جاباما
۱۲۱۲۸۰۳
۳۷ نظر
۹۷۱۴
۳۷ نظر
۹۷۱۴
پ

تمام قهرمانانی که وطن را ترک کردند و بازنگشتند

در این پرونده، چند مورد از شاخص‌ترین نمونه های مهاجرت در ورزش ایران را مرور خواهیم کرد.

برترین‌ها: در سال‌های اخیر تعداد ورزشکاران مهاجر البته در میان نخبگان افزایش یافته و همین نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. با این حال افراد کمی هستند که بعد از کوچ شرایط رو به رشدی را پشت سرمی‌گذارند و بسیاری هم هستند که حتی در بعد ورزش قهرمانی هم فعالیت نمی‌کنند.از نظر جامعه شناسی هرکدام از این واژگان معنای متفاوت و عوامل گسترده ای دارند اما اگر جامعه امروز ایران را مدنظر قرار بدهیم یکی از مهم ترین علل انتخاب این راه ها مشکلات اقتصادی و عدم توجه به نیاز ورزشکاران است که سبب می شود با توجه به موقعیت هایی که نسبت به دیگر افراد جامعه در اختیار آن ها قرار می گیرند، از کشور خود کوچ کنند.

تمام قهرمانانی که وطن را ترک کردند و بازنگشتند

معمولا ورزشکاران به خاطر امکانات و توجه بیشتری راهی کشور دیگری می‌شوند تا آینده‌ای درخشان برای خود رقم بزنند. در ادامه موج مهاجرت ورزشکاران ایرانی به تازگی یکتا جمالی و پریسا جهانفکریان به اردوی تیم ملی بازنگشتند تا آینده خود را جایی کیلومترها دورتر از وطن جستجو کنند. به همین بهانه در این پرونده، چند مورد از شاخص‌ترین نمونه های مهاجرت در ورزش ایران را مرور خواهیم کرد.

سعید ملایی

تمام قهرمانانی که وطن را ترک کردند و بازنگشتند

پرحاشیه ترین جودوکار و مهاجر سعید ملایی بود که بعد از رقابت های جهانی 2019 از ژاپن راهی آلمان شد. صحبت های او علیه فدراسیون ایران منجر به تعلیق فدراسیون شده است. او بعد از پناهندگی در آلمان در گرنداسلم اوساکا به جایی نرسید و حذف شد. اواخر 2019 رئیس جمهور مغولستان او را به این کشور دعوت کرد و او پاسپورت مغولستان را گرفت. او در گرنداسلم مجارستان برای اولین بار برای مغولستان مدال (برنز) گرفت. او در گرند اسلم تل آویو نیز به نایب قهرمانی رسید. ملایی در المپیک 2020 توکیو نیز با شکست مقابل جودوکار ژاپنی به مدال نقره رسید.


کیمیا علیزاده

تمام قهرمانانی که وطن را ترک کردند و بازنگشتند

کیمیا علیزاده قطعا از جمله نام های تاریخ ماندگار ایران است کسی که اولین و تنها مدال المپیک ایران را در المپیک کسب کرده است. او دو سال و نیم پیش راه هلند شد و بعد در آلمان اقامت گرفت. علیزاده که بعد از مهاجرت با مصدومیت دست و پنجه نرم می کرد در قهرمانی اروپا به مدال نرسید. هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک به خاطر حمایت از او با حضور علیزاده در بازی های المپیک توکیو موافقت کرد. مبارزه او با ناهید کیانی در توکیو یکی از تلخ ترین مبارزه های تاریخ ورزش ایران بود. در نهایت علیزاده که جید جونز تکواندوکار نامدار بریتانیایی را از پیش رو برداشته بود از کسب مدال برنز المپیک بازماند.


علیرضا فیروزجا

تمام قهرمانانی که وطن را ترک کردند و بازنگشتند

شاید بتوان گفت مهم ترین مهاجرت سال های اخیر ورزش ایران در شطرنج رخ داده؛ جایی که علیرضا فیروزجا که امروز نفر دوم رنکینگ جهانی است به دلیل بی اهمیتی مسئولان ورزش تغییر پرچم داد و بعد از مدت ها مسابقه با پرچم فیده حالا با نام فرانسه در رقابت ها شرکت می کند. نخبه ای که حالا تیتر اصلی تمام رسانه های شطرنجی دنیاست و حتی قهرمان 5 دوره رقابت های جهانی یعنی مگنوس کارلسن هم می داند کسی جز علیرضا وارث تاج و تخت او نیست.

درسا درخشانی، میترا حجازی پور، غزل حکیمی فرد، الشن مرادی، آتوسا پورکاشیان (شطرنج باز) و شهره بیات (داور شطرنج ) از دیگر مهاجران شطرنج در سال های اخیر بودند. حجازی پور در فرانسه، حکیمی فرد در سوئیس، مرادی، درخشانی و پورکاشیان در آمریکا و بیات در انگلیس به فعالیت شطرنجی خود ادامه می دهند.

البته پیش از این افرادی چون کامران شیرازی، مهرشاد شریف نیز بودند که به خاطر ممنوعیت شطرنج در ایران با پرچم کشورهای آمریکا و فرانسه مسابقه دادند. با این حال فیروزجا را می توان مهم ترین و البته پرامیدترین مهاجر شطرنج ایران به حساب آورد.


شقایق باپیری

تمام قهرمانانی که وطن را ترک کردند و بازنگشتند

شقایق باپیری، بازیکن هندبال ایران پس از تست pcr برای بازی آخر مقابل چین در قهرمانی جهان هتل را ترک کرده بود! البته این بازی به دلیل تست مثبت کرونای چین لغو شد. شقایق باپیری در مصاحبه ای گفته بود سالم است و تنها برای پیشرفت در ورزش پناهنده می شود!

در شرایطی که فدراسیون جهانی و البته پلیس اسپانیا هم خبر مفقودی او را تایید کردند، این بازیکن با انتشار ویدیویی کوتاه خبر داد مفقود نشده و فقط برای ارائه درخواست پناهدگی به کشوری دیگر تصمیم گرفته اردوی تیم ملی ایران را ترک کند. باپیری البته شایعات مربوط به اینکه یکی از اعضای خانواده اش در ایران بازداشت شده اند را رد کرد و گفت اصلا چنین چیزی صحبت ندارد. او گفت آدم سیاسی نیست و فقط برای داشتن آینده ورزشی بهتر درخواست پناهندگی داده است.


یکتا جمالی

تمام قهرمانانی که وطن را ترک کردند و بازنگشتند

مسابقات وزنه برداری جوانان جهان در شرایطی به میزبانی یونان برگزار شد که تیم ایران نیز در این مسابقات حضور داشت و توسط یکتا جمالی و علیرضا یوسفی به مدال رسید. یکتا جمالی که در دوره قبلی این مسابقات موفق به کسب مدال برنز شده بود و عنوان اولین مدال آور تاریخ وزنه برداری بانوان ایران را به خود اختصاص داد، این بار به مدال نقره رسید.

با پایان کار تیم جوانان ایران در این دوره از مسابقات، کاروان اعزامی ظهر امروز به وقت یونان این کشور را به مقصد تهران ترک کردند. این در حالی است که یکتا جمالی بدون اطلاع اردوی تیم را ترک کرد و در بازگشت به ایران سایر نفرات اعزامی را همراهی نکرد. پیگیری ها نشان داد این عضو تیم وزنه برداری جوانان ایران محل اقامت تیم را ترک کرده و مسئولان فدراسیون و تیم ملی هم از او بی خبر هستند.

حتی خانواده او هم اعلام کردند که فرزندشان طی روزهای اخیر با آنها هم تماس نگرفته است. با این حال بعد از گذشت چند روز از ناپدید شدن جمالی اکنون این خبرهایی خوبی به گوش نمیرسد.طبق شنیده‌ها او از اتریش به کشور آلمان رفته در آنجا پناهنده شده است.رسانه های آن طرف آبی بدون نشان دادن تصویر یا ویدئویی از جمالی چنین ادعایی را مطرح کرده اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      به فکر آینده شون بودن خوبه که

      پاسخ ها

      • ناشناس

        علیرضا و یکتا باخت های بزرگی بودن که دادیم...

      • ناشناس

        بهتر رفتن میموندن چیکار کنن

    • ناشناس

      ایران میموندن چی میشدن همه افسرده بیکار

      پاسخ ها

      • ناشناس

        سلام. همینجا تو ایران قهرمان شدن. حالا نسبتش رو با افسردگی و بیکاری پیدا کن. کسی رو نمیشه با زور نگه داشت، اگه تصمیم میگیره بره، بره اما نکوبه تو سر کشورش. بعضی از کسانی که اینجا مدال آور بودند و رفتند خارج، دیگه اسم و رسمی ارشون شنیده نشد. فکر نکنید اونجا برای ایرانی فرش قرمز پهن میکنن.

    • ناشناس

      آرامش پیشرفت رفاه امنیت حال خوب فقط در غرب

      پاسخ ها

      • ناشناس

        نظرات پشت کوهی

      • ناشناس

        نه درستش همونه ما میگیم نظرات زیر کامنتی پشت کوهی پسرفتی

    • ناشناس

      ایران لنگ نون تخم مرغ پنیر چی داره

    • ناشناس

      جایگزین زیاده!ولی به ورزشکاردرایران،توجه نمی شودومقطعی ازش استفاده وبعدبه فراموشی سپرده میشود!

    • ناشناس

      داداش پناهنده شده؟ مگه اینجا زندونی بود که فرار کنه و پناهنده بشه. رفته جایی که امکانات بیشتر و بهتری دارن.

    • قوخازواره

      مسئولینی که حسرت بردل این جوانان گذاشتند

    • ناشناس

      منم پول داشتم یه ثانیم نمیموندم حیف صد حیف عمرم تباه شد یعنی اینجا بشه بهشتم دیگه تو این خراب شده دلم نمیخاد بمونم

    • جنوبی

      رو ندارن برگردن چون فکر میکردن جایی که میرن بهتر از ایرانه در صورتی صورت با سیلی سرخ می‌کنند والحمدلله به هیچ جا هم نرسیدن

      پاسخ ها

      • الناز ح

        متوهم چرت نگو انقدر تکراری

    • احمد

      همه شون با غیرتن ، غیرت برای ساد و راحت زندگی کردن ،

    • ناشناس

      انسان و وطن پرست واقعی اینا بودن

    • فضول محله

      برترینها چرا زانو غم بغل کردی ، خب بروند در جای که راحت هستند اینجا برایشان سخت است ولی اینرا یادت باشه ایران مال ایرانیه و کسی که دلش برایش میسوزه نه انهای که جلای وطن کردند

    • ناشناس

      هر چی که بودند قهرمان نبودند،قهرمان بودن درون یک ملت معنا پیدا می کنه.

    • ناشناس

      قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری
      حتی اعراب هم فهمیدند بهترین شیوه زندگی فقط آزادی و مساوات است نه در محدودیت برای نصف ملت سرزنده کشور، ولی ما اندرخم یک کوچه ایم!

      پاسخ ها

      • ناشناس

        وقتی میگی "حتی اعراب هم فهمیدند" یعنی میخواهی بگی اعراب خیلی اوضاع فکریشون داغونه ولی "حتی" اونها هم تونستند بفهمند؟

      • ناشناس

        ما قهرمان وطنفروش نمیخواهیم

    • ناشناس

      خخخ

      باشه شما خودت رو ناراحت نکن...

    • ناشناس

      خوش به سعادتشون

    • ایرانی

      چرت نگو بابا

    • ایرانی

      مفتگو

    • ناشناس

      کدوم قهرمان

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تو بالاتر گفتی همینجا قهرمان شدن افسرده نیستند ضد و نقیض

    • ناشناس

      ببینید چه بر سر مردم اوردند که همه دارند فرار میکنند

    • پرسپولیس محبوب

      برو تو همون خراب شدها خوش بگذره

      پاسخ ها

      • ناشناس

        سوختی باز هذیون میگی پیدات شد خخخ

    • ناشناس

      بهترین کار ممکن رو کردن

    • مجید حیدری

      نه اینکه اونهایی که تا حالا رفتند دارند در فلاکت زندگی میکنند و آرزوی برگشتن به ایران رودارند تا با امثال تو زندگی کنند؟

    • Setareh

      ورزشکار و قهرمان هم نشدیم که بتونیم بریم :(

    • امید

      کار خوب رو اینا کردن درود بهشون و خوش به حالشون

    • ناشناس

      فقط تو خوبی

    • ناشناس

      به تو چه اصلا ! برو بابا فقط به فکر تخریب ایرانی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج