جاباما
۱۳۵۸۱۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

از بین این ۶ گوشی موبایل کدام برنده است؟

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (۲)

در این قسمت کیفیت عکس دوربین‌ها در نور روز، کیفیت آنها با رزولوشن ۸ مگاپیکسل و در آخر رزولوشن واقعی آنها را مورد مقایسه قرار داده‌ایم.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (2)

برترین ها: در این قسمت کیفیت عکس دوربین‌ها در نور روز، کیفیت آنها با رزولوشن ۸ مگاپیکسل و در آخر رزولوشن واقعی آنها را مورد مقایسه قرار داده‌ایم.

کیفیت عکس در نور روز

دوربین این گوشی‌های هوشمند در رزولوشن‌های بسیار متفاوت در گستره وسیع بین ۸ تا ۳۸ مگاپیکسل عکاسی می‌کنند و مقایسه آنها چندان کار آسانی به نظر نمی‌رسد. گوشی نوکیا هم بیشترین رزولوشن و هم کمترین را دارد. دوربین لومیا ۱۰۲۰ قابلیت عکاسی با کیفیت ۵ مگاپیکسل هم دارد و از هر دو طرف، نخستین گوشی است.

برای اینکه مقایسه این دوربین عادلانه و منصفانه باشد، عکس‌های آنها را کراپ کردیم و آنها در اندازه ۱:۱ پیکسل با هم مقایسه کرده‌ایم.

مطالب مرتبط:

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (1)


پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (2)

برای نتیجه صحیح، همه عکس‌ها را به اندازه ۸ مگاپیکسل تغییر اندازه دادیم زیرا کمترین رزولوشن در میان این دوربین‌ها، ۸ مگاپیکسل است. سپس همه آنها را در اندازه‌های واقعی خود با هم مقایسه کردیم. در آخر روش هم، آنها را تا ۳۸ مگاپیکسل بزرگ کردیم تا با بالاترین رزولوشن نیز برابری کنند و نتیجه را ثبت کردیم.

به این ترتیب، سه مقایسه مختلف با سه اندازه و رزولوشن متفاوت از این ۶ دوربین به دست آمد.

مقایسه ۸ مگاپیکسلی دوربین‌ها

ابتدا گزارش مقایسه ۸ مگاپیکسلی را برایتان می‌نویسیم. بسیار پرواضح است که گوشی موبایل نوکیا لومیا ۱۰۲۰ بیشترین تعداد پیکسل را در میان دیگر گوشی‌ها دارد. لومیا ۱۰۲۰ با داشتن عریض‌ترین عمق دید (FoV)، جزئیات تصویر را به طور ثبت می‌کند. محدوده پویایی عکس‌ها نیز بالا و بسیار وسیع است.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (2)

اما لازم به ذکر است که لومیا ۱۰۲۰، گزینه عکاسی ۵ مگاپیکسل نیز دارد. در این حالت، عکس‌ها جزئیات کاملی ندارد و فقط برای به اشتراک گذاشتن در فیس‌بوک یا ارسال از طریق ایمیل مناسب هستند. یعنی این عکس‌ها ارزش آرشیو و نگهداری را ندارد. برای این منظور، بهتر است با همان رزولوشن ۳۸ مگاپیکسل عکاسی کنید.

دوربین گوشی لومیا ۱۰۲۰ می‌تواند از یک تصویر دو کیفیت را هم‌زمان ذخیره کند اما این کار زمان می‌گیرد. به همین دلیل باید گفت در میان ۵ گوشی هوشمند دیگر کندترین دوربین را دارد.

دوربین بعدی، Oppo Find ۷ است که کیفیت عکس‌های آن خوب است اما از نظر محدوده پویایی و کنتراست و وضوح به پای عکس‌های لومیا ۱۰۲۰ نمی‌رسد. اما کیفیت کلی عکس‌ها کاملا خوب و قابل‌قبول هستند.

دوربین سوم، سامسونگ گلکسی S۵ است که کنتراست عکس‌های آن بسیار زیاد است به طوری که احساس می‌کنید عکس‌ها واقعی نیستند.

ال‌جی G۳، نیز در کنتراست و نور عکس‌ها کمی اغراق می‌کند و همین موجب می‌شود تا هاله‌های واضحی در عکس‌ها مشاهده شود. البته باید اشاره کرد میزان اغراقی که در ثبت نور و رنگ و وضوح عکس‌های G۳ صورت می‌گیرد بسیار کمتر از گلکسی S۵ سامسونگ است.

دوربین بعدی، Xperia Z۲ سونی است. با استفاده از گزینه Superior Auto (تنظیمات خودکار)، عکس‌ها با رزولوشن ۸ مگاپیکسل ثبت می‌شوند. این در حالی است که خود دوربین رزولوشن ۲۰.۷ مگاپیکسل دارد. عکس‌های این دوربین نیز اغراق بسیاری در نور و رنگ دارند. جزئیات نیز چندان خوب ثبت نمی‌شوند. نوشته‌ها در آن خیلی واضح نیستند و شاخ و برگ درختان نیز به صورت افکت‌های دیجتالی نمایش داده می‌شوند.

در این قسمت، دوربین ۸ مگاپیکسل آی‌فون ۵s از همه بهتر است. محدوده پویایی، عمق دید، خلوص رنگ‌ها، جزئیات تصویر و نور آنها همه به‌اندازه و دقیق و کامل هستند. عکس‌ها کاملا طبیعی دیده می‌شوند.

مقایسه رزولوشن واقعی دوربین‌ها

در این قسمت، عکس‌های دوربین همان چیزی هستند که خود دوربین تولید می‌کند. یعنی عکس‌ها نه کراپ‌ شده‌اند و تغییر اندازه پیدا کرده‌اند. اینجا دیگر ذات واقعی دوربین‌های این گوشی‌های هوشمند مورد مقایسه قرار می‌گیرد. در گوشی‌های لومیا ۱۰۲۰ نوکیا و اکسپریا Z۲ سونی که گزینه دیگری برای عکاسی ۵ و ۸ مگاپیکسل هم دارند، آن گزینه‌ها را نیز در این مقایسه گنجانده‌ایم.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (2)

در حالت ۵ مگاپیکسل دوربین لومیا ۱۰۲۰، کیفیت عکس‌ها بسیار پایین است به طوری‌که نمی‌توان برچسب قیمت روی محصولات موجود در یک فروشگاه رااز روی عکس خواند. اما نوکیا برای این مکشل راه‌کاری هم در نظر گرفته است. وقتی عکس را با تلویزیون UHD تماشا کنید گویا کیفیت آن ۸ مگاپیکسل (۳۸۴۰×۲۱۶۰ پیکسل) است.

البته عکس‌ها به طور کلی واضح هستند و نویز خاصی در آنها مشاهده نمی‌شود. رنگ‌ها نیز طبیعی و خالص ثبت می‌شوند. شاید کمی در کنتراست ضعیف باشند که نسبت به اندازه حسگر چندان عجیب و غیرقابل پیش‌بینی نبود.

بعلاوه، این نکته را باید در نظر داشته باشید که نوکیا لومیا ۱۰۲۰ تنها دوربینی است که امکان تنظیمات دستی را به کاربر می‌دهد.

عکس‌هایی که با رزولوشن اصلی دوربین لومیا ۱۰۲۰ گرفته می‌شوند، کمترین پردازش را دارند که موجب می‌شوند تا رنگ و نور کاملا طبیعی دیده شوند. شاید برخی تصاویر نویزهایی داشته باشند اما این را بدانید که هیچ نمایشگر موبایلی نمی‌تواند وضوح ۳۸ مگاپیکسل رابه طور ۱۰۰ درصد نشان دهد.

سامسونگ گلکسی S۵، در این قسمت به بالای جدول صعود کرده است. دوربین ۱۶ مگاپیکسل این گوشی هوشمند در بخش قبلی چندان موفق ظاهر نشده بود اما در اینجا که خودش است، نتیجه بهتری داشته است. وضوح عکس‌ها بسیار خوب هستند.

ال‌جی G۳ و Find ۷ به دلیل اغراق زیاد در کنتراست تصاویر، عکس‌هایشان کمی غیرطبیعی دیده می‌شوند.

البته، عکس‌های Oppo Find ۷ نرم‌تر هستند و پردازش کمتری دارند.

رزولوشن ۸ مگاپیکسل اکسپریا Z۲ و آی‌فون ۵s در ردیف آخر این مقایسه قرار دارند. دوربین‌های دیگر عکس‌های بسیار بهتر و باکیفیت‌تر ثبت می۲کنند.

سونی Xperia Z۲ با رزولوشن اصلی خود که بسیار ناامیدکننده ظاهر شده است. همه عکس‌ها کاملا مصنوعی و اغراق شده ثبت می‌شوند و احساس می‌کنید همه آنها تحت تاثیر افکت‌های دیجیتالی هستند. در ضمن، جزئیات زیادی هم از عکس‌ها ثبت نمی‌کند. به طور کلی، رزولوشن ۲۰.۷ مگاپیکسل این گوشی فقط ظرفیت حافظه را اشغال می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج