adexo3
۵۱۲۰۰۷
۵۳۴۱
۵۳۴۱
پ

بیوگرافی ژاک پره ور؛ شاعری برای همه

ژاک پره ور (Jacquec Preَvert) شاعر و نویسنده فرانسوی در سال ۱۹۰۰ در نویی - شهری نزدیک پاریس‌- به دنیا آمد. مادرش سوزان از اهالی اورنی و پدرش‌زاده برتانی بود. شش سال پس از تولد ژاک، پی یر دومین فرزند خانواده به دنیا آمد که بعد‌ها به سینماگری پرداخت.

روزنامه ایران: ژاک پرور (Jacquec Preَvert) شاعر و نویسنده فرانسوی در سال ۱۹۰۰ در نویی - شهری نزدیک پاریس‌- به دنیا آمد. مادرش سوزان از اهالی اورنی و پدرش‌زاده برتانی بود. شش سال پس از تولد ژاک، پی یر دومین فرزند خانواده به دنیا آمد که بعدها به سینماگری پرداخت.
بیوگرافی ژاک پره ور؛ شاعری برای همه
کودکی ژاک پرور با رؤیاهای زیبای آن دوران و در کنار دوستان خوبی چون لویی اراگون سپری شد. در جوانی پرور به محفل سوررئالیست‌ها راه پیدا کرد و در آن جا با بزرگانی چون روبر دسنوس فیلیپ سوپو آشنا شد و در سال 1928 رسماً به جمع آنان پیوست.
روزگار جوانی ژاک
به روزگار جوانی ژاک پرور به کارهای متعددی مشغول شد، از جمله مقاله نویسی در روزنامه ها، بازی در فیلم‌های تبلیغاتی و نگارش فیلمنامه. در این میان هانری میشو شاعر بزرگ فرانسوی حامی او بود و ژاک پرور در پناه حمایت‌های این شاعر بزرگ، رشد فکری و فرهنگی چشمگیری کرد و پس از این دوره است که پرور دست به تألیف تعدادی از مهم ترین فیلمنامه‌های سینمای فرانسه زد و دوره‌ای درخشان را با مارسل کارنه کارگردان فقید فرانسوی آغاز کرد که حاصل آن فیلم‌های ارزشمندی چون: کودکان بهشت، دروازه‌های شب و درام مسخره است.
بیوگرافی ژاک پره ور؛ شاعری برای همه
پرور در سال ۱۹۴۵ مجموعه شعر (گفتارها) را منتشر می‌کند که یکی از شاهکارهای هنر مردمی فرانسه در قرن بیستم است. این کتاب با استقبال فراوانی روبه‌رو می‌شود و ژاک پرور را در میانسالی به اوج شهرت و افتخار می‌رساند، خاصه اینکه انتشار کتاب گفتارها با آزادی فرانسه ازاشغال نازی‌ها همزمان می‌شود.
استقبال از شعر پرور در تمامی طبقات و لایه‌های اجتماعی و سیاسی فرانسه و همچنین استقبال از ترجمه اشعار او به دیگر زبان‌های جهان، خبر از نبوغی کم نظیر و غبطه‌برانگیز می‌دهد که تا امروز نظیر آن به ندرت مشاهده شده است. به تعبیر منتقد فرانسوی ژان مالینیون، شعر پرور بی‌اندازه شاد، روشن و برای تمامی زمان‌ها تازه و بکر است.
بیوگرافی ژاک پره ور؛ شاعری برای همه
هارمونی شاعرانه پرور
پرور نوع خاصی از شعر را خلق کرده که بسیار دلنشین و در عین حال فاقد هماهنگی و هارمونی شاعرانه است. اشعارش ساده اما ژرفند و موضوعات متنوعی را در بر می‌گیرند به طوری که خواننده هرگز از خواندن و بازخوانی آنها خسته و ملول نمی‌شود. در کتاب گفتارها پرور کاریکاتوریست و هجو نویسی است که ضد حماقت و شقاوت زمانه طغیان می‌کند.
پرور حضوری است متفاوت، فردی است ضد آکادمیک که بر ضد مفهوم سلطه و سلطه گری در تمامی ابعاد آن قد علم می‌کند و هم از این روست که شعر این شاعر طغیانگر با استقبال طبقه جوان فرانسه روبه‌رو می‌شود. در جریان انقلاب دانشجویی 1968 در پاریس، دانشجویان اشعار ژاک پرور را از بر می‌خواندند.
بیوگرافی ژاک پره ور؛ شاعری برای همه
بخش دیگری از فعالیت‌های فرهنگی او کتاب هایی است که برای کودکان و نوجوانان نوشته و دوست هنرمندش السا هنریکه آنها را تصویرگری کرده است: شیر کوچولو، قصه هایی برای بچه‌های حرف نشنو، اپرای ماه و نامه‌های جزایر بالا دار نمونه هایی از فعالیت‌های او برای کودکان است که با استقبال بسیاری روبه‌رو شده و پس از چند دهه از زمان نگارش آنها همچنان در فرانسه چاپ و تجدید چاپ می شود.
در سایر نوشته‌های این شاعر بزرگ، مرز میان آثار کودکان و بزرگسالان کاملاً مشخص نیست چرا که دنیای کودکی و کودک شاد و سرخوش درون شاعر تا زمان مرگش در ۱۹۷۷ بسیار فعال و سرزنده بود. برگزیده‌ای از شعرهای او به همت محمدرضا پارسایار با نام «آفتاب نیمه شب» چند سال پیش به چاپ رسید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج