جاباما
۵۳۷۹۰۰
۲ نظر
۵۰۱۸
۲ نظر
۵۰۱۸
پ

معروف‌ترین دستیاران چهره‌های سیاسی جهان

منشی‌های تاریخ ساز

اگر نگاهی به رهبران شناخته شده در کشورهای مختلف و مدیران صنایع و سازمان‌های بزرگ بیندازید، حتما با یک منشی وفادار و توانا روبرو خواهید شد که در کنار او و همپای آن شخص در حال تلاش و کار است.

مجله دانستنیها - آریاناز محمدی: اگر نگاهی به رهبران شناخته شده در کشورهای مختلف و مدیران صنایع و سازمان های بزرگ بیندازید، حتما با یک منشی وفادار و توانا روبرو خواهید شد که در کنار او و همپای آن شخص در حال تلاش و کار است. ما نام چند منشی معروف از سراسر جهان را جمع کرده ایم که اگر نبودند، شاید رؤسای آنها تا این حد موفق نمی شدند و البته این منشی ها برای خود نامی هم بر هم زده اند، کسانی که سر بزنگاه های تاریخی در کنار مدیران و رئیسان خود بودند و فقط دستیاری ساده نبودند، بلکه با مشاوره های مهم خود آنها را به مسیر صحیح هدایت کردند.

۱. مارکوس تولیوس تیرو / Marcus Tullius Tiro
منشی‌های تاریخ ساز

او به عنوان یک برده در روم باستان به دنیا آمد. «مارکوس»، لاتین و یونانی را آموخت و به عنوان منشی برای رئیس خود که وکیلی معروف به نام «مارکوس تولیوس سیکرو» بود، کار می کرد.

او وظیفه نوشتن سخنرانی های رئیس خود را به عهده داشت، برای این کار سیستم خود را ابداع کرد؛ سیستمی که برای هزار سال روی کار ماند و تبدیل به یک مکتب شد. این سیستم نوشتن سخنرانی که به «تیرو» (Tironian notes) معروف است، هنوز هم استفاده می شود.

2. الکساندر همیلتون / Alexander Hamilton
منشی‌های تاریخ ساز

پس از این که «همیلتون» در سال ۱۷۷۷ میلادی به درجه کلنلی ارتش رسید، توجه ژنرال «جورج واشنگتن» به او جلب شد. برای پنج سال آینده، همیلتون دوش به دوش واشنگتن کار کرد و بیشتر سخنرانی های او را نوشت تا این که در نبرد «یورک تاون» رهبری یک گردان از ارتش آمریکا علیه نیروهای بریتانیا به او سپرده شد. بعدها در طول ریاست جمهوری جورج واشنگتن، همیلتون وزارت خزانه داری را بر عهده گرفت و سیستم بانکداری جدیدی را به راه انداخت.

۳. جان نیکولای و جان هی / John Nicolay and John Hay
منشی‌های تاریخ ساز

بعد از آن که «ابراهام لینکلن» در سال 1860 رئیس جمهور شد، از «جان نیکولای» روزنامه نگار سابق، خواست تا منشی خصوصی اش شود. جان نیکولای هم از همکلاسی سابقش، «جان هی» خواست تا دستیار او شود. آن دو ارتباط نزدیکی با لینکلن برقرار کردند. جان نیکولای و جان هی بعدها راه سیاسی خود را رفتند. نیکولای در پاریس قاضی دادگاه شد و هی منشی مخصوص ایالتی آمریکا. آن دو بعد از مرگ لینکلن کتاب زندگینامه او را منتشر کردند تحت عنوان «آبراهام لینکلن: یک تاریخ».

4. میسی لیهند / Meriwether Lewis
منشی‌های تاریخ ساز

«مارگارت لیهند» معروف به «میسی»، بیش از ۲۰ سال منشی شخصی «فرانکلین روزولت» و یکی از معتمدترین کارمندان او بود. از ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۱ کاخ سفید به لطف برنامه ریزی های میسی مانند یک کارخانه بدون توقف کار کرد.

در سال ۱۹۴۱ لیهند چند حمله قلبی را پشت سر گذاشت و به ناچار پست خود را ترک کرد و دستیار او، جایش را گرفت. لیهند در سال ۱۹۴۴ بر اثر شدت بیماری درگذشت.

۵. الیزابت نل / Elizabeth Nel
منشی‌های تاریخ ساز

«الیزابت نل» در می 1941 برای نخست وزیر انگلستان «وینستون چرچیل»، شروع به کار کرد. او در زمان جنگ جهانی دوم در کنار نخست وزیر بود. الیزابت در سال 1945، هنگامی که چرچیل در انتخابات بازنده شد، باز هم در کنار نخست وزیر سابق ماند. در زمان همکاری با چرچیل، نل گزارش های بسیاری از وضعیت دولت برای او می نوشت. همچنین گاهی سخنرانی های او را ویرایش می کرد و علاوه بر اینها، ویرایش نامه های چرچیل به دیگر افراد و رهبران هم با او بود. در واقع تمامی کارهای چرچیل از زیر دست او رد می شد.

6. لرد مارتین چارتریز / Lord Martin Charteris
منشی‌های تاریخ ساز

با این که او تنها بین سال های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۷ منشی شخصی «ملکه الیزابت دوم» بود، به عنوان یکی از نزدیک ترین افراد او شناخته می شد. خانواده او از معتمدترین افراد در دربار انگلستان بودند. وقتی منشی قبلی یعنی «آدیان» استعفا داد، چارتریز روی کار آمد. لرد چارتریز چهره تاج و تخت انگلستان را تغییر داد و آن را مدرن کرد. همچنین ملکه را تشویق کرد تا جشن نقره ای خود را در سال ۱۹۷۸ برگزار کند؛ مراسمی که در واقع بیست و پنجمین سالگرد تاج گذاری ملکه بود. این مراسم در انگلستان اهمیت زیادی دارد.

۷. رز ماری وودز / Rose Mary Woods
منشی‌های تاریخ ساز

خدمت وفادارانه او به «نیکسون» در سال 1947 آغاز شد. «رزماری وودز» بیشتر به خاطر شهادتش در دادگاه واترگیت معروف است؛ وقتی که توضیح داد چگونه و بر حسب تصادف، اطلاعات مربوط به صحبت های رئیس جمهور و رئیس کل کارمندان را سه روز پس از واقعه واترگیت پاک کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صوری

      نمیدونم چرا هر چی شماره ۴ رو نگاه میکنم نمیتونم فارسی و لاتینشو تطبیق بدم؟

    • آرش

      آفرین صوری خخخخخخخ فک کنم اشتباه کردن معلومه آدم نکته‌سنج و ریزبینی هستی من‌که فقط اسمشون به فارسی رو خوندم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج