۸۶۹۲۸۸
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

مغز متفکر اسطوره‌های بلژیک در تیم ملی

سرانجام مارک ویلموتس با حضور دوباره در تهران قراردادش را در حضور رسانه‌ها با فدراسیون فوتبال ایران به امضا رساند و تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سکان هدایت تیم ملی را به دست گرفت.

فرهیختگان: سرانجام مارک ویلموتس با حضور دوباره در تهران قراردادش را در حضور رسانه‌ها با فدراسیون فوتبال ایران به امضا رساند و تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سکان هدایت تیم ملی را به دست گرفت. این سرمربی ۵۰ ساله از شنبه کار خود را استارت می‌زند و در همین رابطه سه دستیار او هم مشخص شدند.

وحید هاشمیان به‌عنوان کمک‌مربی ایرانی در کنار سرمربی سابق تیم ملی بلژیک و ساحل عاج خواهد بود. او مدرک حرفه‌ای اروپا را دارد و از لحاظ اخلاقی و شخصیتی مورد تایید همگان است و شاید انتخاب او از الان یک گام روبه جلو به حساب می‌آید.

همچنین مانوئل فریرای اسپانیایی و لوران اسپینوسی فرانسوی ویلموتس را در ایران کمک خواهند کرد و دو دستیار خارجی او خواهند بود. نفر اول به نوعی دستیار اولی تیم ملی را برعهده خواهد داشت و نفر دوم به‌عنوان مربی دروازه‌بان‌ها فعالیتش را آغاز می‌کند. در ادامه با این دو مربی خارجی بیشتر آشنا خواهیم شد:

مانو فریرا

فقط چهار سال داشت که زادگاهش یعنی دهکده «اِل سِرو دِآندوالو» را به همراه خانواده‌اش ترک کرد و به بلژیک آمد؛ یک مهاجرت اجباری که مسیر زندگی او را تغییر داد و باعث شد به‌جز مدتی کوتاه، تمام زندگی‌اش را در این کشور بگذراند و حالا ایران، اولین تجربه مربیگری‌اش در خارج از بلژیک باشد. فریرا فوتبالیست بزرگی نبود و در دسته‌های دو و سه فوتبال بلژیک اغلب بازی می‌کرد.

او اواسط دهه ۸۰ میلادی به ژاپن رفت تا برای تیم مزدا بازی کند. اندکی بعد در هیروشیما هم فرصت کوتاهی برای بازی پیدا کرد، اما مصدومیت شدیدی به سراغش آمد و دو سال از میادین دور بود و سرانجام در سن ۲۹ سالگی کفش‌هایش را آویخت و خیلی زود وارد دنیای مربیگری شد.

او پیش از اینکه به نشستن روی نیمکت عادت کند، کلاس‌های پیشرفته فیزیوتراپی را پشت سر گذاشت و علم آن را به دست آورد. سپس به‌عنوان نماینده شرکت پوما فعالیتش را آغاز کرد، اما دوام نیاورد. استارت کار مربیگری او در تیم جوانان سیرینگ بلژیک بود. سه سال تمرین‌دهنده بود و سپس چند ماهی در تیم بزرگسالان به‌عنوان سرمربی کار کرد، اما به نتیجه خاصی نرسید و راهی تیم جوانان آندرلخت شد. در آنجا ستاره‌های زیادی را پرورش و تحویل فوتبال بلژیک داد.

در سال ۲۰۰۰ انزو شیفوی بزرگ، اسطوره فوتبال بلژیک روی باشگاه شارلروا سرمایه‌گذاری کرد و از مانو فرناندز خواست به‌عنوان سرمربی مشغول شود. دوام نیاورد، راهی آندرلخت شد و در آنجا یک فصل سرمربیگری کرد. گام بعدی حضور در تیم کورتریک به‌عنوان مدیر ورزشی بود. سه سال کار کرد و در این میان مدتی هم به‌عنوان سرمربی موقت روی نیمکت نشست تا اینکه با اتمام قراردادش از جمع آنها جدا شد و به تیم استاندارد لوئیک رفت.

با بوسکمپ و میشل پرودوم معروف همکاری داشت و حاصل آن پرورش ستاره‌هایی چون اکسل ویتسل و استفان دفور بود. با پرودوم زوج خوبی را تشکیل داد و بعد از ۲۵ سال تیم را به قهرمانی رساند، سپس راهی خنت شدند. در آنجا هم یک جام به دست آمد. پرودوم به توئنته رفت، اما فریرا در خنت ماند و تا سال ۲۰۱۴ به این تیم کمک‌های شایانی کرد. سپس به‌عنوان مدیر ورزشی و رئیس آکادمی در خنت حضور داشت تا اینکه پیشنهاد حضور در تیم ملی ایران داده شد.

مانوی ۶۰ ساله به نظر می‌تواند گزینه خوب و جالب‌توجهی برای قرار گرفتن روی نیمکت ایران باشد. او با اسطوره‌های فوتبال بلژیک کار کرده و حالا نوبت به ادای دین به ویلموتس رسیده است.

لوران اسپینوسی

دیگر کمک‌مربی خارجی تیم ملی، لوران اسپینوسی است. مرد خوش‌تیپ ۵۶ ساله‌ای که گلرهای ما را تمرین می‌دهد. او هیچ‌وقت دروازه‌بان بزرگی نبود. با این حال حدفاصل سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ در تیم شهر خود مارسی به‌عنوان دروازه‌بان حضور داشت، اما گلر ذخیره بود و تنها پنج بازی انجام داد. اسپینوسی در تیم المپیک فرانسه هم حضور کوتاه‌مدتی را تجربه کرد. بلافاصله بعد از اتمام دوران بازیگری، مربیگری را استارت زد، تا سال ۲۰۰۳ در تیم ذخیره‌های مارسی مربی دروازه‌بان‌ها بود و عملکرد خوب او باعث شد تا به تیم اصلی برسد و ۶ سال به‌عنوان مربی دروازه‌بان‌ها با گلرهایی چون استیو مانداندا کار کند.

او با مربی‌هایی چون دیدیه دشامپ، فیلیپ تروسیه، اریک گرتس و... همکاری کرد. سپس نوبت به یک چالش ملی رسید. به ساحل عاج رفت و دو سال در آنجا کار کرد. دوباره به مارسی برگشت و دو سال در آنجا بود تا اینکه در سال ۲۰۱۴ از الجزیره پیشنهاد همکاری برایش رسید. دو سال در این تیم بود و با سرمربی‌هایی چون اریک گرتس و هنک تن کات همکاری کرد و مقابل تیم‌های ایرانی هم قرار گرفت؛ بازهم پایان همکاری و بازهم بازگشت به مارسی.

این بار اما اسپینوسی با افت درجه مواجه شد و به کار کردن با دروازه‌بان‌های تیم ذخیره‌های مارسی پرداخت. حالا ایران جدیدترین چالش او به حساب می‌آید. باید دید عملکرد او بعد از دن گاسپار و لوپز دو مربی دروازه‌بان‌های کی‌روش در چند سال اخیر چگونه خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با این لیستی که امروز اعلام کرد واقعا ازش مایوس شدم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج