۱۱۹۱۱۳۵
۷۰ نظر
۵۳۲۲
۷۰ نظر
۵۳۲۲
پ

تمام آدم معروف‌های ایرانی که جوانمرگ شدند(۱)

این مطلب درباره آن دسته از مشاهیر ایرانی‌ست که در جوانی فوت کردند، طبعا خیلی‌ها را در این فهرست نگذاشتیم، اصلا متاسفانه آن‌قدر جوانمرگ داشتیم که کار یکی دو مطلب نیست، البته بهانه این مطلب سالمرگ فوت علی انصاریان است.

برترین‌ها: این مطلب درباره آن دسته از مشاهیر ایرانی‌ست که در جوانی فوت کردند، طبعا خیلی‌ها را در این فهرست نگذاشتیم، اصلا متاسفانه آن‌قدر جوانمرگ داشتیم که کار یکی دو مطلب نیست، البته بهانه این مطلب سالمرگ فوت علی انصاریان است.

علی انصاریان - در ۴۳ سالگی

تمام آدم معروف‌های ایرانی که جوانمرگ شدند(۱)

انصاریان در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد، مرگی سخت و هنوز هم غیرقابل باور.

او تجربه بازی در هر دو تیم پرسپولیس و استقلال را داشت در روزگار جوانی به نماد تعصب هواداران پرسپولیس تبدیل شده بود، بعدتر با ورودش به دنیای اجرا و بازیگری آن وجه طنازانه خودش را نشان داد و به سرعت محبوب شد. وجوه انرژیک کاراکتر او آن قدر طرفدار داشت که باور مرگش را دشوارتر کرده.

پرویز فنی‌زاده - در ۴۲ سالگی

تمام آدم معروف‌های ایرانی که جوانمرگ شدند(۱)

استعداد ناب و خالص و نجیب که شاید باید میماند و یک کارنامه کم‌نقص از خودش به جا می‌گذاشت اما خب مرگ این‌بار بی‌رحم‌تر از همیشه بود. ایفای نقش یک روشن‌فکر پرحرف و مخالف‌خوان در «خشت و آینه» ساخته ابراهیم گلستان نخستین حضور فنی‌زاده در جلو دوربین فیلمبرداری است. فنی‌زاده پس از بازی کوتاه دیگری در فیلم گاو، در فیلم رگبار و سپس تنگسیر به ایفای نقش پرداخت.

تمام آدم معروف‌های ایرانی که جوانمرگ شدند(۱)

پرویز فنی‌زاده هم چنین در دو مجموعه تلویزیونی دایی جان ناپلئون به نقش «مش قاسم» و سلطان صاحبقران در نقش «ملیجک» استعداد خود را نشان داد. فنی‌زاده پنجم اسفند ۱۳۵۸ درگذشت. دختر او دنیا فنی زاده نیز بازیگری و کاردر سینما و تئاتر و تلویزیون و البته جوانمرگی را را از پدرش به ارث برد و با بازی وعروسک گردانی کلاه قرمزی نامش را برجسته ساخت. دنیا فنی‌زاده در سن ۴۹ سالگی به دلیل ابتلاء به سرطان درگذشت.

افشین یداللهی - در ۴۹ سالگی

تمام آدم معروف‌های ایرانی که جوانمرگ شدند(۱)

یداللهی کار حرفه‌ای خود در ترانه‌سرایی را در سال ۱۳۷۶ شروع کرد. افشین یداللهی همچنین با خوانندگان مطرح موسیقی ملی و پاپ در آلبوم‌های مختلف همکاری کرده است. ترانه سریال «شب دهم» ساخته حسن فتحی از جمله معروفترین ترانه‌هایی است که با آهنگسازی فردین خلتعبری و صدای علیرضا قربانی شهرت بسزایی یافت. افشین یداللهی هنگام بازگشت از هشتگرد به تهران بر اثر سانحه تصادف اتومبیل درگذشت. مرگی تراژیک که بازتاب زیادی هم داشت.

غزاله علیزاده - در ۴۷ سالگی

تمام آدم معروف‌های ایرانی که جوانمرگ شدند(۱)

مورد جنجالی این فهرست که برخی خوانش‌های غیرمنصفانه حتی مرگش را هم در انزوا قرار دادند.«غزاله علیزاده» صاحب رمان مشهور دو جلدی «خانه ادریسی‌ها». اولین مجموعه داستانی علیزاده «سفر ناگذشتنی» نام داشت که در سال ۱۳۵۶انتشار یافت. غزاله علیزاده با آگاهی از بیماری سرطان در روستای جواهرده خود را حلق‌آویز کرد.

درباره علیزاده، رابطه او با کامران(مرتضی) آوینی از جمله نکات همیشه قابل بحث بوده.

بهنام صفوی - در ۳۶ سالگی

تمام آدم معروف‌های ایرانی که جوانمرگ شدند(۱)

بهنام صفوی با «عشق من باش» معروف شد در سال عجیب ۸۸. او سه آلبوم دیگر و بیش از ۲۰ تک‌آهنگ به بازار ارائه داد و برای بسیاری از دوستان و همکارانش کار تنظیم و آهنگسازی کرد. این خواننده جوان موسیقی پاپ سال ۹۲ یک عمل سخت جراحی مغز را پشت سر گذشت و چهارمین و آخرین آلبوم خود یعنی «معجزه» را در دوران نقاهت پس از بیماری به بازار فرستاد.

مهرداد میناوند - در ۴۵ سالگی

تمام آدم معروف‌های ایرانی که جوانمرگ شدند(۱)

مهرداد میناوند در طول بیش از ۷ سال حضور در تیم ملی، در ۶۷ مسابقه برای تیم ملی فوتبال ایران به میدان رفت. او از نسل بی‌تکرار 98 بود، هنوز آن تصویر شکرگذاری‌اش در اذهان مانده در تیم حاجی مایلی. او برای باشگاه‌های مختلفی از جمله پرسپولیس، اشتورم گراتس، الشباب و سپاهان بازی کرده‌است.

او بازیکن محبوب پرسپولیسی‌ها بود، چه در تیم استانکو و چه حتی در تمام سال‌هایی که در اروپا بازی می‌کرد و به سطح اول فوتبال رسید، بعدتر البته با کری‌خوانی‌هایش و کاراکتر بذله‌گویی که داشت محبوب‌تر شد و مرگ امان نداد که نداد.

پیمان ابدی - در ۳۷ سالگی

تمام آدم معروف‌های ایرانی که جوانمرگ شدند(۱)

«پیمان ابدی» مسئول طراحی و کارگردانی حرکات اکشن بسیاری از طرح‌های سینمایی و تلویزیونی بود. بدلکاری مجموعه‌های تلویزیونی آلمانی هشدار برای کبری ۱۱ و پلیس موتورسوار از جمله سوابق هنری آن مرحوم است. ابدی به زبان‌های آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و انگلیسی تسلط داشت و در رشته روانشناسی ورزشی تا دوره دکتری تحصیل کرده بود.

صادق هدایت - در ۴۹ سالگی

تمام آدم معروف‌های ایرانی که جوانمرگ شدند(۱)

صادق هدایت، یکی از پایه‌گذاران داستان‌نویسی مدرن ایران بود. او از پیشگامان داستان نویسی معاصر محسوب می‌شود. وی با قلم متفاوت و شگفت‌انگیز خود، تاثیری عمیق بر جریان روشنگری ایران، در بحبوحه استبدادزدگی و سنت‌های دوران خویش داشت. آخرین روز‌های زندگی هدایت در پاریس و در آپارتمانی اجاره‌ای گذشت. وی در این ایام داستان‌های ناتمام و چاپ‌نشده خود را سوزاند و سرانجام در ۱۹ فروردین ماه ۱۳۳۰، با باز گذاشتن شیر گاز و پوشاندن منافذ در و پنجره، به زندگی خود پایان داد. مرگ او بحثق‌برانگیزترین مرگ معاصر است، یک خودکشی همچنان مفتوح!

پوپک گلدره - در ۳۴ سالگی

تمام آدم معروف‌های ایرانی که جوانمرگ شدند(۱)

پوپک گلدره دریای محبوب بچه‌های دهه ۶۰ و ۷۰ است که روزهایشان با خاطرات زیبای دریا و لحن شیرینش سپری شد. نقطه عطف کارنامه بازیگری پوپک گلدره مربوط به بازی او در سریال دنیای شیرین دریا و نقش ماندگار دریا بود. دریا دختر نوجوان مجموعه به یادماندنی و نوستالژیک دنیای شیرین دریا بود که با خاطرات شیرینش شخصیتی را رقم زد که تا سال‌های سال هم از ذهن مخاطبش فراموش نمی‌شود. آخرین حضور پوپک گلدره با بازی در سریال نرگس بود که تا پایان ساخت فرصت حضور در آن را نداشت، اتفاقی تازه را در کارنامه‌ی کاری خود رقم زد، او تنها سه ماه در سریال ۹۰ قسمتی نرگس به کارگردانی سیروس مقدم بازی کرد.

صمد بهرنگی - در ۲۹ سالگی

تمام آدم معروف‌های ایرانی که جوانمرگ شدند(۱)

بهرنگی در ۱۹ سالگی اولین داستانش با نام عادت را نوشت. یک سال بعد داستان تلخون را که برگرفته از داستان‌های آذربایجان بود با نام مستعار «ص. قارانقوش» در کتاب هفته منتشر کرد. بعد‌ها از بهرنگی مقالاتی در روزنامه «مهد آزادی»، توفیق و ... به چاپ رسید. صمد بهرنگی در ۹ شهریور سال ۱۳۴۷ در رود ارس و در ساحل روستای شام‌گوالیک غرق شد و جسدش را ۱۲ شهریور در نزدیکی پاسگاه کلاله در چند کیلومتری محل غرق شدنش از آب گرفتند. حدود یک ماه قبل از مرگ صمد بهرنگی، کتاب ماهی سیاه کوچولو چاپ شد و مورد اقبال مردم ایران و جهان قرار گرفت.

او در میان متفکران چپ همچنان الهام‌بخش است.

هایده - در سن ۴۷ سالگی

تمام آدم معروف‌های ایرانی که جوانمرگ شدند(۱)

«هایده» یکی از محبوب‌ترین خوانندگان معاصر ایران بود و همچنان است. او فعالیت خود را در سال ۱۳۴۷ در برنامه گل‌های رادیو تهران با اجرای ترانه «آزاده» آغاز کرد. موسیقی این اثر را علی تجویدی و شعر آن را رهی معیری نوشته بود. پس از چند سال هایده از «گلها» فاصله گرفت و همکاری خود را با گروه دیگری از آهنگسازان و ترانه سرایان در زمینه موسیقی پاپ ادامه داد.

از مشهورترین آثار او در این دوره باید به «سوغاتی» اشاره کرد؛ با شعری از اردلان سرفراز، موسیقی از محمد حیدری و تنظیم ارکستر از ناصر چشم آذر. کمی پیش از وقوع انقلاب اسلامی هایده راهی لندن شد و پس از چند سال زندگی در این شهر در ۱۳۶۱ برای ادامه فعالیت به لس‌آنجلس رفت. در آخرین شب زندگی‌اش در حومه سان فرانسیسکو برنامه داشت و فردای آن روز در سی ام دیماه ۱۳۶۸ بر اثر سکته قلبی درگذشت.

غلامرضا تختی - در ۳۷ سالگی

تمام آدم معروف‌های ایرانی که جوانمرگ شدند(۱)

غلامرضا تختی در روز پنجم شهریور سال ۱۳۰۹ در خانواده‌ای متوسط و مذهبی در محله خانی‌آباد تهران به دنیا آمد.غلامرضا، ورزش را از نوجوانی آغاز کرد. ورزش ابتدا برای او نوعی تفنن و سرگرمی بود. در همان اوان، خیال قهرمان شدن، مدتی او را به وسوسه انداخت اما از همان نوجوانی که تازه به فکر باشگاه رفتن افتاده بود، اعتقاد داشت که ورزش برای تندرستی و سلامت جان و تن هر دو لازم است.درخشش خیره کننده تختی در رقابت‌های کشتی هلسینکی که در نخستین حضور او در مسابقه‌های قهرمانی جهان در فاصله کمتر از دو سال از ورودش به میادین ورزشی داخلی اتفاق افتاد، بیش از هر چیز نمایانگر ایمان و تلاش و اراده کم نظیر تختی و همچنین استعداد و مهارت فوق العاده او در زمینه کشتی بود. تختی در آبان ۱۳۴۵ زندگی مشترک خود را با همسرش آغاز کرد؛ که حاصل آن تولد بابک در سال ۱۳۴۶ بود. خبر درگذشت جهان پهلوان - پس از گذشت چهار ماه از تولد فرزندش - همه را در اندوهی عظیم فرو برد.

نیما نهاوندیان - در ۳۱ سالگی

تمام آدم معروف‌های ایرانی که جوانمرگ شدند(۱)

نیما نهاوندیان از جمله مجریان سازمان صدا و سیما بود و از سال ۸۲ همکاری خود را با این سازمان آغاز کرد. در کارنامه حرفه‌ای نیما نهاوندیان اجرای چند دوره برنامه ورزش از نگاه دو، طعم ورزش، توپ طلایی، دورخیز، هفت سنگ و عید کبریا به چشم می‌خورد که از جمله برنامه‌های وی در شبکه دو سیما است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      حسن جوهرچی پس چی شد؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همون فراموش کردن جوهرچی رو

      • فامیل دور

        یه چیز در مورد پیمان ابدی بگم.. همون روزی که شنیدم اومده ایران پیش خودم گفتم این تو ایران میمیره.. چون امکانات ما بسیار پایینه و با بدلکارای تو المان زمین تا اسمون فرق داره و متاسفانه همینجوری هم شد...

      • ن - م

        خیلی بیشتر هستند
        ارشا اقدسی،آزاده نامداری،مرتضی پاشایی.ناصرعبداللهی.هادی نوروزی..مهرداداولادی

      • ح.ا

        مهربونا تو تیتر نوشته (۱) یعنی ادامه داره دیگه ایراد نگیرید چرا فلانی رو نگفت

    • بدون نام

      ارشا اقدسی،آزاده نامداری،مرتضی پاشایی.ناصرعبداللهی.هادی نوروزی..مهرداداولادی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و عارف لرستانی، داوود اسدی

      • بدون نام

        خدا همه شون و بیامرزه ما رو هم بیامرزه و از سر تقصیراتمون بگذره

    • بدون نام

      روحشان شاد ویادشان گرامی

    • بدون نام

      روحشان شاد

    • علی

      صادق عجب صادق بودروحش شاد

    • بدون نام

      ایران بوی مرگ میده

      پاسخ ها

      • عاطفه

        دیگه مرگ برای همه هست

    • بدون نام

      خدایی از کجا عکس هایده عزیز رو با چادر پیدا کردی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم تعجب کردم هایده با چادر ؟ خیلی عجیب ، یعنی حجاب داشته

    • امین زاده

      خداوند رحمتشان کند روحشان شاد

    • بدون نام

      روح همه در گذشتگان شاد.

    • بدون نام

      آیدین بسکتبالیست ، هادی نوروزی ، عسل بدیعی و ... خیلیای دیگه

    • سمیرا

      ارشا اقدسی
      مرتضی پاشایی

    • بدون نام

      هایده ❤️

    • الف دال

      روح همشون شاد
      لعنت برکرونا لعنت برکرونا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه کرونا کشت دونفرشون کرونایی بودن

    • حسن

      فروغ فرخزاد

    • مملی.قزوین

      افسوس.......هزاران افسوس

    • اسپرینیگ

      روحشون شاد و یادشان گرامی باد

    • عبد الله

      ارسال اقدسی یادتان رفت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ارشا اقدسی البته

    • سعید خان

      عالی بودن
      درود بر شما

    • بدون نام

      روحت شاد هایده

    • رضاX

      خداوکیلی چقدر گشتید تا عکس با چادر هایده رو پیدا کنید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر کنم آلبوم قدیمی هایده رو پیدا کردن

    • بدون نام

      علی طباطبایی حسن جوهرچی عارف لرستانی حسین ابراحیمی داوود اسدی محمود کاکاوند

    • بدون نام

      خدا رحمتشون کنه

    • بدون نام

      امروز سالگرد زنده یاد آقای انصاریان هست روحش شاد باورم نمیشه یه سال گذشت لعنت به کروناوچهارشنبه ۱۵بهمن ۹۹ تا ابد .هنوزم غصه مه چرا خوب نشد

    • بدون نام

      آی خدا حیف آقای انصاریان نبود تواین سن آنهم باکرونا .هنوزم منتظرم بگن مرگش دروغ بوده همش یه خواب بد بوده ولی هزاران افسوس

    • بی نام و نشون

      ارشا اقدسی؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • رهایی از بند دنیا

      خدا رحمتشان کند راحت شدن از این زندگی نکبتی

    • ایرانی

      روحشان شاد.خدا رحمتشون کنه.

    • بدون نام

      خدا همشون رو رحمت کنه روحشون شاد.

    • بدون نام

      هادی نوروزی

    • بدون نام

      خدا همه رو رحمت کنه.صمد بهرنگی و هایده استعدادهای کم نظیر

    • فاطمه طریحی

      کاش همه را می نوشتند چرا فوت نمودند مثل نیما نهاوندیان

    • مجتبی

      انشالله در بهشت باشند

    • بدون نام

      اینا جونن همه بالای ۴۰ سال

    • بدون نام

      خدا رحمتشون کنه، روحشون در آرامش

    • بدون نام

      روحشان شاد

    • بدون نام

      ارشا اقدسی؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      خوشبحالشون!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میخوای توهم برو

    • بدون نام

      روحشان شاد و یادشان گرامی

    • Light

      مرتضی پاشایی چی پس؟

    • بدون نام

      روح همگی شاد

    • بدون نام

      همگی درجه یک ، روحشان شاد و یادشان تا ابد گرامی باد

    • بدون نام

      خدا رحمت کنه:(

    • بدون نام

      مرتضی پاشایی چیشد. ارشا اقدسی

    • بدون نام

      از اینکه اسم هایده توی این لیست بود واقعا تعجب کردم!
      روح همه شون شاد.هایده واقعا تکرار نشدنیه.به نظر من خدا هایده رو فقط برای خوانندگی آفریده بود.

    • بدون نام

      مرتضی پاشایی در ۳۰ سالگی
      ناصر عبداللهی ۳۵ سالگی چی پس اونا هم جوانمرگ شدن

    • بدون نام

      مرحوم ناصر عبداللهی کجاست؟مرتضی پاشایی لیستتون کامل نبود

    • بدون نام

      دوست عزیز
      شادروان ناصرعبداللهی رو فراموش کردید

    • بدون نام

      ارشا اقدسی

    • بدون نام

      روحشان شاد وقرین رحمت الهی یاد وخاطرشون گرامی باد

    • چی فکر میکردیم چی شد

      پرویز فنی زاده در فیلم گوزنها هم بازی کرد ولی نقشش تو مش قاسم در سریال دایی جان ناپلئون بی نظیر بود روح تمامی این عزیزان را شاد

    • ارتمیس

      قلبم درد گرفت...

    • بدون نام

      خدا رحمتشان کند

    • ابی

      خدا رحمت کنه هایده رو

    • بدون نام

      خداهمشونورحمت کنه نوربه قبرشون بباره

    • بدون نام

      ازدنیا سیرشدم....

    • مهران

      آزیتا صالحی بازیگر رو هم بگید چرا فوت کرد؟علیرضا توپچیان

    • بدون نام

      روح همهشان شادد

    • بدون نام

      خدا وند همه درگذشتگان را رحمت کند انشالله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج