۱۲۰۲۸۰۸
۴۵ نظر
۱۲۶۵۰
۴۵ نظر
۱۲۶۵۰
پ

سالومه جان، آقا پوریا، بی‌خیال! توئیت نکنید

سالومه سیدنیا و پوریا زراعتی دوتن از مجریان فعلی و سابق شبکه من و تو با اظهارنظرهای خود درباره وقایع سیاسی و فرهنگی ایران به چهره‌های خبرساز در فضای مجازی بدل شدند.

برترین‌ها: سالومه سیدنیا و پوریا زراعتی دوتن از مجریان فعلی و سابق شبکه من و تو با اظهارنظرهای خود درباره وقایع سیاسی و فرهنگی ایران به چهره‌های خبرساز در فضای مجازی بدل شدند.

اولین متن جنجالی را پوریا زراعتی، مجری سابق اتاق خبر درباره مرگ مادلین آلبرایت نوشت.

سالومه جان، آقا پوریا، بی‌خیال! توئیت نکنید

وی با انتشار توئیتی درباره این سیاستمدار آمریکایی، وی را نمونه اغلب سیاستمداران این کشور دانست که درکی از سیاست در خاورمیانه ندارند.

زراعتی همچنین با اشاره به عذرخواهی آلبرایت درباره نقش آمریکا در وقایع 28 مرداد، اتفاقات آن سال را «تحولات» نامید که باعث واکنش‌هایی در بین کاربران فضای مجازی شد.

طرفداران مصدق در پاسخ به این مجری، اقدام محمدرضا پهلوی علیه نخست وزیر وقت را «کودتا» نامیده و البته مخالفان مصدق، عزل وی را جزو اختیاراتی دانسته که قانون مشروطه به شاه ایران اعطا کرده بود.

موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران درباره این دوران چنین نوشت: 

موافقان غیر قانونی بودن عزل دکتر مصدق، بر این باورند که اساساً وقوع انقلاب مشروطه و تشکیل مجلس بر این اساس صورت گرفته که از اختیارات شاه کاسته شود و مانند گذشته، شاه در تمامی مسائل داخلی و خارجی تصمیم گیرنده نهایی نباشد. 

سالومه جان، آقا پوریا، بی‌خیال! توئیت نکنید

اصل 45 متمم قانون اساسی مقرر می‌دارد: «کلیه قوانین و دستخطهای پادشاه در امور مملکتی وقتی اجرا می‌شود که به امضای وزیر مسئول رسیده باشد و مسئول صحت مدلول آن فرمان و دستخط همان وزیر است».

آنچه از فحوای این اصل قابل درک است، مسئله‌ امضای وزیر برای اجرایی شدن فرامین پادشاه است. در خصوص نحوه عزل دکتر مصدق نیز اسناد و شواهد بدین شرح روایت می‌کند که نیمه شب 25 مرداد سرهنگ نصیری فرمان شاه مبنی بر عزل مصدق و نخست‌وزیری زاهدی را در اختیار محمد مصدق قرار می‌دهد و با توجه به اینکه نخست‌وزیر پیش از این از ماجرا خبر داشته، دستور بازداشت نصیری را صادر می‌کند و عملاً کودتای 25 مرداد نافرجام باقی می‌ماند.

طبق این شرایط عزل مصدق تنها در شرایطی قانونی بوده که وی پس از دریافت فرمان عزل از سوی شاه، شخصاً از سمت خود استعفا بدهد. 

در کنار مخالفان قانونی بودن عزل مصدق از سوی محمدرضاشاه، برخی نیز بر این باورند که تحت شرایطی شاه می‌تواند نخست‌وزیر را عزل کند که اتفاقاً این شرایط در دوران نخست‌وزیری مصدق فراهم بوده است. آنچه استدلال این افراد را قابل اتکا می‌کند، موضوع انحلال مجلس است. 

سالومه جان، آقا پوریا، بی‌خیال! توئیت نکنید

شاه برای افزایش اختیارات سلطنتی، در فضای ایجاد شده پس از ترور نافرجام خویش، نهایت استفاده را برد. در تاریخ 8 اسفند سال 1327، مجلس با طرح شاه برای تشکیل مجلس مؤسسان و بازنگری در قانون اساسی رأی مثبت داد. در چنین شرایطی شاه با استفاده از فرصت پیش آمده توانست اختیار انحلال مجلس شورای ملی و مجلس سنا را از مجلس مؤسسان بگیرد.

بر اساس یک دیدگاه، شاه که توانسته بود امکان انحلال مجلس را به دست آورد، امکان عزل نخست‌وزیر در نبود مجلس نیز از سوی مجلس مؤسسان به او داده شد.

برخی نظرات کاربران درباره توئیت زراعتی را مرور می‌کنیم:

‌‎*عذرخواهی نکرد، فقط از نقش آمریکا در تحولات 28 مرداد اظهار تاسف کرد.

‌‎‎‎*و بلافاصله بعد از "عزل زیر دست"ش، به بغداد و سپس به رم فرار می کنه تا بلکه سی آی ای و اینتلیجنت سرویس و برادران رشیدیان مددی کنن و برش گردونن! بسکه شاه بوده و زیر دستشو عزل کرده!

*‌25 مرداد شاه مصدق رو از نخست‌وزیری عزل کرد امّا مصدق، شخصِ حاملِ فرمانِ شاه (نصیری) رو بازداشت کرد! شاه طبق قانون اساسی مشروطه حق عزل مصدق رو داشت، چون در آن زمان مجلس تعطیل بود. صرفاً شرح ماوقع کردم و از هیچ گروه سیاسی حمایت نمی‌کنم.

*کدوم تحول؟منظورتون کودتاست دیگه؟ 

این‌طور به نظر می‌رسد دعوای طرفداران و مخالفان مصدق بعد از حدود هفتاد سال هنوز ادامه دارد.

اما دومین حاشیه سال جدید شبکه من وتو را سالومه سیدنیا، مجری برنامه سالی تاک با توئیت خود درباره مرگ رضا براهنی رقم زد.

سالومه جان، آقا پوریا، بی‌خیال! توئیت نکنید

مجری من و تو در توئیتی که با هشتگ رضا براهنی منتشر کرد، با خائن خطاب کردن این نویسنده نوشت وی چندین سال برای عذرخواهی از مردم ایران وقت داشت ولی ترجیح داد این کار را انجام ندهد.

البته قبل از این متن، سالومه توئیت زیر را منتشر کرده بود که بعد از ساعاتی حذفش کرد.

سالومه جان، آقا پوریا، بی‌خیال! توئیت نکنید

وی درباره این توئیت نوشت: اگرعده ای رنجیدن عذر میخواهم، نتوانستم خشمم را کنترل کنم نسبت به کسی که با دروغ هایش باعث تفرقه افکنی و به گفته خودش شریک از بین رفتن میلیون ها زندگی شده و پشیمان هم نیست! باید بدون خشم مینوشتم اما خوشحالم عموم مردم آگاهند و با یه جستجوی ساده میفهمند که واقعیت چیست! ‎

این نوشته‌های سالومه واکنش تند طرفداران براهنی را در پی داشت.

پاسخ چند تن از  هواداران این نویسنده را بخوانید: 

*سواد عمومی که نداری هیچی سواد سیاسی درستی هم نداری، وقتی یه آدم رو که اینقدر در ادبیات و شعر کشور موثر بوده رو فقط به یه عمل سیاسی تقلیل میدی.

*این حرف‌ها زشت چیه می‌زنی؟!مگه تو قاضی هستی برای عالم و آدم حکم صادر می‌کنی؟!

*نه اینور آب رسانه درست حسابی‌ای داریم، نه اونور آب‌. نه وقتی اینجاییم حالمون خوبه نه وقتی مهاجرت می‌کنیم. شکل عجیبی از رخوت جاودانگی در ماست که هرگز خوشبختی سراغ‌مون‌نمیاد

‌‎*چرا یک روشنفکر را محکوم به خیانت می‌کنید؟ شما در جایگاهی نیستید که عیار روشنفکر بودن یک شخص را بسنجید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      خارج از سیاست خاک بر سر فرهنگ و ادبیات ما که برهانی با اون چرندیات به اسم شعر و نقد بخواد روشنفکر و نماد فرهنگ معاصر ما باشه.. حتی نمیشه با شخصی مثل سیاوش کسرایی مقایسه‌اش کرد. بالاخره چپ‌ها حسابی چپند و همیشه ادعای بیهودشون سقف جر داده!

    • ناشناس

      همه چی خوب بود یه عده بیکار

    • ناشناس

      حال من از هردوشون به هم میخوره بخصوص سالومه که مشکلات مردم بزرگ میکنه و زندگی .... برای خودش درست کرده --- آدم به ظاهر خوش که ازدرون ویران شده است

    • ناشناس

      در مورد رضا براهنی دروغ نگفته که ۳ ماه زندان بود چقدر چاخان بست به شاهر

    • ناشناس

      دوستشون دارم

    • ناشناس

      واکنش دو درصدی معلوم الحال

    • ناشناس

      دقیقاً .

    • ناشناس

      رضا براهنی یک خائن به مملکت و طرفدار تجزیه ایران و یکی از تشدید کنندگان اختلافات فرقه ای در ایران بود از لحاظ سطح شعر هم که با هیچ یک از بزرگان چون شهریار قابل مقایسه نبود.

    • ناشناس

      تاریخ بزرگترین قاضی هستش خودش قضاوت میکنه و مردم با گذر زمان متوجه خواهند شد چه چیزی درست بوده چه چیزی غلط . همانطور که به آیندگان نشان خواهد داد کسانیکه امروز بر اریکه قدرت هستند چطور وقتی نارنج به دستشان دادند دست خود را بریدند و نه تنها عبرت نگرفتند بلکه هزاران بار بدتر کردند و برای پنهان کردن بی لیاقتی خود چطور دست شاه و تمام شاهان گذشته را از پشت بستند

    • ناشناس

      لایک

    • ناشناس

      خیلی خوب حرفه ای اند

    • ناشناس

      سالی عشق

    • ناشناس

      وقتی طرف میگه تو همه ی شئونات از شجریان به تتلو رسیدیم دقیقا داره درست میگه دیگه
      انصاف و وجدان داشته باشید و کفش های تعصب رو از پا دربیارید و حالا میبینید که براهنی هم کم از تتلو نداره
      یادتون نره همین جناب تتلو با جناب رئیش جمهور ائتلاف رویایی داشتن ، اینو گفتم که بدونید تتلو فقط مشتی خال و صدای بی کیفیت نیست

    • حرف حق تلخه

    • ناشناس

      متنفرم از سالومه متنفرم از سینا ولی الله.خداروشکر که ما ماهواره نداریم این چرندیات و ببینیم .فقط سیمای ملی خودمون و میبینیم و بهش هم افتخار میکنیم.با سپاس فراوان از برترینها

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دروغ میگی باز خخ

      • ناشناس

        ولی الله کیه دیگه؟

    • حمیده

      لیاقتتون همون سالومه جیره گیره که از صبح تا شب داره به فرهنگ و تمدن و سیاست و ...ایران میکوبه و پولشو هم البته به یورو و دلار میگیره،و چقدر حقیرند اون کسایی که حرف های پوچ اینا رو گوش میدن و میبینن .

    • عاشق وطن

      شما چند درصدی معلوم الحال؟ شماهایی باختید مردم هم ایندوره به خاطر لج کردن به شما اقلیت معلوم الحال به قالیباف ورئیسی و چمران رای دادند ،حالا متوجه شدی کی معلوم الحال و دو درصدی و یک درصدیه؟

    • ققنوس

      اصن این دوتا کی هستن که بخوان درباره سیاست فرهنگ تمدن اقتصاد و... ما نظر بدند؟! تقصیر ملته که با تماشای من و تو و... به اینا پر و بال میدن .خلایق هرچه لایق.فقط صداوسیمای خودمون و عشق است. نه به من و تو نه به بی بی سی

      پاسخ ها

      • ناشناس

        بی‌بی‌سی که رسماً ماله‌کش خودتونه

    • ناشناس

      چقدر بدم میاد از این سالومه ،قبل از مهاجرتش تو یه سریال صداسیمای میلی بازی کرد بعد رفت اونور عروسک گردان یسری دیگه شد،حالا هم داره واسه بعضی مردم خودتحقیر نسخه سیاسی اقتصادی اجتماعی و... مینویسه. موقع انتخابات یه چرند میگه موقع پخش گاندو به داریوش فرهنگ توهین میکنه سر مسایل آبان ماه یه جفنگ دیگه میگه حالا هم ... من خودم طرفدار گاندو و ... نیستم ولی این یه نفر داره به شعور مردم توهین میکنه،البته یسریا هم خودشون دوست دارن بازیچه این سالی و افکار و عقایدش بشن.

    • نغمه بهاری

      متنفرم از این سالی .به خاطر یه مشت دلار

      پاسخ ها

      • ناشناس

        با اسامی مختلف دروغ نگو انقدر

    • مهشید

      مخالفین جناب براهنی زحمت بکشند و کمی مطالعه کنند ،متوجه نقش ایشان در نقد و ادبیات می‌شوند. مهمتر اینکه جناب براهنی سالهای زیادی از بیماری آلزایمر پیشرفته رنج بردند .تا جایی که پسرشان را جای ( رضا براهنی) می‌گرفتند. شاید اگر تقدیر امان میداد ایشان هم مثل خیلی ها در ده سال گذشته ،توضیحاتی قانع کننده برای مخالفین خود می‌داشتند.

    • ناشناس

      بالاخره زمان همه چیز رو مشخص میکنه

    • ناشناس

      چاخان، اگه ماهواره نداری چطوراینا رامیشناسی وقضاوت میکنی؟؟

    • ناشناس

      شبكه بهائي من وتو

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خوب میکنن مگه آدم نیستند

    • بینام

      ای هیزم کش بدبخت

    • ناشناس

      چرند نگو شما

    • ناشناس

      ماهواره ندارم ولی انقدر سواد رسانه دارم کع تشخیص میدم .بعدشم اینا انقدر شهره عام و خاص اند که دیگه یه بچه ده ساله هم این مواجب بگیرا رو میشناسه،در ضمن از کسی ام ترسی ندارم که بگم ماهواره ندارم ندارم افتخار هم میکنم که این بشقاب شیطان و ندارم و البته خیلی های دیگه هم ندارن.

    • ماهان

      درود .زدی توو خال.واقعا بهایی اند.

    • sajad

      فقط شعراشو بخونید میفهمید چه خزعبلاتی مینوشته

    • sajad

      تو که ماهواره نداری و برنامه هاشونو نمیبینی چطور میگی متنفری چقدر آخه دروغگویی تو

    • کشورم ایران

      اخه شما چقدر بیکار هستین صحبت این دونفر برایتون مهم هست امثال این دونفر خیلی هستن همیشه باید شنونده عاقل باشه.سواد سیاسی ندارن دوتا متن ازیجا پیدا میکنند میخونند فکر کردین کارشناس سیاسی منطقه هستن دلتون خوشا

    • ناشناس

      عالی ومشدی

    • ناشناس

      با افتخاراتت خوش باش

    • مهدی

      کلک کسی اسم سینا رو نیاورده بود که..اگه ندیدی اینجا هم که صحبتی تشدس چطور شناختیش که ازش متنفری؟

    • مهدی

      به فرهنگ کوبیده ؟! اتفاقا به چیز دیگه ای کوبیده که صداش اینقدر در اومده و گرنه برپا نکردن سفره هفت سین تو پیام نوروزی خودش بزرگترین کوبیدن فرهنگ هست

    • مهدی

      این اقا گفته من خر بودم که فارسی نوشتم و حنی تو صدای امریکا رفته و از رنج فارسی نوشتن گفته همچنین ادعا کرده که تو زمان شاه زندانی ها رو می کشتن گوشتشونو می پختن به خوردشون می دادن و بعدها هم گفته از پنکه اویزونش می کردن بهش تجاوز می کردن!! اخر سر هم گفته از ایران و ادبیاتش متنفره کاش هیچ وقت فارسی نمی سرود همچین فردی دفاع داره ؟

      پاسخ ها

      • ناشناس

        شما در اسرع وقت یک دکتر برو

    • تبریزی

      در مورد براهنی درست گفته اون یک خائن بوده

    • ناشناس

      ای قربون دهنت

    • ناشناس

      در حد سوپر مارکتی محل ما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج