سقوط ۱۰ هواپیمای بزرگ در جاده های ایران!
با وجود پیگیریهای گسترده کمیسیون ایمنی راهها و پلیس راهور هنوز آمار تلفات جادهای ایران بسیار بالاتر از حد استاندارد است.
خبرگزاری ایسنا: با وجود پیگیریهای گسترده کمیسیون ایمنی راهها و پلیس راهور هنوز آمار تلفات جادهای ایران بسیار بالاتر از حد استاندارد است.
در طول شش ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۳ تعداد تلفات رانندگی در سر صحنه به ۳۷۴۹نفر رسیده است.
این رقم با توجه به تعداد خودروهای سواری ایران و البته استانداردهای جهانی در کشورهای توسعه یافته همچنان بسیار بالا است و اگر بنا باشد معادل تعداد این تلفات را با سرنشینان یک هواپیمای مسافرتی بزرگ محاسبه کنیم در شش ماهه نخست امسال ۱۰ هواپیمای مسافری با ظرفیت بیش از ۳۷۰ نفر در جادههای ایران سقوط کرده است.
هر چند این آمار نسبت به ۴۰۰۹ تلفاتی که در سال ۱۳۹۲ اتفاق افتاده پایینتر آمده و کاهش ۶.۵ درصدی داشته است، اما هنوز بالا بودن این تعداد نشان دهنده اقدامات مهم و زیربنایی است که باید در سفرهای جادهای کشور مدنظر قرار گیرد.
البته در سالهای گذشته و در سایه اجرای مصوبات کمیسیون ایمنی راهها آمار تلفات و تصادفات جادهای همواره رو به کاهش بوده و این روند در سال ۱۳۹۳ نیز ادامه داشته است.
با توجه به دو موضوع مدیریت هوشمند جادهها از طریق نصب حدود ۲۰۰ دوربین نظارتی و ثبت جریمه رانندگی در شش ماهه نخست امسال توسط وزارت راه و شهرسازی و نظارت بیشتر پلیس و اعمال قانون دراین مدت از شدت تصادفات کاسته شده است.
البته برنامههای وزارت راه و شهرسازی برای کاهش تصادفات رانندگی ادامه دارد و درکنار نوسازی جادهها و کاهش نقاط پرخطر در آن ها پیگیری ساخت آزادراهها و بزرگراههای جدید که با توجه به تفکیک مسیرهای عبوری خودروها احتمال تصادفات را به شدت پایین میآورد نیز در دستور کار قرار دارد.
در آخرین جلسه کمیسیون ایمنی راهها که به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد همچنین بار دیگر بر اقدامات این کمیسیون در رابطه با طرح تشکیل اورژانس ملی، افزایش مدیریت هوشمند راهها، ارتقای نظام بازرسی و ایمنی تولید خودروها، بازنگری درآیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و فراخوان بازدید اتوبوسهای اسکانیا مورد تاکید قرار گرفت و پیگیری آنها تصویب شد.
در کنار آن بحث پیگیری فرهنگی نحوه رانندگی ایرانیها در جادهها نیز از مسائلی است که در کمیسیون ایمنی راهها در دستور کار است و بحث ارائه آموزشهای ایمنی ، تدوین نظام آموزشی و ارزیابی و سنجش مهارت رانندگان حرفهای نیز به منظور پایین آوردن میزان سوانح رانندگی همچنان در دست اجرا است.
در طول شش ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۳ تعداد تلفات رانندگی در سر صحنه به ۳۷۴۹نفر رسیده است.
این رقم با توجه به تعداد خودروهای سواری ایران و البته استانداردهای جهانی در کشورهای توسعه یافته همچنان بسیار بالا است و اگر بنا باشد معادل تعداد این تلفات را با سرنشینان یک هواپیمای مسافرتی بزرگ محاسبه کنیم در شش ماهه نخست امسال ۱۰ هواپیمای مسافری با ظرفیت بیش از ۳۷۰ نفر در جادههای ایران سقوط کرده است.
هر چند این آمار نسبت به ۴۰۰۹ تلفاتی که در سال ۱۳۹۲ اتفاق افتاده پایینتر آمده و کاهش ۶.۵ درصدی داشته است، اما هنوز بالا بودن این تعداد نشان دهنده اقدامات مهم و زیربنایی است که باید در سفرهای جادهای کشور مدنظر قرار گیرد.
البته در سالهای گذشته و در سایه اجرای مصوبات کمیسیون ایمنی راهها آمار تلفات و تصادفات جادهای همواره رو به کاهش بوده و این روند در سال ۱۳۹۳ نیز ادامه داشته است.
با توجه به دو موضوع مدیریت هوشمند جادهها از طریق نصب حدود ۲۰۰ دوربین نظارتی و ثبت جریمه رانندگی در شش ماهه نخست امسال توسط وزارت راه و شهرسازی و نظارت بیشتر پلیس و اعمال قانون دراین مدت از شدت تصادفات کاسته شده است.
البته برنامههای وزارت راه و شهرسازی برای کاهش تصادفات رانندگی ادامه دارد و درکنار نوسازی جادهها و کاهش نقاط پرخطر در آن ها پیگیری ساخت آزادراهها و بزرگراههای جدید که با توجه به تفکیک مسیرهای عبوری خودروها احتمال تصادفات را به شدت پایین میآورد نیز در دستور کار قرار دارد.
در آخرین جلسه کمیسیون ایمنی راهها که به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد همچنین بار دیگر بر اقدامات این کمیسیون در رابطه با طرح تشکیل اورژانس ملی، افزایش مدیریت هوشمند راهها، ارتقای نظام بازرسی و ایمنی تولید خودروها، بازنگری درآیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و فراخوان بازدید اتوبوسهای اسکانیا مورد تاکید قرار گرفت و پیگیری آنها تصویب شد.
در کنار آن بحث پیگیری فرهنگی نحوه رانندگی ایرانیها در جادهها نیز از مسائلی است که در کمیسیون ایمنی راهها در دستور کار است و بحث ارائه آموزشهای ایمنی ، تدوین نظام آموزشی و ارزیابی و سنجش مهارت رانندگان حرفهای نیز به منظور پایین آوردن میزان سوانح رانندگی همچنان در دست اجرا است.
پ
ارسال نظر