکن تاثیرگذار ایران در تاریخ این رقابتها مرور شده است.

وب سایت نود: تیم ملی ایران که در ۳ دوره نخست جام ملتهای آسیا غایب بود با ۳ قهرمانی و ۴ بار عنوان سومی، سومین تیم پرافتخار تاریخ این مسابقات به شمار می‌آید. بازیکنان برجسته‌ای با درخشش در این بازیها نقش به سزایی در کسب این عنوان برای فوتبال ایران داشته‌اند و توانستند جوایز فردی این مسابقات نظیر بهترین بازیکن یا آقای گل رقابتها را نیز دریافت کنند.

هجدهمین دوره جام ملتهای آسیا از روز ۱۵ دی در کشور امارات آغاز خواهد شد. به همین بهانه ۱۷ بازیکن تاثیرگذارایران در تاریخ این رقابتها مرور شده است. در آخرین بخش از این بررسی تاریخی، ۵ بازیکن موثر ایران در تمام ادوار این بازیها معرفی شده است.

۵- ابراهیم آشتیانی:

ابراهیم اشتیانی یکی از بهترین مدافعان راست تاریخ فوتبال ایران محسوب می‌شود.این بازیکن به همراه تیم ملی یک قهرمانی بدست آورد و در جام ملتهای ۱۹۷۲ با ۴ پاس گل به عنوان بهترین بازیکن مسابقات معرفی شد. انتخاب یک مدافع به عنوان بهترین بازیکن جام نشان دهنده بازیهای عالی آشتیانی در آن جام است.

۱۷ بازیکن تاثیرگذار ایران در تاریخ جام ملت‌ها (۳)

۴- علی کریمی:

علی کریمی که به انتخاب کاربران سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا بهترین هافبک تاریخ جام ملتها انتخاب شد در ۳ دوره حضور داشت و در ۱۴ بازی ۵ گل به ثمر رساند.هر ۵ گل علی کریمی در جام ملتهای ۲۰۰۴ بود و این بازیکن بهترین بازیهایش را در این مسابقات به نمایش گذاشت و آقای گل بازیها شد.

هت تریک تاریخی جادوگر برابر کره‌جنوبی یکی از خاطره‌انگیزترین بازیهای ایران را در تاریخ جام ملتهای آسیا رقم زد. علی کریمی در دیدار رده بندی نیز گلزنی کرد تا به همراه تیم ملی عنوان سومی این بازیها را کسب کند. درخشش خیره کننده کریمی در آن دوره نهایتا منجر به دریافت جایزه مرد سال آسیا در سال ۲۰۰۴ توسط این بازیکن شد و انتقال او به بایرن مونیخ را استارت زد.

۱۷ بازیکن تاثیرگذار ایران در تاریخ جام ملت‌ها (۳)

۳-همایون بهزادی:

همایون بهزادی در ۲ قهرمانی از ۳ قهرمانی ایران در تاریخ جام ملتها نقش کلیدی داشت.این بازیکن در جام ملتهای آسیا در سال ۱۹۶۸ با ۴ گل آقای گل بازیها شد. او در هر ۴ بازی ایران در آن دوره گلزنی کرد و در بازی آخر برابر رژیم صهیونیستی به عنوان بازیکن تعویضی به میدان آمد و تنها پس از ۱۵ دقیقه موفق به گلزنی شد. بهزادی در جام ملتهای ۱۹۷۲ نیز جزو چهره‌های شاخص ایران بود.

۱۷ بازیکن تاثیرگذار ایران در تاریخ جام ملت‌ها (۳)

۲-علی دایی:

علی دایی که رکورددار گلزنی در بازیهای ملی در سطح جهان است ۱۴ گل از ۱۰۹ گل خود را در جام ملتهای آسیا به ثمر رساند تا بهترین گلزن تاریخ این بازیها باشد. از این ۱۴ گل، ۴ گانه این بازیکن برابر کره جنوبی در جام ملتهای آسیا ۱۹۹۶ که تنها در ۲۲ دقیقه ثبت شد هیچ وقت از اذهان پاک نمی‌شود. دایی تنها بازیکنی است که در ۶۰ سال گذشته در یک بازی رسمی دروازه تیم ملی کره‌جنوبی ۴ بار یا بیشتر باز کرده است.

علی دایی در همان دوره با ۸ گل آقای گل مسابقات شد که این بیشترین تعداد گلی است که یک بازیکن در یک دوره در تاریخ این رقابتها به ثمر رسانده است. این بازیکن با گل کردن ۴ پنالتی، بهترین پنالتی‌زن ایران در تاریخ این رقابتها نیز هست. شهریار در ۳ دوره حضور خود در جام ملتها ۲ بار به همراه تیم ملی عنوان سومی را کسب کرد.

۱۷ بازیکن تاثیرگذار ایران در تاریخ جام ملت‌ها (۳)

۱-پرویز قلیچ‌خانی:

در ۱۷ دوره برگزاری رقابتها، پرویز قلیچ‌خانی نه تنها یک بازیکن ممتاز برای ایران بلکه یک چهره متمایز برای کل ادوار این بازیها محسوب می‌شود. قلیچ‌خانی تنها بازیکنی است که ۳ بار موفق به قهرمانی جام ملتهای آسیا شده است. این بازیکن در ۳ قهرمانی پیاپی ایران همراه تیم ملی بود و نقش به سزایی ایفا کرد.

قلیچ خانی در ۱۲ بازی ۲ گل برای تیم ملی زد که یکی از این گلها، گل تاریخی پیروزی برابر رژیم صهیونیستی در آخرین دیدار جام ملتهای ۱۹۶۸ بود که اولین قهرمانی ایران را به ارمغان آورد. این بازیکن در دقایق پایانی بازی پس از عبور از چند مدافع با شلیک تماشایی و مهارنشدنی دروازه حریف را باز کرد.

قلیچ‌خانی در جام ملتهای ۱۹۷۲ نیز در مرحله نیمه نهایی گل پیروزی بخش برابر کامبوج را به ثمر رساند. او در سال ۱۹۷۶ نیز کاپیتان تیم ملی بود تا آخرین بازیکن ایرانی باشد که جام قهرمانی این مسابقات را بالای سر می‌برد.

۱۷ بازیکن تاثیرگذار ایران در تاریخ جام ملت‌ها (۳)

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ابوذر مهدور

      با سلام خدمت تمام هواداران فهیم فوتبال این تنها بخشی از افتخارات بازیکنان پرسپولیس و دین بزرگی که فوتبال ایران به این باشگاه و هوادارانش دارد بود هموطن استقلالی یا تراکتورهای و یا سپاهانی کمی تفکر انصاف جای دوری نمیرود اینست که پرسپولیس اینقدر محبوب و جاودانه است نه حواشی و مسائلی که برخی از هواداران از روی کوته فکری و تعصب بیجا مطرح میکنند زنده باد پرسپولیس جاودان ایران زمین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پرسپولیس اگه تیم بود با اسطوره هاش کریمی دایی اینکارو رو نمیکرد

    • بدون نام

      خداداد تنها بازیکن ایرانی هست که عنوان بهترین بازیکن جام رو گرفته! پس این رده بندیت رو بزار دم کوزه...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج