۸۲۵۰۹۷
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

بار سنگین سرنوشت روی شانه نخبگان

در نیمه نهایی جام ملتهای ۲۰۱۹ سه مربی اروپایی حضور دارند و تنها یک تیم با سرمربی بومی به این مرحله رسیده است.

ورزش سه: در نیمه نهایی جام ملتهای ۲۰۱۹ سه مربی اروپایی حضور دارند و تنها یک تیم با سرمربی بومی به این مرحله رسیده است.

قطر با سانچسِ اسپانیایی، امارات با زاکرونی و ایران با کارلوس کی روش در نیمه نهایی حاضر هستند و ژاپن با هاجیمه موریاسو تنها تیمی است که در جمع چهار تیم پایانی تورنمنت، مربی بومی دارد.

تقابل ایران و ژاپن، تقابل دو مربی با تجربه پرتغالی و ژاپنی هم محسوب می شود. جالب ترین نکته در این زمینه این است که زمانی که کارلوس کی روش به عنوان سرمربی ناگویا در لیگ ژاپن کار می کرد، موریاسو در لیگ و تیم ملی ژاپن بازی می کرد. موریاسو ۳۵ بازی ملی انجام داده و یک گل هم برای ژاپن زده.

موریاسو بهترین دوران فوتبال خود را در باشگاه «سانفرس هیروشیما» سپری کرد و از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷ در این تیم بازی کرد. موریاسو ۱۷ گل در ۶ فصل برای سانفرس به ثمر رساند و پس از آن به باشگاه «کیوتو پرپل» پیوست. در انتقال بعدی، موریاسو بار دیگر به سانفرس هیروشیما برگشته و جالب اینکه بخش بزرگی از دوران مربیگری خود را هم در همین باشگاه سپری کرده.

موریاسو از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ سرمربی سانفرس هیروشیما بود و در این ۵ فصل، سه بار لیگ ژاپن را فتح کرد که عملکرد بسیار خوبی محسوب میشود. از سال ۲۰۱۷ موریاسو سرمربی تیم ملی زیر ۲۳ سال ژاپن شد و همین چند ماه پیش در المپیک آسیایی به فینال تورنمنت راه یافت و در فینال مغلوب کره جنوبی شد.

موریاسو در جام جهانی ۲۰۱۸ هم دستیار اول «اکیرا نیشینو» سرمربی وقت ژاپن بود و اگر در بازی دراماتیک مقابل بلژیک برنده می شدند، می توانستند به جمع ۸ تیم پایانی جام جهاین برسند. اما پس از باخت به بلژیک، نیشینو تیم ملی را ترک کرد تا موریاسو در ۴۹ سالگی همزمان سرمربی تیم ملی بزرگسالان و تیم زیر ۲۳ سال ژاپن شود.

موریاسو در طول تنها یک سال باید در سه تورنمنت ملی شرکت کند. او در المپیک اسیایی ژاپن را نایب قهرمان کرد، حالا به نیمه نهایی جام ملتهای اسیا رسیده و در تابستان اینده هم باید در جام ملتهای امریکای جنوبی شرکت کند. موریاسو تمام عمر مربیگری خود را در ژاپن سپری کرده.

در جایی که یکی از سنت های مربیگری در آن، سرمربی شدن دستیاران موفق وباثبات است. موریاسو هم همین مسیر را طی کرده اما در نیمه نهایی مقابل یک مربی بین المللی با تجارب متفاوت قرار می گیرد؛ کارلوس کی‌روش.

سرمربی ایران در قاره های افریقا، امریکا، اروپا و اسیا کار کرده و اتفاقا یکی از مهمترین تجارب اش در ژاپن بوده؛ جایی که در اواسط دهه ۱۹۹۰ با ناگویا کمپوس به فینال جام در جام اسیا هم رسید ، هرچند موفق به فتح این تورنمنت نشد. کیروش قبل از ناگویا، دو فصل کامل در اسپورتینگ لیسبون و چند ماه هم در مترو استارز امریکا سرمربیگری کرده بود.

از ژانویه ۱۹۹۸ تا ژانویه ۱۹۹۹ هم سرمربی امارات بود و ۸ برد، ۲ تساوی و ۶ باخت را با این تیم ثبت کرد. پس از کار در امارات، کی روش جهش حرفه ای خود را با رساندن افریقای جنوبی به جام جهانی شروع کرد. پس از آن به عنوان دستیار، با منچستریونایتد قرارداد امضا کرد و زمانی که رئال مادرید او را خواست، از فرگوسن و یونایتد جدا شد تا راهی سانتیاگو برنابئو شود.

یک سال بعد اما کی روش دوباره در اولدترافورد کنار فرگوسن می نشست و در کنار اسطوره اسکاتلندی یونایتد، لیگ قهرمانان اروپا را در فینال به یاد ماندنی ۲۰۰۸ فتح کرد. در تابستان ۲۰۰۸ فقط چند هفته پس از فینال یونایتد-چلسی، کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی پرتغال شد و از آن موقع تا امروز، در فوتبال ملی کار میکند؛ چیزی که کی روش دیروز در کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی با ژاپن، تشبیه اش کرد به «شعبده بازی».

کی‌روش ۴ بار به عنوان سرمربی به جام جهانی صعود کرده و به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان پرتغال هم دو بار قهرمان جام جهانی شده، اما این یک تجربه و یک چالش ویژه برای کی‌روش است؛ جام ملتهای اسیا.

بار سنگین سرنوشت روی شانه نخبگان

همانطور که در اینفوگرافی می بینید، تا این مرحله، تیم کی‌روش 4 برد و یک تساوی داشته و ژاپن تمام بازیهایش را برده. خط حمله ایران 12 گل زده را ثبت کرده و ژاپن 8 گل زده است. ژاپن سه بار دروازه اش باز شده و ایران حتا یک گل هم نخورده است. به طور متوسط در هر 90 دقیقه ایران حدود 60 درصد و ژاپن 54 درصد مالکیت توپ داشته اند. ایران متوسط 16 شوت به دروازه را در هر 90 دقیقه ثبت کرده که بالاتر از 12.2 شوت ژاپن در هر 90 دقیقه است. تعداد پاس ایران و ژاپن در هر 90 دقیقه، تقریبا برابر است. در متوسط پاس سالم، ژاپن با 83 درصد، امارش فقط 3 درصد بهتر از ایران است.

در مجموع امار کلی نشان دهنده نزدیک بودن رقابت دو قدرت کلاسیک اسیا در بازی بزرگ نیمه نهایی است. دو تیمی که دو مربی باهوش را روی نیمکت خود دارند. در یک طرف کارلوس کی روش به عنوان یک مربی با تجارب بین المللی ویژه حضور دارد و در سوی دیگر، موریاسو از مکتب تربیت تدریجی مربیان ژاپن به این سطح رسیده است.

ایران سالها منتظر چنین روزی بوده و می خواهد پس از سالها به فینال جام ملتهای اسیا برسد. در این بازی تاریخی، تجربه کی روش می تواند سرنوشت ساز باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از همین حالا با سرمربی ژاپن همدردی می کنم و امیدوارم خاطره باخت به کی روش و تیم ملی ایران را به فراموشی سپرده و به روزهای خوب فکر کنید .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج