adexo3
۶۳۷۷۹۴
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

همه با هم فیتیله‌پیچ شدیم، عليرضای جان

صحبت درباره مسابقه دادن با يك رقيبِ اسراييلي نيست، صحبت درباره «عليرضا كريمي» بودن در ورزش ايران است.

روزنامه اعتماد: صحبت درباره مسابقه دادن با يك رقيبِ اسراييلي نيست، صحبت درباره «عليرضا كريمي» بودن در ورزش ايران است. صحبت از مواجهه ما با سرمايه‌هاي انساني در سياست‌گذاري‌هاي ورزشي است كه به بستري براي هدررفت نيروهاي‌ انساني تبديل شده است. ماجراي عليرضا كريمي در كشتي ايران، همين شش فيتيله‌پيچ و شكست مقابل حريف روسي نيست كه او بارها پيش از اين با تصميمات غلط، وعده‌هاي پوچ و مديريت غيرعلمي، فيتيله‌پيچ شده بود.
اين آخري را همه شنيدند اما يك‌ماه پيش را از ياد برده‌ايد؟ همان روزهايي كه عليرضا به‌خاطر ندانم‌كاري‌هاي مديران باشگاه، تنبيه شد. ٣٠روز تا مسابقات اميدهاي جهان مانده بود، كه او ٢٤ ساعت تنبيهش را به صورت ٢ ساعت نگهباني و ٢ ساعت استراحت در پادگان گذراند و اعتراض نكرد. مثل ديروز كه «بايد ببازي» مربي را شنيد و باخت. داستان عليرضا كريمي، داستان خيلي از ستاره‌هاي ايراني‌ است. داستان استعدادهايي است كه ديده مي‌شوند اما پاس داشته نمي‌شوند. داستانِ ستاره‌هايي است كه زود غروب مي‌كنند. قهرماناني كه فراموش مي‌شوند.

وقتي عليرضا كريمي به عنوان يك استعداد به كشتي معرفي شد، براي همگان خاطره عليرضا حيدري را تازه كرد؛ يك كشتي‌گير جوان با همان استايل و همان قدرت. پيشكسوت‌ترها گفتند كه جايگزين رضا يزداني را يافته‌اند. همه خوشحال شدند اما كسي به روحيه حساس او توجه نكرد كه چقدر از جابه‌جا شدن وزنش در مسابقات آسيب مي‌بيند. عليرضا كريمي سكوت كرد و كشتي گرفت؛ حتي وزن كم‌كردن‌هاي زيادش در المپيك را هم در سكوت تحمل كرد. قهرمان ارتش‌هاي جهان است و اما هنوز سرباز است! اعتراضي نكرد و فقط اميدوار ماند كه باقي‌مانده دوران خدمتش بخشيده شود تا با خيالي آسوده‌تر كشتي بگيرد. نه مصاحبه‌اي كرد و نه اعتراضي. دارنده مدال طلاي آسيا در سال‌هاي ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ و مدال برنز جهان در سال ۲۰۱۵ از «صفر به سكو» رسيد. قهرمان شد اما خود و خانواده‌اش در شرايطِ معيشتي خوبي روزگار نمي‌گذرانند. اين عليرضا كريمي است؛ قهرمانِ ما. با عليرضا كريمي‌ها چه كرده‌ايم؟ به حرف‌هايش گوش نكرديم، مشكلات و سختي‌هايش را نديديم، توقعاتش را به هيچ گرفتيم و توقعِ پيشرفت از او داريم؟ براي پيشرفت هم كه به‌حق و ناحق مانع گذاشتيم.
چاره‌اي نيست، بايد عليرضا كريمي‌ها تكثير شوند اما براي ماندن‌شان هم بايد چاره‌انديشيد. مگر نه اينكه مطالعات انجام شده دكتر سريع‌القلم نشان مي‌دهد كه ايران در ميان ٥٥ كشور مسلمان، از مراكش تا پاكستان بهترين شرايط را در منابع انساني دارد؟ ما خلاق‌ترين نيروها را داريم؛ بهترين پزشكان را، خلاق‌ترين كارگردان‌ها را، زبده‌ترين مهندسان و فيزيكدانان را، حتي دقيق‌ترين مورخان را. توانايي‌هاي سرمايه‌هاي انساني ايران منحصربه‌فرد است و چرا نبايد منابع انساني‌مان را درحد توانايي‌هاي‌شان جدي بگيريم و ارج بگذاريم. شكست غلامرضا تختي مقابل الكساندر مدويد و شكست عليرضا كريمي مقابل حريف روسي تفاوت‌هاي بسياري دارد اما يك درس مشابه دارد: مردم پشت هر دو قهرمان ماندند و «ورزشكار ايراني» را ستودند. هرچقدر هم كه دستورِ كنارِ زمين، درخواستِ شكست باشد اما حواس‌مان بايد به قهرمانان‌مان باشد. عليرضا كريمي‌ها آينده كشور را مي‌سازند و پرچم ايران را جلوتر از حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي در كشورهاي ديگر به اهتزاز در مي‌آورند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      افسوس و صد افسوس که......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج