فروش ویژه بیتل توسط اتو خسروانی
در اوایل دهه ۱۹۳۰ میلادی آدولف هیتلر که به تازگی به مقام پیشوایی آلمان رسیده بود طرحهای خود را برای یک اتوموبیل ارزان و ساده که برای عموم قابل استفاده باشد به دکتر « فردیناند پورشه » ارائه کرد.
در اوایل دهه ۱۹۳۰ میلادی آدولف هیتلر که به تازگی به مقام پیشوایی آلمان رسیده بود طرحهای خود را برای یک اتوموبیل ارزان و ساده که برای عموم قابل استفاده باشد به دکتر « فردیناند پورشه » ارائه کرد. پیش از این پورشه به همراه « زونداپ » طرحهایی را برای چنین اتوموبیلی درسر داشتند که یکی از آنها «پورشه تیپ ۱۲» با موتور تعبیه شده در عقب اتوموبیل و طراحی قوس مانند بود.
دستور هیتلر کاملاً روشن بود: « ساخت خودرویی با قیمت برابر با یک موتورسیکلت با حداکثر سرعت۱۰۰ کیلومتر و توانایی جابهجای اعضای یک خانواده 5 نفره»[۱]
پورشه کار طراحی را آغاز کرد و سرانجام در سال ۱۹۳۶ طرحهای اتوموبیل نهایی و اولین پروتوتایپ تولید شد. این خودرو کاملاً مطابق فلسفه پورشه طراحی شده بود که اعتقاد داشت بهترین اتوموبیلها انواع موتور عقب، هواخنک و دیفرانسیل عقب هستند. پورشه این خودرو را « پورشه ۶۰ » نامید اما مسئولان آلمانی نام KDF WAGEN را بر روی آن گذاشتند. نام بیتل [۲] (Beetle به معنی سوسک) نامی بود که از سوی جامعه بر این خودرو گذاشته شد اما تا سال ۱۹۶۷ از سوی فولکس واگن به رسمیت شناخته نشد. تولید خودرو در کارخانهای که به همین منظور ساخته شده بود آغاز گردید.
تولید هنوز روند کندی داشت که ناگهان آتش جنگ جهانی دوم شعلهور شد. به همین سبب تمام توان کارخانه به سمت تولید انواع مناسب میادین جنگ متمرکز شد. در طی جنگ کارخانه فولکس واگن چندین بار بمباران شد اما هر بار مجدداً تولید از سر گرفته میشد. پس از اشغال آلمان سران انگلیس قصد داشتند کارخانه را به این کشور منتقل کنند اما هیچ شرکت انگلیسی حاضر به پذیرش این کارخانه نشد و فولکس واگن در آلمان باقی ماند و روند تولید روال عادی خود را از سر گرفت.
در طی این مدت موتورهای 1.1 لیتری و 1.2 لیتری روی این خودرو نصب میشد. مدلهای پیش از دهه 50 را میتوان از شیشه دوتکه عقب شناخت . در دهه 60 موتورهای 1.3 لیتری جایگزین انواع قبلی شدند. قیمت مناسب، دوام بالا و کاربری آسان سبب شد تولید این خودرو با سرعت ادامه پیدا کند و در فوریه سال 72، رکورد فورد مدل T را با بیش از 15 میلیون دستگاه بشکند.
در اواخر دهه ۶۰ با ورود رقبای ارزان قیمت ژاپنی که امکانات مناسب و طرح بهروزتری داشتند، مسئولان فولکس ناچار شدند تغییراتی در بیتل اعمال کنند که حاصل آن یک موتور ۱۵۰۰ سیسی ۵۴ اسبی، قفل داخلی درها، چراغ دنده عقب و ... بود. این مدل را میتوان از چراغ عقب بزرگ و شبکههای روی در موتور شناخت.
تحویل فوری
پیش پرداخت ۰۰۰ / ۰۰۰ / ۱۳۰ تومان
اقساط: 10 ماهه هر قسط مبلغ 000 / 000 / 7 تومان
مشخصات فنی این خودرو
حداکثر سرعت: ۲۲۵ کیلومتر در ساعت
شتاب 0 تا 100 : 7,5 ثانبه
موتور استاندارد I4 2.0L توربو
استاندارد انتقال ۶ سرعته اتوماتیک
سیلندر 4
اسب بخار @RPM ۲۱۰@۵۳۰۰
مصرف سوخت (شهری / بزرگ راه): 7.4/10.6
مصرف سوخت ترکیبی ۹.۲
تعداد سوپاپ 16
توربو (بله/خیر) بله
انتقال اوردرایو بله
حداکثر مصافت طی شده با یک بار سوخت گیری: ۵۶۰ کیلومتر
نسبت قدرت به وزن نسبت 14.5
سوپرشارژر: ندارد
فرمان، سیستم تعلیق و لاستیک و ترمز.
ترمز (جلو) دیسک
ترمز (عقب) دیسک
انتقال قدرت: چرخهای جلو
نوع دنده (انتخاب) ازت /
فرمان دندانه دار و چرخ دنده جناحی
فرمان چپ قطر 35.4
حق فرمان قطر ۳۵.۴
سیستم تعلیق (جلو) مستقل
سیستم تعلیق (عقب)مستقل
نوع تایر : Passenger
پهنای تایر: ۲۳۵ میلی متر.
تایر نسبت 45
ساخت تایر شعاعی
تایر چرخ قطر: 18 اینچ
وزن خودرو: 1379 کیلوگرم
فولکس بیتل ۲۰۱۳
تلفن : 44004359
منبع:
اتو خسروانی
www.autokhosravani.com
ارسال نظر