۱۲۷۱۱۵
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

ج مثل خانواده G ال‌جی؛ نفر اول G۳ و رقبا

ال‌جی از آن کمپانی‌هایی است که توانست در رقابت به‌خوبی خودش را بالا بکشد. گوشی‌های هوشمند این کمپانی کره‌ای به هیچ عنوان محبوب و مورد توجه نبودند و نامش که می‌آمد به گوشی‌های معمولی یا حتی ضعیف فکر می‌کردیم.

ج مثل خانواده G ال‌جی؛ نفر اول G3 و رقبا

برترین ها: ال‌جی از آن کمپانی‌هایی است که توانست در رقابت به‌خوبی خودش را بالا بکشد. گوشی‌های هوشمند این کمپانی کره‌ای به هیچ عنوان محبوب و مورد توجه نبودند و نامش که می‌آمد به گوشی‌های معمولی یا حتی ضعیف فکر می‌کردیم. اما این چشم‌بادامی‌ها با سخت‌کوشی و زیرکی خود مسیر درست پیشرفت را پیدا کردند و هر روز هم بیشتر به جلو پیس می‌روند. اکنون ال‌جی به‌جایی رسیده است که محصولات آن را می‌توان با برترین‌های سامسونگ و سونی و اپل مقایسه کرد.

این پیشرفت بسیار قابل تحسین است. در میان همه گوشی‌های هوشمند این کمپانی، دو گوشی اخیر یعنی ال‌جی G۳ و ال‌جی G۲ از همه زیباتر و کارآمدتر بوده‌اند. به همین دلیل، در این مطلب، پس از معرفی این دو برادر، آنها را با رقبای زمان خودشان هم مقایسه کرده‌ایم تا شما نیز از نزدیک شاهد پیشرفت ال‌جی باشید.

نکته جالب توجه در مورد ال‌جی وجود دارد که پیش از ورود به معرفی و مقایسه لازم دانستیم با شما در میان بگذاریم. کمپانی کره‌ای ال‌جی همیشه در عرضه محصولاتش - نسبت به رقبا - دیرکرد دارد. یعنی گوشی‌های هوشمند ال‌جی همیشه بعد از بقیه برندها وارد بازار می‌شوند. شاید شما این را ضعف بدانید اما باید بدانید این زرنگی این چشم‌بادامی‌ها است؛ ال‌جی به عمد گوشی‌های خود را دیر وارد بازار می‌کند زیرا می‌خواهد ببیند رقبا چه کرده‌اند و چه در مشت دارند تا بتواند قابلیتی به گوشی خود اضافه کند که آنها ندارد و به این ترتیب برای خودش مشتری جمع کند! این هم نوعی زیرکی است. البته این خطر هم وجود دارد که کاربران خود را از دست بدهد زیرا برندهای دیگر پرچم‌داران جدید خود را روانه میدان رقابت کرده‌اند و هر کاربری هر گوشی‌ای می‌خواسته خریده است. اما سیاست ال‌جی این‌گونه است و روی آن مانور هم می‌دهد.

LG G۳؛ جدیدترین عضو خانواده

ال‌جی گوشی هوشمند G۳ را در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ معرفی و عرضه کرد. این گوشی هوشمند، نرم‌افزار و سخت‌افزار متفاوت از دیگر گوشی‌ها دارد. صفحه‌نمایش بزرگ آن باریک‌ترین حاشیه را دارد و رزولوشن آن نیز بالا و QHD است. دوربین این موبایل فوکوس لیزری دارد که در میان دیگر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار نمی‌توانیم نمونه آن را بیابیم.

ج مثل خانواده G ال‌جی؛ نفر اول G3 و رقبا

ال‌جی هر امکاناتی که تصور کنید را در هوشمند جدید خود یعنی G۳ گنجانده است. حافظه قابل ارتقا و دسترسی به باتری از جمله مواردی هستند به این گوشی اضافه شده‌اند. البته فقط یک مورد را ندارد که در دیگر گوشی‌ها شاهد آن هستیم و آن ضدآب و ضدغبار بودن است. گوشی‌های سامسونگ و سونی این قابلیت را دارند و به طور عجیبی ال‌جی در این مورد از آنها عقب مانده است!

قد و قواره

ال‌جی G۳، ۱۴۶.۳×۷۴.۶×۸.۹ میلی‌متر اندازه دارد. یعنی حدود ۸ میلی‌متر بلندتر و ۳.۵ میلی‌متر عریض‌تر از برادر بزرگ‌تر از خود است. وزن این دستگاه ۱۵۰ گرم است و چیزی در میان گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی S۵ و سونی اکسپریا Z۲ است.

ج مثل خانواده G ال‌جی؛ نفر اول G3 و رقبا

قیافه

ال‌جی G۳ کپی برابر اصل اچ‌تی‌سی One (M۸) است و فقط بلندگوهای دوطرف نمایشگر را ندارد. لبه‌های گرد بدنه گوشی و ظاهر براق شبیه آلومینیوم ال‌جی حس شباهت آن با One (M۸) را بیشتر به کاربر القا می‌کند. اما بدنه G۳ از آلومینیوم نیست و از این نظر نمی‌تواند رقیبی برای اچ‌تی‌سی به‌شمار بیاید.

این گوشی در رنگ‌های سفید، طلایی، بنفش و قرمز عرضه می‌شود. اطراف بدنه آن نیز هیچ نوع کلیدی ندارد. در پشت گوشی کلید پاور / قفل و کلیدهای تنظیم صدا قرار دارند که درست زیر لنز دوربین تعبیه شده‌اند. این کلیدها برای نخستین بار در گوشی‌های G۲ و G Pro ۲ عرضه شده بودند و کاربران ال‌جی به کارکرد آنها کاملا آشنا هستند.

ج مثل خانواده G ال‌جی؛ نفر اول G3 و رقبا

ال‌جی گوشی جدید و سرکش خود را ضدآب یا ضدغبار نساخته است زیرا اعتقاد دارد، استانداردهای کیفیتی گواهی‌نامه IP چندان شفاف و واضح نیستند.

ال‌جی G۳ به طور واضحی خالی از کلید و پورت است. در جلوی قاب آن هیچ، غیر از نمایشگر و لوگوی ال‌جی نمی‌توانید ببنید. در بالای نمایشگر فقط یک نوار باریک از حسگرها وجود دارند. در سمت چپ و راست گوشی نیز هیچ کلید و سوکت و پورتی وجود ندارد. فقط یک شکاف کوچک برای باز شدن قاب پشت بدنه مشاهده می‌شود. اما در زیر نمایشگر، پورت یو‌اس‌بی و منفذ میکروفون قرار دارند. سوکت ۵/۳ میلی‌متری هدفون نیز در این زیر جای گرفته است. در بالای گوشی نیز پورت اینفرارد و میکروفون دوم G۳ وجود دارند.

کلیدهای ال‌جی G۳ در پشت بدنه آن جمع شده‌اند. کلید پاور/قفل و کلیدهای تنظیم صدادر زیر لنز دوربین روی قاب باف‌دار گوشی کار گذاشته شده‌اند.

لنز ۱۳ مگاپیکسل دوربین نیز در پشت بدنه قرار دارد. در کنار آن نیز فلاش دوگانه LED و حسگر فوکوس لیزری ردیاب قرار دارند. در پایین قاب پشت، شبکه بلندگوی گوشی وجود دارد.

با برداشتن قاب عقب، باتری ۳ هزار میلی آمپر ساعتی، جایگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی و میکروسیم قرار دارند. از نظر عمودی این گوشی ۸ میلی‌متر بلندتر شده است و از نظر عرضی نیز کمتر از ۴ میلی‌متر بزرگ‌تر شده است. این مساله برای کاربرانی که دستان کوچکی دارن چندان خوشایند نیست زیرا کنترل و در دست گرفتن گوشی برایشان چندان آسان نیست. در ضمن، خمیدگی قاب پشت بدنه نیز استفاده از آن را دشوارتر نیز کرده است.

اما بافت مشابه آلومینیوم دستگاه به آن ظاهر ارزشمندتری بخشیده است و در نگاه نخست، تصور می‌کنید گوشی از آلومینیوم ساخته شده است.

صفحه نمایش

صفحه نمایش ال‌جی G۳، نمایشگر ال‌سی‌دی از نوع True HD-IPS+ و رزولوشن ۱۴۴۰×۲۵۶۰ پیکسل دارد. اندازه آن نیز ۵.۵ اینچ است. تراکم تصویر این نمایشگر ۵۳۴ پیکسل در هر اینچ است.

ج مثل خانواده G ال‌جی؛ نفر اول G3 و رقبا

باطن ماجرا چیست؟

ال‌جی با اینکه گوشی هوشمند G۳ را دیرتر از دیگر رقبا روانه بازار کرد اما در عوض، ویژگی‌ای خوبی در آن گنجانده است. از جمله باید به سیستم‌عامل ۴.۴.۲ اندروید (کیت‌کت) و رابط‌کاربری اوپتیموس اشاره کرد.

ال‌جی G۳، تراشه کوالکوم MSM۸۹۷۵AC اسنپ‌دراگون ۸۰۱ و ۴ هسته Krait ۴۰۰ دارد که با سرعت ۲.۵ گیگاهرتز کار می‌کنند. پردازنده گرافیکی این گوشی هوشمند Adreno ۳۳۰ است و ۳ گیگابایت رم دارد. البته باید بدانید نسخه‌ای که با ۱۶ گیگابایت حافظه درونی ارائه می‌شود، ۲ گیگابایت رم دارد.

دوربین

یکی از ویژگی‌های بارز گوشی هوشمند ال‌جی G۳، دوربین ۱۳ مگاپیکسل آن است. این دوربین، لرزش‌گیر نوری، فوکوس خودکار با قابلیت ردیابی فاز و لیزر فوکوس دارد که همه آنها در نوع خود عالی هستند.حسگر فوکوس لیزری باعث می‌شود تا فوکوس سریع‌تر و دقیق‌تر انجام بگیرد و دوربین در محیط‌های تاریک و کم‌نور، عکس‌های شفاف‌تر و واضح‌تر بگیرد. این دوربین لرزش‌گیر نوری، فلاش دورنگ و دوگانه و قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۲۱۶۰p دارد.

ج مثل خانواده G ال‌جی؛ نفر اول G3 و رقبا

تفاوت اصلی اینجاست

ال‌جی G۳ جدیدترین گوشی هوشمند موجود در بازار است که با کیفیت ۲۱۶۰p و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری می‌کند. البته با کیفیت‌های ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه و ۷۲۰p با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه نیز می‌تواند تصویربرداری کند. رزولوشن ۷۲۰p برای ضبط صحنه آهسته است.

ویدئوهایی ها که با کیفیت ۲۱۶۰p ضبط می‌شوند کیفیت بسیار خوب، میزان نور مناسب و رنگ‌های خالص دارند. در این رزولوشن، تصاویر بیشترین جزئیات تصویر با وضوح عالی دارند. لیزر فوکوس خودکار و لرزش‌گیر نوری باعث می‌شوند تا مشکلات فوکوس و وضوح عکس‌ها تا اندازه زیادی برطرف شوند. پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۰۱ نیز به خوبی از عهده ضبط فیلم با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه و ضبط صدا با نرخ بیت ۳۰ مگابیت در هر ثانیه بر می‌آید. نرخ بیت صدا، ۱۵۶ کیلوبایت در هر ثانیه است و با ۴۸ کیلوهرتز در ثانیه صدای استریو ضبط می‌کند. این صدا به گونه‌ای است که گویا ال‌جی برای حذف صداهای زمینه، فیلتر نویز قرار داده است البته این کار موجب می‌شود تا برخی از صداها در فرکانس‌های خاص نیز از بین بروند.

حالا وقت رقابت است؛ وارد میدان می‌شویم

سامسونگ گلکسی اس ۵ و ال‌جی جی ۳

طراحی

طراحی گوشی S۵ به پای ال‌جی G۳ نمی‌رسد. گوشی‌های سامسونگ همیشه از جنس پلاستیک ساخته شده‌اند و این مساله همیشه مورد توجه همه بوده که چرا سامسونگ گوشی‌های به این خوبی را فلزی نمی‌کند.

البته بدنه ال‌جی نیز فلزی نیست و شبیه فلز است. اما در نگاه نخست به هیچ عنوان متوجه نمی‌شوید این گوشی از پلاستیک ساخته شده است زیرا پرداخت قاب پشت آن دقیقا مشابه آلومینیوم است.

برنده: LG G۳

ج مثل خانواده G ال‌جی؛ نفر اول G3 و رقبا

صفحه‌نمایش

صفحه نمایش گلکسی S۵ از نوع سوپر AMOLED و نمایشگر ال‌جی G۳ با فناوری True HD-IPS بعلاوه ال‌سی‌دی است. اندازه نمایشگر گلکسی S۵، ۵.۱ اینج با رزولوشن ۱۰۸۰p و تراکم تصویر ۴۳۲ پیکسل در هر اینچ است. پانل ال‌جی G۳ نیز رزولوشن ۱۴۴۰×۲۶۵۰ پیکسل و ۵.۵ اینچ اندازه دارد. تراکم تصویر این نمایشگر ۵۳۴ پیکسل در هر اینچ است.

برنده: Samsung Galaxy S۵

ج مثل خانواده G ال‌جی؛ نفر اول G3 و رقبا

باتری

سامسونگ گلکسی S۵، باتری کوچک‌تر و ۲۸۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد. این در حالی است که باتری G۳، ۳ هزار میلی آمپر ساعتی است. البته گوشی G۳ به این باتری بزرگ نیاز دارد زیرا صفحه‌نمایش QHD آن باتری بسیاری مصرف می‌کند. سامسونگ Galaxy S۵ حدود ۷۲ ساعت استفاده و دقیقا سه روز را با یک بار شارژ پشتیبانی می‌کند. ال‌جی G۳ نیز در همین حد عمر می‌کند و تا ۶۹ ساعت استفاده را دوام می‌آورد.

برنده: LG G۳

ج مثل خانواده G ال‌جی؛ نفر اول G3 و رقبا

سخت‌افزار

پردازنده گوشی هوشمند ال‌جی G۳، کوالکوم MSM۸۹۷۵AC اسنپ‌دراگون ۸۰۱ است. البته مشخصات این تراشه در نسخه‌های کره‌ای و اروپایی این گوشی هوشمند متفاوت است. مدل کره‌ای ۲ گیگابایت رم دارد اما نسخه اروپایی آنبا سه گیگابایت رم عرضه شده است.

گلکسی S۵ سامسونگ نیز با تراشه اسنپ‌دراگون ۸۰۱ از نوع MSM۸۹۷۴AC عرضه شده است. سرعت این پردازنده ۲.۵گیگاهرتز برای هر چهار هسته Krait ۴۰۰ است. پردازنده گرافیکی آن نیز Adreno ۳۳۰ است که در هر دو دستگاه عملکرد مشابهی دارد.

برنده: Samsung Galaxy S۵

کیفیت صدا

ال‌جی G۳، از نظر کیفیت صدا بسیار عالی است. رتبه صدای استریو این گوشی ۱۰۰ است اما متاسفانه از نظر میزان بلندی صدا خیلی راضی‌کننده نیست. اما کیفیت صدای آن حتی با هدفون نیز همچنان عالی است. کاربر کمترین میزان نویز را با بیشتر وضوح دریافت می‌کند. از این نظر باید گفت گوشی ال‌جی بسیار بهتر از گلکسی S۵ سامسونگ ظاهر شده است.

برنده: LG G۳

کیفیت عکس

گوشی هوشمند سامسونگ گلکسی S۵، عمق دید (FoV) بسیار وسیع‌تر و عریض‌تر از ال‌جی G۳ دارد. نسبت تصویر حسگر دوربین این گوشی به وطر پیش‌فرض ۱۶:۹ است. عکس‌های گوشی ال‌جی بلندتر از S۵ هستند اما این تفاوت فقط ۱۳۰ پیکسل است. در گلکسی S۵، شاهد جزئیات بیشتر با کیفیت بهتر هستیم و تصاویر نیز شفافیت بیشتری دارند. اما در کناره‌ها کمی اشکال دارند. این در حالی است که G۳ همه‌جانبه بسیار خوب ظاهر شده است و از جلو یا کنار، کیفیت تصویر فرقی ندارد و خوب است.

برنده: LG G۳

کیفیت ویدئو

هر دو گوشی با نسبت تصویر ۱۶:۹ فیلم‌برداری می‌کنند و عمق دید برابر با هم دارند. البته گلکسی S۵ از زاویه دید عریض‌تر بهره می‌برد. هنگامی که از کیفیت ۲۱۶۰p به ۱۰۸۰p سوئیچ می‌کنید، ال‌جی G۳ نیز تا اندازه‌ای زاویه دید عریض‌تر پیدا می‌کند. این را باید به یاد داشته باشید هر دو گوشی در کیفیت ۲۱۶۰p فقط ۵ دقیقه می‌توانند فیلم‌برداری کنند.

هر دو دوربین لرزش‌گیر نوری دارند. اما S۵ ترفندهای نرم‌افزای مضاعف نیز دارد که به کیفیت بهتر تصایور و نویز کمتر آنها کمک بسیاری می‌کند.

برنده: Samsung Galaxy S۵

ج مثل خانواده G ال‌جی؛ نفر اول G3 و رقبا
LG G۳

ج مثل خانواده G ال‌جی؛ نفر اول G3 و رقبا
Samsung Galaxy S۵

ال‌جی G3 و اچ‌‌تی‌سی One (M8)

طراحی

هر دو این گوشی‌ها، مستطیل‌هایی با لبه‌های گرد هستند که ظاهرا از فلز ساخته شده‌اند. البته وقتی آنها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهید، تفاوت‌های بارزی با هم دارند. در اطراف صفحه نمایش 5 اینچ گوشی اچ‌تی‌سی One (M8) فضای بسیاری وجود دارد و درست برعکس، در گوشی ال‌جی گویا نمایشگر دارد از قاب بیرون می‌زند. هر دو گوشی هم‌قد هستند اما G3 باریک‌تر و عریض‌تر از گوشی اچ‌‍‌تی‌سی One (M8) است. عرض گوشی یکی از موارد مهم برای راحتی در دست گرفتن به‌شمار می‌رود. گوشی ال‌جی سبک‌تر است و 149 گرم وزن دارد. گوشی اچ‌تی‌سی One (M8)، 160 گرم وزن دارد.

برنده: اچ‌تی‌سی One (M8)

ج مثل خانواده G ال‌جی؛ نفر اول G3 و رقبا

صفحه نمایش

ال‌جی G۳ نخستین گوشی هوشمند این کمپانی است که با نمایشگر QHD عرضه شده است. رزولوشن QHD یا اچ‌دی چهارگانه (Quad HD)، هان‌طور که از نامش پیدا است، ۴ برابر پیکسل بیشتر از نمایشگرهای ۷۲۰p دارد. به این مفهوم که تعداد پیکسل‌های آن ۱۴۴۰×۲۵۶۰ پیکسل است. یعنی حتی در نمایشگر بزرگ ۵.۵ اینچ نیز همچنان ۵۳۴ پیکسل در هر اینچ تراکم دارد.

گوشی هوشمند اچ‌‍تی‌سی One (M۸)، ۵ اینچ اندازه و رزولوشن ۱۰۸۰p دارد. وضوح این نمایشگر بسیار عالی است و تصاویر به قدری شفاف هستند که نمی‌توانید پیکسل‌های آن را از یکدیگر تمیز دهید.

وضوح نمایشگر ال‌جی G۳ بسیار بالا است. البته به این مفهوم نیست که اچ‌تی‌سی One (M۸)، کیفیت بدی دارد اما در مقایسه باید گفت ال‌جی بسیار بهتر و شفاف‌تر ظاهر شده است و باید پرچم آن را بالا دانست. نور هر دو نمایشگر ۵۷۰ نیت است. عمق رنگ مشکی در گوشی ال‌جی G۳ بیشتر و بالاتر از حد متوسط (۴۰/۰ - ۵۰/۰ نیت) است. کنتراست آن از ۸۰۰ به ۱ کمتر است.

برنده: ال‌جی G۳

ج مثل خانواده G ال‌جی؛ نفر اول G3 و رقبا

عمر باتری

ال‌جی G۳ شاید باریک‌تر و سبک‌تر از اچ‌تی‌سی باشد اما باتری بزرگ‌تری دارد. باتری ال‌جی G۳، ۳ هزار میلی آمپر ساعت است در حالی که باتری گوشی اچ‌‍تی‌سی One (M۸)، ۲۶۰۰ میلی آمپر ساعت است. باتری ال‌جی قابل جابه‌جایی است. با این همه، عمر باتری هر دو گوشی تقریبا مشابه یکدیگر است و فقط دو ساعت با یکدیگر اختلاف دارند. برای مکالمه با این گوشی‌ها هرگز کمبود باتری را احساس نخواهید کرد. ال‌جی G۳ می‌تواند حدود یک روز کامل دوام بیاورد. در حالی که اچ‌‍‌تی‌سی One (M۸)، ۵ ساعت کمتر عمر می‌کند. اما در عوض، هنگام مرور وب، اچ‌تی‌سی One (M۸)، تا ۹ ساعت استفاده را پاسخ‌گو است در حالی که ال‌جی G۳ تا ۷ ساعت بیشتر دوام نمی‌آورد.

برنده: اچ‌تی‌سی One (M۸)

عملکرد

هر دو گوشی هوشمند اچ‌‍‌تی‌سی One (M۸) و ال‌جی G۳، تراشه اسنپ‌دراگون ۸۰۱ دارند اما شماره اعداد کوالکوم نشان می‌دهد این دو تراشه مشابه هم نیستند. MSM۸۹۷۵AC در G۳ سرعت بالاتری برای ۴ هسته Krait (۵/۲ گیگاهرتز) دارد. در مقابل، تراشه اچ‌تی‌سی MSM۸۹۷۴AB با سرعت ۳/۲ گیگاهرتز است.

ال‌جی G۳، ۳ گیگابایت رم دارد. در حالی که One (M۸)، ۲ گیگابایت رم دارد.

برنده: ال‌جی G۳

ج مثل خانواده G ال‌جی؛ نفر اول G3 و رقبا

دوربین

هر دو گوشی اچ‌تی‌سی One (M۸) و ال‌جی G۳ هر دو حسگر ۱.۳ اینچ دارند اما میزان پیکسل‌های ال‌جی حدود سه برابر بیشتر است. اچ‌تی‌سی اعتقاد دارد پیکسل‌های بیشتر در محیط‌های کم‌نور بسیار کاربرد دارد اما از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون هیچ تغییری در تعداد پیکسل‌های گوشی خود ایجاد نکرد است. بدتر از همه این که، لرزش‌گیر نوری را نیز برداشته است. ال‌جی G۳ لرزش‌گیر نوری هم دارد.

برنده: ال‌جی G۳
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج