adexo3
۸۶۸۸۰۳
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

به بهانه سقوط اشتوتگارت مقابل برلین شرقی

یونیون برلین برای اولین بار در تاریخ خود موفق شد به بوندسلیگا صعود کند.

وبسایت نود: در دیدار برگشت پلی آف صعود به بوندسلیگا شب گذشته یونیون برلین در حضور بیش از ۲۲ هزار تماشاگر ورزشگاه آلتن فورستری میزبان اشتوتگارت بود و در پایان موفق شد با تساوی بدون گل، با توجه به تساوی ۲-۲ در خانه اشتوتگارت به بوندسلیگا صعود کند.

این باشگاه ۵۵ ساله (که البته ریشه های آن به سال ۱۹۰۶ بازمی‌گردد) در ۱۰ سال گذشته در بوندسلیگای ۲ حضور داشت و با کسب این نتیجه، در فصل ۲۰-۲۰۱۹ برای اولین بار در تاریخ خود حضور در بوندسلیگای یک را تجربه خواهد کرد.

یونیون در هفته سی و یکم بوندسلیگای دو در دیداری تعیین کننده در ورزشگاه خانگی خود با ۲ گل هامبورگ را شکست داد. در پایان فصل یونیون با ۵۷ امتیاز به رده سوم و سهمیه پلی آف صعود رسید و هامبورگ با ۵۶ امتیاز در رده چهارم ایستاد تا آن پیروزی ۲-۰ ارزش خود را بیش از پیش نشان دهد. با حضور یونیون اکنون برلین شرقی (با تعاریف گذشته آن) برای اولین بار صاحب یک نماینده در بوندسلیگا می‌شود. بعد از دینامو درسدن، هانزاروستوک، لوکوموتیو لایپزیش، انرگی کوتبوس و RB لایپزیش، یونیون ششمین تیم منطقه شرقی است که حضور در بوندسلیگا را تجربه خواهد کرد.

به بهانه سقوط اشتوتگارت مقابل برلین شرقی

اما یونیون همان گونه که اشاره شد به لطف بازی پلی آف و با شکست تیم شانزدهم بوندسلیگا به این سطح راه می‌یابد. در ادامه قصد داریم به بررسی این نکته بپردازیم که بازی پلی آف چگونه سرنوشت تیم های حاضر در فصل بعد بوندسلیگا را مشخص کرده و تیم های بوندسلیگای دو برای حضور در یک سطح بالاتر از طریق پلی آف چقدر خوش شانس بوده اند.

اولین دوره پلی آف بین تیم های بوندسلیگای یک و دو برای صعود در سال 1981 برگزار شد؛ زمانی که بوندسلیگای دوی شمال و جنوب تلفیق شد و برای اولین بار، یک لیگ واحد تحت عنوان بوندسلیگای دو به وجود آمد. همانند امروز، آن مسابقات نیز بین تیم شانزدهم بوندسلیگا و تیم سوم بوندسلیگای دو برگزار می‌شد و برگزاری این سری تا سال 1991 ادامه یافت؛ زمانی که تیم های شرقی نیز به مسابقات اضافه می‌شدند.

در طول 10 سال برگزاری این مسابقات در بین سال های 1981 و 1991، تنها سه تیم از بوندسلیگای دو توانستند با غلبه بر رقبای سطح بالایی به بوندسلیگا برسند و در سایر دوره ها، این تیم های سطح بالاتر بودند که می‌توانستند موقعیت خود را حفظ کنند.

این سه تیم بایر اوئردینگن (83-1982، با غلبه بر شالکه)، ساربروکن (85-1984، با غلبه بر آرمینیا بیلفلد) و اشتوتگارت کیکرز (91-1990، با غلبه بر سن‌پائولی) بودند. در طول این برهه زمانی کار آینتراخت فرانکفورت در دو فصل 84-1983 و 89-1988 برای بقا در بوندسلیگا به این مسابقه کشیده شد که این تیم در هر دو دیدار با غلبه بر دویسبورگ و ساربروکن موفق به بقا شد.

بوروسیا دورتموند نیز در فصل 86-1985 برای ادامه حضور در بوندسلیگا مجبور به حضور در پلی آف شد. دو دیدار رفت و برگشت زنبورها برابر فورتونا کلن با نتیجه مجموع 3-3 پایان یافت و دورتموند در بازی سوم، با برتری عجیب 8-0 بقای خود را تضمین کرد. در سمت دیگر یکی از تیم های پرکار پلی آف در آن سال ها ساربروکن بود که به جز یک صعود، در دو اقدام دیگر نیز برای صعود به بوندسلیگا از طریق پلی آف تلاش کرد که در هر دو فصل مقابل تیم های سطح بالاتر ناکام بود. (89-1988 مقابل آینتراخت فرانکفورت و 90-1989 مقابل بوخوم)

از سال 1992 و با اضافه شدن تیم های آلمان شرقی، پرونده پلی آف بسته شد و سه تیم به صورت مستقیم به بوندسلیگا صعود می‌کردند. روندی که تا سال 2008 نیز ادامه داشت. اما برای فصل 09-2008 برگزار کنندگان مسابقات بار دیگر تصمیم به احیای پلی آف گرفتند.

برای اولین بار بعد از 18 سال، پلی آف صعود یا سقوط در پایان فصل 09-2008 میان انرگی کوتبوس (تیم شانزدهم بوندسلیگا) و نورنبرگ (تیم سوم بوندسلیگای دو) برگزار شد و این نورنبرگ بود که با پیروزی 5-0 در مجموع دو بازی رفت و برگشت، موجب سقوط کوتبوس شد؛ سقوطی که دائمی شد و بعد از آن اثری از این تیم شرقی در سطح اول فوتبال آلمان ندیده ایم.

بازگشت پلی آف و نمایش قدرتمندانه نماینده سطح پایین تر در نخستین فصل، لرزه بر اندام تیم های شانزدهم بوندسلیگا انداخت. اما این روند ادامه دار نبود. در حقیقت از فصل 10-2009، در تنها 2 فصل دیگر تیم های بوندسلیگای دو توانسته اند با برتری در پلی آف راهی بوندسلیگا شده و موجب سقوط تیم شانزدهم شوند.

این دو تیم فورتونا دوسلدورف (12-2011 مقابل هرتابرلین) و یونیون برلین (19-2018 مقابل اشتوتگارت بوده اند). این یعنی در طول 21 سال برگزاری پلی آف تنها 6 تیم بایر اوئردینگن، ساربروکن، اشتوتگارت کیکرز، نورنبرگ، فورتونا دوسلدورف و اکنون یونیون برلین توانسته اند نمایندگان شایسته بوندسلیگای دو لقب گیرند و راهی سطح بالاتر شوند.

همانند ساربروکن و آینتراخت فرانکفورت در دهه 80، پلی آف در بازگشت خود در قرن جدید نیز چندین بار شاهد حضور تیم هایی خاص بوده است. نورنبرگ بلافاصله بعد از صعود، در پایان فصل 10-2009 با حضور در رده شانزدهم خود را بار دیگر در مسابقه پلی آف دید و این بار با برتری 3-0 مقابل آگسبورگ از سطح پایین تر، بقای خود را تضمین کرد.

هامبورگ در دو فصل 14-2013 و 15-2014 با حضور در رده شانزدهم بوندسلیگا مجبور به حضور در پلی آف شد و در هر دو نوبت با برتری مقابل گروتر فورث و کارلسروهه در بوندسلیگا ماند. مشابه همین اتفاق چند فصل بعد برای وولفسبورگ نیز تکرار شد. گرگ ها در فصل 17-2016 و 18-2017 در بوندسلیگا شانزدهم شدند تا برای ماندن، مجبور به برتری مقابل آینتراخت براونشوایگ و هولشتاین کیل شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • maryam

      فقط اس اسی عشقه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج