adexo3
۱۰۰۴۳۲۶
۵۴ نظر
۵۰۱۱
۵۴ نظر
۵۰۱۱
پ

۸۸.۰۳.۲۲، یازده سال بعد، در راه خطر

رهنورد، موسوی، کروبی، خاتمی، کامران نجف‌زاده، ایمان مرآتی، ابطحی، هاشمی‌رفسنجانی، صادق محصولی، کامران دانشجو و... مردم! اسم‌هایی که از آن سال خاص در ذهن مانده، چهره‌های ۸۸، این مطلب در این‌باره مروری دارد.

برترین‌ها: رهنورد، موسوی، کروبی، خاتمی، کامران نجف‌زاده، ایمان مرآتی، ابطحی، هاشمی‌رفسنجانی، صادق محصولی، کامران دانشجو و... مردم! اسم‌هایی که از آن سال خاص در ذهن مانده، چهره‌های ۸۸، این مطلب در این‌باره مروری دارد.

یازده سال گذشت، ۲۲ خرداد یازده سال پیش محمود احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی در یک از رقابتی‌ترین انتخابات‌های ریاست جمهوری در ایران شرکت کردند، که در نهایت محمود احمدی‌نژاد پیروز انتخابات شد.

انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۱۳۸۸ از جهات مختلفی خاص‌ترین انتخابات ریاست جمهوری در زمان خودش بود. تا آن وقت هیچ رییس جمهوری برای انتخاب دوباره‌اش چنین رقابت سنگینی نکرده بود و البته هیچ انتخاباتی حواشی آن را نداشت.

اصلاح‌طلبان که در انتخابات ۸۴ با انشقاق خود و عدم حمایت به موقع از آیت الله هاشمی باعث روی کار آمدن احمدی‌نژاد شده بودند قصد داشتند با تمام توان با او رقابت کنند و نگذارند دولت او دو دوره‌ای شود و اولین دولتی لقب‌گیرد که پس از یک دوره کنار می رود!

۸۸.۰۳.۲۲، یازده سال بعد، در راه خطر

ابتدا آن‌ها برای این کار سراغ سید محمد خاتمی، رییس دولت اصلاحات رفتند. پیش از او نیز مهدی کروبی، رییس سابق مجلس شورای اسلامی و دبیرکل حزب اعتماد ملی گفته بود که حتما در انتخابات شرکت خواهد کرد. پس از نامزدی خاتمی در انتخابات، میرحسین موسوی بعد از اما و اگرهای فراوان پا به صحنه رقابت گذاشت و خاتمی به نفع او کنار رفت. در نهایت احمدی نژاد، رئیس دولت نهم پس از شکست موسوی، کروبی و رضایی رئیس دولت دوره دهم ریاست جمهوری شد.

از حواشی خبرساز قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ مناظره موسوی و احمدی نژاد بود که به صورت زنده به نمایش درآمد و به یکی از رویدادهای مهم تاریخ ایران معاصر تبدیل شد.

۸۸.۰۳.۲۲، یازده سال بعد، در راه خطر

این اولین بار در تاریخ ایران بود که یک رئیس‌جمهور وقت در یک مناظره انتخاباتی شرکت می‌کرد. در این مناظره محمود احمدی‌نژاد به‌طور بی‌سابقه‌ای انتقاداتی را متوجه هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و محمد خاتمی کرد و میرحسین موسوی نیز در جواب به انتقاد از احمدی‌نژاد و عملکرد دولتش پرداخت. به گفته دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما تخمین زده شده‌ بود که حدود ۵۰ میلیون نفر در داخل ایران و ۱۵۰ میلیون نفر در سطح جهان، شاهد این مناظره تلویزیونی بوده‌اند.

در اواخر این مناظره، احمدی‌نژاد پرونده تحصیلی زهرا رهنورد همسر موسوی را روبروی دوربین قرار داد و ادعا کرد که او به صورت غیرقانونی دو مدرک فوق لیسانس گرفته، بدون کنکور مدرک دکترا گرفته و حتی رئیس دانشگاه شده‌ است!

۸۸.۰۳.۲۲، یازده سال بعد، در راه خطر

خبرگزاری «فارس» در ۱۸ آذر ۹۲ به نقل از رضا پورحسین، مجری مناظرات سال ۸۸ درباره مناظره معروف احمدی‌نژاد و موسوی نوشته بود: خاطره‌ای که دارم این است که آنها اول مناظره با یکدیگر سلام و علیک گرمی داشتند اما در آخر مناظره بدون خداحافظی از هم جدا شدند.

این مناظره در شب بیستمین سالروز ارتحال امام خمینی (ره) برگزار شد. ساعاتی پس از پایان مناظره و در صبح روز ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ صحبت‌های خصوصی سرپایی هاشمی و احمدی‌نژاد از حاشیه‌های جالب این مراسم در حرم مطهر امام بود.

از عفت مرعشی و فائزه هاشمی (همسر و فرزند آیت الله هاشمی)، فاطمه کروبی (همسر کروبی) و زهرا رهنورد (همسر موسوی) به عنوان چهره های خبرساز آن سال یاد می‌شود.

۸۸.۰۳.۲۲، یازده سال بعد، در راه خطر

«ایلنا» در ۱۳ شهریور ۹۶ به نقل از ضرغامی که مهمان برنامه تلویزیونی «جهان آرا» بود درخصوص حوادث سال ۸۸ نوشت: آقای احمدی‌نژاد و آقای موسوی مناظره را شدیدا دوقطبی کردند. این مناظره به قدری حساس بود که مجری نتوانست آن را اداره کند و بحث به‌گونه‌ای پیش رفت که ما باید پاسخگو می‌بودیم. جمله خس‌و خاشاکی که احمدی‌نژاد در جشن پیروزی گفت، فضا را متشنج‌تر کرد.

حالا و پس از یازده سال از گذشت انتخابات پرحاشیه سال ۸۸ روایت برخی چهره‌های سیاسی را در این رابطه مرور می کنیم.

۸۸.۰۳.۲۲، یازده سال بعد، در راه خطر

تاجزاده در حاشیه مناظره با زاکانی در ۳ بهمن ۹۷: چرا ملت میلیونی آمدند در خیابان؟ شاید به این دلیل که فکر می کردند رای تهران کل ایران است.

صادق زیباکلام در گفتگو با «ایلنا» در ۹ دی ۹۶: در سال ۸۸ اگر صداوسیما برای معترضان زمان قائل می‌شد شاهد بسیاری از این اتفاقات نبودیم. اما دریغ از تریبونی که پولش را مردم می‌دهند در اختیار مردم نگذاشت.

حسین شریعتمداری در ۱۰ اسفند ۹۴ در روزنامه کیهان با اشاره به انتخابات مجلس دهم نوشته بود: «ایران فقط تهران نیست» و مجلس دهم با حضور همه نمایندگان تشکیل می‌شود و نه فقط نمایندگان تهران. گفتنی است در انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ نیز عده‌ای از فتنه‌گران با استناد به رأی بیشتر در تهران، اصرار داشتند آن برتری رأی را به حساب کل کشور جا بزنند که... بگذریم!

۸۸.۰۳.۲۲، یازده سال بعد، در راه خطر

بهزاد نبوی در گفتگو با روزنامه اعتماد در ۱۹ اسفند ۹۶: راهپیمایی ۲۵ خرداد ۸۸ واقعا خودجوش بود. فكر نمي‌كنم هيچ كسي بتواند اصلاح‌طلبان را متهم كند و اينقدر قدرت براي آنها قائل شود كه دو الي سه ميليون نفر را در تهران بتوانند به ميدان بياورند. بنابراين آنچه اتفاق افتاد در اختيار و در كنترل اصلاح‌طلبان و مهندس موسوي نبود.

احمدی‌نژاد در سال ۹۲ رفت و حسن روحانی جایگزین او شد؛ او در تبلیغات انتخاباتی خود، از رفع حصر گفت. وعده‌ روحانی اما پس از گذشت هشت سال و در آستانه پایان کار دولت او برای حل مساله حصر همچنان بی نتیجه مانده است.

۸۸.۰۳.۲۲، یازده سال بعد، در راه خطر

علی مطهری؛ نماینده دور دهم مجلس درباره حل مساله حصر و حوادث سال ۸۸ گفته بود: تنها راه پایان دادن به حوادث سال ۸۸ محاكمه علنی و همزمان موسوی، كروبی و احمدی نژاد است بدون آنكه اتهامات آنها را در یك حد بدانند. این سه نفر كه یكی هیزم فتنه را آورد و دو تای دیگر آن را شعله ور كردند. از نظر من ادامه حصر بعد از بازگشت جامعه به آرامش در سال ۹۰ ضرورتی ندارد. البته در موضوع حصر گشایش‌هایی صورت گرفته است.

بارها بسیاری از کارشناسان و سیاسیون راهکار برطرف کردن بخشی از مشکلات را ایجاد وحدت ملی و حداکثری بین آحاد مختلف جامعه و مسئولان عنوان کرده اند و برخی در این راه از لزوم رفع هرچه سریع تر حصر محصورین سخن به میان می آورند. موضوعی که به نظر می رسد، در صورت تحقق می تواند به افزایش وحدت در درون کشور بینجامد.

منبع: ویکی پدیا- روزنامه اعتماد- فرارو- تسنیم- فارس - ایلنا

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      دیگه مردم گول نمیخورن همشون ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عالیجناب خاتمی زنده باد

      • بدون نام

        اشتباه نکن علیرضا
        آدمهای ابله را همیشه میتوان گول زد و بخش بزرگی از این جمعیت به معنای واقعی کلمه ابله هستند

      • حسین کرد شبستری

        همه ی مسئولین خدومی که نامشان برده شد و در این خبر مطرح املای تصحیح شده ای هستند که استفاده مجدد از ایشان، آزمودن آزموده است!

        کاش لااقل یکی بیاد یک حرف جدید تر بزنه!
        از جنس عدم فساد!
        عدم رانتخواری!
        و عدم حصارکشی بدور حامیان و رفقا!

      • بدون نام

        مردم فقط تو نیستی.اینو درک کن.

    • بدون نام

      دم احمدی نژاد حداقل بابت مسکن مهر و سهام عدالت و یارانه گرم...
      حداقل...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تمام بدبختیای الانمون از زمان احمدی نژاد شروع شده... ...

      • بدون نام

        دمت گرم راست گفتی
        منم بهش رای میدم

      • محمد

        پول بی حساب نفت رو باید بپرسی چه کار کرد و چقدر شغل ایجاد کرد و جایگاه اقتصادی و سیاسی ایران رو در دنیا چقدر ارتقا داد؟
        اینا برای فریب امثال مردمی مثل تو بود که هیچ درکی از اقتصاد ندارن و فکر میکنن پخش پول یعنی اقتصاد
        مسکن مهر فاجعه اقتصادی زیادی به اقتصاد ایران زد و بار بیشترش بر دوش دولت روحانی افتاد
        اگر به این طرح ها باشه روحانی هم طرح سلامت رو اجرا کرد و یارانه معیشتی داد!

      • بدون نام

        دوره احمدی نژاد بعد از یارانه گوشت کیلویی ۶هزارتومن شد ۳۲هزار تومن نون بربری ۱۰۰تومنی شد ۵۰۰تومن پراید ۶میلیون شد ۱۴میلیون

      • بدون نام

        بابت چی گداپروری.با یارانه الان چه غلطی می تونی بکنی؟

      • بی نام

        مسکن مهر و یارانه داد اما شالوده اقتصاد و سیاست را زد اواری که دراین سالها روی سرمان ریخته ومی ریزد از برکات ظهور احمدی نژاده .

      • ایرانم سرافراز

        راست میگی احمدی نژاد مردم رو دلال و طمعکار کرد

      • بی نام

        چقدر میگرفتی.

      • بدون نام

        مسکن مهر رو یه عده داد مثل سهام عدالت عمران صدتا صدتا داد به پولدارا دلار هزاری شد 3500 زمانش یارانه هم پول نون بوده همیشه با این همه ثروت ایران هیچه چرت پرت نگو الکی

      • محمدرضا

        خاتمی با 7 دلار کشورو اداره کرد اونموقع که بچه های نا تموم دهه شصت همه گرسنه بودن احمدی نژاد محبوب شما با 150 دلار چیکار کرد ؟ یه نگاه به مسکن مهر بنداز چه الونک هایی هستن
        بماند که خون هایی که ریخته شد و تجاوز و نامردی و بیعدالتی و هزاران چیز دیگه اخرشم ذات حقیقیشو نشون داد
        فقط میشه گفت وامصیبتا و افسوس به حال جوون های این مملکت با این جهل ناتمام ما ملت

    • بدون نام

      خاتمی زنده باد!

      پاسخ ها

      • بی نام

        ای کاش یارانه نمیداد.

    • حامد

      ملت ما ملت ساده اصلاح طلب اصولگرا نداره همشون یه کرباسن و هیچ کدوم به فکر مردم نیستن ....

      پاسخ ها

      • مهدی

        از موج سوم هم باید گریزان بود موج کره شمالی شدن و چه بسا بدتر و خونخوار تر.

    • بدون نام

      فقط احمدی نژاد... خرابش هم نمیتونی بکنی...

      پاسخ ها

      • بی نام

        واقعا.چقوقت رفت بالا.چقدر گرفتی

      • بدون نام

        احمدی نژاد نیز درگیر تحریم بود ولی خیلی بهتر از روحانی جمعش کرد مقصر حوادث اقتصادی کاملا افراد نیستند تحریم و آمریکا خبیث را هم ببینید.بزرگترین اشتباه ردصلاحیت احمدی نژاد در دوره قبل بود که امید است تکرار نشود .حریف ترامپ فقط احمدی نژاد است و رای ما محموداحمدی‌نژاد

    • بدون نام

      روحانی هیچوقت اراده جدی برای رفع حصر نداشت چراکه همیشه محور تبلیغاتش همین موضوع بود و اگر حل میشد دیگه هیچی واسه گفتن نداشت.

    • بدون نام

      دم میرحسین موسوی گرم اولین بار یکی پیدا شد که ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پرچم امام حسین رو آتیش بزنه بهش بگن مردم حداجو

    • بدون نام

      جنبش سبز لیبرال هنوز پویا و زنده اس دیدین که تو وقایع تلخ منفعل نیست

      پاسخ ها

      • لنگی

        زنده باد

    • بدون نام

      احمدی نژاد و روحانی هاشمی قبلی ها و اولین رئیس جمهورشون گند زدن تو ایران

      پاسخ ها

      • بزدل نباش

        اولی دومی سومی چهارمی پنجمی ششمی هفتمی

    • بدون نام

      عکس موسوی رو نمیذاری احمدی نژاد رو که نابود همه چی رو میذارین همین کارارو میکنید وضع اینه

    • بدون نام

      اگه یکی بود بفکر مردم بود ما اوضامون این نبود همه دنبال پولو مقامن

    • بدون نام

      هیچ وقت رای ندادم اما جنبش سبز رو دوست داشتم بهشون تا ابد احترام میذارم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کجاشو دوست داشتی

    • بدون نام

      روحانی به هیچ کدوم از وعده هاش عمل نکرد نه فعالیت شجریان نه رفع حصر موسوی نه اقتصاد آزادی بیان حقوق شهروندی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کدومشون اخه عمل کردن تو 40واندی سال همش فقیرترو بدبختر شدیم

    • امین

      یه بار برای همیشه رای بی رای

    • بدون نام

      خوب هر کدام به سهم خود پدر این ملت رو در آوردند دیگه چه خاکی بود که تو سر این ملت نریختن؟!
      بگید تا بعدی اون فلاکت باقی مانده را هم سرتان بیاورد.

    • بدون نام

      اصلا از مناظره خوشم نمیاد

    • بدون نام

      کسی که نمی تونه یا اجازه نداره کاری برای مردم بکنه
      خودش نباید بیاد یکی بیاد که حرف مردم ودردشونو بفهمه همین

    • لیلیان

      همه اینا میان جیب خودشون و فک و فامیلاشونو پرکنن هیچ کسی دلش برا مردم نمیسوزه۰۰۰۰عزیزانم راه سیاست با راه خدا یکی نیس

    • بدون نام

      فقط کمی تفکر می بینید که آقای احمدی نژاد به مردم ایران ،الخصوص قشر ضعیف جامعه خدمت کرد برای‌مثال در زمان‌احمدی نژاد از خانوادهای که دو فرزند به خدمت مقدس سربازی رفتن سومی رو معاف کرد همین پرسه در دوران دکتر روحانی اتفاق افتاد لاکن‌ این بار آقای روحانی فرصت غنیمت شمورد وفکر جیب خودش کرد برای معافیت از مردم‌پول دریافت‌کرد این هست مکتب علی و مکتب یزید زمان

      پاسخ ها

      • آرمین

        اینکه برای یه مدت کم قوانین رو به نفع محبوبیت خودش تغییر میداد که هنر نبود داداش ...

    • ناشناس

      این اصول گراها و بخصوص اصلاح طلبها بجز حرف زدن چی به مردم دادن حداقل احمدی نژاد کارهای خیری کرد ( سهام عدالت ، مسکن مهر ، ...)

    • امید

      اصلاح طلب و اصولگرا برای مردم تمام شده.اما شرافتمندی میرحسین که در کنار مردم ایستاد(برخلاف خاتمی ترسو) در تاریخ این کشور ثبت خواهد شد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردمی خداجو که پرچم امام حسین را اتش زدند

      • حسین

        جانا سخن از زبان ما میگویی

    • بدون نام

      هر رییس جمهوری اومد اوضاع فرقی نکرد
      آنچه طی چهل سال دیدیم بی عرضگی ،عدم نظارت ،بی توجهی به قشر ضعیف ،بی برنامگی در همه ی امور جامعه
      ربطی به رییس جمهور کی باشه نداره
      اما چرا احمدی نژاد محبوب شد
      چون بقیه دزدیدند فقط
      احمدی نژاد هم دزدید هم مردمو شریک کرد

    • بدون نام

      خوش به حال کامران نجف زاده با خودشیرینی هاش الان تو کشور استکباری امریکا برای خودش بهترین زندگی داره مایهی چن بار هم برای خالی نبودن عریضه گزارشی تهیه میکنه

    • بدون نام

      باسلام. اصلاح طلبان با دوقطبی سازی کاذب ذهنیت مردم را منحرف کردند و نیروهای فعال را به تحلیل بردن ودر آخرین گام مهم، با برجام کشور را سالها به عقب برگرداندند.

    • بدون نام

      دیگر به هیچ کسی رای نمی دم

    • امیر حسین

      واقعا احمدی نژاد و یارانش ۵۰سال کشور را عقب انداخت ۷۰۰ملیارد کجا رفت

    • علی اکبر

      هنوز بعداز ۱۱سال جرات نمی کنید عکس محصورین بگذارید دیگه حرف نزنید لطفا

    • بدون نام

      جماعت من دیگه حوصله ندارم به خوب امید و از بد گله ندارم
      گرچه با دیگرون فاصله ندارم، کاری با کار این قافله ندارم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج