۱۰۳۲۹۱۳
۲ نظر
۵۰۶۵
۲ نظر
۵۰۶۵
پ

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد؛ پروستات محسن و امیر

پروستات غده‌ای به اندازه یک گردو زیر مثانه مردان است که به نوعی بخشی از اندام تناسلی آنان را تشکیل می‌دهد و افزایش حجم آن می‌تواند خطرناک باشد.

برترین‌ها: پروستات غده‌ای به اندازه یک گردو زیر مثانه مردان است که به نوعی بخشی از اندام تناسلی آنان را تشکیل می‌دهد و افزایش حجم آن می‌تواند خطرناک باشد. بالا رفتن سن، توارث و فاکتور‌های غذایی مانند مصرف غذا‌های چرب و کمبود ویتامین E‬ و سلنیوم از جمله علل ابتلا به سرطان پروستات می‌باشند.

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد؛ پروستات محسن و امیر

سرطان پروستات به عنوان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان مردان شناخته می‌شود و اگرچه آمار دقیقی از مبتلایان به این سرطان در کشور ما در دست نیست، اما بی شک سرطان پروستات سالانه موجب مرگ بسیاری از مبتلایان می‌شود. با اینکه علائم این بیماری در مردان مختلف می‌تواند متفاوت باشد، اما با این حال دانستن تجربیات و راه‌های درمانی که آن‌ها پیش گرفته‌اند، خارج از لطف نخواهد بود.

در ادامه تجربیات ۳ مرد را در مواجهه با سرطان پروستات و پیشنهاداتی از سوی این افراد برای کسانی که وضعیتی مشابه خودشان دارند، خواهید خواند. پس با ما همراه باشید.

خودتان درباره این سرطان تحقیق کنید

محسن از آن دسته افرادی است که به محض اینکه از سرطان خود آگاه شد، شروع به انجام تحقیقات و یافتن راه‌های درمانی آن کرد. خودش می‌گوید: «من آدم عجیب غریبی‌ام. بخاطر همین هم ترجیح دادم خودم تمام اطلاعات در ارتباط با بیماریم رو بدست بیارم و هرکاری که لازمه برای بهبود انجام بدم.»

محسن از ۵۰ سالگی آزمایش‌های اندازه‌گیری psa را انجام می‌داد و در سال ۹۱ متوجه شد که مقدار psa بدن او بیشتر از حالت نرمال است. ممکن است برایتان سوال پیش آید که psa دقیقا چیست؟ prostate specific antigen که به مختصر psa نامیده می‌شود، در واقع ماده‌ای پروتئینی است که از سلول‌های پروستات مردان ترشح و اغلب وارد مایع منی شده و در جهت سیال بودن مایع منی و نطفه‌های مرد و بالغ شدن نطفه‌ها عمل می‌کند و معمولا مقدار کمی از آن وارد جریان خون می‌شود.

محسن می‌گوید: «اوایل مقدار psa نرمالی داشتم. به حدی که پزشکم هم می‌گفت جای نگرانی نیست و فقط آنتی بیوتیک تجویز می‌کرد که در صورت وجود عفونت تو بدنم از بین بره. چند هفته بعدش لازم بود یه سری آزمایش دیگه برای اندازه‌گیری میزان psa انجام بدم. نتیجه آزمایش بالاتر رفتن غیر نرمال psa رو نشون می‌داد. پزشکم منو پیش یه اورولوژیست فرستاد تا آزمایش دیجیتالی مقعدی انجام بدم و پروستاتم بررسی بشه. متاسفانه حدس پزشکم درست بود و به سرطان پروستات زودرس مبتلا شده بودم.»

محسن از همانموقع شروع به تحقیق درباره راه‌های درمانی سرطانش نمود. روش سنتی جراحی پروستات، که هزینه‌ی زیادی نیز صرف آن شده بود، نتیجه‌ای نداشت و حالا به دنبال راهی جدید و کارساز برای درمان بود. یک رادیولوژیست پیشنهاد داده بود که برای درمان سرطان پرتو درمانی یا براکی تراپی انجام دهد، روشی که در آن پرتو‌های رادیواکتیو موجب کشته شدن سلول‌های سرطانی می‌شدند. اما محسن بر این عقیده بود که این روش‌ها اگرچه می‌توانند موثر باشد، اما باید درباره پروتون درمانی نیز اطلاعات جمع‌آوری کند.

پروتون درمانی یکی از روش‌های درمان سرطان است که تاثیر بسیار بالایی نسبت به رادیوتراپی دارد. علت تاثیر بالاتر پروتون درمانی این است که مقدار بسیار بالایی از دز بر قسمت‌های خاصی از بدن (تومور) بدون این که تاثیر خاصی بر بافت سالم اطراف تومور بگذارد، منتقل می‌شوند. اشعه مورد استفاده در این روش پرتو‌های پروتون با انرژی بسیار بالا می‌باشند که آسیب بسیار کمی به بافت سالم اطراف تومور وارد می‌کنند.

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد؛ پروستات محسن و امیر

پروتون درمانی محسن از مرداد ماه ۹۱ انجام شد و او تا یک سال هر سه ماه یکبار psa خود را اندازه‌گیری می‌کرد. مراجعه او به پزشک نیز بعد از انجام پروتون درمانی، به صورت سالیانه انجام می‌شود. محسن می‌گوید: «نتایجی که از پروتون درمانی گرفتم برام قابل قبول بود، اما باعث نشد که از تحقیق و جستجوی راه‌های درمانی دیگه دست بردارم.

نکته مثبت در ارتباط با سرطان پروستات اینه که راه‌های درمانی و دارو‌های زیادی براش وجود داره، ولی همین موضوع میتونه نکته منفی اون به حساب بیاد. چون تعداد زیاد دارو‌ها و روش‌های درمانی تو خیلی از موارد باعث سردرگرمی افراد میشه. مهمه‌ترین چیز اینه که علائم منحصر به خودتون رو در نظر بگیرید و درباره مناسب‌ترین روش درمانی برای خودتون تحقیق کنید و با افراد مختلفی صحبت کنید. من دقیقا با این روش به راه درمان خودم رسیدم.»

درمان مناسب خود را پیدا کنید

امیر یکی دیگر از افراد مبتلا به سرطان پروستات است. او روحیه به شدت جنگجویی دارد و مقاومت بسیار بالایی از خود در شرایط مختلف نشان می‌دهد. این روحیه جنگجویی در سال ۹۰، یعنی زمانی که امیر پی به سرطان پروستات خود برد، چندین برابر شد تا سرطان را شکست دهد.

بعد از نمونه‌برداری‌های متعدد از پروستات امیر، مشخص شد که سرطان تا حد بسیار زیادی پیشرفت کرده است. نمونه‌برداری از ۱۶ قسمت مختلف پروستات امیر انجام شد که متاسفانه هر ۱۶ قسمت نشان از سرطان پروستات می‌دادند. پزشکان امیر را به جراحی تشویق می‌کردند و بر این باور بودند که جراحی می‌تواند تا حدودی غده را کوچکتر کند، ولی ممکن است قادر به از بین بردن تمام غده نباشد.

امیر معتقد بود: «اگه قراره اون میزان از درد جراحی رو تحمل کنم و ریسک‌های اونو بپذیرم در حالی که به احتمال خیلی زیاد نتیجه‌ای نگیرم، پس بهتره راه‌های دیگه‌ای که به من اطمینان بیشتری برای درمان میدن رو امتحان کنم.»
پس امیر به جای جراحی ترجیح داد از روش پرتو درمانی استفاده کند. او به مدت ۹ هفته و هفته‎ای ۵ روز پرتو درمانی انجام می‌داد. سپس به او لوپرون (یک نوع هورمون زنانه) تزریق شد تا از تولید تستوسترون در بدنش، که موجب عود سرطان پروستات می‌شد جلوگیری شود. او دوره درمانی خود را در دی ماه ۹۱ آغاز کرد و تا مرداد ۹۲ ادامه داد.

در طول درمان امیر سعی کرد با داشتن تغذیه مناسب و پرهیز غذایی بدن خود را خوب و سر پا نگه دارد. همین موجب شد که او به سرعت بتواند قدرت و انرژی خود را بازیابد. خودش می‌گوید: «حداقل الان به هیچ وجه احساس نمی‌کنم که آدم ترسو یا بی عرضه‌ای هستم.»

اگر سرطان دوباره بازگشت، ناامید نشوید

سجاد در ۵۵ سالگی مطلع شد که به سرطان پروستات مبتلا شده است. اولین درمانی که او پیش گرفت پروستات برداری رادیکال بود. این روش مانع بروز آسیب به اعصاب می‌شود. سجاد می‌گوید: «من هیچ علائمی مرتبط با ابتلا به سرطان پروستات نداشتم، اما معمولا آزمایش اندازه‌گیری psa انجام می‌دادم و همین باعث شد متوجه بشم.

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد؛ پروستات محسن و امیر

Psa من مدام در حال افزایش بود و سرطان تمام پروستاتم رو درگیر کرده بود. روش‌های زیادی برای درمان پروستات وجود داشتن، اما خیلی از اون روش‌ها جدید بودن و جرئت انجامشون رو نداشتم. بعد از انجام جراحی، متاسفانه به بی اختیاری ادرار دچار شدم که البته چندان هم دور از انتظار نبود.» یکی دیگر از عوارضی که سجاد بعد از انجام جراحی به آن دچار شد، اختلال در نعوظ بود که توانست با استفاد از دارو‌ها این مشکل را حل کند.

بعد از انجام جراحی تا ۱۱ ماه هیچ علائمی از سرطان در وجود سجاد نبود. اما کم کم علائم بازگشتند. «psa بدنم خیلی ناگهانی شروع به افزایش کرد. اگه شما کسی باشید که اخیرا سرطان پروستات داشتید، psa بالا نشون می‌ده که مجددا سرطانتون برگشته و باید تحت درمان قرار بگیرید. پیش هر پزشکی هم رفتم گفت باید پرتو درمانی انجام بدم.»

در طول ۷ هفته، ۳۵ بار پرتو درمانی انجام داد و بالاخره بعد از اتمام جلسه ۳۵ ام وضعیت psa بدنش به حالت نرمال خود بازگشت. از سجاد پرسیدیم چطور امکان بازگشت سرطان پروستات وجود دارد؟ پاسخ او اینگونه بود: «اگه سرطان فقط داخل پروستات باشه ۱۰۰ درصد قابل درمان هستش، اما اگه سلول‌های سرطانی وارد بافت اطراف پروستات هم بشن، احتمال اینکه سرطان پروستات دوباره برگرده خیلی بالاست.»

سجاد معتقد است که سرطان پروستات سری دوم به اندازه بار اول ناراحت‌کننده نبوده و مقابله با آن برایش ساده‌تر بوده است. خودش می‌گوید: «سری دوم وقتی فهمیدم که سرطانم دوباره برگشته خیلی ساده‌تر باهاش کنار اومدم. تو دلم گفتم خب دوباره همون آش و همون کاسه. بریم شکستش بدیم.»

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به سرطان پروستات دچار شده‌اید و نمی‌دانید کدام ره درمانی را باید پیش بگیرید، حتما با افرادی که به این بیماری مبتلا هستند یا مبتلا بوده و درمان شده‌اند> صحبت کنید. راهنمایی‌ها و تجربیات آن‌ها کمک شایانی به شما خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط به سنش رسیدید باید این بیماری را انتظارش را بکشید و بروید برای آزمایش و آگاهی از شرایط درمانش ولی بعد از ابتلا مهم نیست کجا یا چگونه درمان می شوید همچی دیگر به واژه شانس منتهی می شود.

    • بدون نام

      پدربزرگم به علت سرطان پروستات فوت کرد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج