جاباما
۷۵۰۴۶۹
۱ نظر
۵۱۱۴
۱ نظر
۵۱۱۴
پ

فیلیپ سیمور هافمن؛ بازیگری که سینما را مبهوت کرد و رفت

فیلیپ سیمور هافمن هم از آن دسته بازیگرانی است که مرگ ناگهانی‌اش دریغی همیشگی برای سینماست؛ اگر زنده بود، این هفته تازه ۵۱ ساله می‌شد.

وبسایت فیلم نیوز - یاسین محمدی: فیلیپ هافمن در کودکی عاشق ورزش بود، به‌ویژه کشتی و بیسبال؛ تا این‌که در ۱۲سالگی اجرایی از نمایش «همه‌ی پسران من» آرتور میلر را دید و ناگهان به‌کلی تغییر کرد. عشق به تئاتر وجودش را فراگرفت و وقتی در ۱۴ سالگی از ناحیه‌ی گردن دچار آسیبی شد که او را واداشت ورزش را برای همیشه کنار بگذارد، بازیگری تبدیل به تمام علاقه‌اش شد و با تشویق مادرش به یک کلاب نمایش رفت.

فیلیپ سیمور هافمن؛ بازیگری که سینما را مبهوت کرد و رفت

دوران دبیرستان را با تئاترهای دانش‌آموزی گذراند و در دانشگاه نیویورک پذیرفته شد تا در رشته‌ی نمایش تحصیل کند. بعد از فارغ‌التحصیلی به بازی در نمایش‌های آف‌برادوی پرداخت. در سال ۱۹۹۱ نخستین بازی تلویزیونی‌اش را در قسمتی از سریال «نظم و قانون» ثبت کرد. سال بعد نخستین نقش سینمایی‌اش را با اسم «فیل هافمن» در فیلمی مستقل با عنوان «Triple Bogey on a Par Five Hole» ایفا کرد.

بعد از این فیلم نام پدربزرگش «سیمور» را به نامش افزود تا با نام بازیگر قدیمی‌تری با نام فیلیپ هافمن تمایز ایجاد کند. او بعد از بازی چند نقش کوتاه توانست با بازی در فیلم «بوی خوش زن» (۱۹۹۲) که آل پاچینو را در نقش ستاره داشت، توجه‌ها را به‌سمت خود جلب کند. او برای به‌دست آوردن این نقش پنج بار مصاحبه داد. بعد از این فیلم بود که بازیگری برایش بدل به یک حرفه‌ی تمام‌وقت شد.

فیلیپ سیمور هافمن؛ بازیگری که سینما را مبهوت کرد و رفت فیلیپ هافمن در فیلم «بوی خوش زن»

بااین‌حال او به بازی در نقش‌های کوتاه ادامه داد با این تفاوت که در فیلم‌های مهمی که ستاره‌هایی چون جان کیوسک، الک بالدوین، اندی گارسیا، مگ رایان و پل نیومن را در نقش‌های اصلی داشت بازی می‌کرد.

پل ‌توماس اندرسن که بازی هافمن را در «بوی خوش زن» دیده بود، از او در نخستین فیلم بلندش «برد دشوار» (۱۹۹۶) در نقشی کوتاه بازی گرفت، اما این فیلم سرآغازی بر مهم‌ترین همکاری هافمن با یک کارگردان بود. هافمن پس از «برد دشوار» در چهار فیلم از پنج فیلم بعدی پل‌‌توماس اندرسن بازی کرد و فیلم‌به‌فیلم نقشش پررنگ‌تر می‌شد تا این‌که در واپسین همکاری در فیلم «استاد» (۲۰۱۲) در نقش عنوان بازی کرد.

با وجود موفقیت‌های پراکنده‌ای که بعد از «برد دشوار» نصیب هافمن شد، عملاً ۱۰ سال پس از این فیلم بود که هافمن در سطح اول جوایز سینمایی درخشید؛ با بازی در فیلم «کاپوتی» (۲۰۰۵) که سه‌گانه‌ی اسکار، گلدن‌گلوب و بفتا را برایش به همراه آورد. بعد از «کاپوتی» در فواصلی کوتاه برای بازی در نقش‌های مکمل سه فیلم «جنگ چارلی ویلسون» (۲۰۰۷)، «تردید» (۲۰۰۸) و «استاد» (۲۰۱۲) نامزد اسکار شد، اما دیگر برنده‌ی این رقابت نشد و اگر در ۴۶سالگی با مرگ ناگهانی‌اش جهان سینما را در بهت و حیرت فرونمی‌برد هیچ از این بازیگر هنرمند بعید نبود که قلل مرتفع‌تری را هم فتح کند.

فیلیپ سیمور هافمن؛ بازیگری که سینما را مبهوت کرد و رفت فیلیپ هافمن در فیلم «استاد»

پیش از این هفت فیلم از فیلم‌های فیلیپ سیمور هافمن را در آثار دیگران به شرح زیر مرور کرده‌ایم: «لبوفسکی بزرگ» (۱۹۹۸) در آثار جوئل کوئن، «مگنولیا» (۱۹۹۹) در آثار جولین مور، «آقای ریپلی بااستعداد» (۱۹۹۹) در میان آثار جود لا، «عشق منگ» (۲۰۰۲) و «استاد» (۲۰۱۲) در آثار پل توماس اندرسن، «مانیبال» (۲۰۱۱) در آثار برد پیت، و «نیمه‌ی ماه مارس» (۲۰۱۱) در آثار جورج کلونی.

حالا چهار فیلم برتر دیگر فیلیپ سیمور هافمن را مرور می‌کنیم:

ساعت بیست‌وپنجم (۲۵th Hour) (۲۰۰۲)

سال ۲۰۰۲ برای هافمن سال پرکاری بود. چهارمین فیلم او در این سال این درام اسپایک لی بود که در آن در نقش یک معلم انگلیسی بازی می‌کرد که اشتباهی مهلکی مرتکب می‌شود. ادوارد نورتون در این فیلم در نقش مردی که به‌خاطر فروش مواد مخدر به هفت سال زندان محکوم شده بازی می‌کند و فیلم ۲۴ ساعت آخر آزادی او را روایت می‌کند. هم اسپایک لی و هم ادوارد نورتون همیشه بی‌صبرانه علاقه داشتند که با هافمن همکاری کنند و منتظر چنین فرصتی بودند. فیلم در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی برلین به‌نمایش درآمد. راجر ایبرت این فیلم را یکی از فیلم‌های درخشان سال نامید و ای اُ اسکات آن را از بهترین‌های دهه‌ی ۲۰۰۰ برگزید.

فیلیپ سیمور هافمن؛ بازیگری که سینما را مبهوت کرد و رفت فیلیپ هافمن در فیلم «ساعت بیست‌وپنجم»

تردید (Doubt) (۲۰۰۸)

هافمن در سال ۲۰۰۸ پس از بازی در فیلم پیچیده‌ی «بخش‌گویی، نیویورک» چارلی کافمن، در این درام رازآلود جان پاتریک شنلی در نقش مقابل مریل استریپ و ایمی آدامز قرار گرفت. او در این فیلم نقش دشوار کشیشی را بازی می‌کند که در دهه‌ی ۱۹۶۰ متهم به کودک‌آزاری شده است. هافمن برای بازی در این فیلم برای دومین سال پیاپی پس از «جنگ چارلی ویلسون» (۲۰۰۷) نامزد هر سه جایزه‌ی اسکار، گلدن‌گلوب و بفتا شد، اما هر سه جایزه را به هیث لجر تازه‌درگذشته برای بازی جاودانه‌اش در نقش «جوکر» در فیلم «شوالیه‌ی تاریکی» واگذار کرد؛ لجر در اسکار ۲۰۰۶ رقابت را به هافمن واگذار کرده بود اما این بار زنده نبود تا شاهد پیروزی‌اش بر او باشد.

فیلیپ سیمور هافمن؛ بازیگری که سینما را مبهوت کرد و رفت فیلیپ هافمن در فیلم «تردید»

جنگ چارلی ویلسون (Charlie Wilson's War) (۲۰۰۷)

این کمدی‌درام زندگی‌نامه‌ای مایک نیکولز برای دومین بار فیلیپ سیمور هافمن را هم‌زمان نامزد اسکار، گلدن‌گلوب و بفتا کرد و مثل فیلم قبلی (کاپوتی/ ۲۰۰۵) این نامزدی را برای ایفای نقش یک شخصیت واقعی به‌دست آورد. هافمن در این فیلم در نقش «گاست آوراکوتوس» مأمور سی‌آی‌ای بازی می‌کند که با یک نماینده‌ی کنگره به‌نام «چارلی ویلسون» (با بازی تام هنکس) همکاری می‌کند تا به مجاهدین افغان در جنگ با اتحاد جماهیر شوری کمک کنند. فیلم هم از منظر برخورد منتقدان و هم در گیشه موفق بود، اما هافمن نتوانست دومین جایزه‌‌اش را از اسکار، گلدن‌گلوب و بفتا بگیرد. او هر سه جایزه را به خاویر باردم بازیگر «جایی برای پیرمردها نیست» باخت.

هافمن در همین سال به‌خاطر بازی در فیلم «خانواده‌ی سَوِج» در رشته‌ی بهترین بازیگر مرد کمدی/ موزیکال هم در گلدن‌گلوب نامزد شده بود که این جایزه هم به جانی دپ برای بازی در موزیکال جنایی «سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت» رسید. آخرین نامزدی سیمور هافمن در جوایز سه‌گانه مربوط به بازی او در نقش عنوان، اما مکمل فیلم «استاد» (۲۰۱۲) است که در این دوره هم هر سه جایزه به کریستف والتس بازیگر فیلم «جنگجوی زنجیرگسسته» اهدا شد.

فیلیپ سیمور هافمن؛ بازیگری که سینما را مبهوت کرد و رفت فیلیپ هافمن در فیلم «جنگ چارلی ویلسون»

کاپوتی (Capote) (۲۰۰۵)

یکی از نقاط عطف کارنامه‌ی بازیگری هافمن بازی در این درام زندگی‌نامه‌ای و جنایی با کارگردانی بنت میلر است. او در این فیلم در نقش عنوان «ترومن کاپوتی» بازی می‌کند و فیلم تجربه‌ی کاپوتی را در نوشتن رمان جنایی واقعی «در کمال خونسردی» به‌تصویر می‌کشد. بازی در این نقش نیاز به چهار ماه تحقیق و البته کاهش وزن محسوس برای هافمن داشت. او در تمام مدت فیلم‌برداری از قالب شخصیت ترومن کاپوتی بیرون نیامد تا صدا و حالت او را گم نکند. درخشش او در حدی بود که منتقدان نوشتند این نقش برای این نوشته شده تا جوایز را درو کند و درواقع همین‌طور هم شد و هافمن علاوه بر سه جایزه‌ی اسکار، گلدن‌گلوب و بفتا تعداد زیادی از جوایز منتقدان را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۰۶ مجله‌ی «پریمیر» نقش «کاپوتی» را به‌عنوان سی‌وپنجمین بازی برتر تاریخ سینما انتخاب کرد.

فیلیپ سیمور هافمن؛ بازیگری که سینما را مبهوت کرد و رفت فیلیپ هافمن در فیلم «کاپوتی»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Ashkin Jfi

      عجب بازیگری بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج