۳۱۵۶۰۱
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

روزهای سختِ دوستداران کیارستمی...

نوروز ۹۵ به نیمه های راه نزدیک می شد که جامعه شوکه شده از انتشار خبر بیماری محمدرضا شجریان با بهتی تازه روبرو شد. عباس کیارستمی بعد از بستری شدن در بیمارستان و چند عمل جراحی در وضعیت نامساعدی به سر می برد...

روزنامه سینما: نوروز 95 به نیمه های راه نزدیک می شد که جامعه شوکه شده از انتشار خبر بیماری محمدرضا شجریان با بهتی تازه روبرو شد. عباس کیارستمی بعد از بستری شدن در بیمارستان و چند عمل جراحی در وضعیت نامساعدی به سر می برد... روزهای پر از نگرانی دوستداران کیارستمی در تمامی نوروز و بعد از آن ادامه یافت تا روز سه شنبه 17 فروردین ماه 1395 که این بار خبری خوشایند درباره وضعیت جسمانی این فیلمساز در فضای مجازی و رسانه های معتبر انتشار یافت. این که خالق «خانه دوست کجاست» بدون دستگاه های بیمارستان، خود نفس می کشد و اطرافیان را به جا می آورد و در یک کلام بنا به گفته دکتر جراح کیارستمی، وضعیت این سینماگر سرشناس بسیار جای امیدواری دارد.

روایت دکتر از وضعیت کیارستمی

دکتر میر نخستین پزشکی است که جراحی ها را روی این فیلمساز انجام داده و وقتی عصر روز 17 فروردین ماه با این پرسش روبرو می شود که تازه ترین اخبار از حال کارگردان «طعم گیلاس» چیست به روزنامه سینما می گوید: «همه چیز بسیار امیدوارکننده پیش می رود.»

او با اشاره به این که خبر آخر منتشر شده در مورد این کارگردان، هوشیاری اوست، تاکید می کند: «آخرین وضعیت برای ما جای امیدواری فراوانی ایجاد می کند.»

روزهای سختِ دوستداران کیارستمی...

دکتر میر اما از هرگونه پاسخ دهی به پرسش ها در مورد جزییات بیماری کیارستمی خودداری می کند. او می گوید: «دوستداران آقای کیارستمی هم اگر خود را جای او قرار دهند، متوجه می شوند که توقع توضیح دادن پزشک در مورد جزییات بیماری بیمار منطقی نیست. هیچ پزشکی نباید این کار را انجام دهد و جزییات بیماری و این که از ابتدا چه جراحی هایی روی آقای کیارستمی صورت گرفته، فقط به خود ایشان مربوط است.»

تاکید چندباره دکتر میر بر این که وضعیت کیارستمی امیدوارکننده است، انتظار برای شنیدن اخبار رضایتبخش درباره وضعیت این سینماگر را بیش از پیش می کند.

آغاز روزهای سخت دوستداران کیارستمی

تصور این که یکی از فعال ترین کارگردانان سینمای ایران فیلمسازی که به یقین در جهانی شدن نام سینمای این کشور مهمترین نقش را ایفا کرده است، روی تخت های بیمارستان بسیار دشوار جلوه می کرد. چطور می توان کارگردانی که هر سال چندین بار برای حضور در جمع دوستداران سینمایش و در فضاهای فرهنگی از کشوری به کشور دیگر می رود، روی تخت بیمارستانی تصور کرد.

او که رد سن و سالش را نمی توان در رفتار و برخوردهایش دید، بسیار دور از بیمارستان می نمود اما خبر منتشر شده در روز هفتم فروردین ماه تمامی این تصورات را بر هم ریخت. خبر از این قرار بود: «کیارستمی، کارگردان برجسته سینمای ایران به علت مشکلات متعدد گوارشی مدتی است تحت درمان قرار دارد. در پی شدت گرفتن این مشکلات جسمی، با نظر پزشکان معالج در بیمارستان بستری شده است.»

نخستین خبر با روایتی رسمی

دل نگرانی ها درباره وضعیت جسمانی کیارستمی زمانی بالا گرفته بود که خبری رسمی هم در مورد وضعیت او انتشار نمی یافت تا این که در تاریخ ۱۲ فروردین ماه، رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما به دیدار این سینماگر رفت و بعد از این دیدار در گفتگو با «ایسنا» تازه ترین اخبار را از وضعیت جسمانی کیارستمی منتشر کرد: «آقای کیارستمی پیش از عید به دلیل مشکل گوارشی که داشتند، تحت عمل جراحی قرار گرفتند و روند درمانی شان را سپری می کردند تا این که بعد از مدتی اختلالی در روند درمان ایشان به وجود آمد که باعث شد روز گذشته ۱۲ فروردین ماه تحت عمل جراحی مجدد قرار بگیرند. وزیر بهداشت و تیم پزشکی امروز ۱۳ فروردین ماه به بیمارستان آمدند و روند درمانی ایشان را مورد بررسی قرار دادند. خوشبختانه علائم بهبودی حاصل شده و در حال عبور از شرایط بحران است.»

روزهای سختِ دوستداران کیارستمی...

میرکریمی در جریان این گفتگو به عنوان دومین فرد به صورت رسمی خبر ابتلای کیارستمی را به سرطان تکذیب کرد: «این گونه نیست و من خواهش می کنم از ترویج این شایعات جلوگیری شود و از همه می خواهم که برای سلامتی ایشان دعا کنند.»

خبررسانی رسمی در تلگرام

زمانی که خبرهای حاشیه ای در مورد وضعیت جسمانی کیارستمی بالا گرفته بود، راه اندازی یک کانال تلگرامی اقدامی بود که جلوی این حاشیه ها را بگیرد. در نخستین خبری که در این کانال انتشار پیدا کرد، در مورد روندی که درمان کیارستمی طی کرده، چنین نوشته شد: «اولین عمل، عمل جراحی درمانی بوده است. دومین عمل به دلیل خونریزی داخلی صورت گرفته و سومین عمل برای برداشتن کیسه صفرا و آخرین عمل به دلیل عفونت پیشرفته بوده است. خوشبختانه روند درمان رو به پیشرفت است و در حال حاضر بنا به تشخیص تیم معالج برای کنترل شرایط بیمار، کارگردان مطرح ایران در خواب مصنوعی به سر می برد.»

تیم پزشکی بر بالین کارگردان سرشناس و تکرار شایعه سرطان

زمانی که برخی از اهالی سینما و منتقدان اعتراض خود را نسبت به روند رسیدگی به وضعیت عباس کیارستمی در بیمارستان نشان دادند، وزیر بهداشت خود ضمن بازدید از این سینماگر، گروهی را برای رسیدگی به وضعیت او تعیین کرد. در تاریخ ۱۴ فروردین ماه خبری که از سوی دکتر عباس زارع نژاد، رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت منتشر شد، به این ترتیب بود: «پس از اطلاع از بیماری و بستری این کارگردان ارزنده کشورمان در یکی از بیمارستان های خصوصی تهران، وزیر بهداشت به عیادت وی رفت و از نزدیک در جریان روند درمانی وی قرار گرفت.»

یکی از غم انگیزترین بخش های این خبر زمانی بود که دکتر زارع نژاد خبر ابتلای کیارستمی به سرطان را تایید کرد. او گفت: «عباس کیارستمی از سرطان دستگاه گوارش رنج می برد. به دستور وزیر بهداشت، تیمی از اساتید مجرب به سرپرستی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، مسئول رسیدگی به درمان وی شدند.

روزهای سختِ دوستداران کیارستمی...

البته پیش از آن هم اقدامات درمانی لازم برای کیارستمی انجام شده بود. در هر حال علی رغم این که امکان انتقال وی از این مرکز درمانی به مرکزی دیگر وجود ندارد، تمام اقدامات درمانی لازم برای کیارستمی فراهم است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. امیدواریم دستگاه های مسئول در مورد شخصیت های هنری احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند. وزارت بهداشت از زمانی که از وضعیت کیارستمی مطلع شد، در بالاترین سطح بر بالین وی حاضر و دستورات و اقدامات لازم برای درمان وی را انجام داد.»

همه چیز تحت کنترل و تکذیب سرطان

اخباری که در روز ۱۵ فروردین ماه منتشر شد، نشان از آن داشت که تغییر چندانی در وضعیت جسمانی این سینماگر رخ نداده است. خبری که تیم معالج کیارستمی در اختیار خبرگزاری ها قرار داده بود، حکایت از این نکات داشت: «تیم درمانی مجرب فوق تخصصی از رشته های مختلف پزشکی تشکیل شده که بر روند درمانی ایشان نظارت دارد. وضعیت عمومی ایشان، علائم حیاتی و شرایط کلی پایدار و رو به بهبود است. عفونت های متعدد شکمی که به دلیل عمل جراحی روده و عفونت کیسه صفرا پیش آمده بود، تحت کنترل و درمان است. ایشان هوشیار بوده و به دلیل نیاز به کمک تنفسی به دستگاه تنفسی متصل است و تحت درمان طبی و مراقبت های ویژه قرار دارند.»

در تاریخ ۱۵ فروردین ماه بود که این بار معاون درمان دانشگاه علوم پزشی ایران و سرپرست تیم درمان عباس کیارستمی در گفتگویی تاکید کرد هنوز هیچ نکته ای که خبر سرطان را تایید کند به دست نیامده است. دکتر رضا پایدار گفت: «چنین چیزی برای وی مطرح نیست و اصلا بیماری سرطان برای کیارستمی مطرح نشده است. طبق آخرین پاتولوژی نیز سرطان گزارش نشده است بلکه بیماری او پلیپ روده است و بر این اساس قسمتی از روده که دارای یک زائده بوده، برداشته شده است؛ بنابراین بدخیمی در کار نبوده است.»

او در عین حال برخی شایعات مبنی بر رخ دادن قصور پزشکی در عمل جراحی اول کیارستمی را نیز تکذیب کرد.

نفس های حقیقی

۱۷ فروردین ماه روز خوشایندی برای دوستداران کیارستمی بود. او در این روز از خواب مصنوعی خارج شد و بدون دستگاه موفق به تنفس شد. تیم پزشکی معالج عباس کیارستمی در چهارمین گزارش از وضعیت درمانی عباس کیارستمی اعلام کرد که صبح ۱۷ فروردین ماه تیم پزشکان معالج عباس کیارستمی، دستگاه تنفسی این فیلمساز را جدا کرد. بنا به اعلام پزشکان تنفس این هنرمند جهانی به حالت عادی برگشته است.

روزهای سختِ دوستداران کیارستمی...

پزشکان؛ کیارستمی را از حالت خواب مصنوعی خارج کرده اند و او دارد به تدریج هوشیاری کامل خود را به دست می آورد. خانواده این فیلمساز بزرگ و مطرح جهانی دقایقی پیش از او عیادت و خبر ذکر شده را تایید کردند. خبرها حکایت از آن دارد که این فیلمساز مطرح سینما با وجود دارا بودن علائم حیاتی و تنفسی پایدار همچنان در بخش مراقبت های ویژه بستری است و باید به لحاظ عفونی تحت کنترل باشد.

سرطان

یکی از پرسش هایی که به فاصله کوتاهی از شنیدن خبر بستری شدن کیارستمی در بیمارستان مطرح می شد این سوال بود. «سرطان؟» و همین موجب شد شایعات و اخبار ضد و نقیضی در این مورد بارها و بارها در فضای مجازی و رسانه ها منتشر شود. ۱۰ فروردین ماه بود که عباس یاری از منتقدان باسابقه سینما، با نوشتن متنی در صفحه اینستاگرم خود خبر سرطان را تکذیب کرد: «خبری که طی چند روز اخیر خیلی شوکه ام کرد، خبر بیماری فیلمساز جهانی مان عباس کیارستمی بود.

خیلی ها در فضای مجازی شایعه کرده بودند که استاد به خاطر سرطان در بیمارستان بستری شده اند. حالا خبر خوبی که برای تان دارم این است که آقای کیارستمی حال شان خیلی بهتر از روزهای قبل است و شایعه سرطان هم خدا را شکر صحت ندارد. بستری شدن شان به خاطر عمل روده بوده و پزشکان معالج بعد از عمل، به خاطر ضعف، تب، فشار بالا و قند اجازه مرخصی نداده اند. الان خوشبختانه مشکل خاصی نیست و امیدواریم چهره هنرمند و دوست داشتنی سینمای ایران که افتخارات قابل توجهی برای کشورمان به ارمغان آورده اند تا هفته آینده مرخص شوند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به امید سلامت و بهبود کارگردان خوب و با شخصیت کشورمان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج