۱۲۵۱۹۰۵
۱۵۶۱۹
۱۵۶۱۹
پ

الناز رکابی؛ وقتی زن عنکبوتی سهوا بی‌حجاب شد

حضور بدون حجاب الناز رکابی، ورزشکار زن ایرانی در مسابقات سنگ‌نوردی آسیایی حواشی زیادی را به همراه داشته است.

برترین‌ها: حضور بدون حجاب الناز رکابی، ورزشکار زن ایرانی در مسابقات سنگ‌نوردی آسیایی حواشی زیادی را به همراه داشته است.

الناز رکابی؛ وقتی زن عنکبوتی سهوا بی‌حجاب شد

الناز رکابی که از طرف ایران در مسابقات سنگ‌نوردی آسیایی شرکت کرده بود به دور نهایی راه یافت و چهارم شد و تصاویری از این ورزشکار منتشر شد که او را بدون حجاب در فینال مسابقات نشان می‌داد که واکنش‌های زیادی در پی داشت و او حالا در استوری اینستاگرامش پس از چند روز سکوت نوشت که، «سهوا پوشش بنده دچار مشکل شد و در حال حاضر طبق زمانبندی از قبل تعیین شده به همراه تیم، در حال بازگشت به ایران هستم»

الناز رکابی؛ وقتی زن عنکبوتی سهوا بی‌حجاب شد

این ورزشکار سال گذشته نیز در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: ۲۰ سال از عمرم را گذاشتم و مثل یک کارگر کار کردم تا بتوانم پرچم کشورم را بالا ببرم. می گوید از پایین ترین سطح آغاز کردم و پله پله صعود کردم تا رسیدم به مدال جهانی. صعودی که در سنگنوردی هم شکلی نمادین دارد، هم شکلی واقعی. بدون ترس از شکست، بدون ترس از قضاوت شدن و بدون ترس از سقوط زن عنکبوتی، ایران بالا و بالاتر رفت و حالا در جایی ایستاده که کمترین لیاقتش است؛ قله! و تازه می خواهد بالاتر هم برود. 

او در ادامه گفت: سنگنوردی هر روز رو به تغییر است و مهارت هایش به روز می شود و ما باید هر سال در مسابقاتی که برگزار می شود شرکت کنیم تا آپدیت بمانیم. امکانات هم به همین شکل رو به تغییر است. در حالی که در کشور ما امکانات خیلی دیر به دیر آپدیت می شود. به خاطر اینکه ما واردات نداریم و امکاناتی که داریم مشابه مسابقات جهانی نیست. من سال های سال است در سه رشته سنگنوردی فعالیت می کردم و در حد متوسطی بودم اما توانستم خودم را به حدی برسانم که لیاقت این مدال را داشته باشم و سال ها بود که به دلایل مختلف حالا چه بدشانسی چه مساوی نبودن امکانات ما با سایر کشورها با وجود اینکه پتانسیل و توانایی اش را داشتم این مدال نصیبم نمی شد. این مدال برای خود من بسیار با ارزش است چون بعد از سال ها تلاش به دست آمده. امیدوارم بتوانم در سال های بعد در تک رشته این مدال را تکرار کنم و به هدف اصلی زندگی ام که کسب مدال مسابقات جهانی در تک رشته سنگنوردی مثل بولدرینگ و سرطناب است، برسم. 

الناز رکابی؛ وقتی زن عنکبوتی سهوا بی‌حجاب شد

فدراسیون همان پای سکو پاداش 500 دلاری به من داد. اما نمی دانم پاداش دیگری در کار هست یا خیر. با توجه به اینکه این اولین مدال به حساب می آید و خیلی سخت بود به دست آوردنش. به دلیل اینکه رشته های بولدرینگ و سرطناب رشته های اروپایی هستند. فعلا چیزی راجع به تجلیل و پاداش به من گفته نشده ولی امیدوارم به حق و حقوق خودم برسم. فکر می کنم برای من که عمرم را در مربیگری و سنگنوردی گذاشتم کمترین حقم این باشد که مشکلاتم را درک کنند. من نه بیمه دارم و نه شغلی. من تمام وقتم را برای این رشته گذاشتم. من با ۳۲ سال سن هیچ آینده تامینی ندارم. حداقل می خواهم به من شغلی بدهند و بیمه بشوم.

اینجا و به مناسبت مطرح شدن دوباره نام الناز رکابی به واسطه این که بدون پوشش موهایش در فینال رقابت کرد، ۱۰ نکته کلیدی درباره الناز رکابی مطرح کرده‌ایم:

۱) الناز رکابی دختری زنجانی است که در حال حاضر برای تمرینات مداوم و هر روزه در تهران زندگی می‌کند. او علاوه بر تمرین خود، مربیگری قهرمانان جوان سنگ نوردی را هم بر عهده دارد.

۲) گرایش او به رشته سنگ نوردی به دلیل این بود که برادرش داوود رکابی در این رشته در زنجان فعالیت می‌کرد و او نیز یکی از قهرمانان این رشته است. الناز گفته است که برادرش داوود در ابتدا راضی به حضور خواهر در این رشته نبوده اما زمانی که انگیزه و استعداد او را دیده، تبدیل به مشوق او شده است.

۳) الناز رکابی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا نخستین دختر ایرانی شد که در بازی‌های آسیایی در رشته سنگ نوردی مسابقه داده است. این یک جهش مهم برای الناز بود.

الناز رکابی؛ وقتی زن عنکبوتی سهوا بی‌حجاب شد

۴) توانمندی‌های جسمانی و آمادگی بالای الناز رکابی سبب شده او را تنها روی دیواره سالن سنگ نوردی نبینیم. الناز رکابی یک صخره نورد توانمند است و تصاویری از او در طبیعت و بر روی صخره‌ها نیز منتشر شده است.

۵) زمانی که برای پیشرفت خود در سنگ نوردی و اردوهای پیاپی تیم ملی به تهران آمد، شرایط سخت و پیچیده‌ای داشت و به سختی قادر به تأمین محل اسکانش در تهران بود. زندگی برای او هرگز آسان نبوده و شاید به همین دلیل سنگ نوردی را انتخاب کرد. رشته‌ای برای جنگاوری بیشتر!

۶) او مربی ۲ مهره شاخص دیگر سنگ نوردی ایران است. محیا دارابیان همشهری او و راحیل رمضانی یک دختر جوان همدانی، پس از الناز رکابی شاخص‌ترین دختران سنگ نورد ایران و چهره‌هایی بین‌المللی هستند که زیر نظر الناز رکابی رشد کردند.

۷) حسرت بزرگ الناز رکابی حضور در المپیک توکیو است. او اعتقاد داشت با برگزاری مسابقات انتخابی المپیک می‌توانست به توکیو برسد اما ظهور ویروس کرونا و لغو مسابقات انتخابی المپیک و در نتیجه، ملاک قرار دادن مسابقات قبلی، سبب شد رکابی حتی شانس شرکت در انتخابی المپیک را هم به دست نیاورد.

۸) او شاخص‌ترین دختر سنگ نورد در غرب آسیا محسوب می‌شود. در هیچ یک از کشورهای نیمه غربی آسیا رقیبی برای او نیست. به همین دلیل است که وقتی او به مسابقات قهرمانی آسیا می‌رود می‌داند که باید با ژاپنی‌ها و کره‌ای ها رقابت کند. چه بسا رقبای او با تعجب به پدیداری یک ستاره از ایران و غرب آسیا که قادر است در بین ۴ نفر برتر قاره باشد، می‌نگرند.

۹) الناز رکابی خرداد امسال مسابقات قهرمانی جهان در اینسبروک اتریش را از دست داد زیرا اتریش برای او روادید صادر نکرد. این درست یک سال پس از آن بود که رکابی توانسته بود در مسابقات جهانی مسکو مدال برنز کمباین را از آن خود کند. برای دارنده مدال برنز جهان، حضور در هیچ رویدادی از پیش، تضمین‌شده نیست.

۱۰) الناز رکابی شخصیتی مستحکم، کم‌حرف و قوی دارد. او هر روز روی دیواره مشغول تمرین است. رکابی به عنوان ورزشکاری خوش‌برخورد و متواضع شناخته و رفتار حرفه‌ای او هم‌سطح جایگاهش قلمداد می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج