۱۳۶۰۵۷
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

۴ فیلم خیلی خانوادگی ایرانی!

یک گزارش درباره چهار فیلمی که خانوادگی ساخته شده اند و این روزها روی اکران سینما هستند. تبارشناسی سازندگان «آذر، شهدخت، ...»، «فرشته ها...»، «کلاشینکف» و «شهر موش ها» را در این گزارش بخوانید.

4 فیلم خیلی خانوادگی ایرانی!





روزنامه هفت صبح - مرجان فاطمی، احمد رنجبر: یک گزارش درباره چهار فیلمی که خانوادگی ساخته شده اند و این روزها روی اکران سینما هستند. تبارشناسی سازندگان «آذر، شهدخت، ...»، «فرشته ها...»، «کلاشینکف» و «شهر موش ها» را در این گزارش بخوانید.

سینما هم مثل حرفه های دیگر. اینجا هم نسبت فامیلی پل ارتباطی مناسبی برای حضور در این شغل است. به خوب و بدش کاری نداریم چون که خروجی کار هر کسی مشخص است و اصلا محور گزارش ما نیست. بهانه گزارش پیش رو پررنگ بودن نسبت های فامیلی در اکران این روزها است. صرفا هم محدود به بازیگران نمی شود و حوزه های مختلف سینما را دربر می گیرد.

پیش تر تبارشناسی سینمایی و تلویزیونی محور گزارش های مختلفی شده، پس بهتر است از کنارش بگذریم و تمرکزمان را بر اکران فعلی قرار دهیم. حامد محمدی نخستین فیلمش یعنی «فرشته ها با هم می آیند» را به تهیه کنندگی پدرش منوچهر محمدی ساخته.

آیدین افخمی این بار علاوه بر تدوین فیلم پدر، دستیار او در «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» هم بوده. ساعد سهیلی یکی از نقش های اصلی «کلاشینکف» را برعهده دارد. کاوه شاه محمدلو، خواهرزاده مرضیه برومند که آرام آرام پیش آمد، حالا «شهر موش ها2» ار در مقام مدیر فیلمبرداری بر پرده دارد.

مهشید آهنگرانی هم نام آشنایی نیست؛ دختر منیژه حکمت و خواهر پگاه اما سابقه ای طولانی دارد و حالا در فیلم «شهر موش ها 2» به عنوان مجری طرح حضور پیدا کرده. محمدرضا موئینی هم پس از یک عمر نشستن پشت میز تدوین و با سابقه ای قابل دفاع، چند کار مشترک را با پسرش تدوین کرد تا اینکه میثم بالاخره نخستین فیلم مستقل و بلندش را به ثبت رساند: «فرشته ها با هم می آیند».

ساعد سهیلی

نسبت فامیلی: پسر سعید سهیلی/ کارگردان سینما

کی وارد سینما شد: سال 80 موقعی که 14 ساله بود، سعید سهیلی او را با خودش سر صحنه «شب برهنه» برد و اجازه داد نقش کوتاهی را در آن فیلم بازی کند.

کارهای مهم: بعد از «شب برهنه» تا سال 87 دیگر جلوی دوربین نرفت تا اینکه سعید سهیلی موقع ساخت «چارچنگولی» یک بار دیگر نقش کوتاهی برایش در نظر گرفت. بعد از این فیلم کم کم کارگردان های دیگر هم به فکر افتادند که می توانند برای نقش پسر جوان رویش حساب کنند.

ساعد تا سال 90 و بازی در «گشت ارشاد» در چند تله فیلم مختلف بازی کرد اما تازه زمان «گشت ارشاد» توانست به عنوان بازیگر مطرح، خودی نشان دهد. آمدن نامش در فهرست نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد در جشنواره سی ام، بزرگترین موفقیتی بود که نصیب این بازیگر شد. بلافاصله بعد از این فیلم، هادی محق او را برای بازی در نقش اول فیلم «او خوب سنگ می زند» انتخاب کرد و بعد از آن، به یکی از بازیگران پرکار سینما بدل شد.

4 فیلم خیلی خانوادگی ایرانی!

حضور همزمان در سه فیلم «همه چیز برای فروش»، «متروپل» و «کلاشینکف» باعث شد تا اسم ساعد سهیلی به عنوان یکی از پرکارترین بازیگران سی و دومین جشنواره فیلم فجر ثبت شود.

موقعیت کنونی: او بعد از بازی همزمان در این چند فیلم، همچنان فعال است. این روزها فیلم «کلاشینکف» با بازی او روی پرده سینماهاست و از طرف دیگر مشغول بازی در فیلم «رخ دیوانه» ابوالحسن داوودی هم هست


کاوه شاه محمدلو

نسبت فامیلی: خواهرزاده مرضیه برومند و فرزند بهرام شاه محمدلو و راضیه برومند

کی وارد سینما شد: از آنجایی که تمام اعضای خانواده و فامیلش به نحوی با سینما و تلویزیون پیوند داشتند، خیلی زود به این عرصه ورود پیدا کرد. سال 69 زمانی که مرضیه برومند مشغول ساخت سریال «آرایشگاه زیبا» بود، برای نقش پسر فاطمه معتمد آریا روی او دست گذاشت. چند سال بعد موقع ساخت سریال «هتل» یک بار دیگر کاوه را برای بازی در یکی از اپیزودها دعوت کرد.

کارهای مهم: حضور کاوه به عنوان بازیگر، از دو سریالی که موقع کودکی و نوجوانی بازی کرد فراتر نرفت. او از سال 80 به عرصه فیلمبرداری وارد شد و به عنوان اولین کار در فیلم «مربای شیرین» مرضیه برومند، تصویربرداری پشت صحنه را انجام داد. سال 83 به دعوت امیرحسین صدیق، فیلمبردار فیلم سینمایی «در به درها» شد و سال 85 اولین فعالیتش را به عنوان مدیر تصویربرداری در سریال «کتابخانه هدهد» تجربه کرد و بعد از آن در تله فیلم «راز مهتاب» سعید ابراهیمی فر و سریال «آب پریا» به کارگردانی مرضیه برومند، دوباره مدیر تصویربرداری شد.

4 فیلم خیلی خانوادگی ایرانی!

موقعیت کنونی: او این روزها به عنوان مدیر فیلمبرداری «شهر موش ها ۲»، یکی از مهمترین فعالیت هایش را به نمایش گذاشته است. آنطور که شنیده می شود برای گرفتن هر پلان از «شهر موش ها ۲» چیزی حدود ۵-۴ ساعت وقت صرف کرده و احتمالا بعد از این فیلم، اتفاق های بسیار خوب دیگری در انتظارش خواهد بود.


حامد محمدی

نسبت فامیلی: فرزند منوچهر محمدی تهیه کننده سینما و تلویزیون

کی وارد سینما شد: اولین تجربه سینمایی حامد محمدی با نقشی کوتاه در فیلم «آن سوی مه» رقم خورد؛ البته آنقدر کوچک بود که طبعا درکی از آن موقعیت نداشته. او سال 79 با ساخت تیزر و مستند رسما فعالیت هنری اش را آغاز کرد. مستند 20 قسمتی «چالش های توسعه در مالزی» و مستند داستانی «خشت و آیینه» از جمله کارهای او در این دوره است.

کارهای مهم : نام حامد با فیلمنامه «طلا و مس» و بعد از آن «حوض نقاشی» سر زبان ها افتاد. کارگردانی «فرشته ها با هم می آیند» حسابی او را معروف کرده.

4 فیلم خیلی خانوادگی ایرانی!

موقعیت کنونی: او این روزها «فرشته ها با هم می آیند» را بر اکران دارد و قصد دارد در همین حوزه یعنی فیلمنامه نویسی و کارگردانی بماند.

نمی توانی پسر منوچهر محمدی باشی و نامش روی اسمت سایه نیندازد. او تهیه کننده ای با سابقه و صاحب سلیقه است که عمده کارهایش امضا دارد. پس حامد محمدی نباید و نمی تواند به این سادگی از زیر سایه پدر خارج شود. خودش البته زیر سایه پدر بودن را افتخار می داند...

حامد تا چشم باز کرده نور و دوربین و سینما دیده. مدام پشت صحنه فیلم و سریال های پدرش می رفته و به طور تجربی چیزهایی یاد گرفته. سر بزنگاه اما تصمیمی دیگر می گیرد و در دانشگاه، حقوق می خواند. زمینه سینما بعد از مدتی او را از کارهای حقوقی به وادی دیگر می کشد که نامش در نهایت سینما است...

محمدی بعد از تجربه نگارش فیلمنامه «طلا و مس» و «حوض نقاشی» این روزها نخستین فیلم بلندش یعنی «فرشته ها با هم می آیند» را بر اکران دارد.


آیدین افخمی

نسبت فامیلی: پسر بهروز افخمی/ کارگردان سینما و تلویزیون

کی وارد سینما شد: بهروز افخمی سال 88 موقع ساخت «سن پطرزبورگ» تصمیم گرفت به جای سپردن کار به دست هر تدوینگر دیگری، آن را به پسرش آیدین بسپرد و از او بخواهد تا تحت نظارت خودش کار تدوین را شروع کند. البته مدتی بعد از تدوین اولیه، بهروز افخمی با تهیه کننده کار به مشکل خورد و حمید اعتباریان هم از مستانه مهاجر خواست تا تدوین نهایی فیلم را انجام دهد؛ اتفاقی که آن زمان با حواشی زیادی روبرو شد.

کارهای مهم: بعد از «سن پطرزبورگ»، بهروز افخمی برای ساخت فیلم «فراموشخانه» (Black noise) راهی کانادا شد و بعد از اتمام تصویربرداری، تدوین فیلم را در کنار پسرش انجام داد؛ فیلمی که در سی امین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد اما هیچ وقت اکران عمومی نشد. آیدین بعد از فعالیت در این دو فیلم با سری سوم «عملیات 125» همره با پدرش به تلویزیون آمد و به عنون دستیار اول کارگردان، فعالیت در این حوزه را هم تجربه کرد.

4 فیلم خیلی خانوادگی ایرانی!

موقعیت کنونی: فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» که این روزها در اکران تابستان سینماهاست، آخرین فعالیت آیدین است. او در این فیلم به عنوان دستیار اول کارگردان و تدوینگر ظاهر شد و توانست یکی از مهمترین فعالیت های حرفه ای اش را در عرصه سینما انجام دهد. البته کل فعالیت های آیدین تا الان به دستیاری و تدوین آثار پدرش برمی گردد و هنوز در فیلم سایر کارگردان ها فعالیتی در این زمینه ها انجام نداده است.


مهشید آهنگرانی

نسبت فامیلی: دختر منیژه حکمت، خواهر پگاه آهنگرانی

کی وارد سینما شد: شاید خیلی ها ندانند پگاه آهنگرانی، خواهری یک سال و نیم بزرگتر از خودش دارد که او هم در فیلم های «گربه آوازه خوان» و «دختری با کفش های کتانی» به همراه پگاه بازی کرده است. مهشید آهنگرانی، دختر بزرگ منیژه حکمت، در فیلم های دهه شصت و هفتاد مادرش حضور داشت و از آن به بعد، دیگر خبری از او نشد.

آنطور که مهشید گفته، بعد از بازی در این فیلم ها از ایران خارج شده و تازه دو سال است که دوباره به کشور برگشته است.

کارهای مهم: مهشید تعریف کرد که تا دو سال پیش در خارج از کشور در رشته اقتصاد تحصیل می کرده و حالا هم بعد از بازگشت، در زمینه مدیریت تبلیغات با فیلم های مختلف همکاری دارد. او این اواخر در فیلم های «دلم می خواد» بهمن فرمان آرا، «مادر قلب اتمی» علی احمد زاده و «خانه دختر» پرویز شهبازی به عنوان مدیر تبلیغات حضور پیدا کرده است.

4 فیلم خیلی خانوادگی ایرانی!

موقعیت کنونی: در فیلم «شهر موش ها ۲» که این روزها در اکران سینماهاست به عنوان مجری طرح حضور پیدا کرده و خودش می گوید که قصد دارد در آینده هم به فعالیتش در عرصه مدیریت تبلیغات ادامه دهد. با حضور در سه فیلم جدید سینمای ایران قطعا در جشنواره سی و سوم یکی از پرکارترین ها به حساب می آید.


میثم موئینی

نسبت فامیلی: پسر محمدرضا موئینی/ تدوینگر مطرح سینما

کی وارد سینما شد: درباره اینکه میثم قبل از دو فیلم «هیچ کجا هیچ کس» و «جیب بر خیابان جنوبی» فعالیت هنری دیگری داشته یا نه اطلاع خاصی در دست نیست، بنابراین از آنجایی که در جشنواره سی و یکم برای اولین بار اسم او کنار اسم پدرش محمدرضا موئینی به عنوان تدوینگر آمد، می شود این دو فیلم را نقطه ورود جدی او به سینما قلمداد کرد.

کارهای مهم: مهمترین اتفاقی که می شود در کارنامه کوتاه کاری میثم به آن اشاره کرد این است که بلافاصله بعد از ورود به این عرصه، کاندیدای دریافت سیمرغ شد. البته آن زمان همه معتقد بودند که تدوین موفق «جیب بر خیابان جنوبی» کار محمدرضا موئینی بوده اما از آنجایی که اسم میثم کنار اسم پدر قرار داشت، نام او هم خیلی زود در فهرست کاندیداها ثبت شد. همین مسئله باعث شد تا خیلی زود میان اهالی سینما شناخته شود و بعد از این دو فیلم به طور مستقل به این عرصه ورود کند.

4 فیلم خیلی خانوادگی ایرانی!

موقعیت کنونی: فیلم «فرشته ها با هم می آیند» را می شود یکجورهایی عرصه امتحان پس دادن پسران پدران موفق دانست. حامد محمدی پسر منوچهر محمدی، اولین فیلم سینمایی اش را کارگردانی کرد و از میثم موئینی هم دعوت کرد تا در این تجربه، کنارش بایستد و او هم اولین تدوین مستقلش را انجام دهد. قطعا بعد از این فیلم، موئینی فعالیت تدوینش را به طور جدی پی خواهد گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج