۱۱۲۷۱۲۳
۱۱ نظر
۵۱۱۶
۱۱ نظر
۵۱۱۶
پ

به یادِ بابک بیات؛ خوشا دیدار ما در خواب...

شاید همه‌ی ما آهنگ‌ها و ملودیهایی در خاطره داشته باشیم که ندانیم از کدام آهنگساز است. در خاطره‌ی نسل‌های بسیاری از ما ایرانیان حتما، بی‌آنکه بدانیم، آثاری از بابک بیات ثبت شده است.

برترین‌ها: بابک بیات ۶۰ سال زندگی کرد، سال ۱۳۲۵ به‌دنیا آمد و ۱۳۸۵ از دنیا رفت. در طول سال‌های عمر حرفه‌ای‌اش آهنگ‌های به یادماندنی ساخت، ترانه‌هایی که با صدای خواننده‌های سرشناسی اجرا شده اند. اگر او زنده بود، امروز ۷۵ سالگی‌اش را جشن می‌گرفتیم.

به یادِ بابک بیات؛ خوشا دیدار ما در خواب...

بابک بیات علیرغم خواست پدر که اصرار داشت پسرش وارد مدرسه نظام شود در سازمان اپرای تهران، نزد اولین باغچه‌بان، ثمین باغچه‌بان و نصرت الله زابلی در زمینه موسیقی کلاسیک آموزش دید. در همان دوران با محمد اوشال آشنا شد و فراگیری آهنگسازی را با اوشال ادامه داد. فعالیت حرفه‌ای خود را با ساخت موسیقی متن فیلم «غریبه» به کارگردانی شاپور قریب آغاز کرد که واروژان، آهنگساز نامی موسیقی پاپ ایران در آن زمان، بیات را در ساخت این موسیقی یاری داد.

بابک بیات در کار‌هایی که پیش و پس از انقلاب ساخته بود همیشه مُهر و امضای شخصی خودش را داشت ‏و جز موسیقی فیلم و ساخت آلبوم‌های اثرگذار، کار‌های موفقی نیز در موسیقی کودک داشت، مثل سریال ماندگار علی کوچولو که در دهه ‏شصت از تلویزیون پخش می‌شد. بابک بیات بار‌ها نامزد دریافت جایزه سیمرغ بلورین رشته موسیقی متن در جشنواره فیلم فجر شد و دو بار هم در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۵ برای ساخت موسیقی متن فیلم‌های «عروس» و «مردی شبیه باران»، این جایزه را دریافت کرد. بیات موسیقی «شاید وقتی دیگر» را در کنار کار‌هایی که برای فیلم‌های «طلسم» و «نقطه ضعف» ساخته بهترین آثار خود عنوان کرده است.

به یادِ بابک بیات؛ خوشا دیدار ما در خواب...

آشنایی او با ایرج جنتی عطایی، ترانه‌سرای نامی، جنبه دیگری از فعالیت‌های هنری او را که ساخت ترانه‌های به یاد ماندنی برای خوانندگان گوناگون بود رقم زد. ایرج جنتی عطایی در گفت‌و گویی خاطره‌ی از ساختن آهنگ ترانه معروف «خونه» تعریف کرد: بابک گفته بود: «زمانی که جنتی عطایی این ترانه با مَطلع خونه این خونه‌ی ویروون... را در اختیارم گذاشت در مدت کوتاهی روی حدود نیمی از آن آهنگ گذاشتم. اما درست موقعی که به مصراع: سیل غارتگر اومد... رسیدم، ذهنم قفل کرد و انگار هیچ ملودی‌ای به ذهنم نمی‌رسید. آن وقت‌ها بر خلاف امروز، ما عادت نداشتیم به زور، هر کار را به پایان برسانیم. آن آهنگ ناتمام ماند و سه ماه بعد در خیابان، صدای روزنامه فروش دوره گردی به گوشم رسید که فریاد می‌زد: کیهان... اطلاعات... جاری شدن سیل جان عده‌ای را گرفت! و این ملودی همانی بود که دنبالش بودم. روزنامه فروش با بهترین آهنگ داشت پیامش را منتقل می‌کرد. پس به سرعت و با همان حس و حال، خود را به خانه رساندم و نشستم به نوشتن ملودی ابیات سیل غارتگر اومد، از تو رودخونه گذشت... و ملودی در اینجا به اوج خود می‌رسید که: حالا من موندم و این ویروونه ها...»

سیروس الوند درباره‌ی او در گفت‌وگویی گفت: بابک از آن هنرمندانی بود که مدارج موفقیت را پله پله طی کرد، او از سطوحی بسیار پایین که همان محافل خصوصی و عروسی‌ها بودند کارش را شروع کرد، اما بعد از آنکه احساس کرد به آموزش نیاز دارد نزد «محمد اوشال»، آهنگساز و رهبر ارکستر جاز فولکلوریک- رفت و نکات بسیاری از او آموخت و به چگونگی ارکستراسیون ساز‌ها و پارتیتورنویسی برای ساز‌ها آشنایی و تسلط پیدا کرد. او در کنار تلاشی که برای یادگیری به خرج می‌داد خلاقیت غریبی درساخت ملودی داشت و این شاخص مهم باعث شد در کار ترانه هم هنرمند موفقی باشد. سال ۵۴ وقتی ساخت «شب آفتابی» را به پایان رساندم از او خواستم موسیقی برای این فیلم بسازد، آهنگی که خوانندگی آن را آقای اقبالی برعهده داشت با شعری از ایرج جنتی عطایی. بابک و ایرج سابقه سال‌ها همکاری با یکدیگر را داشتند که نتیجه‌اش ساخت نزدیک به پنجاه ترانه بود. از بابک خواستم موسیقی متن فیلم را بر اساس ملودی‌های همان ترانه بسازد و این اولین موسیقی متنی بود که بابک ساخت. کار که به پایان رسید متوجه شدم چقدر خوب تصویر و سینما را می‌شناسد.

به یادِ بابک بیات؛ خوشا دیدار ما در خواب...

همچنین او به همراه ابراهیم زال‌زاده، روزنامه‌نگار و ناشر در موسسه «ابتکار» همکاری داشت که حاصل این همکاری ساختن آهنگ برای «خروس زری، پیرهن پری» و مجموعه «سکوت سرشار از ناگفته‌هاست» روی سروده‌های احمد شاملو بود.

بیات که در سال‌های آخر دیگر چندان کار نمی‌کرد، گویی از دنیای هنر دلگیر شده بود؛ او یک سال پیش از مرگش گفته بود «بیش از ۱۸ سال سینه‌خیز در این حرفه حرکت کردم، موسیقی فیلم ساختم و با عشق و علاقه کارم را ادامه دادم و اگر صورت هزینه‌های و دستمزد من را در این مدت نگاه کنید، از این‌که یک آهنگساز با این همه زحمت چنین زندگی می‌کند و درآمد کمی در حد یک کارمند داشته است، خنده‌تان می‌گیرد».

بابک بیات هم در ساختن موسیقی فیلم و هم در موسیقی ترانه سبکی منحصربه‌فرد داشت و توانسته بود بر معاصران خود تاثیر به‌سزایی بگذارد. او تجربه همکاری چندباره با بهرام بیضایی را نیز داشت و همین باعث شد تا بیضایی در زمان مرگش برایش بنویسد: «آن مرد مهربان بود. آن مرد نوا‌هایی در سر داشت که رهایش نمی‌کردند ... آن مرد گیر می‌کرد میان عاطفه‌هایش و وقت ناله فروکش می‌کرد و وقت فغان، لب می‌بست. آن مرد گله‌های ما همه را شنید و گله‌هایش را با خود برد ... رفت پی نوا‌هایی که سالیانی بود از وی جدا شده بودند / گشت تا بیابدشان، گم شد.» در ادامه با هم از به یادماندنی‌ترین آثار او را مرور می‌کنیم.

«فریاد زیر آب» با صدای اقبالی

این اثر متعلق به فیلم «فریاد زیر آب» ساخته سیروس الوند است که شعر آن سروده ایرج جنتی‌عطایی و تنظیم آن واروژان است.

«مرد من» باصدای سیمین غانم

ترانه «مرد من» یکی از شاهکار‌های بابک بیات است. سیمین غانم درباره‌ی این آهنگ می‌گوید: هربارکه این ترانه را درکنسرت هایم اجرا می‌کنم روحم به پرواز درمی آید و این ترانه مثل برگ گل همیشه شاداب و تازه است و مخاطبان را نیز به وجد می‌آورد. اولین بار او را در خانه اش ملاقات کردم مرد جوان و آرام و خوش برخوردی بود که غم سنگینی درچشم‌هایش موج می‌زد به خودم اجازه ندادم بپرسم که چرا این چنین افسرده وغمگین است پس ازآنکه «ترانه مرد من» را با پیانو نواخت و با خودش زمزمه کرد گفت مرا ببخشید این روز‌ها حال خوشی ندارم پسر کوچکم را ازدست داده ام؛ با تأثرزیاد به او تسلی دادم.

«دلم گرفته» باصدای حامی

این اثر متعلق به فیلم «سام و نرگس» ساخته ایرج قادری است که درسال ۱۳۷۹ تولید شده و بازیگرانی، چون محمدرضا گلزار، نوشین حسین خانی، اسماعیل شنگله، اکرم محمدی، در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

«مرسدس» با صدای مانی رهنما

این اثر متعلق به فیلم «مرسدس» ساخته مسعود کیمیایی است که در سال ۱۳۷۶ تولید شده و بازیگرانی، چون محمدرضا فروتن، رامبد شکرابی، پارسا پیروزفر در آن ایفای نقش کرده‌اند.

به یادِ بابک بیات؛ خوشا دیدار ما در خواب...

«پروانگی» با صدای نیما مسیحا

این اثر متعلق به فیلم «دست‌های آلوده» ساخته سیروس الوند در سال ۱۳۷۹ است و بازیگرانی، چون ابوالفضل پورعرب، زنده‌یاد عسل بدیعی و امین حیایی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مش قاسم

      صدای مانی رهنما در فیلم مرسدس حذف کردند

    • naser

      داغ ماروتازه کردید

    • حسین

      عالی بود ممنون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ممنون بسیار زیبا بود. خدا بیامرزه بابک رو کارهاش همه خوبن

    • علی سلیمی

      چقدر دنیا با ملودی های بابک بیات و واروژان و ناصر چشم آذر قابل تحمل تر است...صد حیف و صد افسوس که روزگار هر سه رو از ما دریغ کرد...

    • ali.

      یادش به خیر،خدا رحمتش کنه،اکثر آهنگهاش غمگین و گیرا بود....

    • بدون نام

      بهترین موسیقی متنش دستهای آلوده سیروس الونده بدون شک.

    • بدون نام

      بابک بیات ماندگارهای بی تکراری در دهه۵۰ داره که ناگفتنیست. شما فقط به یکیش اشاره کردی؟! فریاد زیر اب ! اونم با صدای آقای اقبالی؟! خیر! ایشون آقامون داریوش هستن و خواهند بود ...بعععله
      روح بابک بیات قرین آرامش
      بیات و واروژان بیتکرار موسیقی ایرانند

    • بدون نام

      روحش شاد یادش گرامی

    • بدون نام

      جانم بابک بیات...موسیقی فیلم شکار منو دیوونه میکنه،روحت شاد مرد بزرگ

    • رضا

      عاشق کارهای بابک بیات هستم روحت شاد اسطوره بی تکرار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج