۲۵۱۳۵
۲۹ نظر
۵۰۰۶
۲۹ نظر
۵۰۰۶
پ

۷ درس از زندگی مهناز افشار به بهانه تولد ۳۵ سالگی‌اش

در اولین جشنواره فجری كه بعد از سینمایی شدنش برگزار شد، «زرشك زرین» را از آن خود كرد و در آخرین جشنواره فجری كه در آن شركت كرد، «سیمرغ بلورین» را به خانه برد.

7 درس از زندگی مهناز افشار به بهانه تولد 35 سالگی‌اش

7 درس از زندگی مهناز افشار به بهانه تولد 35 سالگی‌اش

برترین ها: در اولین جشنواره فجری كه بعد از سینمایی شدنش برگزار شد، «زرشك زرین» را از آن خود كرد و در آخرین جشنواره فجری كه در آن شركت كرد، «سیمرغ بلورین» را به خانه برد. مهناز افشار كه با «شور عشق» اسمش بر سر زبان‌ها افتاد، حالا دیگر نقش ثابت فیلم‌های عامه‌پسند نیست؛ بلكه با كارنامه‌ای كه در سال‌های اخیر برای خودش تدارك دیده، هم می‌تواند سرمشق بازیگران جوان‌تر باشد و هم الگویی برای ما كه به بهانه‌های دیگری، از او درس بگیریم.


از ضعیف‌تر‌ها حمایت می‌كند

اسفند ۱۳۸۶، مهناز افشار در حمایت از كودكان كار، بخشی از دستمزد یكی از فیلم‌های خود را به آموزش این كودكان هدیه كرد. مهناز افشار از كلاس‌های درس بچه‌هایی كه به دلیل حضورش شاد و هیجان‌زده بودند بازدید كرد، ساعتی را پشت نیمكت‌های آنها نشست و شاخه‌ای گل و كارت‌ تبریكی به مناسبت سال نو به كودكان هدیه داد. گرچه خیلی‌ها گمان می كنند حضور هنرمندان در این شرایط تنها تلاشی برای كسب شهرت بیشتر است اما مهناز افشار می‌گوید: «از نظر من این تنها گام اول است. كودكان باهوش و استعدادی كه در این انجمن دیدم نیاز به حمایت بیشتر و مستمر دارند تا بتوانند با وجود اینكه متاسفانه مجبور به انجام كار و كسب درآمد هستند اما دست‌كم از پیشرفت تحصیلی هم بازنمانند و آینده بهتری برای خود بسازند.»


همیشه به‌دنبال پیشرفت است

حضور مهناز افشار در فیلم «سعادت‌آباد» نگاه خیلی از منتقدانش را نسبت به او تغییر داد. گرچه برای بازیگری كه «آواز قو» را در كارنامه‌اش داشته، فیلم‌هایی مثل «دعوت» و «سعادت‌آباد» می‌توانستند شهرت بیشتر و كمی غرور را به همراه بیاورند اما مهناز افشار به‌دنبال موفقیت‌های بیشتر است. فیلمی مثل «سعادت‌آباد» را اوج كار حرفه‌ای‌اش نمی‌داند:«باز هم از جایگاه خودم راضی نیستم كه نه شعار است و نه ادا و اصول، بی‌ شك همیشه راه باز است و هیچ وقت پیشرفت متوقف نمی‌شود. دیگر زمان درجا زدن نیست. حالا دیگر می‌خواهم كارنامه خوبی داشته باشم. به همین دلیل خیلی پركار نیستم اما معتقدم كه مخاطبم را باید همچنان حفظ كنم.»


دور خودش دیوار نمی‌كشد

بعضی‌ها می‌گویند دور بودن بازیگران از آدم‌های كوچه و خیابان به دلیل غرور است و بعضی‌ها هم می‌گویند آنها هم مثل بقیه حق زندگی دارند و ممكن است گاهی از این توجهات همیشگی و آزاد نبودن خسته شوند اما حاضر نشدن بازیگران در جمع‌های عمومی و پاسخگو نبودنشان به سوال‌های طرفدارانشان، از موضوعاتی است كه خیلی از هنرمندان ما با آن درگیر شده‌اند. با وجود این، مهناز افشار در هر مكانی كه حاضر شود، لبخندش را فراموش نمی‌كند، با طرفدارانش عكس یادگاری می‌اندازد و هر سوالی كه خبرنگاران كوچك و بزرگ داشته باشند را پاسخ می‌دهد.


سختی‌های كارش را می‌پذیرد

نمره‌های مهناز افشار در كارنامه بازیگری‌اش مثل هم نیستند. او كه در چند فیلم آخرش، مورد توجه گروهی تازه از سینمارو‌ها قرار گرفت، موفقیتش را مدیون كنار آمدن با شرایط می‌داند و می‌گوید هیچ وقت كارش را به دلیل سختی‌های احتمالی‌اش كنار نمی‌گذارد. او در این مورد توضیح می‌دهد: «در فیلم «دعوت» از ۷صبح تا ۳صبح باید پلانی را می‌گرفتیم كه من باید در زیر آب می‌بودم. زمستان هم بود وقتی آخر كار حدود ساعت ۳صبح از استخر بیرون آمدم آقای حاتمی‌كیا می‌گفت خیلی خوشحالم از اینكه برخلاف آنچه می‌گویند اصلا بازیگر عروسكی نیستی، یعنی بازیگری نیستی كه راحت‌طلب باشی و نخواهی زجر بكشی.


آرزوهایش را به خاطر دیگران كنار نمی‌گذارد

این بازیگر موفق اینگونه بیان می‌كند:«بازیگری را زمانی شروع كردم كه خانواده‌ام مخالف با كارم بودند. از فضای خانواده‌ای آمدم كه می‌گفتند تو باید دكتر یا مهندس شوی. خانواده من مذهبی/ روشنفكر هستند كه بازیگری را برای من مناسب نمی‌دیدند.» مهناز افشار با وجود چنین شرایطی به دنیای بازیگری آمد و در این حوزه هم ماندگار شد. او كه سختی قانع كردن دیگران را به جان خرید و به جای دكتر و مهندس شدن بازیگری را انتخاب كرد، می‌گوید: «معتقدم شما می‌توانید هر شغلی را كه موردعلاقه‌تان است انتخاب كنید. می‌توانید یك فروشنده باشید و در عین حال از كارتان لذت ببرید. من اگر به هر دفتری می‌روم كه برایم احترام قائل می‌شوند، با خودم زمزمه می‌كنم؛ خدا رحمتت كند كه من را اینگونه تربیت كردی یا مادرم، متشكرم از شما كه معیارهایی را برای زندگی به من آموختید و یك چارچوب برای من ساختید. به همین دلیل تغییر مسیر دادم تا سرم را هم مقابل مردم و هم منتقدان بی‌غرض بالا نگه دارم.»


نقاط ضعفش را می‌پذیرد

نخستین بازی‌های مهناز افشار، انتقادهای بسیاری از اهالی سینما را درپی داشت. گرچه حضورش در سینمای عامه‌پسند و فیلم‌های پرفروش گیشه، توانست نامش را خیلی زود برسر زبان‌ها بیندازد اما در مقابل باعث شد تا سال‌ها از او به‌عنوان بازیگر فیلم‌های پرفروش یاد شود اما مهناز افشار از هیچ كدام از تجربه‌هایی كه در دنیای بازیگری داشته پشیمان نیست و می‌گوید؛ توانسته از همه تجربه‌هایش درسی تازه بگیرد. او كه از پذیرفتن بازی‌های ضعیفش هم طفره نمی‌رود، توضیح می‌دهد: «من از ۱۸ سالگی وارد سینما شده‌‌ام و معتقدم فیلم‌های خوب و بدم برای من تجربه و پله‌ ای بود تا امروز به اینجا برسم؛ در واقع همه كارهایم در اینكه به اینجا برسم، نقش داشته‌‌اند. ممكن است فیلم‌هایی در كارنامه من باشد كه من از نتیجه‌اش اطلاع نداشتم و خوب درنیامده باشد آن هم به هزار دلیل. الان كه فكر می‌كنم، می‌بینم هر انتخابی كه كرده‌ام آن لحظه دلیلی برای خودش داشته و دوست داشته‌ام. تمام فیلم‌هایی كه در كارنامه‌ام هست به دلیل وقت و انرژی كه برایشان گذاشتم برای من قابل احترام هستند، چه بسا كه ممكن است بعضی‌هایشان هم نتیجه خوبی نداشته باشند.»


روراست و انعطاف‌پذیر است

مهناز افشار تنها یك بازیگر مشهور نیست. پیشرفت روزافزون او در دنیای بازیگری هم تنها به دلیل ظاهر یا حتی مهارتش در این حوزه نیست. دوستان و همكارانش او را به انعطاف‌پذیری و مهربانی می‌شناسند و خودش هم در این مورد می گوید: «دوستان و خانواده‌ام به من می‌گویند خیلی روراست هستم. درست است كه من هم مثل همه آدم‌ها بدی‌هایی دارم، ولی یاد گرفته‌ام كه اگر ضرری می‌رسانم به‌خودم برسانم و نه به دیگران.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Ali

      35 ساااااال؟
      بهش نمیاد اصلا.

    • منتقد

      اینا الان 7 تا درس بود؟ مطمئنین؟ خودتون خوندین؟

      تو تیتر زدن بیشتر دقت کنین.

    • lili

      آواز قو که مهناز افشار بازی نکرده بود :)

    • شکیبا خانوم

      جزو هنرمندان دوست داشتنیه من......
      دوسش دارم

    • علی

      دست مریزاد به نگارنده ی زیبایی اش..

      پاسخ ها

      • خودم

        به چشم خواهری گفتی دیگه؟

      • علی

        همه ی این عزیزان و دلبندان خواهران ما هستند!! :)

      • خودم

        اون "دلبندانت" اضافه بود ...

      • شکیبا

        افرین افرین

    • 120

      مطالب خوب بود, ولی شخصیت های والاتری برای الگو گرفتن وجود دارند.

    • m

      دوست عزیز مهناز افشار توی آواز قو بازی نکرده
      سپاس

    • ساینا

      جدیدا داره بازیگر میشه فیلم دعوت که البته نقش چندانی نداشت ولی بد نبود و سعادت اباد

    • بدون نام

      يه كمي هم از ناصر ملك فروزان ببخشيد مطيعي بنويسد.ممنان

    • mina

      درس های بیشتری هم تو زندگی هستند.حالادیگه چی کار میشه کرد ................................................

    • Mami

      تولدش مبارک

    • علی

      مهناز افشار که تو آواز قو نبود نو ساقی بود....

    • مانی

      خیلی خیلــــــــــی بازیگر خوبیه ...

      من حسابی طرفدارشم ...

      تولدش مبااااااارک

    • بدون نام

      مهناز افشار تو فیلم آواز قو بازی نکرده است

    • علی

      دوستش دارم

    • raz

      به به به این دختر به به به این کمالات به به به این زیبایی به به ..................

    • بدون نام

      نبود نه نبود تو آواز قو نبود نه نبود

      پاسخ ها

      • من

        باشه نبود..قبول

    • محسن

      آدم قحطي بود از مهناز افشار درس زندگي بگيريم!!!!واقعا كه.... اين همه ادم بزرگ و دانشمند و فرهيخته تر از مهناز افشار!!

    • پیام صحیحی

      هنر پیشه کاملیه از هر لحاظ برازندس

    • حکیمه

      سلام خانم افشار منم خود شما و بازی هاتونو خیلی دوست دارم دوست داشتم اگه بازیگر بودم مثل شما میشدم دوست داشتم ایمیل تونو داشته باشم اگه براتون مقدور خیلی ممنون راستی تولدتونم مبارک

    • hiva

      120 جان و محسن جان (+).

    • سحر

      همه اینا برا این بود که بگه من 35 سالمه بابا یه داماد خوب بیاد منو بگیره دارم سیر ترشی میشم . ولی از بازیش خوشم میاد . تولدش مبارک

    • babak

      بازیگر با شخصیت من دوستش دارم خیلی زیاد

    • محمد

      بازیگر بی نطیری هست با استعداد های فراوان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج