۱۴۰۴۹۴۵
۲ نظر
۴۸۵۹
۲ نظر
۴۸۵۹
پ

قصه تکان‌دهنده این مرد آهنی، قلب همه را مچاله کرد

به بهانه جایزه اسکارِ «رابرت داونی جونیور» در مطلب زیر به بیان حقایقی درباره او پرداخته‌ایم.

فصلنامه سینمایی حلقه: رابرت داونی جونیور برای نقشش در فیلم پرفروش اوپنهایمر برنده جایزه بهترین نقش مکمل مرد در نودوششمین مراسم جوایز اسکار شد. این نخستین اسکاری است که داونی جونیور به دست می‌آورد. رابرت جان داونی جونیور بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی است. او توانست در سنین جوانی در بازیگری به موفقیت دست پیدا کند. داونی نخستین تجربه بازیگری‌اش را در فیلمی به کارگردانی پدرش با نام پوند کسب کرد. او نقش‌های دراماتیکی را در قاضی (۲۰۱۴) و اوپنهایمر (۲۰۲۳) بازی کرد. فیلم سینمایی «اوپنهایمر» جدیدترین ساخته کریستوفر نولان، کارگردان بریتانیایی-امریکایی، درباره زندگی جی. رابرت اوپنهایمر، فیزیکدان و معروف به «پدر بمب اتمی» است.

قصه تکان‌دهنده این مرد آهنی، قلب همه را مچاله کرد

به بهانه جایزه اسکارِ «رابرت داونی جونیور» در مطلب زیر به بیان حقایقی درباره او پرداخته‌ایم (رسم الخط این متن حفظ شده است):

در سال ۲۰۰۸ وقتی برای اکران فیلم «مرد آهنی» به ژاپن رفته بود، در فرودگاه بازداشت و به علت جرائم مرتبط با مواد مخدر برای ۶ ساعت مورد بازجویی قرار گرفت. در پایان آزاد شد اما تحت‌الحفظ تنها در اکران شرکت کرد و فورا ژاپن را به مقصد آمریکا ترک کرد و دیگر هیچ‌وقت به او اجازه حضور مجدد در ژاپن داده نشد. علت این مسئله هم جرائم مرتبط مواد مخدر و بازداشت‌های مکرر او در دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی در خاک آمریکا بود.

جالبه بدانید وقتی ده سالش بود و در لندن اقامت داشت در مدرسه «پری هاوس» در منطقه مرفه‌نشین چلسی تحصیل می‌کرد و کلاس باله کلاسیک هم می‌رفت. رابرت برای فراموش کردن دهه ۸۰ میلادی و روزهای تیره و تار زندگیش، در دهه ۹۰ میلادی و بعد از بازی در فیلم «چاپلین» به صورت نمادین در حیاط پشتی خونه‌اش لباس‌های فیلم (Less Than Zero) رو که در دهه ۸۰ بازی کرده بود، آتیش زد. اما این کار هم فایده‌ای نداشت.

قصه تکان‌دهنده این مرد آهنی، قلب همه را مچاله کرد

گفته شده که رابرت رو پدرش «رابرت داونی سینیور»، (کارگردان و بازیگر پرکار هالیوود در  دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی) به مواد معتاد کرده، پدرش اولین بار، زمانی که رابرت تنها ۸ سال داشته او را با ماری‌جوانا آشنا می‌کند.

یک بار که داشته مست و لایعقل در مالیبو می‌چرخیده، وارد یک خونه می‌شه که فکر می‌کرده خونه خودشه، و می‌ره و در اتاق بچه اون خونواده می‌گیره می‌خوابه، اون خونواده هم زنگ می‌زنن به پلیس و رابرت دستگیر می‌شه. اینجا رابرت عفو مشروطش رو نقض می‌کند.

در ۱۷ سالگی وقتی که در سانتامونیکا تحصیلات دبیرستانش رو پشت سر می‌گذاشته، از مدرسه اخراج می‌‌شه، رابرت هم یک کوله برمی‌داره و رهسپار نیویورک می‌شه و همزمان در یک کفش‌فروشی، یک رستوران و حتی در یک کلاب زیرزمینی بدنام مشغول به کار می‌شه.

قصه تکان‌دهنده این مرد آهنی، قلب همه را مچاله کرد

در سال ۱۹۹۶ بخاطر رانندگی با سرعت زیاد در حال مستی و تحت تاثیر مواد در حالیکه یک اسلحه غیرقانونی هم همراهش داشته به سه سال حبس تعلیقی محکوم می‌شه. سال ۱۹۹۸ هم باز تو زندان لس‌آنجلس با یک زندانی درگیر می‌شه که تبعات زیادی براش داشت.

در سال ۱۹۹۹ در حالیکه از اکثر پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی کنار گذاشته شده بود. باز هم عفو مشروطش رو زیر پا می‌ذاره و این بار بدون هیچ بخششی، قاضی سه سال حبسش رو به جریان می‌اندازه، رابرت در این برهه از زندگیش در انتهای چاه تباهی قرار داره.

قصه تکان‌دهنده این مرد آهنی، قلب همه را مچاله کرد

اما نور امید بالاخره به رابرت هم تابید، رابرت بعد از آشنایی‌اش با «سوزان نی‌لوین» ‌تهیه‌کننده سینما که الان به «سوزان داونی» معروفه، راه رهایی رو پیش گرفت. اعتیاد و رفتارهای نابهنجار رو کنار گذاشت و تونست زندگیش رو از نو بسازه و رفته‌رفته به دل سینما برگرده.

از ستاره شدن در سنین کم و اوج گرفتن در عالم سینما تا سراشیبی سقوط و آشنایی با همسرش و دوباره از خاکستر بلند شدن؛ این زندگی رابرته. شاید نجات‌دهنده انسان، حضور یک شریک زندگی خوب در زمان درستش باشه. اسکار مبارکت باشه آقای «رابرت داونی جونیور».

رابرت داونی جونیور در فیلم اوپنهایمر 

قصه تکان‌دهنده این مرد آهنی، قلب همه را مچاله کرد

چند نمونه از واکنش کاربران ایرانی به جایزه اسکار رابرت داونی جونیور:

* مهسا، یکی از کاربران فضای مجازی و فعال هنری در ستایش رابرت داونی جونیور نوشت: توی زندگی مثل رابرت داونی جونیور کامبک بزنید.

* اشکان از علاقه‌مندان به سینمای هالییود توئیت زد: انقدر تو فیلم iron man جذاب بود که وقتی الانش میبینم واقعا ناراحت میشم که چرا اینقدر سرنوشت تلخی داشته واقعا زود پیر شده.

* آذر اما نظر معناداری را بیان کرده که مورد توجه دیگر کاربران قرار گرفت. او گفت: ایران بود الان نهایتش داشت کنار خیابون دستفروشی میکرد یا ممنوع الکار شده بود.

* مهران در تمجید از رابرت داونی جونیور می‌گوید:  یکی از شخصیت‌های جالب که خیلی علاقه دارم بهش. او نیظر ندارد و دنیای سینما این جایزه را جونیور بدهکار بود.

* شبنم اما با گلایه از روند زندگی رابرت داونی جونیور اینگونه واکنش نشان داد:  از وقتی رفت سمت ممنوعه‌ها قلبا از چشمم افتاد با اینکه عاااااشقش بودم و برام جایگزین نداشت.

* توئیت رضا، پایان بخش این مطلب است که درباره شخصیت رابرت داونی جونیور گفته است: شخصیت او برایم فقط یک معنا دارد، اسطوره تمام نشدنی سینما که از کوران سختی به اوج قله رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پوریا پوریا

      ایران بود از وسط دو نصف میشد😁

    • ناشناس

      چهارشنبه زوری و چهارشنبه سوزی نام مبارک تا حالا خیلی از احمق خانواده ها نمی‌دانند در این چند روز ذخیره کردن مواد آتش زا ومحترقه ۵۲۰ نفر دچار جدی آسیب چشم شدند؟؟!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج