جاباما
۴۳۹۳۱
۱ نظر
۵۳۳۲
۱ نظر
۵۳۳۲
پ

بازیگران مشهوری که سفیران بزرگی شدند

تنها چند روز پس از شکار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، حمید فرخ‌نژاد به‌عنوان سفیر حسن نیت بنیاد بیماری‌های نادر معرفی شد. عنوانی که در نگاه نخست نسبتی با فضای حرفه‌ای سینما ندارد اما عنصر "شهرت" و "محبوبیت" نقش بسزایی در اعطا آن دارد.

مجله مهر: عنصر "شهرت" نقش به‌سزایی در تبلیغ و تسهیل فعالیت‌های خیرخواهانه و انسان‌دوستانه دارد که برخی نهادهای ملی و بین‌المللی با معرفی "سفیر" از ‌آن بهره می‌گیرند.

تنها چند روز پس از شکار سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، حمید فرخ‌نژاد به‌عنوان سفیر حسن نیت بنیاد بیماری‌های نادر معرفی شد. عنوانی که در نگاه نخست نسبتی با فضای حرفه‌ای سینما ندارد اما عنصر "شهرت" و "محبوبیت" نقش بسزایی در اعطا آن دارد.

سنت معرفی "سفیر" برای انجام فعالیت‌های انسان‌دوستانه اگرچه سنتی نو پا در ایران محسوب می‌شود اما پیش‌تر و با قرار گرفتن نام برخی از چهره‌های سرشناس ایرانی در فهرست سفیران صلح نهادهای بین‌المللی با این سنت آشنا بوده‌ایم. در این میان سفیران صلح یونیسف سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.

ستاره‌ها در خدمت صلح و دوستی

"شخص باید عنصر شهرت را داشته باشد." این اصلی‌ترین شرطی است یونیسف برای معرفی "سفیران دوستی و صلح" در نظر می‌گیرد. به همین دلیل هم برای بسیاری از کشورهای دنیا نام یونیسف یادآور ورزشکاران و هنرمندان معروف است؛ کسانی چون رابرت دنیرو، دیوید بکهام، جکی چان و سر راجر مور (بازیگر سابق جیمز باند) که به عنوان "سفیران دوستی و صلح" یونیسف فعالیت می‌کنند.

ایرانی‌ها هم در این قافله تاکنون دو سفیر داشته‌اند یکی علی دایی که در سال فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۸ این عنوان را یدک کشید و دیگری مهتاب کرامتی بود که از مرداد ماه سال ۱۳۸۵ به‌این عنوان معرفی شد. کرامتی پیش از پیوستن به یونیسف فعالیت‌هایی را در زمینه‌های خیریه داشت و در انجمن‌های مختلف عضو بود. یکی از ماموریت‌های کرامتی برای یونیسف که در جهت اجرایی شدن آن تلاش کرد، همکاری برای ساخت مدرسه در لبنان و کمک به دانش آموزان لبنانی بود.

بازیگران مشهوری که سفیران بزرگی شدند

مهتاب کرامتی در میان کودکان محروم

یونیسف سفیرانش را از میان افراد مشهور کشورهای مختلف برای دوره‌های دو ساله انتخاب می‌کند و اگر سفیری بخواهد، می‌تواند بعد از دو سال دوره را تمدید کند.

در مدت دوساله، سغیران یونیسف مسئولیت‌هایی را عهده‌دار می‌شوند که بخشی از ‌آن سفر به مناطق محروم در کشورهای مختلف است و به همین دلیل قبول دوباره این مسئولیت (که برعهده خود سفیران است) کمتر پیش می‌آید. کرامتی یکی از چهره‌هایی است که حاضر به تمدید فعالیت خود در این زمینه شده‌است.

نکته جالب اینکه یونیسف سفیرانش را در سه رده طبقه‌بندی می‌کند: جهانی، منطقه‌ای و ملی. کسانی چون آمیتاباچان، دیوید بکهام، ریکی مارتین، جکی چان و سر راجر مور به‌عنوان سفیران جهانی فعالیت می‌کنند. این‌ها افرادی هستند که برای اغلب مردم دنیا شناخته شده‌اند و شهرتشان از مرزهای جغرافیایی فراتر رفته است.

یونیسف هم اکنون پنج سفیر منطقه‌ای از چهار منطقه اروپای مرکزی و غربی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و شمال آفریقا و شرق، غرب و آفریقا دارد. تعداد زیادی از کشورهای جهان هم سفیران ملی دارند، یعنی کسانی که در مرزهای کشور خودشان برای اجرای برنامه های یونیسف فعالیت می‌کنند.

بازیگران مشهوری که سفیران بزرگی شدند

بهرام رادان در کنار رونالینیو

غیر از یونیسف که اختصاص به حمایت از کودکان دارد، زیر مجموعه‌های دیگر سازمان ملل هم فعالیت‌های مشابهی در زمینه بهره‌گیری از چهره‌ها دارند و از میان ایرانیان بهرام رادان در سال ۸۹ به‌عنوان اولین سفیر ایرانی برنامه جهانی غذا، از سوی سازمان ملل معرفی شد.

بهرام رادان دراين ارتباط اعلام کرد: "من بسيار مفتخرم که بعنوان اولين سفير ملي اين نهاد در جمهوري اسلامي ايران برگزيده شده‌ام و مشتاق همکاري با برنامه جهاني غذا در راستاي کمک به گرسنگان جهان هستم. من مي‌خواهم سهمي در تلاش جهاني براي ساختن دنيائي عاري از گرسنگي داشته باشم."

همکاري رادان با این نهاد بین‌المللی شامل بازديدهاي ميداني از پروژه برنامه جهاني غذا بود که به بيش از ۳۸۰۰۰ پناهنده افغان و عراقي در مهمانشهرهاي سراسر کشور کمک غذائي ارائه مي‌دهد. برنامه جهاني غذا براي ۲۲ ميليون کودک دانش آموز در ۷۰ کشور دنيا که نيمي از آنها دختر هستند، وعده غذائي فراهم مي‌کند.

بهرام رادان در این زمینه به جمع چهره‌های سرشناسی چون کاکا، رونالدينيو، درو بريمور و ساير چهره‌هايي که از شهرت خود براي کمک به برنامه جهاني غذا در بالابردن آگاهي مردم در مبارزه عليه گرسنگي جهاني بهره مي‌گيرند، پیوست. برنامه جهاني غذا بزرگترين سازمان بشردوستانه در دنيا و در مبارزه عليه گرسنگي است.

بازیگران مشهوری که سفیران بزرگی شدند

نسخه وطنی؛ تلاش برای مهرافزایی

در کنار سازمان‌های بین‌المللی چند سالی است که برخی نهادهای خصوصی و نیمه‌خصوصی فعال در زمینه خدمات انسان‌دوستانه در سطح ملی نیز اقدام به معرفی سفیر می‌کنند. یکی از فعال‌ترین این مراکز موسسه نیکوکاری مهرآفرین است که هر سال یکی از چهره‌های سرشناس را به‌عنوان سفیر مهرآفرین معرفی می‌کند.

این عنوان در حال حاضر متعلق به کتایون ریاحی است که سال قبل و پس از فاطمه معتمدآریا ، رضا صادقی و مریلا زارعی به‌عنوان چهارمین سفیر مهرآفرین معرفی شد. فاطمه معتمدآریا که در این موسسه به‌عنوان اولین سفیر مهرآفرین معرفی و فعال شده بود در مراسم افتتاح دفتر کاری‌اش اظهار داشت: «اهداف این مجموعه درازمدت و معطوف به یک بخش خصوصی نیست و شاید برای اولین‌بار است که در کشور ما موسسه خصوصی برای ریشه‌کنی فقر اقدام می‌کند».

وی از اهداف مهرآفرین در درازمدت یاد کرد و گفت: «پیش‌بینی سالیانه‌ که در نظر گرفته شده است، علاوه بر تهران فعالیت ما بیشتر در شهرستان‌ها و مناطق محروم خواهد بود و در هر فصل سفری به این مناطق خواهیم داشت.»

سازمان بهزیستی هم چندی پیش در حرکتی مشابه کامران نجف‌زاده خبرنگار واحد مرکزی خبر را به‌عنوان خبرنگار افتخاری و نیز سفیر کودکان بی سرپرست معرفی کرد. دکترهاشمی رییس این سازمان ضمن اهدای نشان درجه يك حمايت و لوح سفیر ویژه کودکان بی‌سرپرست و معلولان و سالمندان به کارمران نجف‌زاده هدایایی نیز تقدیم مهدی مهدوی کیا، کریم باقری، آتیلا پسیانی‌، فرامرز قریبیان و حمید سوریان به‌عنوان چهره‌های فعال در این زمینه اهدا کرد.

بازیگران مشهوری که سفیران بزرگی شدند

فرخ‌نژاد؛ تازه‌ترین سفیر هنرمند

حمید فرخ‌نژاد که به‌واسطه ایفای نقش در پروژه سینمایی "استرداد" توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگری را از سي‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از آن خود کند، تازه‌ترین سفیر در میان هنرمندان ایرانی است. وی که چندی پیش به عنوان سفیر حُسن‌نیت بنیاد بیماری‌های نادر معرفی شد، در سخنانی با اشاره به نحوه آشنایی‌اش با بنیاد بیماری‌های نادر گفت: حدود دو ماه پیش از طریق پیمان قاسم‌خانی در جریان مشکل دو کودک قرار گرفتم و به اتفاق آن‌ها به بنیاد بیماری‌های خاص مراجعه کردیم، اما بیماری آن‌ها از چارت آن بنیاد خارج بود.

وی ادامه داد: در نهایت متوجه شدیم باید به بنیاد بیماری‌های نادر برویم و همزمان از این بنیاد با من تماس گرفته شد و بدون اینکه در جریان این موضوع باشند، از من دعوت کردند تا به عنوان سفیر حُسن‌نیت همکاری کنم و برایم جالب بود مرکزی که ما به دنبالش بودیم، اکنون خودشان تماس گرفته‌اند و چنین درخواستی دادند.

بازیگر برگزیده‌ی جشنواره سی‌ویکم فیلم فجر خاطرنشان کرد: خوشحالم در این عصر و دنیا آدم‌هایی هستند که خارج از بده‌بستان‌های دولتی با همت خود و مردم کار به این بزرگی انجام می‌دهند و وظیفه‌ خود دیدم در این بنیاد نقشی داشته باشم.
علی داودیان، مدیرعامل این بنیاد نیز در سخنانی با اشاره به همکاری حمید فرخ‌نژاد با بنیاد بیماری‌های نادر گفت: ما از آدم‌هایی که مردمی هستند و دغدغه‌های جامعه برایشان اهمیت دارد، خواستیم قدم‌رنجه کنند که خوشبختانه حمید فرخ‌نژاد با یک تماس دعوت ما را قبول کرد و چنین شرایطی را فراهم کرد. وی افزود: بنیاد بیماری‌های نادر یک بنیاد مردم‌نهاد است و کارهای عام‌المنفعه در ایران انجام می‌دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • man

      همه هنرمندان خوب و همه کسانی که به نوعی به افراد نیازمند کمک میکنند مطمعن باشند که مورد لطف خداوند قرار دارند.
      عبادت بجز خدمت خلق نیست
      یاعلی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج