۱۳۷۸۸۰۵
۱۳ نظر
۱۱۱۵۹
۱۳ نظر
۱۱۱۵۹
پ

نادره خانمِ بی‌تکرار؛ او روزگاری مادر تمام ایران شده بود

نادره با خلق تیپ "مادر" در آثار زیادی موفق به جذب مخاطب شد، گویی اصلا انگار مادرانگی با او عجین شده بود.

برترین‌ها - ایمان عبدلی: حمیده خیرآبادی (نادره) از جمله بازیگران نسل اول سینمای ایران بود، در کنار شهلا ریاحی، مهری ودادیان و دیگرانی از همان نسل. به طور کلی نوعی جذابیت در رفتار او سبب شده بود که عموما ایفاگر نقش های به اصطلاح مثبت باشد، جز در مواردی خاص نظیر (مادر- علی حاتمی)! نادره با خلق تیپ "مادر" در آثار زیادی موفق به جذب مخاطب شد، گویی اصلا انگار مادرانگی با او عجین شده بود.

نادره خانمِ بی‌تکرار؛ او روزگاری مادر تمام ایران شده بود

به مناسبت زادروز حمیده خیرآبادی با نگاهی به کارنامه‌ی او و حضور پرشمارش در آثار سینمایی بهتر درک می‌کنیم که چرا سال‌های سال کارگردانانی از طیف‌های متفاوت با اعتماد به فیزیک او و نوع بازی‌اش نقش (مادر) فیلم‌ها را برای او می‌نوشتند. او نقش مادر را به شدت ملموس و باور پذیر اجرا می‌کرد. خیر آبادی از جمله بازیگرانی بود که بیشتر با اتکا به غریزه نقش‌هایش را جان می‌بخشید، نادره اما و البته مرگ غریبانه‌ای داشت.

سکانس بازی حمیده خیرآبادی در سریال پدرسالار

در میان بی توجهی صدا و سیما و در تنهایی و عدم توجه کافی از سمت مسئولین، حتی مراسم خاکسپاری او در حالی انجام شد که به علت عدم اطلاع رسانی خیلی از همکاران او حضور نداشتند. این مطلب البته به مناسبت زادروز اوست.

نادره، یک 30 آذرِ 1302 در رشت متولد شد، در دهه ی 40 به اوج دوران حرفه ای خود رسید دهه‌ای که حضور سینمایی نادره، گاه به 11 فیلم در یک سال هم می‌رسید. به نوعی( نادره) در این دهه موقعیت سینمایی خود را تثبیت کرد.

نادره خانمِ بی‌تکرار؛ او روزگاری مادر تمام ایران شده بود

او در سینمای پیش از انقلاب هیچ وقت به اوج نرسید، اما شاید بتوان ایراد را در فیلمنامه های کم کیفیت سینمای فارسی دانست که خیلی مجالی برای حضور متفاوت زن‌ها نداشت. با توجه به شرایط نادره، او کارنامه‌ای پر از نقش‌های مشابه دارد چه در تلویزیون چه در سینما، به ندرت نقش های متفاوت به او سپرده شده بود. نقش‌هایی نظیر: کاراکترش در "مادر" ساخته ی علی حاتمی یا در "ممل آمریکایی" که در هر دو مورد کاراکتر مثبتی نداشت . خیر آبادی در 13 سالگی ازدواج کرد و پس از گذر چند سال طلاق گرفت و تنها یادگار ازدواجش "ثریا قاسمی" است. خودِ ثریا قاسمی همین چند روز پیش به 83 سالگی رسید.

سکانس بازی حمیده خیرآبادی در سریال خانه سبز

نادره پیش‌تر درباره‌ی مادر بودن‌های مداومش گفته بود:(( سال‌ها پیش یک کارگردان که از اقوام من بود از من خواهش کرد در فیلمش نقش یک مادر را بازی کنم و من هم قبول کردم و آن پس این کار شد حرفه من و جالب اینکه از سال‌ها پیش که خیلی جوان بودم تا حالا من در اکثر فیلم‌هایم نقش مادر را بازی می‌کردم ،من بدون استثنا در فیلم‌های مختلف مادر همه هنرپیشه‌های معروف و مشهوری که مردم می‌شناسند، بوده‌ام)).

نادره خانمِ بی‌تکرار؛ او روزگاری مادر تمام ایران شده بود

از نقش‌های شاخص او می‌توان به خانم جون سریال "خانه سبز" یا همان مادر آقا رضا صباحی، مادر عباس آقا سوپر گوشت (عزت انتظامی) که در آپارتمان آشفته‌ی عباس آقا چادر به کمر بسته و کفگیر به دست تلاش در حل و فصل مشکلات همسایه‌ها داشت، اشاره داشت. نقش‌های دیگری مثل زن افاده‌ای و تجمل‌گرا و منفعت‌طلبِ محمد ابراهیم فیلم "مادر" که امان پسر بزرگ داستان را بریده بود یا مادر نگران سریال" پدر سالار" که زیر نگاه مردسالارانه‌ی آقا اسداله و خواسته‌های متفاوت فرزندان همیشه نقش میانجی را داشت و یا مادر قلابی و هوسران نسرین(فائقه ی آتشین) در فیلم "ممل آمریکایی"که با ترفندهای مختلف سعی در جذب مردان دارد، هم از یادگاری‌های اوست.

نادره خانمِ بی‌تکرار؛ او روزگاری مادر تمام ایران شده بود

چند اظهارنظر درباره نادره و آخرین حرف‌هایی که از او منتشر شده: 

شهلا ریاحی: خانم نادره مثل خواهر من بود، واقعا من خواهرم را از دست دادم،واقعا ناراحتم و از خدا می خواهم در آن دنیا روحش شاد وراحت باشد،با خانم نادره بسیار مسافرت های تئاتری رفتیم همدیگر را دوست داشتیم. پوری بنائی:تمام زندگی من با نادره پر ازخاطرات خوب است،بسیار فیلم در کنار ایشان کار کردم و بسیار از ایشان آموختم.

محمود بهرامی: خدا خانم نادره را بیامرزد ،من تئاتر دهقان کار می کردم، ایشان تئاتر جامعه باربد مشغول بود این خانم اینقدر نسبت به همه بازیگرهای که در این دو تئاتر کار می کردند محبت می کرد، که هر روز قبل از اجرایشان می آمدند حتما این بچه ها را دانه دانه می دیدند و می رفتند.

نادره خانمِ بی‌تکرار؛ او روزگاری مادر تمام ایران شده بود

 

آخرین حرف هایش: "خیر آبادی" در روزهای آخر بابت مطالبی که درباره ی وضعیت نابسامان او منتشر شده بود، شاکی بود حرف‌های زیر که آخرین مصاحبه اش می باشد از میان گفتگوی او با جواد طوسی برداشت شده است(( تنها فرزندم ثریاست با وجود مشغله کاری و گرفتاری اش همیشه به من سر می زند به اصرار ثریا قرار است پرستاری بیاورم اما راضی نیستم چون هنوز روی پای خودم هستم و می توانم کارهایم را انجام بدهم ،مسئولان باید جلوی جوانان کم تجربه را که حرف های ضدو نقیض می زنند را بگیرندو هر مطلب کذبی رامنتشر نکنند آن ها می توانستند قبل از منتشر شدن این اخبار طی تماسی با من صدق و صحت مطلب را دریابند. ))

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یاسر

      نگو نادره بگو حمیده

    • ناشناس

      فیلمهای قبل ازانقلا بش هم نگاه کنید.😂

      پاسخ ها

      • ..................

        اونهارو هم دیدیم که میگیم خدا صدبار رحمتش کنه فخرمردمه

      • ناشناس

        خدا بیامرزه خانم خیرآبادی واقعا هم مادر سینما ایران بود چی پیش از نقلاب بعداز انقلاب یکی از بهترینی های سینما ایران بود روحش شاد ویادش گرامی 🙏

    • حسین

      خداوند رحمتش کند و روحش شاد.واقعا مادر سینما ایران بود

    • ناشناس

      واقعی بود، چه قبل ازانقلاب وچه بعدازانقلاب، چه حیف که ... به فرزندانش(امثال ملک مطیعی) اجازه فعالیت ندادند!

    • ناشناس

      خداوند رحمتش کنه یه بازیگر نمونه بود یه هنرمندشایسته وعالی درزمان خودش روحش شاد

    • مصطفوی

      خدا بیامرزه روحش شاد خدا همه رو به لطف وکرمش ببخشه

    • مازیار

      خدا بیامرزدش وصبر به ثریا خانم

    • علی

      خدا رحمتش کنه روحش شاد

    • مهر یزدانی

      روحش در ارامش یادش سبز اقای اسد زاده اقای کشاورز هم روحشون در ارامش یادشون سبز خانم حمیده خیرابادی بعد از خانم چهره ازاد مادر سینمای ایران بودن

    • هوادار

      روحت شاد 🥀 بانوی پر آوازه و پاک نیت وپاک سرشت تا زمین باقیست یادت از دلها بیرون نمی‌رود مادر شیرین و مهربان ما ایرانیها🤗😍

    • نادی

      تکرارنشدنی ..روحش قرین رحمت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج