adexo3
۱۱۴۶۹۹۴
۴۴ نظر
۵۰۲۹
۴۴ نظر
۵۰۲۹
پ

عطا مهاجرانی؛ خب برادر، سکوت کن

عطاالله مهاجرانی وزیر ارشاد مقتدر دولت اول اصلاحات دیگر آن مردی نیست که روزی رسانه‌های جناح اصول‌گرا برای بیرون کردن او از میدان مسایل خصوصی اش را به میدان عام بکشانند و دیگر نشانی از آن وزیری ندارد که نقل مجالس مخفی و علنی برکناری او بوده است.

روزنامه همدلی : عطاالله مهاجرانی وزیر ارشاد مقتدر دولت اول اصلاحات دیگر آن مردی نیست که همه مجلس اصول‌گرا روی هم گذاشته بودند که او را از وزارت بردارند و نتوانستند. دیگر آن مردی نیست که روزی رسانه‌های جناح اصول‌گرا برای بیرون کردن او از میدان مسایل خصوصی اش را به میدان عام بکشانند و دیگر نشانی از آن وزیری ندارد که نقل مجالس مخفی و علنی حزب‌اللهی‌ها برکناری او بوده است.

عطا مهاجرانی؛ خب برادر، سکوت کن

او در چندسال اخیر درست در کنار همین کسان ایستاده است که روزی تشنه به خون او بودند و حتی برخی از نیرو‌های میدانی‌شان را به نماز جمعه فرستادند تا او را مورد ضرب وشتم قرار دهند. وزیر ارشاد دولت خاتمی که در دولت اول اصلاحات چنان خوش درخشیده بود که بسیاری از اصلاح‌طلبان شیفته عملکردش او را در ریاست جمهوری پس از خاتمی می‌دیدند؛ همان که محمود احمدی‎‌نژاد از راه رسید، برآن تکیه زد. وزیر ارشاد پیشین که در آن روز‌ها به جد روی اعصاب اصول‌گرایان بود، چندسالی که در لندن اقامت گزیده و از آب آن اقلیم می‌خورد، گویی دارویی شفابخش و جادویی خورده است که او را از منتهی‌الیه اصلاح‌طلبی به آن سر طیف اصول‌گرایی پرت کرده است؛ جایی که تندروهایی، چون اعضای جبهه پایداری و ارزشی‌های فضای مجازی به فعالیت مشغولند.

مهاجرانی که ابتدای حضورش در لندن به عنوان مهمان برنامه بی‌بی‌سی فارسی از منتقدان عملکرد جمهوری اسلامی و حتی رهبری بود و پس از حوادث سال ۸۸ بر شدت آن افزوده بود، اما به تدریج رفتاری متفاوت از خود نشان داد. او، اما کم‌کم در بسیاری از مسایل بین‌المللی داخلی وخارجی مواضعش را با اصول‌گرایان هماهنگ‌تر کرد و گاه از آنان جلوتر نیز می‌زد. موضوعی که سبب می‌شود تا جایگاه فعلی او درست در خلاف موقعیت سیاسی که با آن شناخته شده و به استناد آن در دولت های هاشمی و خاتمی معاون رئیس جمهور و وزیر شده بود.

عطا مهاجرانی؛ خب برادر، سکوت کن

او در روز‌های گذشته پس از تسلط کامل طالبان برخاک افغانستان و در حالی که بسیاری از مردم ایران از این موضوع نگران بوده و برخلاف برخی محافل اصول‌گرا، طالبان را همچنان تهدیدی برای ایران و منطقه می‌دانند و کشتار دیپلمات‌ها و خبرنگار ایرانی توسط این گروه را یادآوری می‌کردند، در اظهار نظری عجیب برخلاف نظر ملت - که بیشتر در فضای مجازی مطرح شده بود - و البته جلوتر از مراجعی، چون روزنامه کیهان و رسانه ملی، این بار نه تنها دست به تطهیر این گروه زده است، بلکه، قاتلان انتحاری این گروه - که همین چندماه گذشته تعداد زیادی از دانش‌آموزان دختر مدرسه سیدالشهدا متعلق به شیعیان و تعدادی از دانشجویان دانشگاه کابل را به شهادت رسانده بودند - را نیز در ردیف شهدا قرار داد و در روز‌های گذشته موجی از انتقاد را علیه او برانگیخت.

مهاجرانی در چند توئیت ادعا‌های برخی اصول‌گرایان و افراد موسوم به ارزشی درباره این گروه را تایید کرد و نوشت: «نشانه هایى که از مواضع جماعت طالبان، پس از حاکمیت در افغانستان مى‌بینیم، شایسته تأمل است. گویى با طالبان دیگرى روبه‌رو هستیم که از سیطره القاعده رها شده است. اعلام عفو عمومى در دومین روز حاکمیت، اقدام مهمى بود. نشان داد که موقعیت شناسند و از درایت و سرعت تصمیم‌گیرى برخوردارند.»

عطا مهاجرانی؛ خب برادر، سکوت کن

در حالی که خبر‌های رسیده از برخی ولایات از شدت عمل طالبان نسبت به زنان حکایت دارد، مهاجرانی در ادامه وضعیت را به گونه‌ای دیگر روایت می‌کند: «اعلام حضور بانوان در مشاغل ادارى و حضور در محل کار، اعلام برگزارى مراسم عزادارى شیعیان بدون ممانعت و یا مزاحمت، اعلام خروج بانوان از خانه بدون همراه بودن محرم و... نمى‌توان بر مجموعه این مواضع چشم پوشید و همان سخنانى که در باره طالبان یک، مطرح بود، تکرار کرد.»

وزیر پیشین ارشاد در سومین توئیت خود، اما از همه دوستان فعلی خود در این موقعیت جلوتر زده و کشته‌های این گروه تروریستی را «شهید» می‌خواند و می‌نویسد: «طالبان بیست سال در برابر اشغال آمریکا و اروپا و هم‌پیمانان مقاومت و مبارزه کرد. بیش از پنجاه هزار شهید دادند. قوی‌ترین ارتش دنیا را شکست دادند و بى‌اعتبار کردند. شکست آمریکا در افغانستان با شکست آمریکا در ویتنام قابل سنجش است. ولاتبخسواالناس اشیاءهم، طالبان را دست کم نگیریم.»

واکنش‌ها به مهاجرانی تغییر یافته این بار شدیدتر است. کیوان مهرگان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «تاریخ با نسل ما شوخی دارد. شوخی‌های زیادی هم دارد. یکی از شوخی‌های تازه اش با ما این بود که در مرداد ۱۴۰۰ وزیر فرهنگی که همیشه در رویا داشته‌ایم و خاطره آن را در دل و ذهن به عنوان دورانی کوتاه، اما درخشان به ذهن سپرده‌ایم از لندن مطلبی می‌نویسد و همزمان وزیر ارشادی که همواره از او وحشت داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم مبادا به قدرت برسد در تهران برنامه اش را منتشر می‌کند. هر دو در یک نقطه به‌هم می‌رسند: «ایده‌های طالبانی»

عطا مهاجرانی؛ خب برادر، سکوت کن

این روزنامه‌نگار و مستندساز ادامه داد: «از روزی که توئیت دکتر مهاجرانی منتشر شده منتظر بودم آن را پاک کند. منتظر بودم تعدیلش کند یا حتی تغییرش دهد. نکرد. حالا منم و کتاب‌های ایشان که دال مرکزی همه آن‌ها «پرهیز از طالبانیسم» بوده. به عنوان کسی که هر کتابی از ایشان منتشر شده و هر مطلبی نوشته را خوانده ناگزیرم با خاطره شیرین آن نویسنده و آن وزیر خداحافظی و تمام کتاب‌هایی که از ایشان دارم را دور بریزم.»

مهرگان نوشت: «به نظر من آقای مهاجرانی با انتشار آن توئیت رسما دست به خودکشی نظری زده. تطهیر طالبان افغانستانی جاده صاف‌کنی برای طالبان ایرانی است؛ و این به صورت عام گناهی نابخشودنی و به صورت خاص درباره دکتر مهاجرانی نابخشودنی‌تر است. آنچه طالبان کرد نه مقاو‌مت و مبارزه با آمریکا و غرب که همدستی با آمریکا و غرب علیه ملت خودش بود.

کسی که با قدرت‌های بیگانه برای ظلم ورزیدن به مردمانش همدست می‌شود «خائن» است نه مجاهد.» این روزنامه‌نگار ادامه داد: «کسی که به خودش بمب می‌بندد و به دختر بچه‌های بی‌دفاع مدرسه‌ای حمله می‌کند «تروریست» است نه شهید. کسی که با متصلب‌ترین قرائت از دین در پی آزار و اذیت بندگان خداست یک «متحجر» است نه طلبه آموزه‌های شریعت.»
وی در پایان نوشت: «طالبان و طالبانیسم یک آفت است و در پشت ماسک مبارزه با آمریکا و امپریالیسم و غرب نه تطهیر شدنی است نه پذیرفتنی.»

حسین دهباشی پژوهشگر تاریخ و فعال توئیتری نیز درباره وی نوشت: «ما مثلا به امام حسین (ع) می‌گفتیم: شهید. به سه‌تا درجه‌داری که جلوی روس‌ها را گرفتند می‌گفتیم: شهید. به چندصدهزار نفری که روبه‌روی بعثی‌ها جان دادند: می‌گفتیم: شهید. به دیپلمات‌هایمان در مزارشریف می‌گفتیم: شهید. اما آقای مهاجرانی، بد زمانه‌ای شده! که به کشتگان طالبان می‌گویید: شهید!»
این موضوع در فضای مجازی واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. کاربری نوشت: «مهاجرانی به کشته‌های ‎طالبان میگه شهید، به این‌هایی هم که با انتحاری و بمب‌گذاری طالبان در عزاداری‌ها کشته شدن می‌گه شهید.»کس دیگری به اویادآوری کرد: «دیپلمات‌ها و خبرنگاران ایرانی در مزار شریف به دست چه کسانی شهید شدند؟ بله! به دست همان تروریست‌هایی که ۵۰هزار شهید داده‌اند.»

عطا مهاجرانی؛ خب برادر، سکوت کن

‎ یک نفر دیگر در این فضا نوشت: «‏از کی تا حالا کشته‌های ‎طالبان و بخصوص انتحاریون آن‌ها جزو شهدای اسلام حساب شدند؟ وقتی دیپلمات و خبرنگار ایرانی را کشتند تروریست بودند و الان زیر لوای امارت اسلامی؛ شهید؟ آقای دکتر مهاجرانی این تحلیل شما خیلی عجیب بود، خیلی!»

‎یک نفر هم با اشاره به تغییرات چندسال گذشته مهاجرانی نوشت: «سرنوشت عطاالله مهاجرانی داستان یک سقوط کامل است. وزیر محبوب دوران اصلاحات، امروز شده مدافع طالبان. یک ورشکسته سیاسی به تمام معنا که معلوم نیست چه بر سر خود آورده.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      میخواهد جلب توجه کند آخه به قول خودش جزو نوادر زمان است این نادره!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جلب توجه نیست بلکه حمایت از مواضع عربستان و گرفتن بودجه است

      • بدون نام

        اتفاقا همه اصلاح طلبها همین هستند فقط این شهامت داشته و بروز داده باید هم ازش مممنون بود که واقعیت اصلاح طلبان را نشان داده

      • بدون نام

        زندگی در گرانتری کشور دنیا و شهر دنیا خوب خرج داره...

      • بدون نام

        چرا سکوت کنه؟ همه باید تو تیم شما باشند؟ خوب میکنه نظرش رو میگه خوب میکنه غربگدا نیست

      • بدون نام

        اصلاحطلبها قبیله اند اگه کسی با قبیله شون همراه نشد می کوبنش

      • شاهین

        من تعجب میکنم از متعجب بودن شما و رسانه ها ، این اقا دقیقا با همین عقاید طالبانی در حکومت جا باز کرد و وقتی دور دور خاتمی بود و اصلاحات به جهت باد وزیده چرخید و بعدها دوباره به اصل خودش بازگشت
        هرکسی کو دور ماند از اصل خویش
        بازجوید روزگار وصل خویش

      • عطا

        اگر سکوت کنم از کجا بیارم بخورم !؟

      • بدون نام

        نه داداش مهاجرانی همون آدمه ولی چون باب میل اینا حرف نزده دارن میکوبنش همین. در مورد طالبان زود قضاوت کردن آینده همه چیز رو معلوم می‌کنه . ولی به نظر میاد که چون عربستان اصلاحات کرده گروه های که وابستشون هستن همون کار رو انجام بدن

      • بدون نام

        راستش منم قبلا اصلاح طلب بودم ولی بعد شهادت سردار رفتم هشت ساعت تو تهران و دریای جمعیت تشیع کنندگان گریه کردم ولی الان یک انقلابی و ضدامریکایی شدم و خوشحالم از خواب غفلت بیدار شدم. بخدا من فوق لیسانس هستم و کارگری می کنم اما عزت ایران و مردم کشورم برام خیلی اهمیت داره و هیچ وقت هم خاک کشورم را ترک نمی کنم برم کشور دیگه. امریگا از آن ور دنیا بلند شده آمده خلیج فارس . بوی کباب شنیده اما نمیدونه ایران براش خر داغ کرده . بجنگ تا بجنگیم

      • بدون نام

        ۱۰:۰۲ با توجه به سلفی بودن طالبان، این نظر شما صحیح است بخصوص که حتی مقامات داخل ایران هم در تطهیر طالبان تا آنجا پیش نرفته اند که کشتگان طالبان را شهید بخوانند

      • فرشته ای بنام عادل . شیطانی بنام فروغی

        سیاستمداران افتاب پرستانی هستند در نقش انسان

    • مش قاسم

      عیالشان در تهران تشریف دارند. از طرفی آقا زاده اشان متهم وزیر تیغ.

    • جلال

      آفرین وزیر محبوب ، اصلاح طلبان و وادادگان نه به ضرورت زمان فقط خلاف گویی قائلند۰ امیدوارم نظرات خود را در باره فضای مه گرفته افغانستان صریح تر بیان فرمایید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مزدور و جيره خوار يعني همين ، هر كجا پول و منفعت بيشتري داشت ، چرخش به اون سمت ، چيز جديدي نيست ، نمونه هاي زنده و مُرده زياد داريم !

      • حر

        تا الان فکر میکردم اصلاح طلبان و اصولگرایان ازیه قماشند ولی الان مطمئنم کثیف تراز اصلاح طلبان نیست

    • naser

      ادم نون به نرخ روزخورهمینه دیگه، چندش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بر خلاف همتی

    • سربازفراری ولگردبیکارعلاف واس وپاس

      درمسیربادمیچرخم ومیرقصم ومینوشم ازاین جام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی خوب بود خیلی ها الان اینطوری ان

    • SS

      مرسی برترینها

    • بدون نام

      مهاجرانی نان رابه نرخ روزمیخوردهرجامنافعش ایجاب کندواردعمل میشود

    • بدون نام

      تو لندن آموزش های لازم رو دیده

    • بدون نام

      نون به نرخ روز خور

    • بدون نام

      چیزی نیست پیر شده

      پاسخ ها

      • مازندران

        ای خائن وطن فروش توکه وزیر بودی چه غلطی کردی که الان انور آب برا ی مااعلامیه میدی

    • بدون نام

      ولش کنید . دیوانه شده.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه. دیوانه نشده. اتفاقا خیلی هم حواسش جمع هست. کاربر ۱۰:۰۲ درست تحلیل کرده

    • بدون نام

      چقدر حرف چرت میزنه لندنی

    • بدون نام

      حزب باد

      پاسخ ها

      • خدایی

        خدا دکتر مهاجرانی شفاء بده .
        خداوند ویروس کرونا را از کره زمین بردارد و
        هیچ کی را به مریضی دکتر مهاجرانی گرفتار نکند.
        آقای دکتر به خاطر نوشتن کتاب در جواب
        سلمان رشدی (لعنت خدا براو) محبوب
        همه ی ایران شدی آخه چرا این جوری.......

    • بدون نام

      اعتصاب سراسری معلمان از مهر تا آذر به خاطر فقر و فساد و تبعیض را دریابید. چکار به کشورهای دیگر دارید؟؟؟؟

    • بدون نام

      چون حرف حق میزنه اگرمثل شما ازامریکا تعریف میکرد ادم خوبی بود

    • بدون نام

      والا اون موقع هم چیزی نبود الکی چون وزیر بود و روزنامه ها ازش مینوشتن بزرگ شده بود. اینترنت مثل امروز نبود تا مردم منبع اطلاعاتی بهتری پیدا کنن. اینا همشون یه مدل هستن تو ذاتشون. اون موقع شرح وظایف اون بود.

    • بدون نام

      اصلاح طلبان همشون نون به نرخ روز میخورن و هر جا منافعشون ایجاب کند به همون سمت میچرخند

    • بدون نام

      قطعا،مزدور عربستانه،قبلا هم بود.

    • off sky.....

      اصلاحاتچی هم جز در کادر نظامی که حفظش ,,,,اوجب واجبات,,,, ست نمی گنجد . اصولگرا اصلاح طلب فقد قدرت و ثروت میشناسندو بهر قیمتی که باشد.

    • بدون نام

      نویسنده محترم این مقاله می توانند از انواع پماد سوختگی استفاده بفرمایند. بهبود حاصل می‌شود ان شاء الله.

    • بی نشان

      انقدر دزدیدی و بردی که توی لندن خودتو و خانوادهات خرج کنن دل نگران چی هستی اقای مهاجرانی

    • بی نام

      ساکت شو وطن فروش بی درد

    • س ن

      شما که جیبت پر از بیت الماله ،نگران چی هستی اقا دزده

    • بدون نام

      این بابا همش زن به زن عدض می کنه
      الان زن چندمشه
      چندش

    • عطا مهاجر

      الان كه خاتمي نيست كه، حالا اگه دوباره خاتمي اومد، يه فكري ديكه مي كنم.

    • بدون نام

      ما چه ملت بدبختی هستیم که این وزیر فرهنگمون بوده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج