۶۸۶۰۶۰
۶۶ نظر
۶۱۸۳
۶۶ نظر
۶۱۸۳
پ

روزمرگی‌های یک ریاضیدان جوان

ایمان افتخاری یکی از ریاضیدانان برجسته ایران است؛ جوانی که حضور در کشورش را به استادیاری در دانشگاه هاروارد ترجیح داده است.

مجله همشهری دانستنیها - محدثه طالبی: ایمان افتخاری یکی از ریاضیدانان برجسته ایران است؛ جوانی که حضور در کشورش را به استادیاری در دانشگاه هاروارد ترجیح داده است.

معاون پژوهشکده ریاضی پژوهشگاه دانش های بنیادی، از ریاضیدانانی که روی یکی از جدیدترین و مهم ترین شاخه های ریاضی کار می کند. ریاضیدان جوانی که زمانی استادیار دانشگاه هاروارد بود و حالا به خواست خودش در کشورش به دانشجویان وطنی درس می دهد. با او در پژوهشگاه دانش های بنیادی گفت و گو کردیم؛ ساختمانی به قدمت نیم قرن، آرامیده در انبوه کاج ها و کلاغ ها، فارغ از هیاهوهای برای هیچ معمول فضاهای دانشجویی و آکادمیک ایران، به دور از همهمه پایتخت، تو گویی جزیره ای ویژه دانشمندان در گوشه ای از نیاوران. اتاق بی پیرایه افتخاری که معاون پژوهشکده ریاضی است، در طبقه دوم قرار دارد.

یک میز، کتابخانه ای که از آثار شاعران قرن هفتم تا آخرین کتب علمی در آن مسالمت آمیز کنار هم نشسته اند، در کنار خط خطی های دختر دو ساله اش که به دیوار چسبانده شده اند، اثاث اتاق آقای ریاضیدان را تشکیل می دهند. آنچه می تواند ایمان افتخاری را به درستی توصیف کند این است که او به شدت خودش است، بی وجه نمایشی، با پاسخ هایی صریح و مفصل که احتمالا از روحیه معلمی اش می آید. با وجود اعتماد به نفس بالایی که خودش هم آن را قبول دارد، کمترین تعریفی از خودش نه به کلام می آورد و نه در لحن و رفتارش نمود دارد. وقتی یخ گفت و گو آب می شود و چهره جدی و آرامش به خنده های رهاتر باز، خاطرات نگفته ای از زمان اقامتش در آمریکا تعریف می کند؛ خاطراتی متضمن به توصیه های کاربردی برای دانش آموزان و دانشجویان جوان.

روزمرگی‌های یک ریاضیدان جوان

ایمان افتخاری

تاریخ تولد: 1358
محل تولد: گلپایگان
تحصیلات: دکترای ریاضی از دانشگاه پرینستون آمریکا

همین که وقتی یک پسربچه دوازده، سیزده ساله بوده به تنهایی شاهنامه را کامل خوانده بود یا شب ها تا دیروقت در مدرسه می ماند تا به خاطر علاقه اش به برنامه نویسی مسائل ریاضی را مدلسازی کند، نشان از این داشت که او با دیگران فرق دارد. پسر گلپایگانی، هشت ساله بود که با خانواده به تهران آمد. شاگرد همیشه ممتاز، روند صعودی پیشرفت علمی اش را بدون کمترین افت و خیزی طی کرد؛ روندی که از دبستانش در گلپایگان شروع شد و به علامه حلی، شریف، پرینستون و در نهایت هاروارد رسید. ورودش به علامه حلی از نظر علمی بسیار برایش پربار بود، اما جز آن، اعتقادات و بخش بزرگی از تعهدش به کشور و انگیزه هایش برای بازگشت از آمریکا به ایران را مدیون معلم ها و افراد حاضر در علامه حلی می داند.

فراز و فرود طلایه داران المپیاد

ایمان خیلی زود تصمیم گرفت ریاضیدان شود؛ سال سوم راهنمای اعتماد به نفس بالایش در مسابقات کمکش کرد تا نظر معلمان و مسئولان به سمتش جلب شود و فرصت های بیشتری را در اختیارش قرار دهند. او اولین دانش آموز دوم دبیرستانی ایرانی بود که در المپیاد علمی جهانی شرکت کرد، مدال طلا گرفت و به او اجازه داده شد تا سوم دبیرستان را جهشی بخواند. او سال بعد نه تنها مدال طلای المپیاد جهانی را به دست آورد، که به عنوان دومین دانش آموز ایرانی پس از مریم میرزاخانی موفق شد نمره کامل المپیاد را هم به دست آورد.

«بار دوم رفته بودم نمره کامل بگیرم. در فیلم هایی که از آن موقع مانده معلوم است که ما ازخودمتشکر بودیم. البته در علم واقعی و فارغ از مسابقات خوب نیست آدم دچار توهم باشد. خیلی از ریاضیدان های بزرگ در مواجهه با افراد، با اعتماد به نفس نیستند و ممکن است سریع خودشان را ببازند، اما در خلوت شخصی قوی عمل می کنند. در نظام تعلیم و تربیت ما، معمولا به چنین افراد شاخصی بی توجهی می شود، چون بلد نیستند خودشان را پرزنت کنند.» سال 76، ایمان تحصیل در رشته ریاضی را در دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد؛ اما این مهمترین اتفاق آن سال برای او نبود.

تلخ ترین اتفاق برای المپیادی ها و شریفی های آن دوره در یکی از روزهای پایانی همان سال رقم خورد. 26 اسفند ماه، اتوبوس دانشجویانی که از مسابقات ریاضی و کنفرانس دانشجویی دانشگاه چمران اهواز به تهران باز می گشتند، حوالی پلدختر از جاده منحرف شد و سقوط کرد. ایمان افتخاری که پس از مریم میرزاخانی رتبه دوم مسابقات دانشجویی کشور را کسب کرده بود، آسیب جدی دید و بعد از جراحی چند روزی را در بیمارستانی در خوزستان بستری شد؛ این در حالی بود که باقی بازماندگان این حادثه، فردای آن شب به همراه پیکر هفت تن از دوستانشان با هواپیما راهی تهران شده بودند.

روزمرگی‌های یک ریاضیدان جوان

روزمرگی های یک ریاضیدان جوان

دوره کارشناسی، سه ساله تمام شد و ایمان افتخاری «دانشگاه پرینستون» را از بین چند دانشگاهی که از آن ها پذیرش داشت، برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا انتخاب کرد. در این مدت شادابی جوانی در کنار انگیزه بی پایان ریاضیدان جوان برای پیشرفت باعث شد تقریبا تمام زندگی را روی درس متمرکز کند. «هدف گذاری من تا اواخر دوره دکتری به سمت دانشمند موفق شدن و آمریکا ماندن بود. نسبت به مسائل مختلف بی تفاوت بودم و فکر می کردم خدمت به کشور این است که فرد علمی موفقی باشم. لازمه این موفقیت هم، کار زیاد است. قسمت قابل توجهی از زمانم صرف مطالعه می شد.

در زمان تز، ۱۶ ساعت در روز کار می کردم. از نکات مثبت غرب این است که می توانید مدت طولانی روی کار متمرکز شوید. برای این که وقت تلف نشود، شنبه ها به اندازه یک هفته غذا درست می کردم. گاهی غذایی که می خوردم واقعا بوی گندیدگی می داد.» وقتی این جای ماجرا می رسد چهره اش را در هم می کشد و سرش را تکان می دهد. «هنوز بویش یادم می آید. اما می خوردم، چون زمان مهم بود. الویه دوست داشتم، یک تشت الویه درست می کردم و چون غذای سردی است، روزهای آخر هفته دیگر تمام بدنم می لرزید و می خوردم.» البته این همه سختی نتیجه داشت.

موفقیت های علمی و کاری ایمان در آن دوره به بالاترین حد خودش رسیده بود. وقتی مدرک دکترا را گرفت، از هاروارد، کلمبیا، ام آی تی و استنفورد پیشنهاد کار داشت. او در نهایت هاروارد را برای تدریس انتخاب کرد. او در همه سال های سخت تحصیل، با برنامه ریزی منظم، علایق دیگرش را هم پی گرفت. ورزش و یک روز درمیان دویدن یکی دو ساعته، یکی از این برنامه ها بود. چند سال آخر اقامت در آمریکا هم وقت قابل توجهی را به مطالعات اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی اختصاص داده بود.

علاقه اش به ادبیات، حالا گسترده تر شده بود و به علوم انسانی و اسلامی هم می پرداخت. در سال آخر دکتری با آن حجم سنگین مطالعات و کار علمی، روزی یک ساعت به صورت مرتب و بعد از مدتی یکشنبه ها از صبح تا شب را به این بخش از مطالعاتش اختصاص می داد. همه این ها البته در کنار جلسات قرآن و جلساتی بود که با شیعیان غیرایرانی بوستون برگزار می کرد.

مسئولیت اجتماعی بازگشت به وطن

مجموعه آثار شهید مطهری، تفسیر المیزان و دیگر کتب اعتقادی در کنار کتاب های تاریخی، تعلیم و تربیت و... بخشی از سیر مطالعاتش در آن زمان بودند که در تغییر دیدگاه و تصمیمش برای بازگشت موثر بودند. با این همه خودش هنوز فکر می کند آن قدر که باید و شاید در اوایل جوانی تنوع مطالعاتی نداشته: «افراد خاستگاه های فکری متفاوتی دارند؛ بنابراین نمی شود پررنگ گفت چه بخوانند اما هرچه می خوانید، منصفانه بخوانید و در حوزه مطالعاتتان تنوع داشته باشید؛ این باعث می شود شخصیت جامع تری پیدا کنید و از زندگی لذت بیشتری خواهید برد.»

ایمان ثمره این مطالعات را زمانی که به ایران برگشت و به فعالیت های اجرایی و سیاستگذاری در حوزه علم مشغول شد، بیشتر احساس کرد. «بخشی از کار علمی فعالیت علمی صرف است، اما بخش دیگرش همکاری در تیم، مدیریت تیم و سیاستگذاری علمی جامعه است. به این معنی، تنوع مطالعاتی در تعامل با محیط و افراد نقش موثر دارد. فرد نباید بی سررشته از رشته های مرتبط به حوزه فعالیتش باشد. فیزیک، مهندسی، سیاستگذاری های تکنولوژی، تعلیم و تربیت و تفکر در مدیریت مواردی بود که من با آن ها برخورد داشتم. در هر حوزه ای هر چقدر هم باهوش باشید، بی نیاز از مطالعه نیستید،

چرا که افرادی که باهوش تر بودند سال ها وقت گذاشته اند، مسائل را مرتب و منظم کرده اند و راهش را پیدا کرده اند. هر چند که در حوزه های گوناگون و غیرتخصصی خودتان آخرش آماتور خواهید بود.» افتخاری البته حساب پرداختن به فعالیت های متنوع را از وقت تلف کردن جدا می داند و می گوید باید تفریحاتمان را به ویژه در بازه بیست تا سی سالگی منصفانه رصد کنیم. او هم مثل همه تجربه این وقت تلف کردن ها را داشته است؛ برای نمونه سال آخر دبیرستان وقت زیادی را صرف بازی های کامپیوتری که بسیار هم دوستشان می داشت کرد؛

اما خیلی زود فهمید چیزی از این بازی ها نصیبش نمی شود. حالا هم شبکه های اجتماعی را کنار گذاشته است؛ چرا که باور دارد ورود به این فضا، حتما با غرق شدن در آن همراه خواهدبود و برای او حتی ۳۰ دقیقه اینترنت گردی ای که در خلال کارهابش پیش می آید هم، عبور از خط قرمز اتلاف وقت است. «هرچه بیشتر می گذرد افراد راه های بیشتر و بیشتری را پیدا می کنند که وقتشان را تلف کنند و ببینند که در زندگیشان اتفاقی نمی افتد!»

ایمان افتخاری از ماجرای بازگشت به ایران در سال 86 می گوید

روزمرگی‌های یک ریاضیدان جوان

چرا هاروارد را رها کردم؟

«توپولوژی بعد پایین» و «نظریه ریسمان» مفاهیم و موضوعات اصلی ای هستند که ایمان افتخاری و فعالیت علمی ریاضی اش روی آن متمرکز است؛ مباحثی که بخش عمده آن ها از شاخه های نسبتا جوان علم ریاضیات هستند و افتخاری یکی از افرادی است که در این شاخه ها به موفقیت هایی رسیده. ریاضیدانی که از جایی تصمیم گرفت مسیرش را در دنیای ریاضی، در کشور خودش ادامه بدهد. در این بخش با او در مورد فعالیت هایی که بعد از بازگشت به ایران داشته، حرف زدیم.

سال ۸۶ تصمیم گرفت به ایران برگردد؛ تصمیمی که چند سال به آن اندیشیده بود و آن قدر بالا و پایینش کرده بود که موقع اجرا تردید چندانی به خود راه نداد «من در حوزه مستقیم علمی افت کردم. با ۴۰ درصد پتانسیل قبلی فعالیت می کنم. هنوز سعی می کنم کار با کیفیت بالا انجام دهم، اما با آن موقع قابل مقایسه نیست. البته این موضوع شگفت زده ام نکرد. این طبیعت محیط علمی ماست. آن جا همکارانی که کار نزدیک به هم انجام دهیم زیاد بودند، از هر اتفاق علمی به سرعت باخبر می شدیم، اگر به تکنیکی در حوزه دیگر نیاز داشتم، می توانستم در اتاق همکارم را بزنم و سوال بپرسم.

الان یک سوال را باید ای میل کنیم و در ای میل آن ارتباط تعاملی دونفره وجود ندارد. ریاضی ما هم آن غنای بین المللی را ندارد. مثل این است که شما یک بازیکن مستعد را که می تواند در بارسلونا بازی کند بردارید بگذارید در یک تیم چینی. ممکن است بعد از پنج سال همچنان بازیکن خوبی باشد، اما در مقیاس بین المللی دیگر چندان مطرح نیست. وقتی فرد از محیط علمی مرکزی خارج شود، امکان این که به مرجعیت برسد، نیست.»

ترک آسان استادیاری هاروارد

چرا افتخاری با این استعداد و انگیزه، وقتی در زمینه ای فعالیت می کند که موفقیت در آن مستلزم حضور در مرکز علمی آن رشته است، خودش را از آن جمع جدا می کند و به ایران بر می گردد؟ بخشی از دلایل او خانوادگی و برخی دیگر شخصی هستند؛ دلایلی مثل این که او محیط فرهنگی غرب را نمی پسندد و با باورهای او هماهنگی ندارد. اما مهمتر از آن دلایل اجتماعی است. او به جای این که به خودش، به موفقیت های علمی، به کرسی استادی در دانشگاه هاروارد و خیلی از داشته ها و آرزوهای در دسترس فکر کند، به مسئولیت اجتماعی اش می اندیشد.

«برگشتن به ایران یک بعد اجتماعی هم دارد؛ به این معنی که عملکرد من در جامعه خودم چه تاثیر می گذارد. واقعا یکی از دلایل پررنگ این بود که محیط غرب آدم را از تکالیفی که به عنوان فردی از جامعه به عهده دارد، غافل می کند. نظام جامعه و باورهای ما، برای فرد مسئولیت اجتماعی و تکالیفی نسبت به جامعه قائل هستند. من در محیطی می توانم تاثیرگذاری داشته باشم که در آن رشد کرده ام و افراد و ساز و کارهایش را می شناسم.»

از نظر ایمان افتخاری، بازگشت نخبگان به کشور باید با چنین فعالیت هایی همراه باشد. «مهم است که فرد تلاش کند مجموعه های علمی داخل کشور رشد کنند و دانشجو تربیت کند. کار علمی انفرادی نیست. دست کم ۱۰- ۱۵ نفر باید دور هم جمع شوند که یک کار علمی معنادار انجام شود. آنوقت کسی که با رزومه خوب فارغ التحصیل می شود، مجموعه ای در داخل کشور را هم که ۱۵ ریاضیدان خوب در آن فعالیت می کنند، در کنار دانشگاه های خارج از کشور و به عنوان یک گزینه خوب برای ادامه فعالیت می بیند.

در فیزیک، مخابرات، بیوتکنولوژی و ریاضی مجموعه های کوچک اما خوبی دارد شکل می گیرد. وقتی این مجموعه ها دست به دست هم بدهند و یک دانشگاه خوب را تشکیل دهند، جذابیت این مجموعه بیشتر می شود. افرادی که ورودشان به ایران را با نقش داشتن در چنین جریانی همراه کردند، رضایت شغلی بهتری دارند؛ چرا که احساس می کنند که من اگرچه از حرکت صرف علمی شخصی تا حدودی عقب افتاده ام، اما می توانم کار کنم که ۴۰ سال بعد نتایج جدی تری برای کشورم داشته باشد.»

افتخاری به عنوان معاون پژوهشکده ریاضی پژوهشگاه، دانش های بنیادی، همه تلاشش را برای جذب نخبگان، چه آن ها که در خارج از کشور فارغ التحصیل شده اند و چه داخلی ها، انجام داده. زمانی که او وارد مجموعه شد، تنها یک عضو هیئت علمی و چهار پست دکتری در مجموعه بودند، اما حالا این اعداد ۱۰ برابر شده اند و سالانه بیش از ۲۰۰ درخواست برای ملحق شدن دریافت می کنند که بخش قابل توجهی از آن ها پرونده هایی کاملا درخشان و سطح بالا هستند.

رویایی به بلندی اعتلای علم ایران

تا قبل از حضور ایمان افتخاری در ایران، آمار روشنی از مهاجرت نخبگان، نرخ بازگشت و... وجود نداشت. او سعی کرد این بررسی ها را علمی و دقیق انجام دهد. «ورود کشور ما به سیاستگذاری علم و فناوری جدید است. ابتدا آماتور بودیم، اما گزارش های جدید معاونت علمی و دیگر نهادهای مسئول کشور با دقت بیشتری است. چیزی که دوست دارم تاکید کنم این است که فضا با همه مشکلاتی که وجود دارد، فضایی است که می شود به آینده اش امیدوار بود.»

این امیدواری از روحیه افتخاری ناشی می شود. کسی که در زمان دست و پنجه نرم کردن با چالش های فراوانی، اگر شبی از نگرانی خوابش نبرده، دلیلش نگرانی برای منافع مردم بوده است. «چیزی که خیلی در ایران آدم را اذیت می کند این است که افرادی از سر جهل یا از سر منافع شخصی تصمیماتی می گیرند که آدم به عینه می بیند منافع عظیم ملی زیر پا گذاشته می شود و صدمات جبران ناپذیری به فرهنگ و تعلیم و تربیت زده می شود. آدم وقتی در این چالش قرار می گیرد، با خودش می گوید که کلا پایم را از این کار بیرون بکشم یا تا زمانی که موفق شوم، بایستم و آن کاری را که می دانم درست است عملی کنم.

آنوقت باید گناه آن عمل اشتباه دیگران را هم در حد سهم خودم به گردن بگیرم. شب هایی که من خواب نداشتم و فشار رویم بوده از این جنس مسائل بوده. نهایتا فکر می کنم برای این بازگشته ام که این فشارها را تحمل کنم. اما امیدوارم در زندگی ام این را که چند موسسه متوسط داشته باشیم، ببینم. متوسط به معنای واقعی اش؛ یعنی موسسه ای که در آن به طور متداول کار خوب و هر چند وقت یک بار کار درجه یک انجام می شود و محل رفت و آمد بین المللی و شناخته شده است. البته در حوزه های تربیتی هم رویاهای جدی تری دارم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خیلی خوبه که مطالب اینچنینی هم میگذارید مرسی

    • بی نام

      فکر میکنم دهه 70 دهه درخشان اموزشی ایران بود

    • باید راهی شویم

      خیلی جالب بود اما حس میکنم فضای ناامیدی موجود در کلام ایمان افتخاری ناشی از عدم انتقال کامل مطلب می باشد

    • امتحان جامع

      ایشون خیلی ها رو هم بدبخت کرده

    • بی نام

      ایشون واقعا فرد ارزشمندی هستند و تصمیمی که گرفتند تصمیم سختی بوده است.

    • خخخ

      اااا

    • حسن

      از هاروارد و کلمبیا و ام ای تی و هیچ جای دیگه دعوت بکار نشده بوده. لطفا دروغ تحویل مردم ندید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایشون سه سال استاد هاروارد بودن
        شما چرا دروغ تحویل مردم میدین؟!

      • همکلاسی

        افتخاری سه سال دانشجوی پست داک تو هاروارد بوده و اونم اول خودش درخواست داده و قبول شده اما از اونجا دعوت به کار نشده. اگه افت نکرده بود حتما تو هاروارد نگهش می داشتن
        چهل سالشه بزور کردنش دانشیار...... با همکلاسیاس مقایسه کنید ...

      • بدون نام

        دوست عزیز! می‌دانم که شما با ایشان دچار اختلافاتی شده‌اید ولی دلیلش را نمی‌دانم، اما پسندیده نیست که به این خاطر بخواهید جایگاه علمی ایشان را که تردیدی درباره آن نیست تخریب کنید.

      • بدون نام

        همکلاسی ایشون پوزیشن بنجامین پیرس داشته که معادل استادیاریه در ضمن در پاسخ به اون بخش فوق العادده غلط اگه افت نکرده بود نگهش میداشتند،هیچکس رو به زور نگه نمیدارند و دست خود طرفه،حتی پرلمان رو هم میخواستند نگه دارند ولی خودش برگشت روسیه

      • بدون نام

        این چه ربطی به پرلمان داره؟

      • همکلاسی

        بالاخره ایشون استادیاری هاروارد رو به آسانی ترک کرده یا معادل استادیاری هاروارد رو به آسانی ترک کرده؟

      • بدون نام

        شما بهتره خوب بخونید و خوب تجزیه تحلیل کنید و همینطوری حرفی نزنید،مساله پرلمان به این برمیگشت که یکی گفته بود اگه خوب بود و افت نکرده بود "حتما" نگه میداشتنش که مثال پرلمان رو اوردم که میخواستند نگهش دارند ولی برگشت روسیه،یعنی هیچکس شما رو مجبور نمیکنه،در ضمن کرسی ایشون Benjamin Peirce assistant professor بوده که واضحه چی هست ! (احتمالا میدونید که کرسی ها دارای اسم هستند!)

    • سولماز

      این مقاله بیشتر جنبه تبلیغاتی داره واسه آقای افتخاری و برای پست و مقام نوشته شده. همینکه ایشون از ۲۹ سالگی تا ۳۹ سالگی پست معاونت پژوهشکده رو دودستی چسبیده گویای همه چیزه...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دشمن اصلی نخبگانی که برمیگیردند ایران تفاله های عشق غرب باقی مونده در مملکت مثل شما هستند

      • بدون نام

        سلام، جواب کسی که با داشتن ویژگی های برجسته علمی، برای خدمت به کشورش برگشته است تهمت زدن است؟
        ایشون اگر پستی را هم پذیرفته با توجه به شناختی که از ایشون دارم، مطمئن ام تشخیصشون این بوده که با قبول کردن این مسولیت می توانند تاثیر بیشتری برای پیشرفت علمی کشور داشته باشن بوده.

      • دانشجو ریاضی محض

        اینکه ایشون سمت های اجرایی را قبول می کنن برای من گویای اینه که یک نفر برای خدمت به کشورش حاضره به کاری هم که براش دردسری بیش نیست، هم تن بدهد.

      • سولماز

        آقای افتخاری که خودت رو پشت کامنتها پنهان کردی... این کلکا دیگه قدیمی شده که به بهانه
        خدمت و با انواع ریاکاری بیای و بیت المال را بچاپی. الان یازده سالی هست که معاون پژوهشکده ریاضی هستی و یه حقوق و مزایا و امتیاز واسه این کار می گیری؛ رییس صندوق هم هستی و یه حقوق و مزایا و امتیاز دیگم اونجا می گیری. جالبه که در دو نهاد مختلف هم هستند. چجوری در عین واحد دو جای مختلف حضور داری؟ مضاف بر این مگه شما هیات علمی نیستی و نباید در طول هفته در موسسه حضور فیزیکی داشته باشی و خدمت کنی؟ با این تفاصیل دو قورت و نیمت هم باقیه که این مسئولیتها دردسری بیش نیست؟ خدمت بدون شفافیت کلکی بیش نیست. راستی نگفتی ماهیانه چقدر حقوق می گیری؟

      • سولماز

        آقای افتخاری که خودت رو پشت کامنتها پنهان کردی... این کلکا دیگه قدیمی شده که به بهانه
        خدمت و با انواع ریاکاری بیای و بیت المال را بچاپی. الان یازده سالی هست که معاون پژوهشکده ریاضی هستی و یه حقوق و مزایا و امتیاز واسه این کار می گیری؛ رییس صندوق هم هستی و یه حقوق و مزایا و امتیاز دیگم اونجا می گیری. جالبه که در دو نهاد مختلف هم هستند. چجوری در عین واحد دو جای مختلف حضور داری؟ مضاف بر این مگه شما هیات علمی نیستی و نباید در طول هفته در موسسه حضور فیزیکی داشته باشی و خدمت کنی؟ با این تفاصیل دو قورت و نیمت هم باقیه که این مسئولیتها دردسری بیش نیست؟ خدمت بدون شفافیت کلکی بیش نیست. راستی نگفتی ماهیانه چقدر حقوق می گیری؟

      • پست داک مضطرب

        از مورخه ۱۸ اسفند ۹۷ که ریاست صندوق رو بهش دادن باید از معاونت پژوهشکده ریاضی استعفا می داد، البته حالام که از معاونت عزلش کردن از خوبی رسانه امروزیه که باعث شفافیت میشه و جلوی خیلی از بخور بخور ها رو می گیره...

      • بدون نام

        جالبه نامه زده به دکتر صالحی مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری که باید فساد ستیز باشی، رطب خورده کی منع رطب کند؟

      • بدون نام

        تخم مرغ دزد ، شتر دزد می شود

    • عزیزه

      دکتر افتخاری از سال۸۶ که بعلت افت علمی از هاروارد قطع همکاری شد و به ایران برگشت، با اینکه تو ای پی ام پست داک بود، اما حاضر شد حقوق دانشیار بگیره. یعنی استادیاری که واسه حدود ۶ الی ۷ سال حقوق دانشیار از بیت المال گرفت. حرومخوری آخر و عاقبت نداره...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قطع همکاری! جل الخالق، شما از کجا فهمیدین، تو هاروارد بودین؟ چطوری فهمیدین که افت علمی کرده‌ان؟
        جایگاه علمی ایشون و البته هر کس دیگه را افراد شاخص در اون رشته تعیین می‌کنن، که فهمیدن جایگاه ایشون حتی با وجود اینکه خودشون میگن که الان مثل قبل نیستن، اصلا کار سختی نیست

      • بشردوست

        لقمه حرام زندگی رو به آتش می کشه

      • دانشجوی ارشد شریف

        تهمت زدن و شایعه ایجاد کردن هم آخر و عاقبت نداره قطعا.

      • محقق نان آجر شده

        گل گفتی.... ایشون با انواع تهمت هایی که به من تو جلسه شورا زد و شایعاتی که پشت سرم براه انداخت باعث شد نون من آجر بشه و الان ..سالهاست که دارم در فقر زندگی می کنم. البته مطمئنم آخر و عاقبت بدی انتظار ایشون رو می کشه

    • خدیجه

      دکتر افتخاری با وجودی که معاون پژوهشکده بوده، راضیه احمدیان، طاهره آلادپوش و امین نعمت بخش رو بدون اینکه بتونن امتحان جامع قبول شن فرستاده فرصت مطالعاتی به آمریکا و ایتالیا و نروژ. این کارش خلاف آیین نامه دوره دکترا غیر قانونی و با حیف و میل بیت المال بوده. معلوم نیست چه زد و بندی با هم داشتن. ولی آخرش چوب خدا رو می خوره بدجور. جالبه که با این همه تخلف ادعای خدا و پیغمبرشم میشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کی دقیقا ؟ راضیه احمدیان که 94 فارغ التحصیل شده امین !نعمت بخشم که دو سال پیش دفاع کرد

      • طاهره

        همون دیگه مدرکه تقلبی دارن. بدون امتحان جامع رفتن فرصت
        مطالعاتی.

      • پارسایی

        موارد زیر رو از آقای افتخاری که بپرسید و سمت ایشان در آن زمان را نیز بپرسید:
        الف.تاریخ دفاع از پروپوزال راضیه احمدیان
        ب.تاریخ فرصت مطالعاتی راضیه احمدیان
        ج.تاریخ امتحان جامع راضیه احمدیان
        چ.تاریخ امتحان جامع امین نعمت بخش
        د.تاریخ دفاع از پروپوزال امین نعمت بخش
        ذ.تاریخ فرصت مطالعاتی امین نعمت بخش
        ر.تاریخ امتحان جامع طاهره آلادپوش
        ز.تاریخ دفاع از پروپوزال طاهره آلاد پوش
        ژ.تاریخ فرصت مطالعاتی طاهره آلادپوش

      • بدون نام

        امین نعمت بخش از اولش با رانت و پارتی بازی دکتر افتخاری دوره دکتری قبول شد.بدون اینکه مدرک فوق لیسانس داشته باشه تو شهریور ۸۹ اسمش رو دکتری افتخاری به عنوان پذیرفته شده اعلام کرد.معلوم نیست چه رشوه کلانی داده که چنین امتیاز ناحقی واسش قائل شدند.چون یکی از شرایط پذیرش دکتری این بود که تا شهریور ۸۹ فارغ التحصیل فوق لیسانس باشه

      • بدون نام

        من سال 91 از طریق آزمون سازمان سنجش دکتری
        هندسه ای پی ام قبول شدم؛ رشته ارشدمم هندسه جبری بود اما چون مث نعمت بخش راه و چاه رشوه دادن و زد و بند رو بلد نبودم؛ دکتر افتخاری به بهانه اینکه تا شهریور 91 فارغ التحصیل نشدم؛من رو ریجکت کرد

      • بدون نام

        دوست عزیز، نه تنها نباید ناراحت باشی بلکه باید خدا رو شاکر باشی که نتونستی با زد و بند دکترا بخونی، دوست داشتی الان لقمه حروم سر سفرت بود و تا ۷ نسلت اثر بد می گذاشت؟

    • محمد

      این آقا نون خیلی ها رو آجر کرده و نون بریش حرف نداره. خیلی هم شهوت دیده شدن داره. کلی آه و نفرین پشت سرشه که انشاالله یه روز دامنشو می گیره و از اینی که هست رسواتر میشه.

    • بدون نام

      خدا برتوفیقاتشون بیافزاید. عالی بود

      پاسخ ها

      • توسی

        اینکه با پول بیت المال آلادپوش و نعمت بخش و
        احمدیان رو فرستاد فرصت مطالعاتی؟؟؟؟

    • گودرز

      آقای افتخاری شما چقدر حقوق می گیرید؟
      اگه عاشق ریاضی هستید چرا فقط به تحقیق نمی پردازید و دنبال پست می گردید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        میخوای پول نگیره و فتوسنتز کنه؟

      • بدون نام

        نه به حق خودت قانع باش مثل بقیه... دنبال پول و مقام بیشتر نباش... اگه ادعای خدمت داری... ابوالمشاغل هستی الان...هیات علمی هستی معاون پژوهشکده ریاضی هستی و رییس صندوق هم هستی... هفت هشت سال حقوق دانشیار گرفتی در حالی .که.دانشیار نبودی...خودتی آقای افتخاری

      • بدون نام

        جناب آقای دکتر افتخاری؛ با سلام. لطفا" در خصوص شرح وظایف, مقدار دریافتی و مدت زمان خدمت خود در "اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت"توضیح بفرمایید و اینکه آیا این پست با دیگر شغلهای شما در پژوهشکده ریاضیات و صندوق حمایت و غیره تداخل ندارد؟

    • توانایی فر

      ایشون دائم بچه هاشو میاره تو ای پی ام، کرده اینجا رو مهد کودک. تذکر هم که بدیم از نون خوردن می اندازتمون. کاش یه کم فکر حق الناس بود. تو محیط علمی آلودگی صوتی ایجاد می کنه.

      پاسخ ها

      • دانشجوی پست داک تمدید شده

        آی گفتی خدا خیرت بده.... خدا کنه مسولین یه تذکر به ایشون بدن... چون روزایی که ایشون بچه هاشون رو میارن اصلا نمی تونم تحقیق کنم...کلا اعصابم خورد میشه...یه بارم اعتراض کردم اما رییس قسمت مربوطه گفت بهش انتقال می دیم ..... اما روز از نو روزی از نو..

      • عزیزه

        از وقتی سرگرم صندوق شده دیگه خدا رو شکر کمتر میاد ای پی ام و مشکل سر و صدای بچه هاش هم حل شده تا حد زیادی. مث اینکه مسئولین مساله رو حل کردند!!!!

    • عدد نپر

      اون اتاق بی پیرایه ای که تو گزارش نوشتید؛ اتاق فکریه که دستور انزوای دانشجویان و نخبگان وطنی ازونجا صادر میشه. انشالله که بیشتر از این رسوا بشن. پولای بیت المال رو برگردونید آقای افتخاری... تا دیر نشده توبه کنید.... دنیا ارزش نداره....

      پاسخ ها

      • کارشناس مهندسی و دکترای ریاضی

        خداوند بر دل‏ها و بر گوش‏هاى آنان مهر (شقاوت) نهاده، و بر ديدگانشان پرده‏اى (از غفلت) است و عذابى بزرگ خواهند داشت.

      • بدون نام

        درختی که تلخ است ویرا سرشت
        چو برنشانیش به باغ بهشت /
        ور از جوی خُلدش به هنگام آب /
        به بیخ انگبین ریزی و شهد ناب /سر انجام چو گوهر ببار آوَرَد /همان میوه ی تلخ بار آورد /

    • ریشه n ام

      خیلی جالبه 7 سال آمریکا کیف و کوک خودشو کرده بعد میگه غرب فاسده...حالا اومده دنبال پست ومقام... اگه فاسده چرا رفتی؟ 7 سال وقت لازم بود که بفهمی فاسده؟ همون سال اول بر میگشتی؟ چرا خونوادتون رو فرستادین آمریکا درس بخونن پس؟؟؟؟ بسه دیگه شعار ترو خدا..... کشور تحریمه اونوقت اینا تو اردیبهشت برای یه پیرمرده 80 ساله که پاش لب گوره جشن تولد گرفتن تو ای پی ام و کلی ریخت و پاش کردن... مهموناشونم از همون غرب فاسد اومده بودن.....

    • پست داک مضطرب

      از لحاظ مالی واقعا خوب رشد کرده.... طبق گزارش نوشته آمریکا الویه گندیده می خورده، اما از وقتی اومده ایران صاحب خونه چند میلیارد تومنی تو شمال تهران، ماشین رنو فلوئنس پونصد میلیون تومنی، حقوق بالای ده میلیون تومن و چندین پست و مقام هم شده... علی برکت الله... اونوقت حاضر نیست نخبگان بدون رانت مملکت حتی نون خشک تو سفره افطارشون باشه...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر کسی می تونه بیاد هر تهمتی را که خواست بزنه و بره! خاصیت رسانه ی امروزیه! بدبخت کسایی که تهمت های بدون سند را در حق افرادی که بهشون خدمت می کنند را باور می کنند. .

      • ! عاشق ریاضی محض

        الویه گندیده میخورده برای اینکه ۱۷ ساعت روی تزش وقت میگذاشته و زمانی نداشته برای غذا درست کردن. بعدش خونه چند میلیاردی در شمال تهران و چیزای دیگه ای که گفتی دو حالت بیشتر نداره یا از قبل داشتن( مثلا ارث پدری و ... ) یا تخیل ذهنی شماست( که احتمال این مورد به نظر خیلی زیاده) که برای خودت بافتی.

      • سوهانک

        سلام آقای افتخاری, اینجوری نمیشه صورت مساله رو پاک کنی. الان که 24 ساعته داری خدمت! می کنی؛ خوب چلوکباب نایب و جوجه سیخ چوبی شب زدگان میزنی بر بدن... در ضمن بابای شما اگه پول داشت میفرستاد آمریکا که الویه گندیده نخوری و مک دونالد سفارش بدی لااقل....با اکانتهای مختلف الکی از خودت دفاع نکن....راستی صندوق جدید چرب و چیلی هست؟؟؟؟؟؟

      • پست داک مضطرب

        رسانه امروزی واسه اینکه مصاحبه شما را چاپ کنه خیلی خوبه اما واسه اینکه مشت شما رو وا می کنه خیلی بده....در ضمن آقای افتخاری که شما که ترکیبیاتت خوبه.... سه حالت وجود داره و حالت سومم اینه که ثروت حرام جمع آوری کرده باشی...بگذریم ازینکه شما کلا همه چی رو ارث پدر خودتون می دونید....به خودت بیا...داره دیر میشه....

    • فاکتوریل

      ایمان افتخاری به دلیل داشتن سمت در اعزام حداقل سه تن از دانشجویان دکتری پژوهشگاه دانشهای بنیادی به نام های راضیه احمدیان، امین نعمت بخش و طاهره آلادپوش بدون امتحان جامع و دفاع از پروپوزال و با دزدی از بیت المال به اروپا و آمریکا، دارای پرونده تخلفات در بازرسی وزارت علوم است و قرار مربوطه برای وی صادر شده است. با توجه به حساسیت و ابعاد موضوع مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع ورود کرده است.

    • بدون نام

      اولین بار که نظرات منفی را راجع به ایشان دیدم شگفت زده شدم، اما وقتی موضوع را با فردی از آی.پی.ام درمیان گذاشتم بلافاصله دریافتم که تمام نظرات منفی، با نامهای مختلف، را به احتمال زیاد یک نفر گذاشته، شخصی که با ایشان دچار اختلافاتی شده است. علت اختلاف را نمیدانم.
      اما شما دوست عزیز! آیا شایسته است که به خاطر این اختلاف، یا حتی با فرض اینکه آی.پی.ام حقی از شما ضایع کرده باشد، هر چه که میخواهید به ایشان و خانواده شان و افراد دیگر نسبت دهید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و امیدوارم که شما دوست عزیز، به آنچه حق است برسید.
        حیف باشد دل دانا که مشوش باشد...
        این حرف‌ها و افکار انرژی‌تان را برای انجام کارهایی که برای آن ساخته شده‌اید از شما می‌گیرد.

      • فاکتوریل

        احتمالا اون فرد داخل ای پی ام خودش ذینفع باشه تو ماجراها یا بترسه که با گفتن حقیقت نونش آجر بشه... بهتره از خود آقای افتخاری بپرسین و همچنین از بازرسی وزارت علوم

      • بدون نام

        این فرد هیچ نفعی از ماجرای شما نمی‌برد و نه نانی! دلرد که آجر بشود. یک‌طرفه به قاضی نروید

    • هدایت

      خود کرده را تدبیر نیست.

    • دانشجوی ریاضی محض شریف

      یک نفر با نام های مختلف( و اکانت های مختلف ) تهمت های بدون سند و بی اساس زیادی را در کامنت ها درباره ی ایشون مطرح کرده اند( اگر کامنت های منفی درباره ایشون را بخوانید متوجه می شوید که به احتمال زیادی همه اش را یک نفر نوشته! ) اولا هر کسی که ایشون را می شناسه میداند که اینها همه تهمت است! ثانیا چرا این سایت اجازه ی انتشار چنین تهمت ها و دروغ هایی را در حق کسی می دهد که هم از احترام بالایی و هم از لحاظ تاثیرگزاری علمی شخصیت برجسته ای هستند؟ متاسفم.

      پاسخ ها

      • پارسایی

        موارد زیر رو از آقای افتخاری بپرسید و سمت ایشان در آن زمان را نیز بپرسید
        الف.تاریخ دفاع از پروپوزال راضیه احمدیان
        ب.تاریخ فرصت مطالعاتی راضیه احمدیان
        ج.تاریخ امتحان جامع راضیه احمدیان
        چ.تاریخ امتحان جامع امین نعمت بخش
        د.تاریخ دفاع از پروپوزال امین نعمت بخش
        ذ.تاریخ فرصت مطالعاتی امین نعمت بخش
        ر.تاریخ امتحان جامع طاهره آلادپوش
        ز.تاریخ دفاع از پروپوزال طاهره آلاد پوش
        ژ.تاریخ فرصت مطالعاتی طاهره آلادپوش

    • بدون نام

      شخصیت کم نظیری است.

      پاسخ ها

      • بودجه

        آقای شخصیت کم نظیر ۱۳ سال معاون! سال ۹۶، ۸۲.۵ میلیارد، سال ۹۷ ، ۱۰۲ میلیارد، سال ۹۷، ۱۲۲ میلیارد، مجموعا" ۳۰۶.۵ میلیارد تومان بودجه برای سه سال را در چه راهی مصرف کرده اید؟

      • تریلیون

        آقای دائم الخدمه و دارای رویاهای جدی در حوزه تربیتی! ۱۳ سال و هر سال ۱۲۲ میلیارد بودجه ، مجموعآ معادل ۱۵۸۶ میلیارد تومان بودجه در یافت کرده اید. لطفا" در خصوص محل این بودجه تریلیونی، نحوه و فرآیند تخصیص آن و محل مصرف آن به صورت شفاف و تفصیلی اطلاع رسانی فرمایید. با تشکر

    • مجید

      آقا قصه چیه واقعاً

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج