adexo3
۹۹۴۴۱۴
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

مرزبان: فوتبال باید در ایران شروع شود

علیرضا مرزبان می گوید نظریه تعطیلی مسابقات لیگ از علمی، اجتماعی و روانی رد شده است

ورزش سه: علیرضا مرزبان مربی سابق سپاهان و پرسپولیس که این روزها به واسطه هت تریک قهرمانی تیم سابقش بیشتر از او می شنویم، این روزها را در آلمان سپری می کند.

او در گفتگویی در مورد مسابقات فوتبال در آلمان و شرایط فوتبال در این کشور صحبت کرده و نظرش را با در نظر گرفتن این شرایط در مورد ادامه فوتبال ها در ایران توضیح داده است.

برنامه ریزی بوندسلیگای یک و دو با سایر مسابقات متفاوت است

بوندسلیگای یک و دو از سوی سازمان لیگ فوتبال آلمان سازماندهی می شود و با برنامه ریزی آن با رده های دیگر فوتبال در این کشور متفاوت است. هر دوی این لیگ ها از فدراسیون فوتبال مستقل عمل می کنند ولی مسائل طوری سازماندهی شده که مسوولیت تیم های پایه و آکادمی تحت نظر فدراسیون فوتبال است.

تیم ها باید قبل از شروع هر فصل بگویند چقدر سرمایه دارند

باشگاه ها برای اینکه مقروض نباشند، باید برنامه هایشان را به صورت مفصل ارائه کنند و بگویند چقدر می توانند سرمایه گذاری کنند. قبل از شروع بازی ها برنامه می دهند تا شرایط آنها در طول فصل مشخص شود. اسپانسرهایشان را باید معرفی کنند. باید مشخص شود، چقدر پول دارند. همیشه قبل از شروع بازی ها یک برنامه ریزی اساسی می شود و با توجه به سرمایه ای که دارند می توانند وارد مسابقات شوند و پول خرج کنند.

دلایل بازگشت به فوتبال در آلمان؟

در مورد بوندسلیگای سه و لیگ های آماتوری پایین تر تحت مدیریت فدراسیون فوتبال هستند و از آنجا در مورد مسائل مختلفشان تصمیم گیری می شود. این مسئله در دوران جدیدی که در جهان رخ داده، سخت شده. اگر در بوندسلیگای یک بازی ها انجام نمی شد، حدود ۷۵۰ میلیون یورو ضرر می کردند به خاطر پخش تلویزیونی. از یک طرف بحث مالی بود که چطور بازی ها را شروع کنند. از طرفی هم از سوی بنیادهای مردمی این فشار وجود داشت که بازی ها شروع شود و نشاط میان مردم بازگردد.

روند شروع و ادامه تمرینات در فوتبال آلمان؟

الان چهار هفته ای می شود که تیم ها تمریناتشان را آغاز کرده اند. ابتدا تمرینات انفرادی می کردند و الان دو هفته است که کار گروهی می کنند. همه هم در قرنطینه هستند. قرنطینه به این صورت است که بازیکن ها و تمام کسانی که درگیر بازی ها هستند، از داورها گرفته تا تصویربرداران و غیره در قرنطینه هستند و همیشه قبل و بعد از بازی در قرنطینه هستند و از آنها آزمایش گرفته می شود و تیم بعد از بازی دوباره به قرنطینه می رود. از این طریق توانسته اند مسائل را حل کنند.

آلمان چطور می خواهد بازی ها را شروع کند؟

در مورد ارتباط این قضیه باید بگوییم که فدراسیون فوتبال در ارتباط با سازمان لیگ فوتبال آلمان است و تمام زوایایی که ممکن است به بوندسیلگا آسیب بزند تا بازی ها در میانه راه متوقف شود را بررسی کرده اند. حدود ۱۰۰ صفحه دفترچه نکات بهداشتی در این خصوص وجود دارد و مسائلی که باید رعایت شود را در نظر گرفته اند. اینکه تیم ها چند روز قبل و چند روز بعد از بازی در قرنطینه باشند و با افراد خارج ارتباطی نداشته باشند.

فوتبال باید در ایران شروع شود

با تمام این اوصاف اعتقاد دارم که فوتبال در ایران باید شروع شود، چون این ویروس تا مدت ها با ما خواهد بود. ما حداقل تا آخر پاییز این مشکل را خواهیم داشت و گرفتاری زیادی برای همه جوامع درست کرده است ولی اگر بخواهیم لیگ را ادامه دهیم باید تیم ها را قرنطینه کنیم و تیم ها را قبل از بازی ها آزمایش کنیم. بعد از بازی ها هم همینطور. اجازه ارتباط با دنیای خارج داده نشود و در هتل تحت کنترل باشند تا ظرف چند هفته بازی ها تمام شود.

کرونا حداقل تا اواخر پاییز با ما خواهد بود

باید از طریق نهادهای دولتی از جمله ستادمبارزه با کرونا این موضوع هدایت شود و سیاسی کاری نشود. بعضی نظریات هستند که می گویند لیگ برگزار نشود، ولی باید بگوییم که حداقل تا اواخر پاییز، به جرات تا اوایل بهار سال آینده، درگیری بزرگی با کرونا خواهیم داشت. اگر براین اساس بخواهیم تصمیم بگیریم، باید ۹ ماه هیچ جایی فوتبال بازی نشود و با فوتبال خداحافظی کنیم و اصلا ورزش برگزار نشود. این مسئله اصلا امکان پذیر نیست؛ چون بازی های ملی و باشگاهی را از دست خواهیم داد و از نظر روانی هم تحت تاثیر قرار می گیریم. با این ویروس درگیر هستیم و اگر الان لیگ را شروع نکنیم، لیگ بعدی هم به مشکل می خورد. تعطیلی لیگ دور از بحث علمی، اجتماعی و روانی این جریان است.

باید یاد بگیریم با کرونا زندگی کنیم

نمی توانیم فوتبال را برای ۹ ماه تعطیل کنیم، چون این ویروس تا چند ماه دیگر با ما خواهد بود. پس باید سرمایه گذاری خوبی در این زمینه داشته باشیم. باید بتوانیم بازیکنان را تحت قرنطینه خوبی قرار دهیم. باید بهداشت اجتماعی را بالا ببریم. باید آگاهی نسبت به کرونا را بالا بگیریم و باید یاد بگیریم که با کرونا زندگی کنیم، چون کرونا با ما خواهد بود.

تست های انسانی برای واکسن کرونا شروع شده

البته با توجه به تحقیقاتی که در حال انجام است، تحقیقات و تست انسانی شروع شده است و می شود برای کووید ۱۹ واکسنی را تهیه کرد. البته بقیه ویروس های دنیا موجود است. سارس کرونا ویروسی بوده که سالیان سالیان در زندگی های ما بوده است ولی آگاهی اجتماعی نسبت به آن کم بوده است. این ویروس اما به دلیل ژنتیکی قابلیت های خاصی دارد و مطرح شده است.

دانشمندان می گویند همه مردم درگیر این بیماری خواهند بود

این مسئله به سازمان مبارزه با کرونا در ایران بازمی گردد و آگاهی مردم را بالا ببرد. چون می دانیم که همه مردم درگیر این موضوع خواهند شد. می دانیم تعداد افرادی که درگیر کرونا خواهند شد، چند درصد هستند. در آلمان دانشمندان احتمال داده اند که ۷۰، ۸۰ میلیون نفر کرونا بگیرند. در خیلی از افراد این ویروس بی اثر و بدون نشانه خواهد بود. به خصوص در افراد جوان. حتی برخی از افراد مسن هم عارضه های کمی داشته اند.

باید رعایت کنیم

ما اگر بهداشت را رعایت کنیم. فاصله ها را رعایت کنیم. در فضاهای بسته زیاد رفت و آمد نکنیم و وزارت بهداشت و مقامات این موضوع را به مردم بگویند که نمی خواهیم تعداد زیادی از مردم با هم درگیر این ویروس شوند، چون بیمارستان ها هم ظرفیت ندارند، شرایط خیلی بهتر می شود. حتی در آلمان هم مسئولان به این فکر می کنند که همه با هم دچار این بیماری نشوند

با فوتبال باید بگوییم این بیماری گذرا است

فوتبال ما هم در همین مسیر در حال حرکت است. فوتبال ما به عنوان یک پدیده صد در صد اجتماعی در کنار سایر مسائل حرکت می کند. مهم است که بازی ها را شروع کنیم تا این امید را هم به مردم بدهیم که این پانادمی هم گذرا خواهد بود. فوتبال پدیده ای است که امید را می تواند به مردم بازگرداند و با شروع بازی ها اثر خوبی را می توانیم در جامعه ایجاد کنیم.

شروع لیگ اعتراضاتی را هم به همراه خواهد داشت

البته اعتراضاتی هم خواهد بود؛ چون مجبوریم دائما بازیکنان و ورزشکاران را در قرنطینه نگه داریم و این اعتراض وجود داشته باشد که چرا برای سایر لیگ ها و ورزشکاران این شرایط فراهم نیست و منطقی و عادلانه هم هست ولی به هر حال برای شروع باید لیگ برتر و لیگ یک شروع شود.

بازیکنان در آلمان انگار عمل قلب کرده اند !

در واقع مسئله دیگر این است که وزارت بهداشت طوری با بازیکنان لیگ یک و دو بوندسلیگا برخورد می شود که انگار عمل قلب کرده اند و در بخش مراقبت های ویژه هستند. مدام شرایط آنها را زیر نظر دارند. استادیوم ها را زیر نظر دارند. اتوبوس ها را زیر نظر دارند و حتی شرایط غذایی. امیدوارم این شرایط در ایران هم فراهم شود تا هرچه زودتر لیگ شروع شود.

هر تصمیمی می گیریم باید انسانی باشد

هر تصمیمی می گیریم باید انسانی باشد. اگر می توانیم اصول را رعایت کنیم و احساس خوبی به مردم بدهیم، فوتبال را هم می توانیم ادامه دهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج