۸۷۳۲۰
۱۵ نظر
۵۰۱۳
۱۵ نظر
۵۰۱۳
پ

چهره های داربی باز و داربی بَر!

هفته گذشته در برخی از محافل فوتبالی شایعه شد ممکن است استقلالی ها فرهاد مجیدی را برای حضور در دربی ۷۸ به میادین برگردانند و در همین تک بازی یک بار دیگر از او کمک بگیرند.

چهره های داربی باز و داربی بَر!





مجله تماشاگر: هفته گذشته در برخی از محافل فوتبالی شایعه شد ممکن است استقلالی ها فرهاد مجیدی را برای حضور در دربی 78 به میادین برگردانند و در همین تک بازی یک بار دیگر از او کمک بگیرند. این در حالی است که اساسا حجم قابل توجهی از حسن شهرت شماره هفت، به حضور موفقش در شهرآوردهای تهران مربوط می شود تا جایی که خیلی ها از او به عنوان یک دربی باز قهار یاد می کنند؛ آنچه بعید است منطقی باشد.

فرهاد مجیدی در طول دوران بازیگری اش در 16 دربی به میدان رفت. او اولین بازی رسمی اش را در دربی 43 در سال 76 انجام داد و تا دربی 47 در شهرآوردهای پایتخت حاضر بود. پس از آن مجیدی به خارج از کشور رفت و در بازگشتش، در دو دربی 63 و 64، دربی های 66 تا 71، دربی 73 و در نهایتا دربی های 76 و 77 حاضر شد. مجموع دقایق حضور فرهاد در دربی ها بالغ بر 1064 دقیقه است که او در اغلب آنها به عنوان مهاجم نوک به میدان رفته است. با اینحال فرهاد در طول تمام این مدت تنها سه گل زده و این یعنی میانگین هر 354 دقیقه یک گل. یعنی مجیدی تقریبا به ازای هر چهار مسابه یک گل به ثمر رسانده و اگر گل حسین کاظمی را هم به نام او ثبت کنیم، باز متوسط انتظار برای هر بار گلزنی شماره هفت در شهرآوردهای تهران به 266 دقیقه می رسد؛ یعنی تقریبا هر سه بازی یک گل که طبیعتا آمار چندان جالبی نیست.

با این وجود آنچه مجیدی را به اشتباه در ذهن برخی از مخاطبان فوتبال ایران یک «دربی باز» جا می اندازد، گلزنی او در سه دربی پیاپی و به ویژه گل مشهورش در کورس با شیث رضایی بوده است. فرهاد در دربی 77 که آخرین شهرآورد دوران بازیگری اش بود بود به شدت دوست داشت گل بزند و حتی روی زیرپوشش عدد 5 را هم حک کرده بود، اما اوایل نیمه دوم یک فرصت استثنایی را از دست داد تا به مقصودش نرسد.

هشتی که نمی باخت

مجتبی جباری یکی از چهره های خصا استقلالی ها در دربی به حساب می آید. او در حال حاضر از معدود استقلالی هایی است که بیش از 5 بازی برای این تیم در دربی انجام داده و هیچ وقت بازنده از زمین خارج نشده است. جباری که اولین بار در دربی 59 برای استقلال به میدان رفت، تا به امروز در 9 دربی حضور داشته که حاصل آنها 4 پیروزی برای آبی های پایتخت و 5 تساوی بوده است. جباری با یک برد دربی هایش را آغاز کرد اما بعد از آن در دربی های 60، 64، 65 و 66 مقابل پرسپولیس متوقف شد. طلسم این تساوی ها در دربی 69 شکست و استقلال با پاس تماشایی خود جباری به مجیدی، پرسپولیس را شکست داد. پیروزی در دربی های 71 و 73، تعداد بردهای جباری مقابل پرسپولیس را به عدد 4 رساند.

چهره های داربی باز و داربی بَر!

آخرین دربی شماره ۸ محبوب آبی ها هم دربی ۷۶ بود که با تساوی بدون گل به پایان رسید. جباری از لیگ هشتم تا پایان لیگ دوازدهم در تعداد زیادی از دربی ها مصدوم بود و به میدان نرفت تا بتواند به این رکورد فوق العاده برسد. به این نکته هم باید اشاره داشت که جباری در ۹ دربی اش ۴ گل هم زده و یک گل هم برای هم تیمی هایش ساخته تا تاثیرگذاری اش هم به خوبی نمایان شود.

جادوگر ناجی

اولین حضور علی کریمی در دربی های پایتخت به ۱۵ سال قبل برمی گردد، زمانی که او تنها ۲۰ سال داشت و هنوز جادوگر فوتبال ایران لقب نگرفته بود.کریمی در تاریخ بیست و دوم آبان ماه ۱۳۷۷ اولین دربی اش را تجربه کرد و در چهل و چهارمین بازی تاریخ استقلال و پرسپولیس، با نظر علی پروین، سرمربی وقت سرخ ها فیکس شد. در آن سال حضور کریمی در ترکیب اصلی برای پرسپولیسی ها خوش یمن بود و آنها موفق شدند حریف سنتی خود را با نتیجه یک - صفر شکست دهند. کریمی بعد از این برای مدتی از دربی ها کنار رفت. اما در اسفند ۷۸، بازگشتش را با یک پیروزی ۲- صفر مقابل استقلال جشن گرفت. نوار پیروزی های پرسپولیس با کریمی در دربی ها خیلی طولانی نبود و در دربی ۴۹ این نوار پاره شد. در این دربی که سومین تقابل کریمی با استقلالی ها بود، پرسپولیس تا آستانه شکست پیش رفت اما قیچی تماشایی جادوگر، علی پروین و شاگردانش را از یک باخت تلخ نجات داد و زمینه ساز تساوی ۲-۲ استقلال پرسپولیس در ۹ دی ۷۹ شد.

چهره های داربی باز و داربی بَر!

کریمی قبل از لژیونر شدن یک بار دیگر هم طعم حضور در دربی را چشید تا با خاطره ای تلخ از پرسپولیس برود. کریمی قبل از رفتن، آخرین دربی اش را با پرسپولیسی ها یک - صفر به استقلال باخت. جادوگر بعد از ۸ سال دوری، در دربی شصت و پنجم بار دیگر با پرسپولیس رودرروی استقلال قرار گرفت و برای دومین بار نقش ناجی را برای تیمش ایفا کرد. او این بار هم در دقیقه هشتاد و هشتم با یک ضربه سر دروازه استقلال را باز کرد تا تیم افشین قطبی را از شکست مقابل قلعه نویی نجات دهد. او در دربی ۶۶ هم زمینه ساز فرار شکست پرسپولیس مقابل استقلال شد. توپ ارسالی او در دقایق پایانی این بازی به دستان علیزاده برخورد کرد تا داور یک پنالتی به سود پرسپولیس بگیرد و قرمزها را از باخت نجات دهد.

بعد از این دربی ها، کریمی بار دیگر برای مدتی از دربی ها کنار رفت تا اینکه در دربی ۷۱ به ترکیب پرسپولیس برگشت. این بار بازگشت کریمی اصلا برای پرسپولیسی ها آمد نداشت و آنها دربی های ۷۱ و ۷۳ را با نتایج ۲- صفر و ۳- صفر به استقلال باختند. نهمین دربی کریمی هم بازی تاریخی ۱۳ بهمن سال ۹۰ بعد که پرسپولیس بازی ۲- صفر باخته را از استقلال برد تا انتقامی سخت از پرویز مظلومی گرفته باشد.

دهمین و آخرین دربی جادوگر هم دربی هفتاد و پنجم بود که با تساوی بدون گل استقلال و پرسپولیس همراه بود. به هر حال کریمی در دربی هفتاد و هشتم که قرار است این هفته برگزار شود حضور ندارد اما خاطرات او هیچ وقت از ذهن هواداران پاک نخواهد شد، از قیچی برگردانش گرفته تا ضربه سری که باعث شد قلعه نویی در همان زمین دنبال کوشکی کند! در پایان به این نکته هم باید اشاره داشت که حاصل حضورهای کریمی در دربی، ۳ برد، ۴ مساوی و ۳ شکست بوده است.

رکورد آندو

چهره های داربی باز و داربی بَر!

آندرانیک تیموریان که امسال دومین حضورش در استقلال را تجربه می کند، یکی از رکوردداران خاص داربی های پایتخت است. حضورآندو مقابل پرسپولیس تا به امروز بدجور برای آبی هات آمد داشته است. این بازیکن تا به امروز در ۳ دربی برای استقلال به میدان رفته و ۲ برد و یک مساوی دشت کرده است. استقلال با آندو در این ۳ بازی نه تنها گلی از پرسپولیس نخورده بلکه ۵ گل هم به این تیم زده تا مشخص شود داشتن یک هافبک توانمند در خط میانی می تواند جریان بازی را برای یک تیم تغییر دهد. آندو اگر ۳ کارته نشود، این هفته چهارمین دربی اش را تجربه خواهد کرد و حالا باید دید می تواند به روندش ادامه دهد یا خیر!

عاملان تساوی دربی

چهره های داربی باز و داربی بَر!

همانطور که می دانید در ۳ بازی آخر استقلال و پرسپولیس در دربی های پایتخت، هیچ گلی به ثمر نرسیده و تیم ها به تساوی بدون گل رضایت داده اند. حالا در اینجا بد نیست بدانید این ۳ دربی نفرات مشترکی داشته که به نظر می رسد عامل اصلی این تساوی های بدون گل هستند! سید جلال حسینی و نیلسون از پرسپولیس و جواد نکونام از استقلال، بازیکنانی هستند که از ابتدای حضورشان در دربی ها هیچ گلی از خط دروازه ها عبور نکرده است. ۳ بازیکن، در ۳ دربی اخیر ۲۷۰ دقیقه بازی کرده اندو به نظر می رسد عاملان اصلی این تساوی های بدون گل بوده اند. اینطور که به نظر می رسد حضور این بازیکنان در دربی پیش رو هم قطعی است و حالا باید دید این طلسم بالاخره شکسته می شود یا خیر!

آقای بدشانس

یکی از چهره های اصلی دربی های چند سال اخیر برای پرسپولیسی ها محمد نوری بوده است. او در این سال ها زمینه ساز برخی از شکست های تیمش شده که هنوز که هنوزه از ذهن هواداران این تیم پاک نشده است. شاید مهمترین اتفاقی که برای محمد نوری در دربی افتاده، قبول نکردن گل سالم او در دربی شصت و نهم بود.

چهره های داربی باز و داربی بَر!

او در دقایق ابتدایی این دربی با یک ضربه سر دروازه محمد محمدی را باز کرد اما مرتضی کریمی به اشتباه گل او را آفساید اعلام کرد تا پرسپولیس با گل برهانی بازنده از زمین خارج شود. اتفاق بعدی هم مربوط به دربی می شود که محمد نوری در آن پنالتی خراب کرد تا استقلال بار دیگر برنده از زمین خارج شود. نوری در آن دربی می توانست با پنالتی اش بازی را به تساوی بکشانداما توپ را به اوت زد تا یکی از بردها با اختلاف بیشتر از یک گل استقلال در سال های اخیر رقم بخورد. به هر حال پرسپولیسی ها باید خوشحال باشند که نوری در هفته های اخیر نیمکت نشین شده و قرار نیست در دربی بدشانس هایش گریبان تیم دایی را بگیرد.

هفتی که ۴ شد

فرهاد مجیدی که به واسطه درخشش در آخرین دربی های دوران بازیگری اش، به یکی از محبوب ترین ستاره های تاریخ استقلال تبدیل شد، تا مدت ها یکی از ناکام ترین آبی های پایتخت مقابل پرسپولیس به حساب می آمد. مجیدی اولین بار ۱۶ سال پیش حضور در دربی را با پیراهن استقلال تجربه کرد و در دربی ۴۳ که در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۷۶ برگزار شد به میدان رفت. حضور مجیدی در این دربی یکی از سنگین ترین شکست های استقلال در دربی را رقم زد. تیم ناصر حجازی در دربی ۴۳ با نتیجه ۳- صفر مغلوب پرسپولیس شد تا مجیدی با یک خاطره تلخ اولین دربی اش را پشت سر بگذارد.

چهره های داربی باز و داربی بَر!

البته این تازه شروع نکامی های مجیدی با استقلال در دربی ها بود. او بعد از این در ۸ بازی متوالی دیگر هم با استقلالی ها طعم پیروزی در دربی را نچشید و تقریبا ۱۳ سال در حسرت برد مقابل پرسپولیس باقی ماند. او در ۹ دربی اولش، ۴ بار بازنده از زمین خارج شد و ۵ بار هم تن به مساوی داد اما از سال ۸۹ به بعد ورق برگشت. او که گلش در دربی ۶۸ هیچ نتیجه ای برای آبی ها به دنبال نداشت و با شکست ۲- یک استقلال مقابل تیم دایی همراه بود، در دربی ۶۹ خودش دست به کارت شد تا هر طور شده طلسم حضورش در دربی ها را از بین ببرد. مجیدی در دقیقه ۹۴ این بازی با یک فرار تماشایی و گذشتن از شیث رضایی دروازه علیرضا حقیقی را باز کرد تا بعد از ۱۳ سال طعم برد در دربی را بچشد. جالب اینکه مجیدی بعد از این ۳ پیروزی متوالی دیگر را هم در دربی جشن گرفت تا بتواند بعدها پایه گذار عدد ۴ برای استقلالی ها باشد.

مجیدی در دربی های ۶۹، ۷۰، ۷۱ و ۷۳ حاضر بود و با استقلال ۴ برد با ارزش را به دست آورد. او در دربی جام ولایت هم حضور نداشت. البته به این نکته باید اشاره کرد که تعدادی از هواداران استقلال مدعی هستند که مجیدی به این خاطر که ۴ گل به پرسپولیس در دربی ها زده، عدد ۴ را نشان می دهد و این در حالی است که روی یکی از گل های مجیدی حرف و حدیث هایی وجود دارد. بر اساس اعلام سازمان لیگ، مجیدی در دربی های ۶۷، ۶۸، ۶۹ و ۷۱ برای استقلال گلزنی کرده و این در حالی است که حسین کاظمی مدعی است گل دربی ۶۷ را او زده است. به گفته کاظمی فشار مسئولان وقت استقلال که رابطه خوبی با مجیدی داشتند، باعث شده گل دربی ۶۷ به نام او ثبت شود. به هر حال مجیدی بعد از آن ۴ برد، در ۲ دربی دیگر هم حاضر شد که نتایج آن تساوی بدون گل بود. با اینحال مجیدی در دوران بازیگریش روی هم رفته ۱۵ بار در دربی ها حاضر شدکه حاصل آن ۴ برد، ۷ مساوی و ۴ شکست بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ههههههه
      بازم آمار تقلبي از كيسه كشا

    • abd

      44444444444

      پاسخ ها

      • ترسااااا

        6666666666666666666

      • ترسا مجیدی

        66666666666666666666666...

    • یه پسر خوب

      مثل آسمان صاف و زیبا مثل دریا طوفانی و خطر ناک

      فقط آبی فقط استقلال

      آبی باشید قهرمان باشید

      این قرمز های . . . تا بخوان به استقلال قدرتمند برسن که نمیرسن دنیا تموم شده

      هیچ دلخوشی هم جز 6 گفتن ولی استقلال سر تا پا افتخار. آخی طفلکی ها

      پاسخ ها

      • عارفه

        داستانای خیالی زیاد میخونی برادر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      • یه پسر خوب

        عارفه جان بیشتر فیلم تخیلی میبینم تا داستان

        اینو نگی چی بگی ....

      • ماندانا

        تو هم مثل اسطورتون مواد نامرغوب میزنی بد جور توهم زدی

      • ترسااااا

        برو بابا فقط قرمز....اخه استقلالم شد تیم

    • حسن71

      هر زمانی که مردم بر سنگ مزارم بنویسید
      که پرسپولیس را فقط به عشق داش علی کریمی و اقا مهدی مهدوی کیا دوست داشتم و خواهم داشت
      سلطان علی کریمی
      موشک مهدی مهدوی کیا

    • ناشناس

      6666666666666666

      پاسخ ها

      • ترسا مجیدی

        ای ول

    • قاسم

      آمارهای ارائه شده غلط است مثلاً جباری دردربی 2-1 که گل دوم پرسپولیس راکریم زد حضورداشت ......

    • کسری

      تیمی که اسطوره اشون "حسن روشن " باشه بهتر از این نمیشه حالا هواداراش که جای خود دارد :)))))
      درود بر پرسپولیس .

    • ملانی

      قرمزته66666666666666666666666666666666666666666666666666666666

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج